Olen näitä käyttänyt jo toistakymmentä vuotta - alunperin ladattavien hanskojen ja pohjallisten virranlähteenä työmatkapyöräilyssä. Laturina tuollainen Powerex 'mittalaite' jolle laitan 200mA latausvirtaa. Ostin sen aikoinaa RC-autoharrastajien suosituksesta, se ei pilaa akkuja vaan oikeasti seuraa latausvirran ja jännitteen käytöstä toisin kuin monet vähän umpimähkään latailevat markettimallit. Kyllä se silti on ihan vaan laturi, mutta vähän fiksumpi koska siihen on sitten samantien voitu lisätä softalla lisäominaisuuksia.
Paras akkumalli - siinä mielessä että ne tuntuvat olevan ikuisia - on omien havaintojeni mukaan Eneloop Sanyolta, niissä on jokin omalaatuinen sisärakenne. Tästä kyllä seuraa sitten pienempi kapasiteetti. Ei siis Eneloop Pro, joissa Sanyon ostanut Panasonic taitaa vähän väärinkäyttää Sanyon keräämää mainetta. Akkuja on tässä mennyt aika liuta vuosien varrella ja kokemus on simppeli - mitä enemmän luvattua kapasitteettia sen vähemmän käyttöikää. Tämä koskee myös Eneloop Pro akkuja - niitä, paljon myöhemmin ostettuja on mennyt käyttökelvottomiksi, kun taas ikivanhat Sanyo Eneloopit toimivat kaikki edelleen.
Panasonic Eneloop Pro oli mukana TM:n akkuparistotestissä, joten sen ei pitäisi olla ladattava akku, vaan akkuparisto. Akkuhan kannetaan kotiin ja ladataan ohjeiden mukaan käyttöä varten. Akkuparisto myydään kaupassa käyttövalmiina ja se ladataan käytön jälkeen ja niissä varaus pysyy paremmin kuin akuissa. Molemmissa tyypeissä on ongelmana jännite, jota testissä ei kerrottu kunnolla. Kun jännite on aloittaessa tyhjän pariston luokkaa, käyttökokemus on usein surkea. Lämmitysvastuksissa teho vain tippuu, mutta ehkä sitä ei edes huomaa.