Herbert

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Logitech-hiirimaton käyttöohjeesta: Tämä ei ole lasten tuote ja sitä ei ole tarkoitettu alle 14 vuotiaiden käyttöön. Älä yritä purkaa tai huoltaa tätä tuotetta. Tuote on palautettava valmistajalle huolto- tai korjaustoimenpiteitä vsrten.
  • Kun tarkastellaan liikennettä kokonaisuutena, tuollaiset kynnykset häviävät. Ei voida sanoa, että liikenne hyötyisi vasta tietyn suuruisesta säästöstä ajassa, koska silloin rekat ehtivät laivaan tai perille ennen taukoaikaa. Osa ehtii, osa ei. Osa h…
  • @740 GLE kirjoitti: Mutta en edelleenkään näe ajan säästön etua lineaarisena. En pidä raskaan liikenteen nopeusrajoituksen nostamista realistisena ja sillä oletuksella nopeutta nollasta ylös päin nostettaessa kaikki hyötyvät 80 saakka, mutta sen …
  • @740 GLE kirjoitti: Jos keskitytään pelkästään tuohon, en tunnista edes autolla ajamisessani pyrkimystä johonkin määrättyyn aikatavoitteeseen tai ajan minimointiin? Kuljettajan tehtävänä on ajaa sääntöjen mukaan. Valtio (tai kunta) tiehan…
  • @vmikko kirjoitti: Olen itse aikonut pudottaa teholuokan korkeintaan 100 hevosvoimaan, kun hankin seuraavan auton. Tuolla pitäisi pärjätä erinomaisesti kaupungissa ja hyvin myös moottoritiellä. Hinta on yleensä halvempi ja ehkä polttoaineen kulut…
  • @740 GLE kirjoitti: @Herbert kirjoitti: Ok, sinulla on rahaa niin, ettei sitä tarvitse laskea. Kaikilla ei ole ja tuo suuri massa yhteiskunnassa haluaa todennäköisesti arvottaa myös ajan rahassa. Valinta on realistine…
  • @740 GLE kirjoitti: Kävin peukuttamassa M880, Karretten ja Quun tekstejä, joissa huomaan tuttuja näkökulmia. Ajatus auton, kävelyn ja polkupyöräilyn välisestä valinnasta ajankäyttökysymyksenä on niin karkea yleistys, ettei se oikein toimi minunka…
  • @740 GLE kirjoitti: Näin ollen raskaalle liikenteelle sallitun 80 km/h ajonopeuden kohdalla on nopeuden noston kannattavuuslaskelmassa lakiin kirjoitettu epäjatkuvuuskohta. Oikeastaan se ei ole epäjatkuvuuskohta. Kannattavuuslaskelmat teh…
  • @M880 kirjoitti: * Meillä on merkittäviä (vienti)teollisuuslaitoksia tai muita yrityskeskittymiä maakunnissa, silloin tarkastelunäkymä on mielestäni se minkä aiemminkin nostin esille, eli että rekalla pitää päästä satamaan ajoissa …
  • Ei ole aika muistoja kullannut. Liiankin hyvin muistan nuo ajat, kun vanhalla tiellä jonotettiin kelissä kuin kelissä. Kyse oli M880:n ajatuksesta, että aikasäästö pitää olla riittävän suuri, jotta sillä olisi laskennallista arvoa. Mikä on tarkastel…
  • @M880 kirjoitti: @Herbert kirjoitti: @M880 kirjoitti: Voisiko ajatella niin että ajansäästöstä saatava hyöty ei ole lineaarinen? Eli siten että minuutin hinkkaaminen sohvalla makuuseen tai aikakauslehden keskuste…
  • @M880 kirjoitti: Voisiko ajatella niin että ajansäästöstä saatava hyöty ei ole lineaarinen? Eli siten että minuutin hinkkaaminen sohvalla makuuseen tai aikakauslehden keskustelupalstalle kirjoitteluun ei olisi yhtä arvokasta kuin se että rekka eh…
  • Ok, sinulla on rahaa niin, ettei sitä tarvitse laskea. Kaikilla ei ole ja tuo suuri massa yhteiskunnassa haluaa todennäköisesti arvottaa myös ajan rahassa.
  • @_Quu kirjoitti: Ihan vaan kaverinpuolesta kysyn, mihin tarkoitukseen hänen pitäisi varojaan säästää? En ymmärrä kysymystäsi. Kenen varoista ja mistä säästämisestä puhut?
  • @Karrette kirjoitti: Polkupyörällä Prismaan on ihan kiva tapa kesällä, mutta etenkin talvella työlästä jo vaatetuksen kannaltakin. Yhden ison viikko-ostoksen sijaan voisi käydä 3-4 kertaa viikossa hakemassa reppuun mahtuvat määrät. …
  • TM:n puolesta en voi vastata, mutta mielipiteeni otsikon ksymykseen: Saadaan todella kiinnostavaa tietoa noiden autojen ominaisuuksista. Aivan kuten talvitestissä saadaan tietoa testiryhmän ominaisuuksista, vaikka testiryhmä kattaa markkinoiden vali…
  • @_Quu kirjoitti: @Herbert kirjoitti: Entä viimeinen vaihtoehtoni, jossa oli verrokkeina hidas ja sujuva väylä autolla? Paljonko sitä korttia voi vinguttaa paremman yhteyden takia. Meidän alueella on ensimmäiset k…
  • Tietysti tunne on suhteellinen asia ja se riippuu olosuhteista. On eri asia ajaa mahdollisimman lujaa mutkaisella soratiellä kuin suoralla moottoritiellä. Keskinopeus on jälkimmäisessä kaksinkertainen, vaikkei se tunnu miltään. Kävely kalliimpaan…
  • @Karrette kirjoitti: @Herbert kirjoitti: Ajatko itse koskaan ylinopeudella siksi, että rajoituksen mukaisella nopeudella ajaminen kestää liian kauan? Tekemisen meininki on yksi merkittävä tekijä. Eli se tunne siitä ett…
  • @_Quu kirjoitti: En käy kaupassa autolla ajansäästön takia, enkä ajaisi pyörällä, jos sellaisen omistaisin ainakaan rahansäästön takia. Kaupunkipyöriä olisi kohtuuetäisyydellä tarjolla, ei kiitos, auto on ihmistä varten, muovikortti kattaa ku…
  • Lenkkeilyn tarkoitus on liikkua x h tai muulla tavalla määritelty määrä lihasvoimaa käyttäen. Vaihtoehtona ei ole autoilu, joten jätetään lenkkeily tarkastelusta pois. Kaupassa käyt autolla, koska haluat päästä sinne ja sieltä pois nopeammin kuin…
  • Joku merkitys sillä silti on, kun kulkutapavalinta osuu autoon. Kävely tai pyöräily on liian hidas, vaikka bensaa ei kulu ollenkaan. Ehkä raha on ainoa tapa, jolla ajan merkitystä voidaan yhteismitallisesti arvioida. Paljonko arvostat sitä, että aja…
  • @Herbert kirjoitti: @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: Onneksi lakikin ohjaa pysymään pois pientareelta, kun en halua löytää itseäni missään tapauksessa tilantesta, että syystä tai soisesta ajoissa huomaamatta jääneen pyöräilijän selkä läh…
  • @Vesa_Ruuskanen kirjoitti: Onneksi lakikin ohjaa pysymään pois pientareelta, kun en halua löytää itseäni missään tapauksessa tilantesta, että syystä tai soisesta ajoissa huomaamatta jääneen pyöräilijän selkä lähestyy turhan nopeasti eikä pientar…
  • @HybridRules kirjoitti: Tätä on muuten ihmetelty täälläkin päin. On havaintoja, että talvirenkaiden vaihto kesärenkaisiin on nostanut kulutusta himpun sanaa approx 15km työmatkaa ajaessa. Voisiko olla yleisestikin perää asiassa. Onko kitka…
  • Tietenkään jonon keulassa ei pitä taloudellisen ajotavan takia kovin paljon antaa nopeuden vaihdella. Vakionopeudensäädin pitää ainakin minulla nopeuden hyvin tarkasti vakaana.Mutta jos sattuu vaihtelevaa nopeutta käyttävän kuskin taakse , eikä ohi …
  • Lapinmatka, jossa 120 tieosuuksia on vain vähän, menee nelosella alkavaan lukuun. Ei kuitenkaan 4,5 litraan. Mutta kun TM:n käyttötestien yksi parhaita tuloksia on Octavia 1.6 dieselin 5,6 l/100 km keskikulutus, ihan linjassa omat luvut sen kanssa o…
  • Jännä juttu, minulla talvi pikemminkin pudottaa kulutusta. Mutta silloin ei ajeta 120 km/h. Pieni heitto lukujen vertailukelpoisuuteen tulee rengaskoosta, kun tällä hetkellä talvirenkaan vierintäkehä on aavistuksen suurempi (profiili 55 vs 60), mutt…
  • Täytyy kyllä ihailla niitä, jotka ajavat ns. normaalitasoon verrattuna 1-3 litraa alemmalla kulutuksella. Kokeilin muutaman kerran erään säännöllisen 50 kilsan matkan keskittyä jatkuvasti ajamiseen. Keskinopeus n. 90 km/h, suuri osa matkasta vapaata…
  • @NHB kirjoitti: Joko keksit, kuka kiihdyttelee ennen mäkeä? Joskus kun jyrkkää ylämäkeä edeltää jyrkkä alamäki ja välissä terävä taitekohta, saatan vakkarilla ajaessa kevyesti painaa kaasua juuri ennen ylämäen alkua. Muuten vakkari tulee …
Default Avatar
Jäsen 03.12.2014 alkaen
131 aloitettua keskustelua
8310 viestiä
0 ×   34 ×