CITROЁN C5 II Hatchback 2.0 16V (RCRFJB, RCRFJC)
Moottorin sammumisongelman poistoon tarvittavat osat
158T0027
3947S0008
Lisäksi olisi hyvä uusia pakosarjan lambda-anturi sekä pakoputken katalysaattorin edessä oleva lambda-anturi sekä sytytystulpat ja moottorin ilmanpuhdistin
Tämän jälkeen, kun painaa kaasua, niin auto lähtee niin kuin raketti eikä nikottele eikä sammu!!!
CITROEN C 5 -käyntiongelman tutkinta
Ostin v. 2006 uuden Citroen C5 automaatin. Takuuaikana autoon tuli mystisiä sammumisongelmia. Takuuaikana vaihdettiin kaksi sulakepohjaa (tietokonetta). Viat eivät korjaantuneet. Vuosien varrella päivitettiin tietokonetta, vika poistui hetkeksi. Ostin noin vuosi sitten uuden tietokoneen, mutta ongelma ei poistunut. Ongelmat jatkuivat 18 vuotta. Mittani tuli täyteen ja päätin, että tämä ongelma pitää minun itseni ratkaista, kun merkkikorjaamotkaan eivät löydä vikaa. Aloin selata nettiä, eikä löytynyt tietoa. Sitten löytyi tyhjäkäyntiventtiili. Soitin merkkikorjaamon varaosiin ja kysyin rekisterinumerolla, että onko minun autossani tyhjäkäyntiventtiiliä. Myyjä tutki todella pitkään asiaa, ja totesi, että minun autossani ei sitä ollut, koska autoni on kaasuläppäkone. Myöhemmin selvisi, että autossa voi olla kahta moottorityyppiä.
Olin aiemmin vaihdattanut pakosarjan lambda-anturin, jolloin ongelma hiukan väheni. Hiljattain vaihdatin myös pakoputkessa katalysaattorin edessä olevan lambda-anturin. Maantieajossa auto kulki tosi hyvin, ja polttoaineen kulutuskin väheni, mutta mystinen sammuminen jatkui.
Keskityin tutkimaan kaasuläppäkotelon anatomiaa. Se on sähkötoiminen, koska kaasupoljin on sähkötoiminen. Totesin, että kaasuläppä palautuu tyhjäkäyntiasentoon mekaanisen kierrejousen avulla. Kaasuläppäkotelon sisällä on sähkötoiminen elin, joka avaa kaasuläppää, kun kaasupoljinta painaa. Kun kaasupoljinta nostaa, niin kierrejousi sulkee kaasuläppää.
Selasin nettiä pitkään, ja jossakin kohtaa, mitä en löydä uudestaan vilahti sellainen asia, että autoissa ei saa olla enää moottorin huohotusputkea ulkoilmaan, koska se saastuttaa ilmaa. Jokin direktiivi on määrännyt, että kampikammion öljyhöyryjen pitää mennä sisäiseen kiertoon venttiilikopasta kaasuläppäkotelon imupuolelle.
Jäin miettimään, että mitä tästä seuraa. Jälleen selasin nettiä, ja jossakin kohtaa vilahti tieto, että öljyhöyryt tarttuvat imukanavan seinämille ja pikeentyvät aikojen kuluessa. Taisi olla maininta, että olisi hyvä puhdistaa öljypiet pois ajoittain. Kaasuläppäkotelon alapuolelta löytyi imuilman paineanturi, joka myös vaikuttaa moottorin käyntiin. Hain tarvikeliikkeestä tähän aiheeseen liittyvät osat. Varasin yksityiseltä korjaamolta ajan ja annoin asentajalle ohjeet, että irrottaa kaasuläppäkotelon ja liottaa pikeentyneet öljyt pois. Sanoin, että ota tehokasta ainetta millä lähtee, ja hän sanoi, että tämän tehokkaampaa ainetta ei ole. Kovan työn jälkeen tuli puhdasta. Merkillepantava asia oli, että kaasuläpän akselinjuuresta tuli paksua pikeä. Totesin, että nythän kaasuläppä menee jousen avulla tyhjäkäyntiasentoon. Pikeentynyt öljy oli jumittanut akselia. Kun läppä ei mennyt tarpeeksi pienelle, niin moottori kävi liian laihalla seoksella ja aiheutti sammumisongelman. Lambda-anturitkin olivat ihan valkoisia, mikä kertoi, että moottori käy liian laihalla seoksella. Samalla vaihdatin imuilman paineanturin, joka oli ihan öljyn peitossa.
Asentaja lähti koeajolle ja takaisin tullessa kiihdytti ja jarrutti autoa. Kun hän tuli halliin, kysyin, että tuliko kuntoon, niin hän nosti molemmat peukut pystyyn. Lähdin autolla korjaamon pihasta ja painoin kaasua, niin auto lähti niin kuin raketti, eikä nikotellut yhtään. Vieläkin pelottaa painaa kaasua, että sammuukohan, mutta ei sammu.
Sitikkafani Mauno Hyvärinen keksijä yrittäjä evp. 83 v.