Itselläni vm 2019 Niro PlugIn. Kävi tässä reilu kuukausi sitten niin, että aamun normaalin ajon jälkeen auto ei käynnistynyt kauppakeskuksen lämpimässä parkkihallissa. Syynä oli auton mukaan jarrujärjestelmän häiriö. Muutama tunti odotusta, hinuri tuli paikalle, jolloin auto sitten käynnistyikin. Jarrupoljin meni tosin helposti lattiaan. Jarrunestesäiliö tulvi ylitse. Auto merkkihuoltoon. Siellä ei vikaa todettu. Kerrottiin, että logissa oli paljon matalan jännitteen merkintöjä. Huollon tiedossa oli, että matala jännite ilmeisesti sekoittaa sähköisen tehostimen toimintaa, jolloin voi vetäistä jotain reittiä ilmaa järjestelmään, mutta Kia ei ole löytänyt tämän syytä. Järjestelmä ilmattiin ja auto luovutettiin. Pelasi kaksi päivää ok, kunnes ei käynnistynyt ja totesin akun olevan täysin loppu, jännitettä vain 7V. Vaihdoin akun ja sen jälkeen ei ongelmaa. Tosin ilmasin myös jarrut, joista tuli vähän ilmaa huollon tekemän "ilmauksen" jälkeen.
Se mitä hämmästelen on Kian toiminta. Heillä on tiedossa yo vian ilmenevän nettigooglailun perusteella vuosien 2016-2019 Niroissa. Vika voi ilmetä hyvin eri tilanteissa ja netin perusteella osa voi tulla vauhdissa eli potentiaalisesti vaarallinen vika. Jokin muuttunut ilmeisesti 2020, jonka jälkeen ongelmaa ei ole ollut, mutta ei takaisinkutsua vian korjaamiseksi.
Huolto tiesi, että vika liittyy matalaan jännitteeseen. Eivät kuitenkaan testanneet lähes 5-v vanhaa akkua, joka simahti täysin kahden päivän päästä eli olisi testerillä ollut varmasti nähtävissä. Huolto ei myöskään osannut ilmata järjestelmää, josta edelleen heidän jäljiltään tuli ilmaa. Merkkihuollon toiminta ammatitaidotonta ja vastuutonta.
Voisi kuvitella ongelman liittyvän todellakin vanhaan akkuun ja matalaan jännitteeseen, jolloin sähköinen tehostin sekoilee, tuuppaa nestettä jarrunestesäiliöön ja sitten ehkä sitä reittiä imaisee ilmaa. Mutta eihän Kia ja merkkihuolto voi toimia näin, mutta valitettavasti näemmä voikin. Purkkapaikkaus ja saman ongelman kanssa vain asiakas vauhtiin.
Traficomille laitoin viestiä, olisiko tarvetta takaisinkutsulle. Kiittivät tiedosta, joten nähtäväksi jää.
Eikö 12 volttia ladata laisinkaan, kun auto liikkuu eli voiko ongelma johtua jännitteestä?
Jarrunestesäiliöt tehdään perinteisesti niin, että vain tyhjästä säiliöstä voi saada ilmaa, putkiliittimet ovat siellä pohjassa kiinni.
Ysäri-Vitossa oli vähän vastaava mielenkiintoinen ominaisuus. Jos jarrupoljinta painoi jatkuvasti (auton ollessa paikallaan), se meni pikku hiljaa lattiaan asti. Jarrut toimivat normaalisti. Tiedä oliko vika vai ominaisuus, hiukan se häiritsi.
DOT 5-jarruneste sisältää silikonia ja sen kanssa voi käydä ohraisesti. Ilmeisesti silikonipartikkelit painuvat kasaan ja nesteestä tulee kokoonpuristuvaa. Silloin täytyy tuo ikuinen jarruneste vaihtaa ja taas toimii. Moottoripyörässä katosi etujarru, illalla toimi ja aamulla lähtiessä kahva meni suoraan pohjaan.
Moottori käydessään lataa luonnollisesti akkua. Myös korkeajänniteakkua ladatessa saa myös 12V akku latausvirtaa. Mutta, jos 12V akku on finaalissa, niin silloin virta siitä voi ehtyä vaikka vauhdissa ajettaessa ilman moottoria, jos 12V akkua ei ladata akulla ajettaessa. Näin ainakin itse tuumailin.
Näinhän se on. Nyt systeemi tuuppasi nestettä jarrunestesäilöön ja ylikin. Voisiko toisessa tilanteessa imaista sitten nestettä takaisin vauhdikkaasti ja jos sitä ei olekaan riittävästi niin imaista ilmaa. Tai jos imee oikein voimakkaasti nestettä, niin mahdollisuus ilman imaisuun jostain liitoksestakin on mahdollista.
On varmaan Nirossakin ominaisuus, että poljin on jkv pehmeän oloinen aina ja menee lähelle pohjaan toimiessaankin.
Nirossa vanhempi DOT3 tai 4 neste.
Polttomoottorin laturi voittaa aina akun, jos se ei ole täydessä oikosulussa. Hybridistä on vaikeampi sanoa, jos polttomoottori ei käy, silloin mahdollinen laturi voi hävitä akulle, joka saa jännitteen alas.
Taas tapaukseen liittymätön esimerkki: Ducatossa ja sen sisarissa kytkimen työsylinteri voi hajota niin, että se vuotaa ilmaa ulkoa nesteeseen. Omassakin kävi niin. Ajaessa linjaan kerääntyi ilmaa ja kun polkaisi kytkintä, se tömähti suoraan lattiaan. Kun nosti poljinta, painoi sitä ja toisti jokusen kerran, linja täyttyi taas nesteellä ja kytkin toimi. Lähes käsittämätöntä tuollainen, ilmaa sisälle, mutta neste ei tule ulos. Tuon näkee nesteen väristä, kirkas neste tummuu.
Niron jarrujärjestelmässä lienee jonkinlainen painesäiliö. Se voisi purkaa paineen äkillisesti ja roiskaista nesteet ulos paineettomasta jarrunestesäiliöstä. Ja varmaankin imaista ilmaa tilalle. Suurta ilmamäärää ei nesteeseen tarvita, kun jarrut eivät enää toimi kunnolla. Joissakin autoissa on ilmaus pitänyt tehdä monta kertaa, että kaikki on poistunut ja jarrut toimivat hyvin.