Törmäsin uskomattomaan juttuun kallista nelivetomaasturista, johon ei saanut kytkettyä nelivetoa päälle kuin ainoastaan liikkeessä. Jos autolla jää kiinni hankeen tai yrittää lähteä liikkeelle liukkaalta, niin homma ei onnistu.
Juttu löytyy täältä:
http://arvoposti.blogspot.com/2007/10/karu-totuus-nelivedosta.html
Harmittaa, ettei jutussa suoraa kerrottu auton merkkiä ja mallia. Osaisiko joku tunnistaa sen ja kertoa, että voisin välttää kyseistä romua?
Kyllä tuossa mielestäni kyseessä on ominaisuus eikä vika. Eihän myyjä sitä pysty välttämättä suurellakaan työllä muuttamaan erilaiseksi kuin se on ollut tehtaalta tullessaan.
Tälläistä tapaustahan ihmeteltiin Karponkin toimesta olisiko ollut parikymmentä vuotta sitten, silloin kyseessä oli nelivetoinen Ford Sierra.
Sinänsä tuollaista, tosin hyvin harvoin eteentulevaa ongelmaa (auto niin jumissa ettei parin pyörän pidolla pääse vähääkään eteen tai taaksepäin ja näin ollen saa akseleiden välille pienintäkään nopeuseroa nelivetoa kytkemään) on monen merkin nelivetojärjestelmissä. Niissä, joissa nelivedon kytkeytyminen perustuu etu- ja taka-akselin nopeuseroon. Joissakin tämän tyyppisissä systeemeissä käsijarrulla pystyy huijaamaan ko. kiinnijäämistilanteessa nelivetoa ja saa pienellä kässärin nyppäyksellä nelivedon kytkeytymään.
Uusimmissa ko. systeemiin perustuvissa nelivedoissa neliveto pidetään yleensä automaattisesti hetken kytkettynä lähdössä, näin kyseinen ongelma vältetään.
Kyllähän tuosta hintaluokasta tulee suoraan mieleen ainakin yksi automerkki, jonka nelivetoa muutettin muistaakseni vuonna 2003. Jätettäköön "salapoliisityötä" muillekin.
joo ihan selvä juttu tuo on, mikä onneton leikkineliveto siinä on kyseessä. Ei voi muuta kun ihmetellä joidenkin autotehtaan suunnittelijoiden järenjuoksua, että tuollainen muka neliveto on menty tekemään ja sit oku onneton niitä vielä ostaa. Tosin ei siitä automerkistä mitään muutakaan hyvää voi edes etsimällä löytää.. että silleen..Www.totuusnelivedosta.com...