Herbert

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Normaalia maantieajoa satasen tiellä jossa risteyksissä 80 ja muutaman taajaman tms. kaupungin tuntumassa 60. Rajoituksia noudattaen, keskinopeus 84 km/h, katolla kajakki ja polkupyörä, kulutus 5,2 l/100 km dieseliä. Paljon vai vähän?
  • @_Quu kirjoitti: Meidän Auris hybridin pitkäaikainen nollaamaton kulutusnäyttö oli 5,2 ja samaan tulokseen tm kestotesti päätyi. Jos nyt tarkkoja ollaan, TM:n testikulutus oli 5,6 l/100 km. Yhdenkään tankkauksen kulutus ei ollut alle 4 l…
  • Nuo lehtien mitatut tulokset tuntuu huomattavasti paremmin vastaavan sitä todellisuutta, miten lukemat käytännössä toteutuu. Vanhan pappa-Tunturin lukemilla moni kyllä sanoo ajelevansa jopa vanhoilla autoilla, mutta niinhän se on kalahommissakin. Ju…
  • Turhaan kai sitten tehdään maantiekäyttöön 5 mm pistosuojattuja renkaita.
  • Kaikki on suhteellista. Minusta kulutuspinnaltaan ohut eli n. 1,5-2 mm rengas, jota ajetaan n. 6-8 barin paineilla, on arka tien pinnassa oleville teräville esineille, kuten sepelin murusille. Minulla pyöräni renkaan kulutuspinnan paksuus on vaja…
  • Rattiin nukahtamisesta puhumisessa on minusta riskinsä. Itsekään en koskaan ole rattiin nukahtanut, mutta väsyneenä olen ajanut usein. Kuinka väsynyt kuski on vielä hyväksyttävää, siitä voisi tietysti aloittaa loputtoman keskustelun, jossa ongelmia …
  • @740 GLE kirjoitti: Hienompia sisärenkaita en ole edes kokeillut, enkä amatöörinä edes erota maantiekäytössä suurilla paineilla sisärenkaallista ja sisärenkaatonta. Paino ja kuvio varmaan ratkaisevat yhtä paljon kuin mahdollisen tuubin olemassaol…
  • Sama näkemys mielenkiinnon kohteesta. Holtittomat on helppo nakki, mutta palkitsevaa on aavistaa vähemmän holtittoman kuljettajan seuraava virhe. Tai vaikka ihan sääntöjen mukainenkin siirto. Pieniä merkkejä, joista voi asioita päätellä, on tarjolla…
  • Kyllä minullakin on taloudellisuuteen ohjaavia näyttöjä. Mutta kun vaihtamisohjekin ohjaa vaihtamaan kuutoselle n. 70 km/h nopeudessa ja tasamaalla suostun vasta 90 jälkeen moottorin äänen perusteella vaihtamaan, vertaan toteutuneita kulutuslukuja o…
  • Hylsyn voi laittaa myös toisinpäin eli yhdessä hylsyssä on kaksi kulmaa. Tuo renkaan kovuus on siis väärä termi. Pitäisi kai puhua muodonmuutoksen määrästä, kun pidetään ajoalusta ja kuskin paino vakiona. Leveämpi rengas siis on tavallaan kantava…
  • Jos autossa on järjestelmiä, joita ei käytä, eikö ne silloin ole turhia? Jos kulkutarve hoituu jalan, tietusti auto voi olla turha. Nyt ei ole kuitenkaan siitä kyse vaan siitä, että minä pääsen perille helpommin ilman, että kerron autolleni etukä…
  • Tuo äskeinen perustuu siis leveyden ja poikkileikkauksen suhteeseen. Jos oletetaan renkaan poikkari pyöreäksi, 25 mm = 491 mm2 ja 40 mm = 1257 mm2. Leveyden suhde on 1,6, mutta pinta-alan suhde 2,6. Ilmatilavuus kasvaa siis leveyttä nopeammin. Is…
  • Nettiselain on täydellistä blingblingiä, mutta samaan suuntaan menee tuo kulutuslaskurikin. Ehkä tuo on sähköautoiluun liittyvä piirre, mikä on tarpeen, kun toimintasäde on jäänyt vajaaksi ja latausmahdollisuudet on surkeat polttomoottoriautoiluun v…
  • Minusta tuo säädettävä stemmin on nerokas, koska rakenne tosiaankin mahdollistaa säädettävyyden toisin kuin joissain halvemmissa hybrideissä käytetty ruuvilukituksella tehtävä säätö. Jos ei tarvitse säätää, mitään haittaa säädettävyydestä ei Feltiss…
  • Juuri tuota tarkoitin kotkotuksilla, joita en kaipaa.
  • Kulutusten vertailu on haastavaa, koska olosuhteet vaikuttaa paljon. 740 GLE kertoi, miten pääsee lähes samoihin kukemiin kuin sinä (parhaimmillaan jopa samaan), mutta suurella diesel-moottorilla varustetulla henkilöautolla. Itse taas kulutin litran…
  • @HybridRules kirjoitti: PHEV on salakavala juoni, joka johtaa monilla sähköautoriippuvuuteen, jolloin pelkällä polttomoottorilla liikkuvalla autolla ajaminen ei meinaa enää käydä pirtaan mitenkään. PHEV tarjoaa sentään hetkellistä helpotusta, kos…
  • Maastopyörätesteissäkin on joitain malleja moitittu kovuudesta, joten renkaalla ei voi paikata epäonnistunutta runkoa. Ja jos 40 mm renkaalla olevasta gravelista puhutaan, 4 baria on suunnilleen yhtä kova kuin 25 mm rengas maantiepyörässä 8 bar pain…
  • Minun kokemus eri pyöristä on sen verran vajaa, että en osaa yleistää eri runkomateriaalien kovuuksia. Alumiinirungoissakin yleensä on haarukat hiilikuidusta, lisäksi käytössä on teräsrunko. Alumiini on teoriassa kovin, mutta ainakin TM:n testeissä …
  • Ehkä tietyntyyppisissä autoissa joillekin on. Mutta onneksi meidän ei tarvitse välittää TM:n antamista pisteistä ja voimme ihan itse päättää, mikä vastaa omia tarpeitamme.
  • Hieno valinta tuo Felt ja tervetuloa kaltaisekseni sekakäyttäjäksi! Oliko malli 30 vai 40? Renkaan leveyttä kaventamalla vierintävastus ei yksiselitteisesti alene. Jos tien pinta on karkea, kuten huonokuntoinen asfaltti usein on tai vaihtoehtoise…
  • @HybridRules kirjoitti: Ei voi mitään, mutta porttiteoria toimii tässäkin. Sähköajoa pitää saada lisää ja latauksessa pitämiselle enemmän vastinetta. Oliko siis valintaperusteenasi se, että ylläpito (lataaminen) on tärkeämpää kuin liikkum…
  • Näyttää Tm tekevän yhteistyötä Erän ja Kipparin kanssa. Hyvä juttu. Lyijyn korvikkeita käsittelevää testiä odotellessa...
  • Kiertovipu, ainakin nuo halemman pään mallit, on jäykkä vipuihin verrattuna. Siksi itse en niistä pidä. 20" lasten pyörissä alkaa jo olla siinä ja siinä, saako lapsi vaihteita vaihdettua. En kyllä ymmärrä, miksei nykyiset pyörätestit palvelisi si…
  • @_Quu kirjoitti: Minä olen onnellinen etten ole hurahtanut autonkaan osalta yhteen merkkiin tai malliin. Samaa mieltä. Haluan itselleni sopivia ominaisuuksia, en suosia tiettyä voittoa tavoittelevaa monikansallista suuryritystä. Mutta jos…
  • @Karrette kirjoitti: @Herbert kirjoitti: @Karrette kirjoitti: @Herbert kirjoitti: @Karrette kirjoitti: @Herbert kirjoitti: …
  • @tracktest kirjoitti: En lue testejä koska toisten tekemät pisteytykset eivät kiinnosta eivätkä näin vaikuta valintaani. Itse luen testejä, koska esim. kulutusmittaukset tarjoavat tietoa, jota ei itse voi muuten arvioida. Annetut pisteet …
  • @Karrette kirjoitti: @Herbert kirjoitti: @Karrette kirjoitti: @Herbert kirjoitti: Unohdetaan arvosanojen painotukset ja niiden perusteella laskettu paremmuusjärjestys. Unohdetaan myös se…
  • @_Quu kirjoitti: Herbertkin on pyytänyt pyörätestejä miksi, jos tm ei saa julkaista tuloksia, ja kertoa mielipidettään pisteyttämällä. TM:n testit ovat hyviä, kunhan ei kuvittele testin mukaisen paremmuusjärjestyksen olevan testattujen tu…
  • @Herbert kirjoitti: @Karrette kirjoitti: @Herbert kirjoitti: Unohdetaan arvosanojen painotukset ja niiden perusteella laskettu paremmuusjärjestys. Unohdetaan myös se, että yhdessä autossa on mahdollisesti lisävar…
Default Avatar
Jäsen 03.12.2014 alkaen
132 aloitettua keskustelua
8342 viestiä
0 ×   41 ×