Työkaveri on joutunut kinaan vm. -60 luvun, ehkä -70 luvun Rollsien moottoreista. Hän muistaa lukeneen, että mainittuina vuosina Rolls käytti Chryslerin 6,75 l moottoreita. Tätä en tiennyt, mutta ei Googlekaan valaise. Kun tarkemmin asiaa mietin, on aavistus, että olisi lukenut myös tämän aikoineen TM:kin sivuilla.
Mahtaako joku tuntea asian, miel. osoitteessa mistä sen voi tarkistaa. Rupesi kiinnostamaan minuakin.
Jeps, rupesi kiinnostamaan, ei kuitenkaan löytynyt suoraa vastausta. Mutta voiskohan olla kyseessä sekaannus, koska RR on käyttänyt GM:n vaihteistoa ja joissakin linkeissä asia oli kirjoitettu pikkuisen epäselvästi; koskiko GM:n osuus myös moottoria.
Tämä löytyi: http://www.is-it-a-lemon.com/used-car-history/rolls-royce-silver-cloud.htm
" The engine in the Cloud and S1 was basically the same 4.9-litre power unit carried over from the previous R-Type (and Silver Dawn), except that it had a new aluminum cylinder head and twin SU carburetors. Transmission at the start offered a choice of either four-speed synchromesh manual or four-speed Hydromantic automatic, manufactured under license by Rolls from General Motors in the USA. In fact, after just 18 months, the manual option was dropped, and Rolls never encouraged owners to order it anyway. While the engine was incredibly refined, it wasn't really that powerful - the maximum speed was 106 mph (170 kph). It was Rolls-Royce's policy never to reveal specific power outputs but the estimated 178 bhp had40cwt (2032kg) to pull along.
The S-Type, known retrospectively as the S1, and the Silver Cloud 1, were built until 1959, with 3,072 Bentleys being made against 2,238 Rolls-Royces. Bentley/Rolls fans today are split on whether the S1 Series are better than the later V-eight-powered SII and SIII cars, the latter having a lower bonnet line and quad headlamps reckoned by some to spoil the cars' looks. The V-eights are far more powerful good for nearly 120 mph (193 kph) with a likely 200 bhp and far more torque on tap but not as refined and quiet. American-inspired (some say by the Chrysler hemi), this alloy engine was the unit Rolls had wanted for the car all along. It's just that it took, in typical Crewe style, an awfully long time to make perfect. Rolls engineers started work on the unit in the very early 1950s, intending that it would be one of the world's best. It survives in vastly updated form in today's Rolls and Bentley cars.
"
Etsiessäni Chrysler 6,75 L Rollsiin, törmäsin vielä oudompaan asiaan. Rolls Rolls Wankel ja Diesel! Kokonsa ja näkönsä ja kierrosnopeutensa puolesta tämä on autonmoottori.
www.der-wankelmotor.de/Motoren/Rolls-Royce/rolls-royce.html
Täytyy heti muistuttaa, että RollsRoyce on ollut aikanaan erittäin merkittävä moottorivalmistaja. Etenkin lentokoneteollisuudessa. Sisu käytti pitkään Rollsin koneita kuorma-autoissaan.
Eiköhän nuo henkilöauton moottoritkin ole omatekoisia. Kenties Chryslerin tietotaidolla (Hemi...)
Rolls Royce on edelleen merkiitävä valmistaja sekä siviili- että sotilasilmailun moottoreissa. Myös meri- sekä teollisuusmoottoreissa jatkuu tuotanto: http://www.rolls-royce.com/index_flash.jsp
Taannoisessa kaupassa vain autoteollisuus ja sen tuotteet myytiin saksalaisille.