Talviauto

18 kommenttia

Mikä käytetty auto kannattaisi ostaa talviautoksi, jos euroja olisi käytössä n.12-13 tonnia? Ajo olisi pääasiassa pitkää matka-ajoa maanteillä kelillä kuin kelillä. Auton olisi syytä lähteä käyntiin kohtuullisen mukavasti myös kovilla pakkasilla ( -20 ) ilman lohkolämmitinta. Yleensä auto olisi piuhassa mutta startteja kylmällä koneella tulisi ehkä muutamia viikossa. Myös märillä loskakeleillä olisi mukavaa ajella ilman epämääräisiä sähkövikoja. Koska autolla ajettaisiin pääasiassa matka-ajoa, niin olisi hienoa, jos auton melutaso nastarenkailla ei olisi ihan traktorimainen.

Aikaisempi talviauto oli Lada 1200 S, vm-72. Se tärähti käyntiin kelillä kuin kelillä ja lämpeni nopeasti. Ajo-ominaisuudet olivatkin sitten taattua Lada-laatua…heh. Nyt voisi jo hankkia jonkun vähän laadukkaamman vehkeen.


Mitä siis kannattaisi harkita ja mistä pysyä suosiolla erossa?


-Ilves kiittää-

  
  • Käytetty Saab 9000. Hyvä lämmitin ja talviajo-ominaisuudet. Saa kohtuu hintaan ison auton mukavuutta.

      
  • Opel Astra (toiseksi uusin) on pärjännyt Tekniikan Maailman talvitestissä hyvin (n.9,0 *****). Ja se on laadukkaampi kuin edellinen, SELVÄSTI.
    "Ruostuu kuin kala".

      
  • OK, kiitoksia vaan molemmille herroille! Muistatko Tuomas sen TMn numeron, jossa tuo talviautotesti oli?

      
  • Kyseessä on numero 3/99 "suosikkiautot pakkasessa" tai jotain siihen suuntaan taisi olla otsikko...

      
  • Joo, löytyi tuolta arkiston puolelta. Ilves kiittää!

      
  • Olen samaa mieltä edellisten kanssa. G-sarjan Astrat vm 99-2004 ovat oikesti erittäin hyviä talviautoja. Sähkö- ja lämmitinlaitteet ovat tehokkaita ja varmatoimisia. Perheellämme oli kaksikin tuollaista ja olimme todella tyytyväisiä. Nyt ajossa oleva nelos-Golf ei talviajossa ole ollut läheskään yhtä hyvä. Lämmitys on huonompi ja ajettavuus talvella selvästi levottomampi. Kesäkelillä Golfin ohjauksen tunnokkuus on hieman parempi, mutta talvella osat vaihtuvat. Lisäksi Astra on erittäin looginen ja tasapainoinen ajettava.

    Eikä tämä G-Astra täyssinkittynä ruostu yhtään muita merkkejä nopeammin. Voit tarkistaa asian puolueettomasta lähteestä esim. www.vibilagare.se. Klikkaa kohtaa rostregistret ja valitse malli. Siellä on lähes kaikkien nykyautojen ruostesuojaus pisteytettynä.

    Tässä vielä G-Astran ruostetesti liitteenä (neljä tähteä viidestä)

    "Med nya Astra tycks Opel äntligen vilja börja bekämpa rosten. Astra har fått en helt igenom galvaniserad kaross. Rostskyddsgarantin, dvs garantin mot att bilen inte ska få genomgående rosthål, har utökats till tolv år.
    Men enbart galvning är sällan nog för att göra en bil rostsäker. Galvskiktet tunnas ut år från år och finns inte kompletterande behandling, börjar bilen ändå rosta så småningom.
    Opel Astra har fått en extra behandling. Bitvis riktigt bra, till och med. Det konstaterar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB, när han besiktigar testbilen.
    Hålrummen under bilen har fått en gedigen vaxbehandling och hela underredet är överdraget med PVC. Bränsletanken och bränsleledningarna är numera av plast. Rosten som lätt får fäste i bakre skärmkanterna på äldre Astra-bilar ska vara ett minne blott. Bakskärmarnas kanter är gjorda på ett helt nytt sätt. Helt igenom bra är emellertid inte rostskyddet.
    Det finns partier som fabriken tycks ha missat och som kan bli problematiska när galvningen tunnas ur. De övre stötdämparfästena bak är rena rostfällorna - där blir det bekymmer i framtiden, spår Vi Bilägares rostskyddsexpert Det saknas nämligen innerskärmar bak. Smuts och saltvatten har fritt inträde till alla fickor i plåten.
    Varken i dörrar eller baklucka finns extra skyddsbehandling. Framdörrarnas plåtskarvar är klassiska rostfästen och inuti bakluckan kan fukt krypa in och stanna - dräneringshålen är oroväckande små.
    – Nya Astra kommer i alla fall att rosta betydligt mindre än sina föregångare, sammanfattar Thomas Widström.
    Från att ha varit bland de sämsta har Opel klivit upp över genomsnittet.
    Men till nya VW Golf är det ändå en bit kvar. Golf är både smartare byggd ur rostsynpunkt och bättre behandlad"

    [yaffa0 muokkasi tätä viestiä 25.07.2004 klo 22:41]
      
  • Ja saisko saman vielä suomenkielellä? :wink:

      
  • Hienoa jos oltiin avuksi! karipv, kerro mitä meinaat tehdä Astran suhteen? Ostatko sellaisen? :smile:

      
  • Meni vähän myöhäiseksi tämä vastaaminen....no, back to business! Tässä on nyt ollut vähän harkinnassa Fiat Puntokin, kun niissä näyttää tuo hinta/ajetut kilsat -politiikka olevan kohdillaan ja yhdessä Tuulilasin testissä kehuttiin nimenomaan sen talviominaisuuksia. Astra tosin olisi isompi ja muutenkin vähän laadukkaamman oloinen auto. Puntoa on myös reposteltu jatkuvista pikkuvioista ja huollon kehnoudesta.

    Mitähän tässä nyt oikein tekisi...Punto vai Astra, kumpi noista nyt olisi parempi? Vai pannaako rahat jemmaan ja jatketaan bussilla ajamista?? :confused:

      
  • Unohda Punto.

      
  • Fiatit ovat todella huonoja talvella. Katso Tekniikan Maailman talviautotestiä. Muuten Fiat on mukava auto, kaunis, tilaakin on jonkun verran ja aikas mukava ajettavuus.

      
  • Eihän tuon Punton lämmityslaitteet ole aiemmin kovin tehokkaita olleet, mutta yhtä ajoin viime talvena ja hienosti lämpesi. Nähtävästi tehty jotain muutoksia tällä saralla? Omassa Alfassakin on ollut todella mukavaa talvella- nopea lämpeämään, hyvä ajettava ja penkinlämppärit lämmittää laajalti (vaikka vastukset saisi ehkä olla hieman tulisempia) ainoastaan italialainen termari pitää lämmöt turhan alhaalla talvisin... ihme, että Italiaanotkin ovat oppineet, että meillä on täällä kylmää... ;)

    Lämpimänä ja mukavana talviautona voin mainita ainakin Astran ja Vectran- jälkimmäinen lämpeni todella ripeästi, penkinlämppärit lämmittivät kaikkialta- ei vain ahteria (niinkuin Honda), huurteenpoisto pelasi hienosti- samoin lasinlämmittimet olivat tehokkaita... Opelithan ovat aina olleet parhaita talvitesteissä- edellisen kerrankin 1-sijalla oli uusi C-Vectra. Vikoja kyllä Vectrassa oli turhan paljon- eikä ruosteeltakaan vältytty (kyseessä oli siis vm. 96 B-Vectra)

    Punto on hyvä ajettava kesät talvet ja ainakin AutoBildin 100 tonnin kestotestissä ei ollut autossa mitään ylimääräistä vikaa jos huollon mokaa (hapettunut liitin) ei lasketa. Tyylikkään näköinenkin se on, mm. Top Gear on rankannut Punton Cool Wall-listallaan korkeimpaan Sub Zero luokkaan ulkonäkönsä takia. Kannattaa kyllä ehdottomasti ostaa 5 ovinen versio, jos Puntoon päätyy. 3 ovinen on todella hankala- varsinkin ahtaissa parkkiruuduissa. Kannattaa mielummin ostaa mahdollisimman uusi, vähän ajettu ja säästää vaikka ylimääräisten sähkövarusteiden määrässä- koska jos jotain vikaa esiintyy, se on nähtävästi elektroniikassa.

    Puheet Delta-Auton huoltotoiminnasta pitävät monilta osin paikkaansa, mutta nyt on myös selvinnyt sekin, että alueelliset erot ovat aika suuria. mm. Porin Deltasta olen kuullut paljon kehuja- eikä Turun Deltan palvelukaan ole täysin ala-arvoista ollut. Helsingissä onkin sitten ollut ongelmia muidenkin edestä, mutta kuka käskee huollattaa autoa Deltassa, kun valinnan varaa myös valtuutetuissa huolloissa on varsin paljon!

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 20.09.2004 klo 23:30]
      
  • No joo tuollainen käsitys mullekin on alkanut muotoutumaan: vanhemmissa Puntoissa oli heikkotehoinen lämppäri mutta uudemmissa se kuuleman mukaan toimisi hyvinkin. Samoin myös rengasmeteliä olisi saatu vähennettyä. Noita Puntojahan näyttää olevan liikenteessä kohtuullisen paljon, niin ei kai se voi ihan pommi olla. Minkä vuotisella Puntolla ajoit?

      
  • Oliko Autobildin talvessa Saksan vai Suomen talvi? Autobildi ajelee aikas paljon Saksassa ja siellä on ihan erilaista kelit, ilmat ja tiet. Fiat Puntolla varmasti pärjää, mutta jos talviautoa etsit en suosittelisi Puntoa. Ja olen kuullut että Brava/Bravo ei tykkää talvesta. Eikä ainakaan Marea joka oli onnetton talvitestissä.

      
  • Ja Stilo oli vähintään yhtä onneton...

      
  • Lainaus:
    21.09.2004 klo 12:08 Jube kirjoitti
    Ja Stilo oli vähintään yhtä onneton...

    Tekniikan Maailma sanoi jotain tällaista että Italialaisten menestykset sodassa ja Fiatin talvitestimenestykset ovat yhtä suuret. Ei ne noin sanonut mutta tarkoittivat tuota.

      
  • No niin...kaikesta huolimatta tuli sitten hommattua vähänajettu 01:nen Punto, vaikka aluksi olin tiukasti Opelin kannalla. Syitä oli monia, yksi tietysti se, että alkuperäisestä budjetista jäi vielä melkein puolet säästöön ja myös se, että tyttöystäväkin tykkäsi auton muotoilusta. Saa nyt sitten nähdä, kuinka Italian pojan pikkuvehje pelittää Suomen talvessa.

    Kyselin monilta Punton omistajilta, että kuinka auto on toiminut. Toisilla se on toiminut erinomaisesti, toisilla sitten huonommin. Ilmeisesti auton edullisuus selittää suuria vaihteluja laadussa.

    Autolla on nyt ajettu n. 1,2 tkm oston jälkeen, eikä ainakaan vielä ole mitään ihmeellistä ilmennyt. Saapa sitten nähdä, kun alkaa olemaan pakkasia. Ostin auton Pohjois-Suomesta, Torniosta, ja edellisen omistajan mukaan se on kolmen edellisen talven aikana toiminut todella hyvin jopa lähes -40 asteen pakkasissa. Noh, ken elää, se näkee...

    Voin päivittää tätä viestiketjua talven mittaan aina muistaessani, jos joku on kiinnostunut lukemaan puolueetonta kommentointia Puntosta talviautona. :sunglasses:

      
  • Meni näköjään Fiatin moittimiseksi kyselysi. Itselläni oli -01 Punto ja sen kanssa ei ollut ongelmia talvella, kukkui ja pelasi yli -30 asteen pakkasilla. Kyydissä ollut porukkakin vähän ihmetteli, kun viikko kuljettiin reilussa pakkasessa eikä palella tarvinnut. Tuntuu vain, että vaimon uusi -04 on lämppärin osalta vieläkin parempi.
    Itsellä on nyt ollut toista vuotta Stilo eikä senkään kanssa ole ollut ongelmia, todella hyvä ja vakaa ajettava myös talviolosuhteissa. Alla ContiViking3-kitkat, erinomaiset ja hiljaiset renkaat. Ohjauksessakaan ei ole moitittavaa, kun siihen tottui, nyt koko ohjausta ei noteeraa mitenkään vaikka joudun ajamaan työnikin puolesta muillakin merkeillä. Lämmön nousu Stilossa on hitaahko, mutta kun auto lämpiää, siinä tarkenee erinomaisesti. Käynnistyvyydessäkään ei ole ollut ongelmia. Istuinlämmittimet ovat todella hyvät, lämmittävät myös selkää eikä pelkkää persausta. Ja lasinpesimen suuttimissa lämmitys, kuten peileissä. :tongue:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit