VÄLIHUOLTO VAI ÖLJYNVAIHTO???

9 kommenttia

On edessä 140tkm välihuolto. Merkkikorjaamo aikoo rokottaa 235...289€ riippuen minne pihaan piilin päräytän.

Edellisen välihuollon (100tkm) kuittasin pelkällä öljyn ja suodattimen vaihdolla -merkkiliikkeen pikahuollossa; hintaan alle 100€

Mitä muuta huollossa saa kuin rengaspaineen tarkastuksen, pissapojan täytön ja luukkujen rasvauksen?

Onko välihuolto mielestäsi hintansa arvoinen?

:innocent: :innocent: :innocent:

  
  • Rengaspaineiden tarkastuksen,pissapojantäytön ja luukkujen rasvauksen lisäksi saat siihen huoltoon vielä paljon muita tarkastuksia ja tarvittaessa säätöjä/korjauksia.Yhtenä tärkeimpänä huoltokohteena mm. jarruhuollon,jossa esim. herkistellään jarrusatulat.joka on levyjarrujen toiminnan kannalta aika tärkeä toimenpide.Lisäksi siinä käydään läpi auton itsediagnostiikka ja sitä kautta mahdollisten vikakoodien luku ja purku.Sieltä voi löytyä jotain sellasia ongelmia,joista autolla ajava ei tiedä mitään.Jos meinaat selvitä pelkällä öljyn vaihdolla,niin voin sanoa että säästät väärästä päästä.Tai osta sitten halvempi vanha auto.

      
  • Jos merkkihuolto tuntuu liian kalliilta vaihtoehdolta niin kilpailuta ei merkkihuollot. Itse olen käyttänyt yksityisellä, jonka tiedän hyväksi ja luotettavaksi huoltajaksi (jää "valohoito" antamatta). Ja kyllä "mekaanikko" oli oikeassa tuon huollon suhteen eli ei kannata vain pelkkiä öljyjä vaihtaa.

      
  • Autojen huolto hinnat ovat osin karanneet käsistä.
    Syy on minusta pidentyneet takuu ajat.
    Kalleus riippuu kuitenkin siitä kuinka usein
    200-300 eur. maksavia huoltoja täytyy tehdä.
    Omalta kohdallani näitä valohoito huoltoja ei ole
    kovin aktiivisesti tehty. ( esim. renkaan paineentarkastus)
    Mielestäni kalliimmat huollot ovat tapa rahoittaa
    pidempiä takuuaikoja.
    Siksi päätökset takuuaikaisten määräaikaishuoltojen monopolin
    purkaminen on tervetullut EU. uudistus.


      
  • Lainaus:
    10.04.2006 klo 16:51 mekaanikko kirjoitti
    Rengaspaineiden tarkastuksen,pissapojantäytön ja luukkujen rasvauksen lisäksi saat siihen huoltoon vielä paljon muita tarkastuksia ja tarvittaessa säätöjä/korjauksia.Yhtenä tärkeimpänä huoltokohteena mm. jarruhuollon,jossa esim. herkistellään jarrusatulat.joka on levyjarrujen toiminnan kannalta aika tärkeä toimenpide.Lisäksi siinä käydään läpi auton itsediagnostiikka ja sitä kautta mahdollisten vikakoodien luku ja purku


    Näistä kaikestahan voi halutessaan pyytää tarjouksen myös ei-merkkihuollosta. Eli teettää mitä merkkihuollossakin on tarkoitus tehdä. Sittenhän sen näkee onko riippumaton huolto halvempi.

    Eikä pidä aina silti luottaa siihen, että merkkiliike tekee kaikki tarvittavat (listan mukaiset) toimenpiteet huollossa. Kuten TM:n testeistä on toistuvasti saanut lukea...

      
  • Kyllä pelkkä öljynvaihto riittää. Kun katsoo merkkihuoltoon kuuluvaa tehtäväluetteloa, niin suurin osa niistä on asioita, jotka jokainen pystyy itsekin helposti tarkastamaan. Ainakaan minä en ole halukas maksamaan siitä, että joku ns. ammattimies tarkistaa onko renkaissa pintaa, ovatko suojakumit ehjät tai onko nestepinnat oikeissa rajoissa. Itse käytän autojani ns. pika-öljynvaihdossa, joka maksaa noin 50 eur. Sen lisäksi vaihdan kerran vuodessa tulpat ja ilmansuodattimen. Jarrupalat herkistän renkaanvaihdon yhteydessä ja vaihdan tarvittaessa. Koskaan en ole jäänyt tien päälle auton rikkoutumisen takia. En tiedä missä vaiheessa "huollon puute" yleensä ilmenee, mutta ainakin 300 tkm menee ilman ongelmia. Siinä vaiheessa yleensä vaihdan nuorempaan.

      
  • Lainaus:
    11.04.2006 klo 11:53 jiipee kirjoitti
    Kyllä pelkkä öljynvaihto riittää. Kun katsoo merkkihuoltoon kuuluvaa tehtäväluetteloa, niin suurin osa niistä on asioita, jotka jokainen pystyy itsekin helposti tarkastamaan. Ainakaan minä en ole halukas maksamaan siitä, että joku ns. ammattimies tarkistaa onko renkaissa pintaa, ovatko suojakumit ehjät tai onko nestepinnat oikeissa rajoissa. Itse käytän autojani ns. pika-öljynvaihdossa, joka maksaa noin 50 eur. Sen lisäksi vaihdan kerran vuodessa tulpat ja ilmansuodattimen. Jarrupalat herkistän renkaanvaihdon yhteydessä ja vaihdan tarvittaessa. Koskaan en ole jäänyt tien päälle auton rikkoutumisen takia. En tiedä missä vaiheessa "huollon puute" yleensä ilmenee, mutta ainakin 300 tkm menee ilman ongelmia. Siinä vaiheessa yleensä vaihdan nuorempaan.


    Tämä pätee kyllä 90-luvun puolivälin ja sitä vanhempiin autoihin,mutta uudemmissa ja varsinkin muuteman vuoden ikäisissä autoissa on jo sen verran auton toimintaan vaikuttavaa elektroniikkaa,että suosittelen säännöllistä huoltoa niille.Alan ihmisenä voin kertoa,että aina joskus huollossa sattuu autojen itsediagnostiikkaa läpikäydessä ilmi sellasia vikoja joista autonomistajalla ei ole ollut mitään tietoa ja pahimmillaan jotkut tälläsistä vioista voi ajan mittaan korjaamattomina johtaa kalliisiinkin korjauksiin.

      
  • Jarruhuolto ei kuulu autoni vakiotoimenpiteisiin, eli siitä on maksettava erikseen. Takajarrut on huollettu alle 10 tkm sitten.


    Mitäpä sellaista sieltä moottorin diagnostiikasta voisi löytyä, mikä auttaisi ennakoimaan isot murheet?

    Onko joku saanut elektronisten mittausten avulla selville, että kampiakselin kaula on katkeamassa juuri? Tai männänrenkaan olevan menossa venttiilin väliin? Tai kytkinlveyn halkeavan? Tai ohjaustehostimen pumpun hyytyvän?

    Olen sivusta seurannut autojeni huoltoja lukuisia kertoja. Ei niitä testereitä panna kiinni muuta kuin silloin, kun etsitään jotain vikaa; siis normaalissa välihuollossa ei tehdä mitään elektronisia mittauksia. Ainoa toimenpide on akun nestemäärän tarkastaminen -jos se edes viitsitään tehdä.

    Listätyöt muuten maksavat n 75€ tunnilta merkkiliikkeeissä.

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Minkähän merkkisellä autolla Tapio Taula mahtaa ajella?Anna kun arvaan:Wolksvagenilla?

      
  • No joo melkeinpä Kuplalla - V70 on alla kuudetta vuotta.

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit