Kirjallisuutta kaksipyöräisellä ajamiseen

9 kommenttia

Mikä mahtaa olla hyvä kirja, jos pitää perehdyttää uusi kuski liikenteeseen? Puhutaan moottoriajoneuvoista.

  
  • Moottori-lehden kuolinsyytapaukset Vol. 1 ja 2

      1
  • Ajo hanskassa.

      1
  • Kiitos!

      
  • Ajo hanskassa on hyvä. Pakko kehua kun olin mukana suomennoksen oikolukijatiimissä.

    Matti Korjulan "Miksi rysähti" kertoo tapausselostukset usean vuoden todellisista onnettomuuksista. Tunnistamalla edes muutaman useimmin toistuvan tapauksen ja opettelemalla onnettomuustutkijakautakunnan ehdottamat korjaavat toimenpiteet parantaa omia mahdollisuuksiaan pitää kiinni EMPY-jäsenyydestään.

    Kun teoria on luettu sekö kortti ja pyörä hankittu, Motoristi Survival tai vastaava asiaan perehtyneen motoristikouluttajan vetämä kurssi on hyvä ja mielenkiintoinen lahja uudelle motoristille.

      1
  • Sonny Bargerin teos Let's ride on yllättävän hyvä. Kirjassa on paljon hyviä vinkkejä, joskin myös joitain huonompiakin. Mielenkiintoinen lukukokemus.

      
  • muokattu 05.08.2022 14:58

    Miksi Herbert edes tätä kysyit?

    Oikaisen raakalaisena, älä anna tärkeimpien edes motolla ajaa ja jos kuolevat, (yleensä tulee ikivammoja) älä sure.

      
  • En usko, että tieto lisää tuskaa.

      
  • muokattu 08.08.2022 10:55

    @Vital kirjoitti:
    Oikaisen raakalaisena, älä anna tärkeimpien edes motolla ajaa ja jos kuolevat, (yleensä tulee ikivammoja) älä sure.

    Kun viimeksi vertailin tilastotietoja, vuosittain kuolleita oli rekisterissä olevaa ajoneuvoa kohden suunnilleen yhtä paljon autoilla ja moottoripyörillä. Erot muodostuvat siis ajomäärien erosta. Motoristin todennäköisyyksiä heikentää moottoripyörän keskimäärin vähäisemmän ajomäärän aiheuttama pienempi odotusarvo jonka moottoripyöräkolarit ylittävät.

    Tämä tilastoanalyysi ei ota huomioon sitä tosiasiaa, että liikenneonnettomuudessa kuolevien kevyen liikenteen kulkijoiden kohtaloksi ei muodostu moottoripyörä kuin harvianisena tilastotappiona. Suurin osa muiden teilaamaksi jäävistä kevyen liikenteen kulkijoista jää auton alle.

    Jalankulkija, pyöräilijä, mopoilija ja motoristi kärsii niin omien kuin muiden virheiden seuraukset kirjaimellisesti nahoissaan. Vain autoilija voi sysätä oman erehdyksensä seuraukset muiden kannettavaksi. Valitettavasti tästä aiheutuva vastuu ei tunnu koskevan kaikkia autoilijoita.

    Moottoripyörä vaatii paljon rutiinia ja näkemystä, jonka voi saavuttaa vain tietoisesti harjoittelemalla. Ensimmäinen vuosi on vaarallinen, mutta kokemuksen myötä riskit alenevat nopeasti. Pitää vain muistaa varata kunnolla tilaa ympärilleen ennen kuin kokeilee pyörällä yhtään mitään uutta juttua.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Suurin osa muiden teilaamaksi jäävistä kevyen liikenteen kulkijoista jää auton alle.

    Tähän minäkin kaipaan asennemuutosta. Nykyään autoilijat hämmästelevät, miten kaksipyöräisellä ajaminen on vaarallista ja siksi niin ei pitäisi tehdä. Ei tule mieleen, että vaaroja aiheuttavia tekijöitä pitäisi poistaa. Eikä se, miten vaarallista on teilata autolla jalankulkija tai kaksipyöräisellä ajava.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit