Rajojen kokeilua

5 kommenttia
muokattu 29.07.2024 20:29

Joskus ollut mäkin nuorempi silloin oli tosin jenkkiautot muodissa ..

https://yle.fi/a/74-20092233
Kansainvälistyvä suomi.
Tää ilmiö ei ole mielestäni hyvä suunta.
Kannustaa tekemään samoin siviilissä ?
Aikansa ilmiötä :-)

Kokeilkoon kuka tahansa ajaa koviten vaikka kawa N2:lla (Ninja) täysiä 320 km/h
betoseinään niin ei tarvitse ketään
palkita ..
Mielellään valvotulla aluella.

Liikenneturvallisuus on huonontunut. se on tosiasia.
Taas se sama: lähtee itsestä.
Eikä tuomita ketään varsinkaan etukäteen.

  
  • muokattu 29.07.2024 21:16

    @Lukija72611 kirjoitti:
    Kannustaa tekemään samoin siviilissä ?

    Laittomiin katukisoihin liittyy omat ongelmansa. En hyväksy turvallisten järjestelyiden vakuudeksi järjestäjän perustelua että mitään ei ole VIELÄ sattunut. Nopeat autot kelaavat mittasuorallakin enemmän vauhtia kuin kaikki amatöörikuskit osaavat käsitellä ja yleisöä on underground kisoissa mahdotonta valvoa ja kuvien perusteella sitä on typerissä paikoissa. Se, että vahinkoja ei ole vielä sattunut ei todista tuon touhun järjestelyitä turvalliseksi. Mikä ihme estää menemästä oikealle moottoriradalle tai pelkästään suoraan kiihdytellessä hiljaiselle pienlentokentälle nopeita vetoja varten, häh? Ratavuokra ei ole esteenä noin suurelle porukalle.

    Puhutko sinä tuosta kannustavuudesta kokemusasiantuntijana vai miksi otaksut nopeiden vetojen kannustamaan kokeilemaan samaa siviilissä? Millä kokemuksella puhut ja voitko avata tätä logiikkaa, jota en ymmärrä, kiitos?

    Kysyn siksi, että nopeiden kaverien kanssa moottoriradalla ja parilla lentokentälläkin ajettuani tiedän oman hitauteni. Vaikka hidas olenkin, en sentään niin säälittävän hidas, että mahtuisin ajamaan omaa kovaa liikenteen seassa. Kaikki tuttavani joiden kanssa olen asiasta puhunut vahvistavat oman havaintoni että kesän rauhallisin ajomatka on moottoriradalta tai lentokentän nopeuskokeesta kotiin. Mikään järjellisen lähelläkään oleva nopeus ei tunnu miltään sen jälkeen kun on aamusta iltaan vedetty koko päivä "täysiä", mitä se itse kullekin tarkoittaakin.

    Liikenneturvallisuus on huonontunut. se on tosiasia.

    Mistä me tiedämme liikenneturvallisuuden huonontuneen ja millä mittarilla?

    --740 GLE

      2
  • muokattu 29.07.2024 22:15

    Sääntöjen noudattaminen on huonontunut.
    Suoriin liikennekuoleimiin siitä on suoria
    johtopäätöksiä vaikea tehdä, sillä ei heti näy
    vaikutusta ?

    Valitettavasti näyttää kohdistuvan enemmän jopa lapsiin.
    Liikennesäännöt alusta pitäen.
    Tällä tarkoitan vaikka skuuttien käyttöön.
    Lokaa tulee taas ..milläs niiden käyttöä aina voi valvoa ..

    Jos nyt ei suoraan delanneet niin ainakin vammaisia on tullut
    lisää koko liikenteessä.

    Arvasin tämän kritiikin.

    Huomaa tämä on Vain tilasto.

    https://www.liikenneturva.fi/tutkimukset/ajankohtaiset-tilastot/

      
  • muokattu 30.07.2024 07:49

    Liikenneturvan tilasto kertoo sekä kuolleiden että vakavasti loukkaantuneiden määrän laskutrendissä liikennemäärien kasvusta huolimatta. Ajoneuvojen ja liikenneympäristön turvarakenteiden sekä suojavarusteiden vaikutuksesta aiemmin kuolleista ja vakavista loukkaantumisista tuleekin nyt lievempiä tilastomerkintöjä. Minä pitäisin tätä liikenteen turvallisuuden paranemisena enkä heikkenemisenä.

    Skuuteilla toki kohelletaan paljon enemmän kuin ennen. Aiheutuuko se laittomista kiihdytyskisoista vai jostain muusta onkin sitten toinen kysymys?

    Et myöskään perustellut miksi arvelet nopeiden vetojen suljetulla tai "suljetulla" radalla motivoivan samaan liikenteessä?

    -- 740 GLE

      
  • Vieläkö joku järjestää niitä 1000 metrin vetoja, sen jälkeen kun yksi audi-kuski päätti vedon kerien kenttään?

      
  • muokattu 30.07.2024 15:06

    Enpä ole enää seurannut lentokenttäajojen tarjontaa kun suoraan kiihdyttäminen ei ole oma juttu. Ensiesiintymiseni jouduin tosin aikanaan uusimaan. Karsiutuminen jatkosta ensimmäisessä huippunopeuskisassani oli odotettua, mutta tulostani pidin huonona kun en ehtinyt kelata pyöräni huippunopeutta ennen jarrumerkkiä. Kyse on kiihdytyskisasta, joka pitää vetää kiitoradan lyhyyden vuoksi alusta lähtien kovaa. Toisella kerralla olin tähän varautunut ja ehdin syrjäsilmällä nähdä käyntinopeusmittarin jähmettymisen tutkan mukaan 5 km/h moponi huippunopeuden yläpuolelle. Pidin tätä hyväksyttävänä suorituksena joten se oli sitten siinä.

    Mittaria ei tuollaisissa vedoissa pidä seurata, koska vauhtia on niin paljon tavallista enemmän että jarrumerkki tulee silmille nopeasti. Olin paikalla Kemin lentokentällä ja ehdin jo oman vetoni ajaa kun yksi kilpailija veti turbo-Busan yli kolmeasataa kiitoradan päästä pitkäksi. Emme saa koskaan tietää minne hän katsoi, mutta ladon kokoiset ruutuliput kilometriä aiemmin jäivät valitettavasti huomaamatta kun Busa tuli kone täysin kierroksin karjuen kiitoradan päätä merkkaavalle viimeiselle valkoraidoitukselle ja muuttui sen jälkeen ensimmäisen mättään kohdalla lentokoneeksi.

    Eli katse olennaiseen siellä nopeuskokeissa, koska elleivät yli 200 km/h nopeudet ole ennestään tuttuja, tilanteet vaihtuvat vähän h*****moista kyytiä ja näkökenttä kapenee ohueksi putkeksi. Tutkalukeman saa kyllä jälkeen päin tapahtuman järjestäjiltä.

    Kun vauhtia on ensi kertaa kolmatta tai neljättä sataa, hidastuskin kannattaa tehdä aluksi pehmein käsin ja jaloin.

    "Ratapäivä 2024" haku palauttaa useita autoille ja moottoripyörille sopivia ajotapahtumia, joissa voi vetää kovaa koko kierroksen eikä vain lähtösuoraa. Useimpien vehkeiden huippunopeutta ei tosin suomalaisilla moottoriradoilla ihan helposti pääse näkemään koska ei ole kilometrien kiitorataa.

    --740 GLE

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit