Diesel-mersu Saksasta

6 kommenttia

Olen ajatellut tuoda itselleni vuoden 2000 E-sarjan dieselin. 270Cdi tai 320Cdi. Olen kuullut, että Suomeen tuotaviin diesel-autoihin asennetaan jonkinlainen diesel-lämmitin, joka dieseliä polttaen lämmittää sisälle tulevaa ilmaa.

Asennetaanko kaikkiin Suomeen tuotaviin diesel-autoihin tällainen lisälaite? Onko kyse webastosta? Voinko tuoda dieselin Saksasta ilman, että minun täytyy palella talven paukkupakkasilla, koska moottorin hukkalämpö ei riittäisi lämmittämään sisälle tulevaa ilmaa tarpeeksi?

Olisin kiitollinen mikäli joku osaisi vastata kysymyksiini. Itsekin olen monien muiden keskustelijoiden tavoin mieltynyt nykyisiin dieseleihin niiden tehon ja ennen kaikkea väännön takia. Kumman muuten itse valitsisitte, E320 bensa vai diesel?

  
  • Kun puhutaan tästä lisälämmittimestä, ei puhuta webastosta. Nykyiset dieselit tuottavat niin vähän hukkalämpöä, että moniin meille tuotaviin malleihin asennetaan valmiiksi lisälämmitin, jotta sisätilat saataisiin lämpimiksi nopeammin.

    En perustele sen tarkemmin. Sanon vain, että itse ottaisin ehdottomasti 320 dieselin. Valitettavasti nykyisen 2-litraisen Alfa 156:nkin ylläpito on sen verran hintavaa, etten lähde edes unelmoimaan isommista moottoreista, oli ne sitten dieseleitä tai bensiinimoottoreita.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 21.10.2004 klo 00:05]
      
  • 320 Diesel ja polttoainekulut ovat yli 50% pienemmät kuin 2.0 bensa-Alfassa.

    Saksan uudemmissa dieseleissä on Eberi tai Webasto, joka lämmittää jäähdytinnesteen ja sisäilman. Lisäksi MB:ssä on sähkövastukset, jolloin sisäpuhallin tuottaa tarvittaessa välittömästi lämmintä ilmaa käynnistettäessä. Fiksu ja hyödyllinen idea. Soisi saman olevan joka autossa.

      
  • Kiitos tiedoistanne! Vielä minulle jäi kuitenkin epäselväksi, onko jo vuoden 2000 dieseleihin asennettu kyseinen lämmitin (eberi?)? Vielä SixPackin kommentista kysyäkseni, kuuluuko kyseinen vuoden 2000 faceliftattu auto näihin sähkövastuksilla yms varustettuihin, vai onko kyse vain uusimmasta W211 mallista?

      
  • Lainaus:
    21.10.2004 klo 15:03 Harold kirjoitti
    Kiitos tiedoistanne! Vielä minulle jäi kuitenkin epäselväksi, onko jo vuoden 2000 dieseleihin asennettu kyseinen lämmitin (eberi?)? Vielä SixPackin kommentista kysyäkseni, kuuluuko kyseinen vuoden 2000 faceliftattu auto näihin sähkövastuksilla yms varustettuihin, vai onko kyse vain uusimmasta W211 mallista?


    Mun mielestä ei kummassakaan, uudemmassa tai vanhemmassa ole webastoa tai eeberiä vakiona, mutta nuo sähkövastukset kuitenkin löytyy. Eli facelift mallissa nuo pitäisi olla, jolloin varmasti tarkenee. Ehkä kannattaa kuitenkin varmistaa Veholta, siellä vastasivat ihan asiallisesti kun kysyin samaa asiaa uusimman korimallin osalta.

      
  • Keskusteltaessa yleisesti dieseleistä, ei pidä pelätä, että autot olisivat mitenkään kylmiä. Oletteko nähneet taxin ajavan parta huurteessa talvella? En minäkään. Nykydieselin lämmöllä pärjää aivan hyvin -20 pakkasella. Jos termostaatti on väliltä 88-92, tulee hyvin kuuma vettä suoraan sylinterkannesta lämmityslaitteistoon. Jos termari sijaitsee sylinterikannen ja jäähdyttimen välissä (yleensä japsit), on auto kylmä kunnes koko järjestelmä on lämmennyt. Nykyään ei ole enää näin, ei edes japseilla. Saksalaiset ovat aina sijoittaneet sen viisaasti, hukkalämpö otetaan välittömästi talteen. Nyt ei kannata Wokkipannufriikkien vetää herne nenään tästä ja tukkia sivut vastauksilla, asia nyt on näin.

    Selailin muuten vain dieseleiden myyntiä Euroopassa. Saksa, Itävalta, Sveitsi, Espanja, Ranska, kaikkien myynti huitelee yli 60%, Itävallassa ollessa uusista autoista yli 80%. Suomessa niiden osuus myynnistä on n. 8%. Miksi ? Vero? Ehkä, silti kokonaistaloudellisuus on parempi, ja vain korostuu mitä enemmän ajaa taajama- kaupunkiajoa, jossa kulutus on suuri.

    Meitä kehotetaan säästämään, olla aiheuttamatta päästöjä. Mitä bensa-autoilija tekee. Aiheuttaa päästöjä paljon enemmän, koska bensa-auto kuluttaa itsessään jo polttoainetta enemmän. Bensa maksaa myös enemmän. Näin ynnäiltyä bensa-autoilija sekä kuormittaa luontoa ja ilmastoa enemmän, sekä maksaa enemmän polttoaineveroa valtiolle. Mistä? Aivan tyhjästä!

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 21.10.2004 klo 20:28]
      
  • Lainaus:
    21.10.2004 klo 20:27 SixPack kirjoitti
    Meitä kehotetaan säästämään, olla aiheuttamatta päästöjä. Mitä bensa-autoilija tekee. Aiheuttaa päästöjä paljon enemmän, koska bensa-auto kuluttaa itsessään jo polttoainetta enemmän. Bensa maksaa myös enemmän. Näin ynnäiltyä bensa-autoilija sekä kuormittaa luontoa ja ilmastoa enemmän, sekä maksaa enemmän polttoaineveroa valtiolle. Mistä? Aivan tyhjästä!


    Asenteista se on kiinni, niin kuin omien vanhempienikin kohdalla autoa hankkiessa. Ei diisseli kelvannut millään vaikka mitä sanoi. No, eipä ole pois minun pussista bensarahat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit