Tiedustelin uudet autot -osastolla kokemuksia Audi A4 1,8T Multitronicista ja BMW 320dA:sta, ks. http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=345
Samaan hintaluokkaan -varusteineen (16"/17" alut, nahkaverhoilu, aut.ilm., automaattivaihteisto, bi-xenonvalot, webasto, vakionopeudensäädin) 50 000 - asettuisi myös joitakin 2002-2003 vuosimallin menopelejä:
BMW 530dA (E39)
MB E200/220 CDI A (W211)
Volvo S80/V70 D5 A
Autothan ovat kokoluokaltaan isompia kuin BMW 3/E46 ja Audi A4, joten siksi noita tehokkaampia dieselmoottoreita ajattelin, sillä pienimmät bensamoottorit eivät noita kunnolla kuljeta ja suuremmat bensamoottorit kuluttavat jo turhan paljon. Jonkin verran kyseisiä BMW:itä, Mersuja ja Volvoja on tarjolla about 45 000 kilometrin molemmin puolin olevilla mittarilukemilla, siis Suomi-autoista kyse.
Kommentteja?
Hakisin tuolla rahalla Saksasta suoraan sen minkä haluan, kaikkine varusteineen. www.mobile.de, sieltä voit katsoa tarjontaa, ja ellei saksan kieli ole parhaita, voi alhaalta klikata muunkin kielen. Muista täyttää metelliväriä myöten, koska muuten saattaa tulla yli 1000 autoa jolloin hakukone ei näytä niitä.
Itse olen melkein sitä mieltä, että mieluummin ostan aina yhtä luokkaa isoman vähän käytetyn kuin ihan uuden, vaikka uuteen saisikin ne väri ja materiaaliyhdistelmät mitä hakee. Onneksi Saksassa käytettyjen tarjonta on niin lajaa, että sieltä yleensä onnistuu löytämään auton juuri niillä materiaaleilla ja varusteilla kun haluaa.
Itse kävisin sinuna hakemassa tuommoisen 530da:n Saksasta, ylivoimaisesti paras noista vaihtoehdoista mielestäni. Tuttavilla on yhteensä kolme noita ja yhdellä on ajettu jo yli 400 tkm ilman isompia ongelmia, turbo on vain vaihdettu takuuseen auton ollessa melkein uusi (99). Toinen tuttu haki juuri 530 da:n 2002:n farkun, ajettu 60 tkm, 19" alut, tv/navigaatio, harman gardon hifi, sähkötoimiset puhvelin nahka sport penkit, bi-xenonit, a-ilmast, alkup. webasto, parkkitutkat yms ja puhui maksaneensa vähän yli neljäkymppiä, tarkkaa hintaa en tosin tiedä. Sekin kaveri on jo pitkän aikaa ajellu pelkilä Volvoilla ja tuntui olevan valintaansa enemmän kuin tyytyväinen, kuulemma joka suhteessa parempi kuin entisensä S80 2.5D, erityisesti ajettavuuden ja koneensa puolesta.
Mainituista autoista saat käteisellä ja vähän shoppaamalla varsin järkevästi varustetun uuden hintatasolla (vähän yli) 50 keuroa Suomesta.
- Aluvanteet, autom. ilm. yleensä vakio.
- Nahkapenkeistä olen sitä mieltä, että ne ei ole hyvät Suomessa vaikka minulla on monessa autossa olleet - kylmät ja liukkaat pakkasella ja muutenkin. Kotonakin olohuoneessa nahkapenkit oli muotia 1970-luvulla.
- Automaatti mukava kaupungissa, maantieajossa kyseenlainen, lisää kulutusta roimasti.
- Suuri osa varusteista on tarpeettomia ja niillä ei ole vaihdossa juurikaan arvoa. Ei ne maksa autotehtaillekaan juuri mitään, mutta markkinatutkimusten mukaan uusien luksusautojen ostajat on valmiit niistä maksamaan noin 10 kertaa tuotantokustannuksen verran.
Ehdotin Saksaa syystä, että silloin on varmuus ja käyttäjän tyytyväisyys tiedosta, että autolla ei ole ajettu metriäkään suolaliuosteitä, tuulilasissa ei ole nastaniskeytymiä, hienon suolan ja sepelin tekemiä pikkunaarmuja. Suomessa joutuu tekemään ruostesuojauksen autoon. Jos itse on paikka ja laitteet tehdä, maksaa aineet n. 40,- muuten lisäät jotain 300,- niin on hyvä suoja jo. Hintaerolla saat loppuiäksi talvirenkaita, lohkolämppärin, 2.s auton, pikku veneen tai jotain muuta. Suomalaiset autokauppiaat pyrkivät tottakai siirtämään huomion muualle. Jos Saksasta hankitut jo yli 100 000 autoa olisivat olleet huonoja jollain tapaa, kuuluisi ja näkyisi tämä uutisissa. Näin ei ole, tietyt piirit halusivat vain mustamaalata tämän erinoimaisen asian.
Suomessa on kaikki navit, p-tutkat ym varusteet hinnoiteltu verotuksen yhteydessä rajumman mukaan, jolloin 10xhinta näistä näkyy myös vaihdokin hinnassa. Saksasta ostetusta saat nämä lähes kylkiäisenä.
Automaatti ei lisää rajusti kulutusta. Se on vanhaa mututeoriaa. Riippuen automerkistä lukkiutuu momentinmuunnin joka vaihteella, jolloin ylimääräistä luistoa ei esiinny, kulutusta tämä lisää siinä 0,5 l/100. Automaatin tarjoamat edut painavat varmasti enemmän vaa'assa. Kulutus saattaa lisääntyä siitä, että on niin hyvä ja mukava auto, että tulee alussa ajettua enemmän.
Mitä tuli mobile.de:stä katseltua, niin 530dA:issa on kyllä kattava varustelu, Suomeen tuotuna kaikkineen noin 50 000 euron hintaiseksi tuleva auto olisi varsin helppo myydä sitten aikanaan eteenpäin:
M-sport-paketti
17" tai 18" alumiinivanteet
automaatti-ilmastointi
automaattivaihteisto
nahkaverhoilu
vakionopeudensäädin
bi-xenon-valot
navigointijärjestelmä
metalliväri
pysäköintitutka
Eikä tuon hintaisissa autoissa enää automaattivaihteiston tuoma lisäkulutus (eikä ero muutenkaan ole nykyään yhtä suuri kuin joskus 1980/1990-luvun taitteessa) tunnu missään, kun ottaa huomioon saavutetun ajomukavuuden.
Suomalaiset automyyjäthän väittävät, että suunnilleen kaikki uudehkot Saksassa myynnissä olevat vähän ajetut käytetyt on käsitelty mittariruuvauksella. Kuinka asianlaita oikeasti on? Riippuuko myyjästä - kauppa tai yksityinen? Pystyykö moisen ruuvaus-huijauksen paljastamaan jotenkin, esim. käyttämällä merkkihuollossa ilman että on jo ostanut auton...?
Tuli muuten mieleen yksi seikka: autotalli.comin tietojen mukaan 530d/E39:n maksimiteho on 135 kW, kun taas mobile.de:ssä myytävät 530d:t ovat 142 kW tehoisia. Tuskin noin pientä tehoeroa on lastuttamalla kaikkiin tehty, joten onko Saksan-malleissa sitten hieman enemmän tehoa?
[quote title="20.06.2004 klo 16:48 Drvr kirjoitti"
Suomalaiset automyyjäthän väittävät, että suunnilleen kaikki uudehkot Saksassa myynnissä olevat vähän ajetut käytetyt on käsitelty mittariruuvauksella. Kuinka asianlaita oikeasti on?
Sanoa voi mitä haluaa, toinen asia on pitääkö se paikkansa.
Jos ostaa käytetyn auton Venäläisten tai Turkkilaisten pyörittämistä liikkeistä, ehkä näin voi käydä.
Varauksin tämäkin, koska Saksassa ei ajeta autoja niin loppuun kuin Suomessa. Ei ne silloin vaihtoon tule, ne menee romutettaviksi.
Harva ajoneuvo pääsee kolaroimatta yli 300 000km Saksassa, liikennetiheys pitää siitä huolen.
Mittarin ruuvaaminen on itsessään aikamoinen urakka, eikä se mittaria hajottamatta tahdo onnistua. Miksi Saksalaiset yhtäkkiä tämän tekisivät? Voihan sen Suomessakin tehdä. Helpoin on vaihtaa kolariautosta koko mittaristo. Porakone pakilla kestää monta viikkoa.
Kun nyt sanoin tuosta mittarinvaihdosta, niin Suomessa tämä on laillista. Katsastuksen yht. kun mittarilukema otetaan autosta, sanoo vain kats.miehelle, että mittari piti vaihtaa, kun vanhaan tuli oikosulku ja kärähti. Siihen tietokantaan ne uudet km-lukemat tulevat. Tietoa ei ole onko saksan TUV tarkempi.
Jos ostaa Suomalaisen autoliikkeen kautta auton Saksasta, olisi silloin sama juttu edessä, mistä autoliike yhtäkkiä voisi varmuudella todeta ettei näin olisi. Jos 1:ssä tapauksessa on todistettavasti näin käynyt, ei se tarkoita, että aina on näin.
Tosiasia on, että autoliikkeet ovat käsi ojossa, moni tuo näitä Saksan pelejä itsekin. Pörssissä kun katsoo pyyntihintoja tax-free autoista, on niissä lähes tuplahinta, kuin mitä Saksassa maksavat. Kauppa kannattaa tottakai.
Auton km-lukeman voi helposti päätellä ellei usko km-lukemaa.
Sakemannit huoltavat aika hyvin autojaan, huoltovihko tms. kertoo jotakin.
Tuulilasin kuluneisuus, jos nyt autolla olisi ajettu 400 000km.
Ratin ja polkimien kuluneisuus. Moottoritilan siisteys, huohottaako kone? Miten käy kuskin ovi, saranat jne. Jos vielä on epävarma asiasta, on aina heti 1000 vaihtoehtoa.
Vaalea beessiväri on aina entinen taksi.
- Minua todella ihmetyttää jos joku tuo pari vuotta vanhan käytetyn ja maapallon ympäri rullanneen auton 50 keurolla Saksasta kun saisi uuden Suomesta vain muutama tuhat keuroa kalliimmalla - BMW 530 d tapauksessa uusi malli uudella korilla ja moottorilla.
- Uudet Suomi-autot on aika hyvin varusteltu jo vakioina (jos et ole huomannut). Ja vain sillä perusteella että joku koriste on Suomessa kalliimpi.
Mainitsemasi tehoero tulee siitä, että muistaakseni 99 esitellyssä mallissa oli vähän vähemmän tehoa ja se nousi 2001 tuohon mainitsemaasi lukemaan. Saksan autoissa tehoa on siis tismalleen saman verran.
(1) - Minua todella ihmetyttää jos joku tuo pari vuotta vanhan käytetyn ja maapallon ympäri rullanneen auton 50 keurolla Saksasta kun saisi uuden Suomesta vain muutama tuhat keuroa kalliimmalla - BMW 530 d tapauksessa uusi malli uudella korilla ja moottorilla.
(2) - Uudet Suomi-autot on aika hyvin varusteltu jo vakioina (jos et ole huomannut). Ja vain sillä perusteella että joku koriste on Suomessa kalliimpi.
1) BMW 530d (E60) maksaa 63 200 euroa. Eli jos vertaa tuota 48 000 euroa maksavaan "kaikki herkut"-E39-malliin, niin hintaeroa on jo 15 000 euroa.
2) Kyllähän E60:n vakiovarustetaso on E39:ä parempi. Suomessa myytävät käytetyt E39:t sen sijaan eivät ole ihan huippuvarusteltuja. 530d on lisäksi täällä harvinaisempi kuin 525d.
Selailin www.mobile.de, löytyi 418 kpl BMW 530 D Kombi, jotka ovat lähes täyteen ladattuja kaikenlaisia varusteita. Kalleimmat -03:t maksoivat 38 t. Ajettu 4000-16000 km. -00 lähtee jo 14t, kilsat siinä 140tkm paikkeilla. Joko lähdit ?
...Mittarin ruuvaaminen on itsessään aikamoinen urakka, eikä se mittaria hajottamatta tahdo onnistua. Miksi Saksalaiset yhtäkkiä tämän tekisivät? Voihan sen Suomessakin tehdä. Helpoin on vaihtaa kolariautosta koko mittaristo. Porakone pakilla kestää monta viikkoa.
Kun nyt sanoin tuosta mittarinvaihdosta, niin Suomessa tämä on laillista. Katsastuksen yht. kun mittarilukema otetaan autosta, sanoo vain kats.miehelle, että mittari piti vaihtaa, kun vanhaan tuli oikosulku ja kärähti. Siihen tietokantaan ne uudet km-lukemat tulevat. Tietoa ei ole onko saksan TUV tarkempi.
Aikamoinen urakka? Uudehkoissa käytetyissä autoissa on (joista nyt tässä viestiketjussa puhutaan?) on digitaalinen mittaristo. Ainakin muutaman vuoden ikäisissä Mersuissa "ruuvaus" onnistuu kytkemällä diagnoosi tms. laite autoon ja naputtelemalla haluttu km-lukema. Saksassa tällaista palvelua kaupitellaan lehdissä, ottaa aikaa 5 min ja hintaa joku 50e.
Bemarista ja muista merkeistä en tiedä. Mersun merkkihuollon diagnosointilaitteilla kyllä erottaa ko. käsittelyn mutta se on laiha lohtu, jos ostos on jo tehty.
Kyllä nykyään miltei kaikki merkit (ja varsinkin ne digitaaliset mittaristot) pystytään ohjelmoimaan uudestaan... Tästä taisi Turbossakin aikanaan olla juttua. Töpseli vaan kiinni ja naputtelemaan halutut lukemat mittariin.