Eli autokoulu alkaa olla minulla loppupuolella ja olen tässä alkanut salaa jo haaveilla oman auton ostamisesta ( vanhempien kalliita autoja kun ei viitsisi lähteä kolhimaan ). Olen miettinyt Golfia, Sierraa ja Escortia, vm. noin 88-90. Hintaakaan ei paljon yli 2000e saisi olla, mieluummin jopa vähemmän.
Minkä te valitsisitte näistä? Syövätkö paljon bensaa (1.6)? Entä onko Sierra takavetoisena hankala ensimmäiseksi autoksi? Mitä plussaa/miinusta kyseisissä autoissa on?
Omia mielipiteitänne otan mieluusti vastaan. Muutenkin jos teillä on jotain vinkkejä auton ostamiseen, niin kertokaa ihmeessä.
Minulla oli samat aikeet kuusi vuotta sitten. Ei kuitenkaan ollut heti varaa ostaa mitään. Tuon hinta/ikä -luokan autoa kun olet ostamassa, niin ota mukaasi ( siis, jos et itse autoista paljoa tiedä ) joku ystäväsi, joka erottaa meikatut rämät oikeasti hyväkuntoisista teineistä. Sitten kun löydät omasi, niin kannattaa ennen ostoa vielä käyttää peli autotohtorilla kuntotarkastuksessa riskien minimoimiseksi.
Päädyin n.3v sitten Accordiin -89, jolla oli suht vähän ajettu. Japanilainen siksi, ettei ainakaan koneeseen tulisi mitään suurempaa vikaa, ja japanilaiset nyt vain sattuu olemaan hieman kestävämpiä. Pellit taas eivät japanilaisissa kestä. Jostain täytyy tinkiä, jos vanhoilla ajelee.
Sierra voisi olla hauska, mutta ekaksi autoksi ehkä vähän liian arvaamaton, varsinkaan jos kokemusta ei takatuuppareista ole.
Golffia en itse ottaisi, ainakaan noin vanhaa, joten Escort jäisi noista
vaihtoehdoista käteen.
Kannattaa muuten ottaa mielummin esim. 2l kuin 1,6l. Isompi kestää pitempään, ja jos maantietä paljon tulet ajamaan niin mukavoittaa matkantekoa.
Sierraa en todellakaan pidä helppona ajettava edes vanhojen takavetoisten luokassa. Tosin mielipiteeni ovat muodostuneet siitä, että itse ajelin ajokortin alkuvuosina lähinnä Sierraa ja välillä sen kanssa ajellessa oli hieman orpo olo ja jälkikäteen olisi toivonut, että olisi ollut vieläkin orvompi olo niin olisi ehkä yksi ulosajokin jäänyt tapahtumatta. Sierran ajettavuuden oikkuja tietenkin korosti farmarimallius, ja sedan tuskin on läheskään yhtä arvaamaton käytökseltään kuin farkku ilman kuormaa perätilassa.
Pisin kokemus minulla tietenkin on Triumph Heraldista, mutta kilometrimäärän perusteella en ole silläkään paljoa ajanut ja omat talvikokemukset rajoittuvat tasan yhden päivän kokeiluihin kesärenkailla loppusyksystä. Kokeilujen perusteella perin looginen ajettava, kun heilurityypisen taka-akselin aiheuttama ohjattavuus kaarreajossakaan ei tule kovin paljoa esille matalakitkaisella pinnalla. (Heilurityyppinen taka-akseli taittattaa sen pyörän kärjen sisään, joka keventyy. Nopeassa kaarreajossa kaarteen sisäpuolinen pyörä taittuu sisään ja aiheuttaa yliohjausta. Jäällä autoa ei edes saa kallistelemaan niin paljoa, että yliohjautuminen olisi yhtä ilmiselvää. Soralla tämä yliohjaus yhdistettynä vetävien pyörien sutimiseen saakin Heraldista hyvin kärkkäästi mutkiin taittuvan laitteen.) Heraldia ei voi kuitenkaan talviautoksi suosittella, koska vanhana autona kaasuttimen jäätymisongelmiin ei ole lainkaan kiinnitetty huomiota, sillä päästöasiat eivät olleet "ajankohtaisia" ja vaikka itse en olekaan saanut kaasutinta jäätymään niin uskon sen kuitenkin aiheuttavan takuuvarmaa ongelmaa, jos ympärivuotisesti haluaisi ajella. Muutenkin Heraldin kaltainen auto soveltuu paremmin kesäleluksi ja hintapyynnötkin ajokuntoisilta yksilöiltä vaikuttaisi olleen hieman noususuhdanteessa. Voi olla, että 2000 alkaa olemaan jo museorekisteröimättömänkin yksilön hinta ja museorekisteröidyillä taitaa olla siitä ylöspäin ehkä 4000 tienoille saakka.
Muista tuohon hintaluokkaan sijoittuvista autoista olen ajanut sekä huoltanut siivilissä vain Taunusta sekä asepalvelusaikana ties minkä laisia Ladoja (etu- ja takavetoisia) ja venäläisvalmisteisia maastoajoneuvoja. Muut autot taitavat mennä jo yli 2000 eur hintahaarukan. Näistä ei kuitenkaan niin vahvaa kokemusta ole ajokäyttäytymisestä ja huoltotarpeesta, että osaisin näitä suositella, sillä enimmät kilometrit tuli kuorma-autoilla eikä näillä autoilla ollut oikein tilaisuutta leikkiä siten, ettei joku kapiukko tai varuskunta-alueen vartiokamera olisi ollut näkemässä. Ehkä kuitenkin voisi suositella välttämään UAZia. ^__^
Mutta ainakin käynnistyvät säällä kuin säällä.
Osta ensimmäiseksi autoksi mikä tahansa aika äskettäin katsastettu etuvetoinen Euro tai Japski. Niitä saa alkaen 500,- . Keltainen Pörssi on täynnä vaihtoehtoja. Tuolla rahalla et voi odottaa saavasi huippua vielä, joten minimoi riski. Jotain niihin aina tulee, jos nuorena ei ole mitään ruuvannut aikaisemmin itse, ei paljon kannata viedä ulkopuoliselle korjattavaksi. Lasku voi olla suurempi kuin auton arvo. Nykyään saa viedä kierrätykseen ilmaiseksi, rahaa jää ehkä yli vielä toisen kinnerin ostoon. Tämä toisena vaihtoehtona.
Moi! Kaverillani oli Escortti ja siinä oli tolkuttomasti vikoja. No ehkä se oli yksilö. Jos otat Escortin ota saksalaisvalmisteinen mielummin kuin "brassiesko". Escortti pyörähtelee helposti talvella, aika ikävä ajettava talvella. Kivat istuimet. Sadalla varmaan hieman yli 7 litraa. Erittäin hyvä lämmityslaite.
Golffi on varmaan näistä paras talviauto. Pienimmät koneet ovat aikas heikkotehoisia. Mutta ihan mukava auto ajaa.
Sierran kanssa voi olla kiva heittää perää, mutta ekaksi talviautoksi aikas "jännittävä". Muuta en osaa autosta sanoa.
Pyri koeajamaan haikailemiasi autoja, jotta tiedät, miltä niillä tuntuu ajella. Ajamista ja nimenomaan itseäsi vartenhan sen auton aiot kai ostaa. Tuon ikäisissä voi olla mitä tahansa vikoja merkistä ja mallista riippumatta ja hyvän yksilön löytäminen onkin lähinnä tuurista kiinni sen jälkeen kun olet karsinut pahimmat romut pois.
Itse ajelen ´86 Golfilla 1.8 CL ja pidän sitä kelvollisena ajettavana: On suuntavakaa ja tunnokas ohjaus ja 90 hv on sopivasti 900 kg autoon. Kulutus maantiellä alle 7 l/100 km. Kertaakaan ei ole neljän vuoden aikana tarvinnut hinata korjaamolle ja varaosat ovat halpoja.
1.6 Sierralla, kuten Escortillakin olen ajanut vähän. Ihan ajettavia laitteita. Näillä tehoilla Sierran takavetoisuuskaan ei ole iso ongelma, mutta kulku-kulutus suhde on paljon Golfia heikompi.
Henk. koht. pidän näitä parempina ajettavina kuin vastaavia japseja.
http://koti.mbnet.fi/skodeweb/Ford%20Escort.htm
Tuossa oli Escortin koeajoartikkeli.
SixPack: "Tuolla rahalla et voi odottaa saavasi huippua vielä, joten minimoi riski. Jotain niihin aina tulee, jos nuorena ei ole mitään ruuvannut aikaisemmin itse, ei paljon kannata viedä ulkopuoliselle korjattavaksi. Lasku voi olla suurempi kuin auton arvo."
Omat kokemukseni vahvistavat tuon. Ensimmäinen autoni ei ollut aivan tavallinen käyttöauto, mutta siitä huolimatta muutaman vuoden jälkeen hieman hirvitti laskettuani varaosakuittien loppusummat yhteen. Tuon hintaluokan autoon saa menemään juuri niin paljon rahaa kuin itse haluaa. Siksi itse ostaisin mielummin hieman vanhemman, mutta erittäin hyväkuntoisen ja siten ikäisekseen ehkä ylihintaisen kuin uudemman, mutta kuluneen auton.
Myin hiljattain kymmenvuotiaan, mutta ikäisekseen hyväkuntoisen autoni. Sain siitä ehkä 1000-1500 e enemmän verrattuna ikäluokan keskiarvoon. Uusi omistaja säästää todennäköisesti hintaeron, mikäli ajaa autollani muutaman vuoden. Kaupan päälle saa ajella olemukseltaan siistillä, kiiltäväpintaisella ja ruosteettomalla autolla.
Sierra 1,6 165km/h ja 14s
Sierra 2,0 186km/h ja 11s
Escort 1,4 165km/h ja 14s
Escort 1,6 180km/h ja 11s
Golf 1,3 150km/h ja 17s
Golf 1,6 165km/h ja 13s
Sierran vikoja:
lämpömittarin vastusvikoja, etutukivarsien ja vakaajan väliset kumihelat ja alapallonivelet väljät, ajovaloviat, vaihteiston synkronoini, jouset katkeavat, etujarrulevyt käyrä. Väljät ohjanusnivelet, ventiilivarret ja joku ristinivel jumissa.
Escortin:
lämpömittarin vastusvikoja, sulakerasian pohjissa vikoja, vilkku- ja viiksi vikoja, jakohihnavikoja, etujarrulevyt kierot, happianturivikoja, joutokäyntivikoja, sytytysvikoja, ohjausnivelissä väljää,
Golfin/Jetan:
jarruviat, levyt ruostuvat, jarrut laahaavat, jarrusatulat juuttuvat, käsijarru jumissa, etujarruletkut murtuvat, anturivikoja, käynnistinmoottorivikoja