Tässä on hyvä pysähtyä ja taivastelun sijaan miettiä syytä käytökseen.
Ihminen tekee 90% päätöksistään alitajunnan ohjaamana. Ajoneuvoa ajaessaan päätöksiin, alitajuisiin tai tiedostettuihin, vaikuttaa ajoneuvosta ja ympäristöstä saadut viestit. …
@Timo1236 kirjoitti:
Käsitykseni on, että lisäkilpeä "kiihdytyskaista puuttuu - accelerationsfält saknas" käytetään ainoastaan moottori- ja moottoriliikennetien liittymissä.
Laissa kun on kohta, joka ensi sijassa velvoittaa liittymään kyseisi…
CHR:n muotoihin alkaa tottua, sehän on oikeastaan aika fiksu ratkaisu. Vain näkyvyys taakse ja takaviistoon taitaa olla surkea ja näyttö kojelaudassa jälkiasenteisen näköinen. Voisin ottaa tuon kakkosautoksi.
Yksi asia tähän kuitenkin liittyy, mikä tuntuu olevan yleinen virhe ajotavassa. Läheskään kaikki eivät varsinkaan maantiellä ennen oikealle kääntymistään varmista, että tie edessä on vapaa. Väistettävät tulevat vasemmalta, joten huomio on siellä. Ku…
Jos oikein ymmärsin 740 GLE:n perustelut, tuossa on kyse vähän erilaisesta asiasta kuin se, mitä tien päällä näkee ja mikä on huonoa käytöstä. 740 ei siis tule päätielle ahtaaseen rakoon, siksi käännä pysäkille ja liity sieltä sopivalla hetkellä lii…
Tietääkseni ei ole mitään sääntöä. Itse vieraissa paikoissa ajaessani koitan olla mahdollisimman hyvin hereillä, jotta voin reagoida oikein liittymän rakenteeseen.
Bussipysäkin varaaminen kiihdytyskaistaksi edustaa kai maalaisjärjen käyttöä pyrit…
@Lukija98271 kirjoitti:
Luultavasti seuraavat vuodet eivät mene näin hyvin vaikkapa eurooppalaisiin autoihin verrattuna, koska Japanissa auton elinkaarisuunnittelussa taitaa olla eri speksit kuin Euroopassa.
Tämä on aina hauskaa, verrataa…
@Kumppani kirjoitti:
@Herbert kirjoitti:
Kysyin sinulta, kieltäydyit vastaamasta ja nyt kysyt minulta. En pysy kärryillä.
Ei tämä ole ollenkaan vaikeata!
Pyysit kolme esimerkkiä henkilöautosta, jolla saa vetää 160…
@Kumppani kirjoitti:
Eikö esimerkkejä siis ole?
Kysyin sinulta, kieltäydyit vastaamasta ja nyt kysyt minulta. En pysy kärryillä.
En minä voi tietää aloittajan motiiveja tuohon, siksi en keskustele niistä.
…
@Kumppani kirjoitti:
@Herbert kirjoitti:
Ei sitä (nopeusreseviä) mihinkään tarvita. Mikä tässä on epäselvää? Kerroin itsekin, että suorituskyky tuli autoni mukana muista syistä, valintakriteeri se ei ollut
Suorituskyky o…
@Kumppani kirjoitti:
@Herbert kirjoitti:
Suorituskyky on ominaisuus, joka on tiiviisti kytketty kuljetuskapasiteettiin.
Jos kuljetuskapasiteettia tarvitsee, niin joiltakin osin kyllä. Vetämiseen ei toisaalta tarvita rajo…
@Kumppani kirjoitti:
Eipä niin, mutta mihin tarvitaan sitten sitä sellaista "reserviä" ylipäätään, KUN sitä ei käytetä. Eikös se juuri ollut yksi hänen ihmettelyn aiheistaan.
Ei sitä mihinkään tarvita. Mikä tässä on epäselvää? Kerroin its…
@Kumppani kirjoitti:
@Herbert kirjoitti:
En ymmärrä, miksi en saisi käsitellä autoni ominaisuuksia keskustelussa, jossa puhutaan auton ominaisuuksista.
Ei vaan niiden hinnoista ja suorituskyvystä kyllä lähdettiin. Sitten…
Ei pitäisi, mutta kehun silti. 170 000 km kahdella vialla. Pyöränkulmien säätö ja starttinapin vaihto. Siinä kaikki, vaikka merkki ei ole luotettavuudesta kuuluisa. Toki saksalainen ja pahimmat tyyppiviat onnistuttu kiertämään mallivalinnalla.
@Kumppani kirjoitti:
Ei valittamista ja tuskin turhake. Mutta mutta.... Sinäkin väännät keskustelua siihen suuntaan, että aloittaja ihmettelisi:
* auton tilankäyttömahdollisuuksia
* vetokykyä
* näkyvyyttä
* vaihteistoa
* tm…
Ostin pari vuotta sitten uuden auton. Tehoa 150 hv, vääntöä ehkä 320 ja huiput 202. Vähempikin olisi riittänyt, mutta tuossa mallissa oli tarjolla ne ominaisuudet, joita hain. Ulkomittojen ja sisätilojen suhde hyvä (alemman keskiluokan farkku), hyvä…
@Late1969 kirjoitti:
@Herbert kirjoitti:
Ei moottorisaha vaarallinen ole, vaan osaamaton käyttäjä.
Harvinaista ei ole se, että hommaan ryhdytään ilman perusasioiden opettelua.
On se saha rakenteellisesti vaa…
Totta.
4 pykälä:
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
29 pykälä:
Lähestyt…
Nämä on aina surullisia tapauksia, joissa on vaikeata määritellä kohtuullisuutta. Aikuinen mies kännissä aiheuttaa 12-vuotiaalle pojalle elinikäisen vamman.
Käräjäoikeus tuomitsi tamperelaismiehen 50 päiväsakkoon, joista keskituloisen ansioill…
@740 GLE kirjoitti:
Hinnat-alkaen pyörän halvan Deoren vaihtotapahtumaa voi kuvata viinitermeillä pitkään viipyilevä ja siirappinen.
Onkohan vaihdevaijerin kireys oikea? Itse olen Deorea käyttänyt ainakin kolmessa pyörässä ja hienosti ne …
Etelässä on soratiet siinä kunnossa, että läskiä kaipaa. Märkä pinta on 47 mm renkaalle kuin tervaa. Parempi pysytellä asfaltilla. Maastossa on varjopaikoissa sen verran sohjoista lunta, ettei ajaminen siellä ole mielekästä.
Nastoilla vielä mennä…
Itse ostan siksi, että laatumerkin renkaat ovat yleensä pyöreät ja tasalaatuiset. Kulutuskestokin on todennäköisesti parempi tai ainakin ennustettavampi kuin halpiksissa. Sen verran olen köyhä, ettei ole varaa harrastaa rengastestausta.
@Kumppani kirjoitti:
@GeeTeeJ kirjoitti:
Nastarenkaiden käytön takia päällysteessä käytetään eteläisempiä maita runsaammin kulutusta kestävää kiveä. Kivien ja bitumiasvaltin väleihin tunkeutuva vesi murtaa päällystettä jäätyessään, jo…
@Kumppani kirjoitti:
"Eihä sielt ketää oo tulos, voi oikoo" -ajattelua?
Tuskin siinä noin korkeatasoista ajattelua on mukana. Veikkaan, että jos kuski pysäytettäisiin ja kysyttäisiin, miten juuri ajoi, vastaus olisi akselilla "emmä vaan t…
Ihan mahdollista. Itselläni on kotikadulla tasa-arvoinen T-risteys, jossa eri kuskien ajolinjoja on tullut seurattua. Naapurinpoika sai ajokortin ja heti mentiin vauhdilla oikaisten. Seuraavassa risteyksessä sama juttu. Varmaan sujuvan tuntuista, mu…