Veteleekö tietokoneesi viimeisiään

0 kommenttia

Poikkeuksellisen epäasiallinen artikkeli.
Kirjoittajalla ei ilmeisesti ole ollut minkäänlaista käsitystä tietokoneen ylläpidosta.
Kone ei ole romu, jos se on hidastunut, eikä "Windows-käyttöjärjestelmä ikäänkuin väsy vuosien kuluessa", kuten kirjoittaja sanoo. Vika on Windowsin rekisterijärjestelmän täyttymisestä, johon Microsoftilla ei ole itsellä tarjota siivoustyökalua. Näitä on kuitenkin vapaasti saatavilla. Itse olen työssäni mikrotuessa menestyksellä käyttänyt CCleaner ja Easycleaner-ohjelmia.

Ja vielä vuosien käytön jälkeenkin koneeseen voi asentaa Linux:n, joka kyllä mainitaan tekstin lopun sivulauseessa. Ainoa syy, miksi käytetään Windowsia, on se, että Linuxissa käytettävä ilmainen OpenOffice tai LibreOffice ei käsittele Microsoft Excelin makroja. Todellisuudessa näitä makroja tarvitsee alle 5% käyttäjistä. Lopuista suurin osa ei edes tiedä, mitä ne ovat.

Olen itse ylläpitänyt tietokoneita yli 40v, josta 20v ison yrityksen mikrotuessa, ja nähnyt, miten täysin käyttökelpoisia, melko uusiakin koneita heitetään romulavaan, kun käyttäjä luulee tietävänsä koneista ja ohjelmista enemmän, kuin mikrotuki, jossa on "vaan niitä nörttejä", siitäkin huolimatta, että "nörteistä" suuri osa on vähintään MSc tasoisen koulutuksen saaneita. Uskotaan mieluummin äitiin, siskoon, tyttäreen tai kampaajaan, kuin kokeneeseen alan ammattilaiseen.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit