Eli kirskuntaa kuuluu.
On tarkistettu palat, on kulumapintaa jäljrllä. Jarrut eivät laahaa. Joskus tulee tasainen kitinä joka poistuu hetkellisesti kun käyttää jarrua.
Kitinää ei ollut ennenkuin jarrulevyä hieman säädettiin eli siinä oli ruostetta ulkosyrjällä niin naputtelin ne pois jotenkuten.
Levyt ja palat menossa vaihtoon 5tkm, korjaantukohan vika silloin?
Mulla ei jarrut vinkuneet, ennen kuin vaihdettiin huollossa palat ja levyt. Nyt sitten vinkuu senkin edestä. Vihoviimeistä on ostaa siis huonolaatuisia tarvikepaloja, jotka ei edes kestä...
Vaikka vaivaa ei kokonaan saisi pois, auttaa ainakin huomattavasti kun käytät jarruja välillä tavallista voimakkaammin. Palat eivät pääse "lasittumaan" ja kitinät pysyvät jos ei nyt ihan poissa niin ainakin pienempänä...
Kyllä se vinkuna ilman jarrutusta useimmiten kertoo jonkinasteisesta laahaamisesta. Jarrutettaessa voi myös vinkua, tulee elävästi mieleen takavuosilta kun laitoin Saabbiin Lucasin palat, joissa oli oikein värinänvaimennuslevyt liimattuna palan takapuolelle. Vinkuivat jarrutettaessa niin että jalankulkijat säihkähtelivät. Ainoat palat jotka ovat vinkuneet jarrutettaessa. Joskus kun on vinkunut ilman jarrutusta, silloin on laahannut vähän. Niin vähän ettei sitä ole huomannut pyörää käsin pyörittäen. Jarrusaluloiden ja sylinterien herkistys on auttanut.
Muistelen kuulleeni, että nykyjarrut vinkuvat, koska nykyjarrupalat ovat asbestittomia eikä toimivaa korvaavaa ainetta ole "keksitty". Ongelma koskee nimenomaan kylmiä paloja, lämmettyään palat toimivat kuten ennenkin.
Faktaa vai fiktiota ? Ainakin lämpenemisen osalta pätee omiin autoihini (sitikka ennen, ford nykyisin): ensimmäisillä jarrutuksilla vinkaisee (ei aina), mutta ääni häviää jonkin ajan eli muutaman jarrutuksen kuluttua.
Jarrusylinteri ei palauta tarpeeksi, jolloin jarrupalojen pinta lasittuu ja kuuluu vinkunaa.
Mikäli jarrusatula on alumiinia, kuten Ladoissa, hapettuvat ne tiesuolan kanssa, eikä hommasta pääse eroon mitenkään. Noin 3 kk sitten avasin keskustelun alustan alumiiniosista, niiden hapettumisesta ja osien reagoimisesta maantiesuolaliuoksen kanssa. Asia tyrmättiin tällä palstalla. Oma mielipiteeni on silti edelleen sama, olen nähnyt avattuja aluosia, missä kunnossa ne ovat.
Aluvanteet on käsitelty pinta-lakkakerroksella, jotkut jollakin kovamuoviseoksella. Kun pinta rikkoontuu, ja aluvanne on kosketuksissa suolan kanssa yhden talven, katso silloin itse tulos.
Tuttu juttu. Omassa autossani sivupeilien varret ovat alumiinia ja alaosasta hieman hapettuneet viime talven jäljiltä...