NOKIALAISISTA KATOSI 299 NASTAA!

4 kommenttia

Perheemme ajokalustossa on käytetty Nokian nastallisia talvirenkaita.

Kadoksissa on kolmesataa nastaa. Pyöriä on täysi tusina, siis keskimäärin puuttuu 25 nastaa per gummi - mikä on vielä jotenkin hyväksyttävää.

Ongelmalliseksi homman tekee se, että parhaasta renkaasta ei puutu yhtään ja pahimmasta 50 kpl. Se pahis on Hakka 1, jossa on pintaa vielä 7 mm jäljellä. Viime talvena tuli 4600 km lisää matkaa ja lähti 36 nastaa lisää irti.


Olen tullut huomaamaan, että tietyssä iässä (kumin vanheneminen) nastat sitten ottavat ja lähtevät oikein urakalla.

Tätä nastojen irtoamista taitaa edesauttaa se, että vaihdan saman puolen pyörät vuorovuosina edestä taakse ja päinvastoin.

Olisiko niin, että etuvetoisten autojen kohdalla olisi taloudellisempi pitää nastarengas aina samassa kohdassa, jolloin nastoihin kohdistuvat voimat suuntautuvat aina samoin. Nythän takapyörät "jarruttavat". Sama koskenee takavetoisia- toisinpäin tietysti.

Kun etugumit kuluvat sitten enemmän, hankkisi vain yhdelle akselille uuden satsin.


Onko kokemuksia siitä, että pidät aina saman paikan nastarenkaalla? Pysyykö Nokialaisissa nastat sitten paremmin?

Omani ovat kokoa 195/65/15 ja 195/60/15 ja kulutuspintoja jäljellä 4...7,5 mm.


:sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

  
  • jaa missähän vaiheessa tuo kumin vanhentuminen alkaa nastoja irrottelemaan.Alla on Continental Winter Vikingit joissa valmistusleima on 2001 eikä taida yhteensä puuttua tuota 25 nastaa 4:stä renkaasta.Oletettavasti renkailla on kuitenkin ajettu noin 40-50tkm

    Aikoinaan hakkapelitta 4 vaihdettiin takuuseen kun ei nastat pysyneet kiinni.Ajotapa saattaa myöskin vaikuttaa merkittävästi nastojen pysymiseen. :sunglasses:

      
  • Nastat irtoavat jos kuski käyttää nastojen tarjoamaa lisäpitoa kovasti hyväkseen.

      
  • Lainaus:
    09.04.2007 klo 19:56 AXE kirjoitti
    Aikoinaan hakkapelitta 4 vaihdettiin takuuseen kun ei nastat pysyneet kiinni.Ajotapa saattaa myöskin vaikuttaa merkittävästi nastojen pysymiseen. :sunglasses:


    Hakkapeliitta 4:n ongelma taisi olla nimenomaan katkeilevat, ei kokonaisina irtoilevat nastat. Syy ei ollut renkaan rakenteessa tai kumiseoksessa vaan alihankkijan toimittamassa viallisessa nastaerässä.

    Itselläni ollut Hakkapeliitta 4:t alla kolme viimeisintä talvea ja n. 30 tkm, kokoa 205/55R16. Autossa 2-litrainen kone, ei luistonestoa, mutta eipä ainoatakaan puuttuvaa nastaa. Enkä väitä ajotapanikaan olevan joka hetki se kaikista hellävaraisin.

    Renkaat ovat olleet vuorotalvina edessä tai takana, joten ei tuolla paikan vaihtamisellakaan tunnu vaikutusta olevan.

    Tapio Taulan Hakkapeliitta 1:ten suurin ongelma taitaa olla ikä. Jos renkaalla alkaa olla ikää 10 vuotta, ei ole mikään ihme, jos nastoja alkaa irtoilla. Sitä paitsi nykyisten rengasmallien osalta nastojen kiinnipysyvyys taitaa olla yleensäkin paremmalla tasolla.

    [Jube muokkasi tätä viestiä 12.04.2007 klo 15:42]
      
  • Siirry hyvämies kitkarenkaisiin niin ei nastat "katoa", maantie ei kulu niin halvatun uraiseksi (mahtava ajaa, varsinkin moottoripyörällä!) eikä tiepöly ole niin uskomaton joka kevät... Joko kitkat tai polkupyörä+siinä nastarenkaat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit