Sähköjännite

2 kommenttia

Euroopassa on luovuttu 220 voltin jännitteestä jo vuosikymmeniä sitten, mutta yhä edelleen se roikkuu uutisjutuissa, nyt lehden puolella Konasta kertovassa. Ihan yhtä kauan muutos ei ole ollut kuin hevosvoimissa, joista on jo melkein päästy eroon.

Johtuukohan tuo virhe siitä, että pressi saa aina amerikantietoa, siellähän 220 on voimissaan? Se on siis kahden 110:n käämin summa.

Hyundain mukaan Konasta saa nykyaikaista 230 voltin sähköä.

  
  • @Late1969 kirjoitti:
    Euroopassa on luovuttu 220 voltin jännitteestä jo vuosikymmeniä sitten, mutta yhä edelleen se roikkuu uutisjutuissa, nyt lehden puolella Konasta kertovassa. Ihan yhtä kauan muutos ei ole ollut kuin hevosvoimissa, joista on jo melkein päästy eroon.

    Johtuukohan tuo virhe siitä, että pressi saa aina amerikantietoa, siellähän 220 on voimissaan? Se on siis kahden 110:n käämin summa.

    Hyundain mukaan Konasta saa nykyaikaista 230 voltin sähköä.

    Kolmivaiheisena syöttöjännite on 400V ja yhden vaiheen jännite maata vasten (230V) on pääjännite jaettuna neliöjuuri 3. Vaihejännite 220V tuli siitä, että pääjännite joskus muinoin oli 380V.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Euroopassa on luovuttu 220 voltin jännitteestä jo vuosikymmeniä sitten, mutta yhä edelleen se roikkuu uutisjutuissa, nyt lehden puolella Konasta kertovassa. Ihan yhtä kauan muutos ei ole ollut kuin hevosvoimissa, joista on jo melkein päästy eroon.

    Johtuukohan tuo virhe siitä, että pressi saa aina amerikantietoa, siellähän 220 on voimissaan? Se on siis kahden 110:n käämin summa.

    Hyundain mukaan Konasta saa nykyaikaista 230 voltin sähköä.

    Kolmivaiheisena syöttöjännite on 400V ja yhden vaiheen jännite maata vasten (230V) on pääjännite jaettuna neliöjuuri 3. Vaihejännite 220V tuli siitä, että pääjännite joskus muinoin oli 380V.

    Ja 230/400 V jännitteet kuulemma valittiin sen takia, että mahtuivat Euroopan 220:n ja Brittien 240:n toleransseihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit