Auton ohjekirja suosittelee rengaskooksi 205/65/15 ja seuraava 215/55/16. Onko iso virhe laittaa autoon renkaat kokoa 225/50/16? Onko valmistajan suositukset yleensä ehdottomia vai onko niissä pelivaraa? Muuttuuko esim alustan käytös yms?
Kannattaa ottaa selvää, riittääkö 50-profiilisen kantavuus autoosi. Kaiken lisäksi ylileveän renkaan valinta on erittäin tyhmää, siitä ei ole mitään muuta hyötyä kuin se, että ainakin voit itse ihailla tyylikästä, leveää rengasta.
Nyt on kyseessä perinteinen "kun saisin niin halvalla" -tapaus. Räyhäkkä ulkonäkö ei ole tavoitteena, vaan halpa myyntihinta se houkuttelee moiseen rengashurjasteluun.
Kylläpäs rengasasiat ovat nyt tapetilla eri otsikoiden alla. Mutta oletetaan, että keskustelemme ajankohtaan sopivasti talvirenkaista.
Teknikens Världin talvirengastestissä tehtiin normaali väistökoe kuivalla asvaltilla. Parhaan ja huonoimman renkaan ero nopeudessa, jolla väistö onnistui, oli 4 km/h. Kesärengasta ei vertailukohtana ollut mukana, mutta mikäli rata oli sama kuin muissakin lehden testeissä, jäi parhaidenkin talvirenkaiden nopeudet väistökokeessa kesärenkaista vielä 5 km/h. Artikkelissa todettiin, että talvirenkaiden keskinäiset erot ovat suuremmat kuin kesärenkailla.
Tällaiset tulokset yhdessä Etelä-Suomen pääteillä tapahtuvan ajon kanssa eivät välttämättä tue perinteistä käsitystä mahdollisimman kapean ja korkean talvirenkaan paremmuudesta. Samaan suuntaan viittaa keskustelu Mitsun rengasongelmista autotekniikka-otsikon alla.
Nyt oli kyse lähinnä kesärenkaista, vaikka se ei ihan ajankohtainen asia olekaan. Epäselvä asia minulle tosiaankin oli saako valmistajan ilmoittamista rengaskoista poiketa vai täytyykö niitä noudattaa kivenkovaa. Tietääkö kukaan mihin nuo ohjearvot perustuvat?
Sinänsä asia koskee myös talvirenkaita, koska niissäkin voi helposti poiketa valmistajan suosituksista. Talvirenkaissa selkeä raja on kuitenkin tuo leveys, koska se heikentää renkaan pito-ominaisuuksia Pohjoismaisella talvikelillä, oli valmistaja suositellut kuinka leveää tahansa.
Rengaskokoa saa leveyden osalta muuttaa 30mm alkuperäiseen nähden ja vanteen halkaisijaa 1 tuuman. Suuremmat muutokset leveydessä tai halkaisijassa vaativat muutoskatsastuksen.
Kannattaa ottaa selvää, riittääkö 50-profiilisen kantavuus autoosi. Kaiken lisäksi ylileveän renkaan valinta on erittäin tyhmää, siitä ei ole mitään muuta hyötyä kuin se, että ainakin voit itse ihailla tyylikästä, leveää rengasta.
Nyt on kyseessä perinteinen "kun saisin niin halvalla" -tapaus. Räyhäkkä ulkonäkö ei ole tavoitteena, vaan halpa myyntihinta se houkuttelee moiseen rengashurjasteluun.
Leveämmällä kesärenkaalla on kuivalla asfaltilla parempi pito kaarteissa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Tuo 225 ei varmaan ole vielä ylileveä.
Tietenkin talvirengas on asia erikseen, se ei kannata olla leveämpi kuin 205.
Nyt tosiaan jäi epäselväksi, tarkoitettiinko aiheessa kesä vai talvirengasta, itse ajattelin vastauksessani jälkimmäistä.
205 on periaatteessa talvirenkaallekin jo maksimi, vielä mieluummin esim. 195...
Kylläpäs rengasasiat ovat nyt tapetilla eri otsikoiden alla. Mutta oletetaan, että keskustelemme ajankohtaan sopivasti talvirenkaista.
Teknikens Världin talvirengastestissä tehtiin normaali väistökoe kuivalla asvaltilla. Parhaan ja huonoimman renkaan ero nopeudessa, jolla väistö onnistui, oli 4 km/h. Kesärengasta ei vertailukohtana ollut mukana, mutta mikäli rata oli sama kuin muissakin lehden testeissä, jäi parhaidenkin talvirenkaiden nopeudet väistökokeessa kesärenkaista vielä 5 km/h. Artikkelissa todettiin, että talvirenkaiden keskinäiset erot ovat suuremmat kuin kesärenkailla.
Tällaiset tulokset yhdessä Etelä-Suomen pääteillä tapahtuvan ajon kanssa eivät välttämättä tue perinteistä käsitystä mahdollisimman kapean ja korkean talvirenkaan paremmuudesta. Samaan suuntaan viittaa keskustelu Mitsun rengasongelmista autotekniikka-otsikon alla.
Nyt oli kyse lähinnä kesärenkaista, vaikka se ei ihan ajankohtainen asia olekaan. Epäselvä asia minulle tosiaankin oli saako valmistajan ilmoittamista rengaskoista poiketa vai täytyykö niitä noudattaa kivenkovaa. Tietääkö kukaan mihin nuo ohjearvot perustuvat?
Sinänsä asia koskee myös talvirenkaita, koska niissäkin voi helposti poiketa valmistajan suosituksista. Talvirenkaissa selkeä raja on kuitenkin tuo leveys, koska se heikentää renkaan pito-ominaisuuksia Pohjoismaisella talvikelillä, oli valmistaja suositellut kuinka leveää tahansa.
Rengaskokoa saa leveyden osalta muuttaa 30mm alkuperäiseen nähden ja vanteen halkaisijaa 1 tuuman. Suuremmat muutokset leveydessä tai halkaisijassa vaativat muutoskatsastuksen.