Näyttää ketjuvalmistajilla olevan eri malleja tarjolla, joten ehkä selitys löytyy sieltä. Suomalainen kivijalkaliike voi asiaa tuntemattomalle myydä halvimman perusketjun, kun joutuvat hintakilpailuun ulkomaisten nettikauppojen kanssa. Kun ketju huo…
Akkuihin liittyy sen verran paljon tuntemattomia asioita, etten minä ainakaan uskaltaisi vielä käytettyä lataushybridiä tai sähköautoa ostaa. Taitaa yksi dsg- tai jakopääremontti olla pikku juttu akustoon verrattuna. Tarvikevalmistajat eivät ole vie…
Yleensä autoetuun päätyvillä on valinnanvaraa niin malleissa kuin sen versioissakin. NHB:n tapauksessa työnantaja ilmeisesti ilmoitti, millä NHB jatkossa ajaa, jos autoetuun päätyy.
@NHB kirjoitti:
Siinäpä on edustava kokoelma ennakkoluuloja, joita TM mielellään vahvistaa. Juuri tämä on ongelmallista tuollaisissa jutuissa, missä pyritään vain sensaatiolööppeihin.
Nuo oli kyllä peräisin keskustelun puolelta sähköautoi…
@HybridRules kirjoitti:
Jos oikeasti olet kiinnostunut, lataa Teslan suomenkielinen pdf-käyttöohje Tesla-Suomen sivuilta. Huomaat, että ohje ei ole erityisen pitkä ja itse auton kanssa tarvitsee touhuta paljon vähemmän kuin polttisauton. Sill…
@NHB kirjoitti:
Toisaalta, jos sillä samalla dynamolla voidaan tuottaa 500 kilowatin teho, niin ei tuo 10 sähkökiuasta enää tunnu niin hurjalta.
Voidaanko sillä tuottaa 500 kw teho?
Kun ajatellaan tavallista ihmistä, jolle auto on arje…
@Lukija31722 kirjoitti:
Oikeasti (mielestäni) siirtyminen sähköautoiluun tapahtuisi kaikkein kivuttomimmin ja valtiolle vähäisimmin kuluin sellaisin toimenpitein joilla olemassaolevan autokaluston arvo pysyisi mahdollisimman korkeana, jolloin pol…
NHB:n kommenttiin tulonsiirtojen saamapuolelta. Tässä asiassa ei oikeastaan ole saajia, kenenkään liikkumisen verotusta ei olla aikeissa keventää. On vain kiristyksiä, enemmän tai vähemmän.
@NHB kirjoitti:
@Herbert kirjoitti:
En asu varsinaisesti syrjäseudulla, mutta liikun monestakin syystä sellaiseksi laskettavalla ( ei edes teoreettista mahdollisuutta joukkoliikenteeseen). Mikä on asema verotuksessa?
…
En asu varsinaisesti syrjäseudulla, mutta liikun monestakin syystä sellaiseksi laskettavalla ( ei edes teoreettista mahdollisuutta joukkoliikenteeseen). Mikä on asema verotuksessa?
@FARwd kirjoitti:
@Herbert kirjoitti:
Miksi edes luet artikkeleita, jotka on sinulle tuttuja paljon syvemmällä tasolla kuin mitä se käsittelee?
Eikö Herbertin mielestä täällä saa korjata toimittajien virheellisiä tai (…
@NHB kirjoitti:
Jokainen sähköautoilusta kertova juttu tulee luettua, koska siellä on poikkeuksetta hirveän jännittäviä juonenkäänteitä ja uskomattomia sattumia.
Sitten saakin aihetta avautua näillä palstoilla toimittajien tyhmyydestä ja …
TM kirjoitti juuri kuten asia on. Se, että jotkut alkaa ennustaa muutaman maan, joihin esim. Suomi TM:n mukaan ei kuulunut, tilastojen perusteella jotain pysyvää käännettä, ei ole TM:n vika. TM ei tuossa ennustanut mitään jatkosta. Ongelma on siis s…
Viittaatkö höpinöillä tähän artikkeliin:
https://tekniikanmaailma.fi/yllattava-kaanne-dieseleiden-suosio-kaantyi-nousuun-isoissa-euroopan-maissa-sahkoautojen-kysynta-jatkoi-huimaa-kasvuaan/
Mikä siinä on höpinää eli paikkaansa pitämätöntä tai …
@NHB kirjoitti:
Ajoikohan TM draamajatkosarjassa Teslallakin saman 260 kilometriä lataamatta ja välipysäyksessä.
Todennäköisesti tuosta kertyi sen verran kokemusta, jota TM lukijoilleenkin jakaa eräiden jatkuvasta naljailusta huolimatta, …
Teslan yhteydessä on puhuttu kohtuullisesta rangesta optimiolosuhteissa, mutta tuon etusivun jutun mukaan tavisten autoissa ollaan paljon rajallisempien asioiden ääressä.
TM:n koeajossa uuden Mazdan laskennallinen toimintasäde oli 160 km. Tarkoittaako se sitä, että kun Tesla pääsi Lapin matkallaan n. puoleen ilmoitetusta rangesta, vastaavissa olosuhteissa Mazdan range on käytännössä alle 100 km?
@740 GLE kirjoitti:
@Vital kirjoitti:
Mitä mieltä olisitte siitä, että yleisimpiin käytössä olevien taajamien liikenneympyröihin laitettaisiin (selvällä isolla merkillä) 20 km/h rajoitus?
En pidä hyvänä ajatuksena rajo…
@HybridRules kirjoitti:
Sähköautoilun vastaisena pidän sellaisia mielenilmauksia, joissa sähköauton käytettävyyttä mollataan tarkoituksena todistella polttiksen puolesta.
Tai, kun Herbert tulee illalla kotiin ja huomaa, ettei tankissa …
Autojunassa oli edessä uusi farkku-Volvo, jossa oli sähköinen takaluukku. Hienosti kopsahti luukku sähköavusteisesti autovaunun kattossa olevaan tukirautaan, kun kaveri ei muistanut luukusta ottaa kiinni ja pysäyttää avautumista. Toivottavasti ei ma…
@NHB kirjoitti:
Siis enhän minä puhu dieselmoottoreidenkaan tuotekehityksen turmiollisuudesta tai niiden huolestuttavan suuresta markkinaosuudesta. Nuo ovat ihan vain sinun keksimiä olkiukkoja.
Minä en ole väittänyt sinun sanoneen dieseli…
@NHB kirjoitti:
Onneksi monet valmistajat ovat löyneet dieseleiden kehityksesltä rahahanat kiinni, niin ei mene ne resurssit hukkaan.
Mistä tuo dieselviha kumpuaa? Miksi et puhu bensamoottorien tuotekehityksen jatkamisen turmiollisuudesta…
@NHB kirjoitti:
Olen kokeillut tuota varmaan noin 500-1000 toistoa, enkä ole kertaakaan unohtanut laittaa autoa lataukseen. Kun ajaa akku tyhjänä latauspaikalle, niin aika vähän siinä on tilaisuuksia unohtaa. Vähän sama kuin auton ovenkin muistaa…
@NHB kirjoitti:
Karvan verran vajaa 32 k€ ilmoittaa Volkkarin suomalaiset sivut halvimman version hinnaksi.
Karvalakkimalli pienellä akulla, jonka tuotanto käynnistyy tämän vuoden aikana. Milloin lienee saatavilla Suomessa.
40 k€:ll…
@HybridRules kirjoitti:
Jos on vuokramökillä lapissa, niin tietenkin lataa mökin lämpötolpasta.
Auton lataamiseen löytyy sähköä paljon muualtakin kuin varsinaisilta lataustolpilta. Lataukseen soveltuu virtaliitäntä 1-vaiheisesta 8A aina 3x…
@HybridRules kirjoitti:
@Herbert kirjoitti:
Velaksiko tuollaisia autoja ostellaan?
Kyllä velaksi eli rahoituksella ostetaan valtaosa kalliinpuoleisista autoista. Etkö Herbert ole huomannut sellaista mahdollisuutt…