Vaatiiko tuontiauto katalysaattorin?

2 kommenttia

Tulkitsin AKE:n verkkosivuilta, että katalysaattori on pakollinen henkilöautoissa, joiden ensimmäinen käyttöönottoajankohta on 1.1.1992 tai myöhemmin.



Ajattelin tuoda Suomeen Fiat Bosmal 126p:n, joka on rekisteröity Puolaan toukokuussa 1993. Tehdasasenteisesti siinä ei ole katalysaattoria mutta ilmeisesti auton rekisteröinti Suomeen sen vaatii.



Vaikuttaako asiaan mitenkään se, jos katsastutan auton Puolassa ennen sen tuontia Suomeen? Nykyisinhän Puola on EU-maa ja ehkä sen vuoksi puolalainen katsastustodistus on kelvollinen myös Suomessa...

  
  • Eipä auta se että katsastat auton

    puolassa ei. Jos siinä autossa on Suomeen tuotaessa katsastus suomen lakien mukaan voimassa auton kuntokatsastusta ei tarvii tehdä, mutta vaatimuksen mukaisuus täytyy todistaa. Tuon ikäinen auto pitää olla Suomessa vähäpäästöinen, eli sen täyttymien joudut todistamaan. Eikä riitä pelkkä katalysaattori pakoputkessa vaan päästötason täyttyminen pitää paperilla pystyä todistamaan.

      
  • Kiitos vastauksesta.



    Olen tassa itsekin selvitellyt asiaa. Suomalainen katsastusmies oli sita mielta, etta on tosi vaikea saa auto rekisteroitya Suomeen juuri tuon vaatimuksenmukaisuuden vuoksi. Ei siis riita, etta auto tayttaa paastokriteerit vaan se pitaa myos pystya todistamaan. Kaytannossa tama ymmartaakseni vaatii joko todistuksen valmistajalta tai sen edustajalta, tai vaihtoehtoisesti riippumattomalta tutkimuslaitokselta, esimerkiksi VTT:lta. Sanomattakin lienee selvaa, etta jalkimmainen on varsin kallis hankkia.



    Puolalainen tuttavani kuitenkin sanoi, etta tuo Bosmal tayttaisi vaaditut paastokriteerit myos ilman katalysaattoria. Voikohan pitaa paikkaansa? Jos nain on, niin han saanee hankittua tarvittavan todistuksen valmistajalta tai sen edustajalta. Mikali paastot alittuvat jo ilman katalysaattoria, niin pitaako se Suomen lakien puitteissa kuitenkin olla?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit