Japanilaisautot kovissa nopeuksissa

12 kommenttia

Mersu, Audi ja BMW ovat omiaan 200km/h nopeuksissa, ja vielä kovemmissakin. Ford Mondeo ja Opel Vectrakin menevät nätisti. Hyundaissa ovet "paukkuvat" ja ratista on toden teolla pidettävä kiinni.
Miten menevät Toyota Avensis, Mazdat, Nissanit ja Lexukset kovissa nopeuksissa, ovatko ne helppoja ajaa, miten ne menevät Saksan autobaanalla. :smile:

  
  • Hyundaissa ovet paukkuu ja ratista pidetään kiinni... ainakin vanhemissa malleissa kovissa nopeuksia. Mites nykyjapanilaiset kulkevat kovemmissa nopeuksissa? Kokemuksia?

      
  • En osaa sanoa muuta kun venhemman mallin 1.6 Avensiksesta... jotta ihan kulkee mukavasti sen minkä moottori kuljettaa... :-) eli n195, käytännössä sellainen 160km/h on hyvä matkavauhti jonka pytyy periaatteessa 1.6 litrasella farmarilla pitämään kokoajan. Ei pauku ovet eikä pellit, ja suht rauhallista on kulku.

      
  • Saksan baanoilla -01 vuotinen 3.0 Maxima kulki mukavasti +200km/h vauhdeissa. Vakaata ja kohtalaisen hiljaista menoa. Tunnottoman ohjauksen takia meno on kuitenkin hieman outoa, mutta kyllä pärjää hienosti.

      
  • Tässä kohtaa kannattaa muistaa se, että Väyrynen-mallin E-mersu keikkuu ihmeellisesti tietyssä vauhdissa joten sitä ei kannata liikaa ylistää. Itse en ole myöskään uusisssa Saabeissa (9-5) ja Volvoissa (S60) huomannut mitään ihmeellistä suuremmissa nopeuksissa.

      
  • Juu, olen samaa miletä, ettei kannata liikaa yleistää. Alkupään väyryset olivat kaikkein pahimpia tämän suhteen, mutta se muuttui edes vähän paremmaksi loppupään malleissa. Tuntuu, että mitä parempi ilmanvastus autossa on, sen herkempi se on sivutuulelle ehkä hieman yleistettynä. Väyrysellähän oli ennätyksellisen pieni ilmanvastus sen tullessa markkinoille.

      
  • Minusta liikennefilosofia menee tässä lipan yli jos ajattelee, että japskillä pitäisi ajaa yli 200 km/h. Tätä ne eivät kulje, ja miksi pitäisi, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Ne ja monet muut perheautot ovat vaarallisia ajaa näissä nopeuksissa, jos haetaan täydellistä huippunopeutta. Vähän isompi kärpänen ikkunaan siinä vauhdissa niin se on moro!

    Autot ovat sellaisia kuin nyt ovat Saksan takia, ja Saksan vapaiden nopeuksien takia. Minkälaiset olisivat autot jos Saksassakin olisi suurin sallituu nopeus 120 km/h? Ei tarvitsisi valmistaa autoja jotka kulkevat yli 150 km/h. Autot olisivat todennäköisesti pienempiä, edullisempia, vielä vähemmän saastuttavia, kaikkien ei tarvitsisi osallistua hevosvoimakilpailuun kuten USA:ssa 30-40 vuotta sitten, jolloin joka pirssiin sai 300-400 hv kun ruksasi härskeimmän vaihtoehdon. Minkälaisia eurooppalaisia autoja sai kaupasta -60 ja -70 luvulla?

    Nyt vasta tämä tehobuumi on tullut Eurooppaan.
    Urheiluauto kiihtyi 0-100 km/h 10 sek. 30 v. sitten! Nyt mikä tahansa pikkukottero tekee saman. Onko sillä niin väliä mihin tavallinen perheauto pystyy yleisessä maantieliikenteessä. Hauskoja, kivoja ja turvallisia ne on ajaa, sitä en kiellä. Mutta järki touhusta on jossain aivan muualla.

    Itselläkin on auto alla jolla ajan 99% ajoistani Suomessa, ja taitaa se A6 Tdi:n huippu lähennellä 200 km/h, ja on tukeva. TM:ssä mennään vain lujempaa, kovempaa, tyylikkäämmin ja kalliimmin.

      
  • Ajattelin aluksi että japanilaiset eivät kulje hyvin kovissa nopeuksissa koska japanilaiset ajelevat kaupungeissa. Niin siten ajettavuus yms. olisi painotettu enemmän kaupunkiin. Mutta ilmeisesti japanilaiset ovat hyviä myös kovemmissa nopeuksissa.

      
  • 9000CD-2.3T16 menee ainakin ihan kivasti yli 200 vauhdissa, ei puista eikä hae tietä tuntuu vaan paranevan mitä kovempaa mennään.
    Ja jarrut toimivat todella hyvin jos tarttee hiljennellä.
    Jopa suomen teillä toi n.230km/h ei ole liikaa tälle autolle.

      
  • Lainaus:
    02.07.2004 klo 09:29 9000CD23T16 kirjoitti
    9000CD-2.3T16 menee ainakin ihan kivasti yli 200 vauhdissa, ei puista eikä hae tietä tuntuu vaan paranevan mitä kovempaa mennään.
    Ja jarrut toimivat todella hyvin jos tarttee hiljennellä.
    Jopa suomen teillä toi n.230km/h ei ole liikaa tälle autolle.


    Hmm. oletko kokeilut?

    Itsekin tuollaista ajaneena täytyy myöntää, että ihan kiva peli, mutta ei se ajettavuus ihan noin hyvä kuitenkaan ole. Esim. keskialue on aika tunnoton. :confused:

      
  • Olenko koekeillut, tottakai omistan sellasen 4 saab jo...( pahaksi on päässyt ) omasta mielestäni ajettavuus on hyvä.

      
  • Lainaus:
    02.07.2004 klo 10:45 9000CD23T16 kirjoitti
    Olenko koekeillut, tottakai omistan sellasen 4 saab jo...( pahaksi on päässyt ) omasta mielestäni ajettavuus on hyvä.


    :grin: Vähän niin kuin enoni. (6 Saabia pihalla)

    Tarkoitin, että oletko oikeasti ajanut tuolla sen 230km/h, koska sehän on valmistajan ilmoitus huipuista (menee varmaan jonkun aikaa saavuttaa tuo nopeus). Itsekin kaverin 9000 CD 2.3 Turboa ajaneena täytyy sanoa, että tykkäsin, mutta on varmaan yksilövika, että keskialueella oli jokseenkin varsin suuri välys. Itsekin joskus vakavissani harkitsin Saabin hankintaa, mutta päätysin Alfa Romeoon. :wink:

      
  • Kovissa nopeuksissa Saabissa (9000) on "epäsopiva jousitus" ja ajettavuus mielenkiintoinen (parempi ja suuntavakaampi saisi olla).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit