Minulla on VW Passat 1.9 TDI automatic vm.-97 ja olen huomannut tämän talven aikana polttoaineenkulutuksen lisääntyneen. Autoon vaihdettiin juuri uusi polttoainesuodatin,öljyt ja öljynsuodatin, ja vikakoodi nollattiin. Voisiko siinä yhteydessä tapahtua polttoaineen syötössä jotakin vai onko ikääntymiseen liittyvää moottorin väljyyttä, vai voisiko joku muu syy vaikuttaa? Autolla ajettu 220 tkm.
Lisäkysymyksiä, jotka voivat auttaa vastaamaan:
- paljonko kulutus on noussut
- sattuiko nousu juuri kun tehtiin sitä pikkuremppaa, vai onko kulutus pikkuhiljaa noussut
- onko kuskit/ajotapa muuttunut
- entä automaatin mahdollinen osuus nousuun, onko sen toiminnassa havaittavissa muutosta
Kerran nousi kulutus bensa-jetassa (n 10v sitten) ja syyksi paljastui hieman irti ollut letku (en muista mikä letku se oli), kannattaisiko katsella konehuonetta tarkasti ettei siellä ole vastaavaa.
Aivan normaalia, koska talvilaadun dieselin lämpöarvo on huonompi kuin kesälaadun.
Yhdellä tankillisella päästiin n.1000 km nyt vain 600-700 km ennen kuin tankkivalo alkaa palamaan, aikaisemmin voinut luottaa kesät talvet tuhanteen kilometriin tai jopa vähän ylikin. Reitit on ihan samat ja kuskit, auto ollut meillä kolme vuotta. Remontin jälkeen dieselin haju tuntui voimakkaalta ohjaamoon ja tuntuu joskus vieläkin,olisiko sittenkin joku letku löysällä? Kulutus on lisääntynyt rempan jälkeen, outoa...automaatti pelaa hyvin, ei mitään ongelmia sen kanssa koko aikana. Konehuoneeseen ei ole tullut katsottua pitkään aikaan,mutta öljyä vähän vuotaa alleen.
Kannattaa varmaankin katsoa sinne konepellin alle. Siihen menee vähemmän aikaakin kuin tänne kirjoitellessa. Aivan vakavasti jos autossa tuoksuu polttoaine, vuotaa nestettä ja kulutus on noussut yli kolmanneksen, niin jos ei tajua autoista mitään niin äkkiä sellaisen pakeille joka ymmärtää.
Fortumin Dieselpolttoaineopas kirjoittaa: "Lämpöarvo ilmoittaa, kuinka paljon energiaa polttoaine sisältää. Eri dieselpolttoainelaatujen lämpöarvo
massayksikköä kohti (MJ/kg) on likimain sama, minkä vuoksi polttoaineenkulutus kiloina mitattuna on käytännöllisesti katsoen sama kesä- ja talvilaaduilla."
Tuo opas löytyy googlella ja sisältää hyvää tietoa (56s.)
massayksikköä kohti (MJ/kg) on likimain sama, minkä vuoksi polttoaineenkulutus kiloina mitattuna on käytännöllisesti katsoen sama kesä- ja talvilaaduilla."
Talvilaatu on kevyempää kuin kesälaatu. Näin ollen kulutus litroina on suurempi.
Talvilaadun tiheys 840 ja kesälaadun 825 kg/kuutio (tieto Shellin sivulta), ei siis kovin iso ero - alle kahden prosentin.
Tiheydet menivät väärinpäin kesä/talvi laaduissa ed. viestissä, mutta erohan säilyy samana ;-)
Joo, ei se 30 - 40 % kulutuseroa selitä. Taitaa alkup. kysyjän auto vuotaa reilusti polttoainetta jostakin tai moottorin säädöt ovat totaalisen pielessä, tietenkin myös esim. ilmansuodatin voi olla tukossa, mutta tuskin sentään noin paljon kulutukseen vaikuttaa.
Kannattaa tarkistaa myös se öljyvuoto. Mulla oli menny samasta koneesta (ajettu 195tkm) kampiakselin stefa ja se truikki öljyä hihnan päälle ja öljyhän syö sitä hihnaa että jos sitä vikaa ei ajoissa olisi paikallistettu ois tod. näk. menny hihna poikki ja sitte ois tullu vielä kalliimpi remontti.
Täytyypä ensin kertoa, että täällä on vaimo joka kirjoittelee, eli siitä tietämättömyyteni. Mieheni on rekkakuski ja erittäin kiireinen, eikä siis ole ollut aikaa kurkistella nokkapellin alle. Mutta tänään tankkivalo syttyi taas 762 km alkoi miehenikin huolestumaan ja kurkkasi konepellin alle, ei diesel vuotoja minkäänlaisia, mutta öljyvuoto näytti aika pahalta. Eli ei muuta kun korjaamolle kun huolestuttiin siitä öljyvuodosta, ja nyt mitataan Passatin kulutus, siten että ajetaan 100 km ja tankataan taas. Saavat korjaamolla tutkia kummatkin viat, ja katsoa ne säädöt, jos meni silloin vikakoodia nollatessa kun oli niin kokematon nuori korjaaja eikä merkkikorjaamo. Kiitoksia neuvoista, ilmoittelen kun syy löytyy.
Tämä nyt on "kaukaa haettu", mutta meneekö tankatessa sama määrä kuin ennen? Joskus vaan on ollut jäätä tankin pohjalla tai mittari alkanut näyttään väärin!