-04 Yarikseni D4D on alkanut välillä nykimään kylmänä liikkeelle lähtiessä.
Myös 4. vaihteella 60 km/h:n vauhdista kaasun pohjaan survaisu nostattaa kierrokset 2000 3 tonniiin, sitten laskee 2500 ja sitten vasta kiihtyminen varsinaisesti alkaa. Sama tapahtuu 5. vaihteella n. 80 vauhdista. Tämä hieman haittaa esim. rekkojen ohittamista kun ohittaessa vain kierrokset nousevat ensin. Tässä D4Dssähän kaasua on painettava, jotta ahtopaine nousee ja auto yleensäkään liikkuu..
Alkaako kytkin luistaan ja olemaan sökö? Autolla ajettu n. 90tkm ja takuu vielä siis voimassa. Onkoha Yariksen bensa turbossa vahvempi kytkin?
Onko muilla Yariksissa ollut kytkin vaivoja? Tai muita vaivoja?
Kyllä tuo vähän luistamiselle vaikuttaa. Kytkinhän Yariksessa taitaa olla nestekäyttöinen, joten se säätää itse itsensä. 90tkm on pitkä matka ja jos olet joutunut paljon luistattamaan kytkintä esim. kaupunkiajossa niin ei se ole poissuljettua, että kytkin on menossa. Silti Toyotan kytkin kestää normaalikäytössä yleensä sen 300-500tkm ajosta riippuen. Tietysti voikin olla, että kytkin ei ole kulunut vaan kiillottunut pinnastaan liukkaaksi, mutta avattava se on silti.
Koska kyse on takuunalaisesta autosta, niin ilman muuta ota heti yhteys merkkihuoltoon. En ole kyllä kuullut, että Yariksissa olisi kytkinvikoja ollut. Dieselin osalta tietoa tuskin paljoa on, koska aika vähän noita tuolla koneella on liikenteessä. Voihan se olla, että jos kytkin on sama kuin pienissä bensamalleissa, niin kovemmallehan se joutuu väännön osalta. Bensa Turbon kytkin on luultavasti sama kuin 1,5 TS:n, koska turbothan oli TTE:n tekemä erikoissarja juuri TS-mallin pohjalta. Mutta kävisiköhän Corolla 1,4 D4d:n kytkin vai liekkö aivan sama? Jokatapauksessa laitata nyt kytkin kuntoon takuun piikkiin.