Herbert

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Kerrottiinko SK:ssa, paljonko nuo 200 ennenaikaista kuolemaa lyhentävät elinikää? 1 pv, 1 v, 10 vuotta?
  • Edellinen autoni joutui saattohoitoon jo vähän alta 400 tkm. Kori lahosi, mutta se onkin Mazdan tyyppivika. Toivottavasti nykyisellä pääsee yli 500 tkm. On niin miellyttävä ominaisuuksiltaan, ettei tee mieli autokauppaan.
  • Jos maksiminopeus on 30, mitä tapahtuu alamäessä, kun pyöräilijän nopeus lipsahtaa 10 km/h kovemmaksi?
  • Hauska idea ja voisi ehkä olla yksi palanen, kun rakennetaan kestävää liikennettä kaupunkeihin. Sähköavusteinen peräkärry jo on olemassa, sillä hoituisi tavalliset kauppamatkat vaivattomasti. Retkipyöräilyssä ei ehkä ihan yhtä käyttökelpoinen, mutta…
  • Hassua. Tämän keskustelupalstan jutuissa menneinä vuosina pysähtymättömyyttä perusteltiin peräänajoriskillä ja kulutuksen kasvulla. Nykyään päästöillä. Peräänajoriskiä en koskaan ole tajunnut. Moniko tunnustaa tulevansa yllätetyksi, jos edessä …
  • @kappas kirjoitti: Eihän tieliikennelakia välttämättä tarvi muuttaa, sehän riippuu aivan jalankulkijoiden "minä ensin" asenteesta, jota he voisivat hieman muuttaa. Vaihtoehtoisesti autoilijat voisivat muuttaa asenteita ja ajaa vähemmä…
  • @kappas kirjoitti: @Herbert kirjoitti: Aloittajalle toinen näkökulma päästöihin. Jos autoilu tuottaa päästöjä, kannattaisiko silloin suosia jalankulkijoita, jolloin päästöt oletettavasti autoiluun verrattuna pienenee? On tutkittu, e…
  • Säästöpossuversiooissa käytettiin kapeita renkaita, koska noiden autoversioiden paino ei poikennut tavallisista malleista. Sähköautoissa tilanne on toinen. Muutenkin sama kehitys on edennyt. Kun ennen keskiluokan perheauto painoi 1000 kg, oli sen re…
  • Sen verran harvinaista, ettei tilastoa asiasta saa aikaiseksi. Mutta tällaistakin on tapahtunut: https://www.is.fi/autot/art-2000000615000.html
  • Rengasliikkeissä ei tosiaan ole tarjolla, mutta tilaamalla saa. Michelin on hyvä vaihtoehto, muita on esim. Goodyear Vector 4, Nokian Weatherproof, Vredestein Quadtrac ja Firestone Multiseason. Avainsana on "jokasään renkaat", joka johtaa muutamaan …
  • Turha lähteä korjaamaan oireita, kun pitää korjata syy. Jos autoilija saapuu suojatielle, eikä näe suojatien olevan vapaa, on autoilijan velvollisuus varmistua suojatiestä ennen kuin ajaa suojatielle. Tätä ei muuta se, ettei havaitse suojatiellä jal…
  • Otsalamppu on sallittu, kunhan sillä ei häikäise muita ja sitähän ei suunnistuksessa käytettävillä valotehoilla voi välttää. Tänään tuli päivällä vastaan pyöräilijä, jolla oli keulassa kaksi vilkkuvaloa ja yksi koko ajan palava. Havaittavuus peri…
  • Noinhan se on, ihmisen toimintaa ohjaa se, miten asiat koetaan. Moottoritiellä tosiaan näkee usein kalliitakin autoja ajamassa maltillista nopeutta. Yhteistä noille on jonkinlainen sähkökäyttöisyys. Tosin nykyisen autoni ajotietokone on ohjannut …
  • Luulin, että P100 oli Sierrasta tehdyn avolavan dieselversio.
  • Katselin kylän suurimpien liikkeiden, kuten Vianor ja Euromaster, tarjontaa. Ei ollut tuollaisia. 80-luvulla tuo oli ehkä suosituin koko. Jostain nettikapasta voisi saada tilattua, mutta asennus jää itselle, eikä liikkeet tykkää asentaa muiden myymi…
  • Eipä taida olla peräkärryyn sopivaa kokoa keskieurooppalaisena kitkana tarjolla.
  • Pitäisi uusia jarruttoman kärryn renkaat. Pinta näyttää lähes uudenveroiselta, mutta ikää on, en kehtaa sanoa paljonko. Käyttö on ympärivuotista, mutta siihen liittyvää tietoa on yllättävän vähän. Moottori-lehti on tehnyt jonkun testin viime talvena…
  • Toki noin, mutta kun hyvään pitoon pyritään, miksi tehdä talvi ympärivuotiseksi, jolloin mm. on käytössä alennetut nopeusrajoitukset. Kaksi muutakin asiaa pitää muistaa. Ensinnäkin talvirenkaan vesiliirto-ominaisuudet on kesärenkaisiin verrattuna su…
  • Niin kauan on mukavaa, kun saa ajaa kuivalla kelillä vailla yllätyksiä.
  • Ei, vaan kesärenkaan vaatimukset on voimassa kesällä. Mutta talvirenkaita ei kannata kesällä käyttää. Ominaisuudet ovat luokattomat.
  • Ensimmäinen yritys pääty kadotukseen, kokeillaan vielä toisen kerran. Tuosta sähköpyörällä kaatumisesta. Valitettavan harvoin käsitellään ennakointia ja pyörän hallintaa. Kypärä on ainoa kiinnostava asia, vaikka vanhan viisauden mukaan on helpomp…
  • @740 GLE kirjoitti: Herbertin kuvaaman kuljetuskyvyn osalta kaikki reservit ovat käytössä silloin kun automatiikka kiskoo tonnin halkokärryä vaaran kylkeä ylös kuutosvaihteella noin 1400 kierroksella, jolloin ehtii selvästi nähdä rajoituksen tule…
  • @Karrette kirjoitti: Kyllä teho on myös mukavuustekijä. Juuri näin! Ja oikeastaan ennenkaikkea mukavuustekijä. Itselleni se tuo myös tunteen siitä, että autoa voi ajaa isollakin kuormalla sitä pahemmin rasittamatta.
  • Kumppanin linjoilla. Tietenkään ei ole auton vika, jos tehoa käytetään väärin. Kuskien osaaminen ratkaisee. Ehkä siksi esim. 16-vuotiaat saavat kortin kevariin ja vasta myöhemmin tehokkaampiin pyöriin. Teho ja ajotaito ylipäätään on herkkä aihe. …
  • @740 GLE kirjoitti: @Herbert kirjoitti: Lisäksi sähköpyörällä järkevän tilannenopeuden ylittäminen on vaivattomampaa kuin lihasvoimalla En tiedä oletko oikeassa, mutta jos olet, silloin tilanteessa ei ole mitään järkeä…
  • Sähköpyörän nopeudesta. Veikkaan, että keskimääräiselle sähköpyöräilijälle sähköpyörä on nopeampi kuin luomupyörä. Lisäksi sähköpyörällä järkevän tilannenopeuden ylittäminen on vaivattomampaa kuin lihasvoimalla (ei tarvitse välittää hikoilusta), jot…
  • @740 GLE kirjoitti: Oma ehdotukseni on, että lakataan kuvittelemasta ja teeskentelemästä ja verotetaan toteutunutta kulutusta. Kun kulutukselle tulee hinta, markkina kyllä osaa reagoida siihen. Bensan hinta on ollut ajoittain jo yli 1,7 €…
  • Väärästä katsomisesta tuli mieleeni eräs tapaus, jossa 90-luvun alussa tehtiin kokeiluja kahdessa kantatien ja paikallistien risteyksissä. Rakennettiin uudenlainen risteysmalli, jossa päätien voi ylittää ajosuunta kerrallaan. Tavoitteena oli korvata…
  • Itsekin olen Vesan kanssa samaa mieltä. Edellä oli juttua tilanteesta, jossa autolla tullaan väistämisvelvollisena pyörätien yli päätielle, jossa väistämisvelvollisen auton kuljettajalla on olematon näkyvyys ja josta seuraa se, että auto saattaa …
  • Ei mitään tolkkua tuollaisessa konfliktihakuisuudessa. Kaikki ei tajua sitä, että itsellä velvollisuudet säilyy, vaikka toinen tekisikin virheen. Ja onko tosiaan ideaa virittää toiselle ansa ja olla tyytyväinen, kun teki virheen. Joskus samaa näk…
Default Avatar
Jäsen 03.12.2014 alkaen
133 aloitettua keskustelua
8550 viestiä
0 ×   185 ×