Lataushäviöiden kera tyhjään akkuun latautui 22,5 kWh, jolloin sähkönkulutus on maantiellä 25 kWh

1 kommentti

Tämä otsikko on lainaus TM:n sivulta 22.12.23, jutusta joka käsittelee uutta MB:n E-sarjaa.

Ihmettelen tässä mielessäni, mitä mahtaa TM toimittaja ajatella tapahtuneen. Ovatko TM:n sähkön tankkaajat onnistuneet tankkaamaan lataushäviöitä Mersun akkuun? Milloin ne lataushäviöt sieltä sitten poistetaan- määräaikaishuolloissa? Kuinka paljon Mersun akkuun mahtuu lataushäviöitä? Entä jos akku on täynnä lataushäviöitä, niin kuinka hyvin Mersu sitten kiihtyy nollasta sataan?

Vai onko kyse siitä, että on kirjoittettu väärin tai ajateltu väärin? Kun minä tankkaan sähköenergiaa plug-in autoon, voin nähdä sähköisestä ajopäiväkirjasta, kuinka paljon sähköenergiaa täydestä akusta on käytetty ajamiseen ennen uutta latausta ja maksullisesta tolpasta näen sitten sen, kuinka paljon energiaa olen taas ostanut, kun akku saatu täyteen. Itse ajattelen, että ladatun energian ja käytetyn energian välinen erotus on lataushäviöitä ja se lataushäviö siirtyy ulkona avaruuteen, mutta omassa autotallissani saan sen lämmityksenä hyötykäyttöön. Omien mittausteni mukaan ladatun ja käytetyn energian välillä on varsin iso ero: viimeisin mittaus osoitti vain 75 % hyötysuhdetta.

Enkä ole vielä itse onnistunut näitä TM:n mainitsemia lataushäviöitä saamaan edes tyhjään akkuun. Pitäisikö olla huolissaan?

  
  • Melko selkeältä tuo TM:n virke vaikuttaa. Häviöt huomioiden kulutus oli 25 kWh/100km. Verkon häviöt ovat vähäiset, jos ei lasketa ihan kaikkea mukaan. Latauslaite muuttaa osan sähköenergiasta häviölämmöksi ja niin tekee autokin. Lataushäviöitä tulee akussakin, joka lämpiää niiden takia. Osa energiasta kuluu akun lämmitykseen ja matkustamon lämmitykseen. Osa kuluu akun jäähdytykseen ja matkustamon jäähdytykseen. Jotkut taitavat laskea kulutukseksi vain auton ilmoittaman sähkömoottoreihin syötetyn energian määrän.

    Kaikki lataushäviöt eivät lataudu akkuun, vain osa. Luultavasti huollossa osaavat poistaa hyvää rahasummaa vastaan sen osan, joka ei muuten akusta katoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit