Mikä näistä kakkosautoksi?

42 kommenttia
«1

Mikä näistä kakkosautoksi?



Ajateltiin hankkia perheelle kakkosauto ja tavoite on että koko 5-henkinen perhe kamoineen mahtuis autoon, ja nyt ollan mietitty seuraavat vaihtoehdot:

Renault Kangoo

Citroën Berlingo

Peugeot Partner

Yaris Verso

Kertokaa jos on kokemusta + ja -



onko pakko ostaa chevrolet transporter? :confused:

  
  • Ehdottomasti kannatan Yaris Versoa. Itselläni on siitä jonkin verran kokemusta. Miksikö?

    Siksi, että se on noista taatusti laadukkain.

    + laatu

    + luotettavuus (ei tyyppivikoja).

    + ajettavuus varauksin

    + moottorit (kestäviä, pirteitä ja pieni kulutus)

    + ylläpitokulut pienet

    + tilojen toimivuus

    - kalliimpi ostaa

    - jos ei ole ABS-jarruja niin jarrut turhan takapainoiset

    - vetokoukku irrotettava jos avaa takaluukun

    - meluisa (kuten muutkin tuossa kokoluokassa)



    Ranskalaisiin merkkeihin verraten Yaris kallis hankkia (Yaristakin tehdään Ranskassa), mutta esim. taka-akselin rakenne ei vaadi korjausta jo 100tkm jälkeen (vrt PSA). Auto on huolellisesti rakennettu ja osat ei jää käteen (vikatilastoissa usein vähävikaisin luokassaan). Vetoakselit eivät ole kulutustavaraa ja venttiilienkumit eivät kovetu jo parin vuoden jälkeen vrt. nuo muut. Ajolleen mukava peli kokoisekseen, josko korityypille tavalliseen tapaan tuuliherkkä. Meluakin on tietysti ja integroitu radio ei ole mikään hifielämys. Silti voisi pitää luokkansa ykköstuotteena. Ei pahoja ruostumaankaan - ensimmäiset kukat voi tulla huonosti hoidetuissa helmoihin muovilistojen viereen. Törmäysturvallisuudessa noista myöskin paras.

    Etsi hyvin hoidettu yksilö ja esim. titaani-takuulla 2v ei tarvitse edes polttimoita vaihdella itse.

    Suosittelen.

      
  • Varista minäkin suosittelen jos tulee "kauppakassiksi"! :xmas:

      
  • Vaihtoehtoja samassa luokassa olisivat vielä lisäksi varmaankin

    - VW Caddy

    - Opel Combo Tour

    - Ford Tourneo Connect



    Näistä ja edellämainituista Yaris Versossa on kyllä pienin tavaratila: leveyttä ehkä riittää, mutta syvyys loppu kesken erittäin usein. Kokeilkaapa vaikka matkalaukuilla ja ihan käytännössä, ennen isompia johtopäätöksiä.



    Vaimolla oli sellainen ennen nykyistä autoaan. Olihan se ns. näppärä, mutta... Meluisuus oli hänen mielestään isoin haittapuoli, mm. tuntui, että olisi koko ajan pitänyt maantiellä olla vaihtamassa isompaa vaihdetta, mutta kun se oli jo sisässä. Aikamoisia "kaikukoppia" nämä kaikki mallit kai ovat?



    Jos haluatte tilaa MYÖS tavaroille, niin Yaris ei ole vaihtoehto. Vai "luokkansa ykköstuote"? Jos tilat, toimivuus, ajettavuus yms. ovat myös tuossa listalla mukana, niin olen eri mieltä.



    Fordia, Opelia, VW:tä ja Kangoota näkyy Yaris Versoon ja Berlingo/Partneriin verrattua tosi vähän liikenteessä (eteläss&#228:wink:. Ja Yarista vähemmän kuin Berlingo/Partnereita, ja kaikki käytettyjä tietysti, kun sitä ei tuodakaan enää.



    Berlingo/Partnereita näkyy alkupään malleja hyvinkin paljon, mutta missä ovat Yaris Versot? Eikös niitä aika paljon mennyt kaupaksi kuitenkin?

      
  • Kyllä noista Yaris on selvästi laadukkain. Ei tule kun yksi tyyppivika mieleen, ja se on takajarrujen paineensäätö venttiili (kuormaventtiili). Se on yleensä jumissa ja siksi jarrut on takapainoiset. Venttiili kannattaa herkistellä ainakin kerran vuodessa, niin ei tarvii ostaa kallista uutta venttiiliä. Muuten Yaris on yksi luotettavimmista autoista mitä on. Jos vaan ulkonäkö menettelee ja ne keskelle koelautaa sijoitetut digimittarit ei haittaa, niin on hyvä peli.

      
  • Kyllä noista Yaris on selvästi laadukkain. Se on yleensä jumissa ja siksi jarrut on takapainoiset. Muuten Yaris on yksi luotettavimmista autoista mitä on. Jos vaan ulkonäkö menettelee ja ne keskelle koelautaa sijoitetut digimittarit ei haittaa, niin on hyvä peli.



    Niin, entäs se toimivuus, ajettavuus ja tilat?



    Mikäs olisi se toiseksi, tai kolmanneksi paras vaihtoehto, jossa luotettavuus on HYVÄ, mutta ei ehkä yhtä "erinomainen" kuin Variksessa?



    Onko mikään noista autoista mukamas täysin epäluotettava, vai luodaanko tässä jälleen turhia ennakkoluuloja?

      
  • Kumppani:



    Onko mikään noista autoista mukamas täysin epäluotettava, vai luodaanko tässä jälleen turhia ennakkoluuloja?






    -siinähän se, kun et voi edes suht varmasti tietää!



    Jos hankkii jonkun ooppelin, volkkarin, renaultin, peugeotin, yms. saa aina pelätä koska remontti napsahtaa, merkkivalo jää palamaan, loota leviää, tai mitä vaan hauskaa, ja lompakkoa avartavaa.



    Toisaalta kaikki voi pelata ihan hyvinkin.



    Jos taas hankkii jonkun luotettavan kuten nyt tässä toyotan, on erittäin todennäköistä että siihen ei viat iske, ja laatu on korkeaa.



    Kyllä nuo maineet on ihan automerkkien itse hankkimia ja seurausta niiden tuotteiden laadukkuudesta, eikä mitään vanhoja hölmöjä ennakkoluuloja.



    Kun katselee vähän tutkimuksia, niin sieltä pohjalta ne yleisesti heikkoina kestävinä pidetyt löytyykin.



    Samoin tyytyväisyystutkimukset..

      
  • On se Yaris Verso laadukas ja kannattaa muuten katsoa että on varustettu ESP:llä, sillä ilman sitä meno on mutkitellessa huteraa! Juuri siitä syystä moni Verso onkin varustettu ko. heebelillä! Toisaalta keskustelun aloittajan tavoitteita ei Verso täytä millään tavoin! Hah, viisi henkilöä tavaroineen! Sanoisin, että Skoda Fabia Combi täyttää vaatimuksen paremmin! Tietenkin jos afrikkalaiseen tapaan kantaa tavaraa päänsä päällä!

      
  • Toisaalta keskustelun aloittajan tavoitteita ei Verso täytä millään tavoin! Hah, viisi henkilöä tavaroineen! Sanoisin, että Skoda Fabia Combi täyttää vaatimuksen paremmin! Tietenkin jos afrikkalaiseen tapaan kantaa tavaraa päänsä päällä!



    Niin, Skoda on tosin farkku. Varista lukuunottamatta noi kaikki muut vetää ihan eri tavalla kamaa, kuin alemman pään farkku ja kun se 5 henkeä tavaroineen mahtuu niihin hups vaan.



    Jos tavoitteena on nimenomaan TILAVA auto, niin ei Varista, eikä Fabia farkkua! Kun kerran aloittajalla on tarvetta isolle, mutta edullisemmalle "tila-autolle", niin rohkeasti vaan kokeilemaan ja etsimään sen tarpeen mukaan.



    Kuten kerroin, liikenteessä näkyy paljon enemmän (vanhojakin) Berlingo/Partnereita, enemmän kuin Variksia tai noita muita. Mistä se sitten kertoo? Olisivatko jopa luotettavia?

      
  • Itselläni on toinen verso menossa, ensimmäisen 1,3 bensan mittarissa oli vaihdettaessa 170000km ja nykyisellä uutena ostetulla dieselillä on ajettu 135000km...Eli jotain huomioita voinen kertoa.

    - Molemmat ovat olleet käytännössä viattomia. Tuohon dieseliin on vaihdettu kerran etujarrulevyt kun takuuaikana alkoivat täristämään paniikkijarrutuksen takia (120km/h, hirvi tielle ja jarrut "lukkoon". Lisäksi käsijarrun kengät on jouduttu vaihtamaan kerran.

    - Eniten tekniikkapuolella ärsyttää kamppeen herkkyys renkaiden epätasapainolle.

    - Dieseli on huomattavasti mukavampi ja jostain syystä myös parempi ajaa. Kun bensa esimerkiksi vaelsi toyotalle tyypilliseen tapaan, diesel kulkee kuin kiskoilla. Mieluummin lähden reissuun tuolla kuin esimerkiksi työpaikan passatilla, korkea istuma-asento kun sopii huonoselkäiselle. (35000km/vuosi tuolla kuitenkin on istuttu)

    - Peräkärryn painorajat on ärsyttävän pienet, lisäksi tuo sivulle aukeava takaovi on koukun kanssa ärsyttävä.

    - Pelti ja maalipinta ovat ohuita, lommoja ja naarmuja tulee lähes itsestään.

    - Tuo on tosi hyvä kaupungissa, näkee hyvin ja aika pahaan paikkaan saa parkkeerattuakin.

    - Etenemiskyky liukkaalla esimerkiksi laskettelukeskuksissa tai kesäisten kalareissujen metsäteillä ei ole hyvä.



    Sitten tiloista pari huomiota. Tilaa löytyy jos sitä osaa käyttää hyödyksi ja kuljetettava tavara on sopivaa. Eli tuolla kulkee esimerkiksi 5 henkeä+pesukone kotiin. Lisäksi kuskin penkin taakse mahtuu normaalikokoinen lasten turvaistuin selkä menosuuntaan..vaikka kuskilla on penkki taka-asennossa. (tosin taka-asento ei oikeasti ole kovin takana. Jos lapset ovat pieniä, lattialevyt kun poistaa lattiasta niin aika isot vaatepussit mahtuvat lasten jalkojen alle..tai vaikka se kylmälaukku pystyasennossa. Takapenkit alhaalla tuolla kuljettaa vaikka pienikokoisen norsun, onpa siellä hätätilassa kaksi aikuista nukkunutkin. Eli järkevällä täytöllä tuolla kuljettaa ainakin samanverran ellei enemmän tavaraa kuin farkku avensiksella.



    Suurin vika on, että noita ei saa enää uutena...kiitos toyotan kummallisen mallipolitiikan. Jos saisi, lähtisi uusi Ractis heti tilaukseen. Ai niin, kaikki Yaris versot on tehty Japanissa (toisin kuin tuossa aiemmin väitettiin). Myöskään ESP:tä en ole kaivannut, kertaakaan en ole saanut autoa hallitsemattomaan luistoon vaikka aika vauhdikkaasti yleensä etenen...kova sivutuuli+liukas tie ei tosin ole mikään mukavin yhdistelmä kun tuolla ajelee. Lisäksi tuohon melutasoon vaikutti kummasti että massautti tuon heti uutena...5-vaihde on tosin turhan tiheä joka aiheuttaa turhaa melua kovemmissa nopeuksissa. Toisaalta tuo dieselissä käyttökelpoinen 5-vaihteen vääntöalue alkaa jo 60km/h, joten puolensa on siinäkin.

      
  • jjvi:


    - Molemmat ovat olleet käytännössä viattomia. Tuohon dieseliin on vaihdettu kerran etujarrulevyt kun takuuaikana alkoivat täristämään paniikkijarrutuksen takia (120km/h, hirvi tielle ja jarrut "lukkoon".


    Teen tuollaisia paniikkijarrutuksia (tosin 80-100 nopeudesta) keskimäärin kerran kuussa takajarrujen kunnossapitämiseksi, eikä mitään ongelmia ole ollut. Joten mun mielestäni pelkkä yksittäinen lukkojarrutus ei saisi pistää jarruja remonttiin. Itse en kyllä aja Toyotalla.



    jjvi:


    Sitten tiloista pari huomiota. Tilaa löytyy jos sitä osaa käyttää hyödyksi ja kuljetettava tavara on sopivaa. Eli tuolla kulkee esimerkiksi 5 henkeä+pesukone kotiin.




    Siis 5 kääpiötä ja pulsaattoripesukone (oletus: kantavuus 380kg) :wink:



    jjvi:


    Lisäksi kuskin penkin taakse mahtuu normaalikokoinen lasten turvaistuin selkä menosuuntaan..




    Mitäpä sillä on enää väliä, jos kerran koko matkustamo on täynnä irtonaista tavaraa? No, lain kirjain tullee täytetyksi.

      
  • Teen tuollaisia paniikkijarrutuksia (tosin 80-100 nopeudesta) keskimäärin kerran kuussa takajarrujen kunnossapitämiseksi, eikä mitään ongelmia ole ollut. Joten mun mielestäni pelkkä yksittäinen lukkojarrutus ei saisi pistää jarruja remonttiin. Itse en kyllä aja Toyotalla.


    Joo ei saisi. Toisaalta jarrujen kunnossapito ei saisi vaatia paniikkijarrutusta 100km/h vauhdista kerran kuussa. En tosin itse aja saksalaisilla...



    siis 5 kääpiötä ja pulsaattoripesukone (oletus: kantavuus 380kg)




    Joo kantavuus ei ole häävi (410kg), tosin samaa luokkaa se on farmari avensiksessakin. Tuolla tosiaan on kulkenut kaupasta kotiin 2 aikuista+2 lasta turvaistuimissa +astianpesukone sidottuna kyydissä...ja vielä ihan laillisen kantavuuden rajoissa.



    Mitäpä sillä on enää väliä, jos kerran koko matkustamo on täynnä irtonaista tavaraa? No, lain kirjain tullee täytetyksi.

    Mitä hiton irtonaista tavaraa, karvanoppiako? Vaarallisempi se irrallaan oleva keilapallo ison farmarin takaboksissa on mitä lyhyemmässä tilassa kuormalenkkeihin sidottuna. Tavarat tiiviisti, raskaimmat alimmas ja lopuksi liinoilla kiinni.

      
  • "Kuten kerroin, liikenteessä näkyy paljon enemmän (vanhojakin) Berlingo/Partnereita, enemmän kuin Variksia tai noita muita. Mistä se sitten kertoo? Olisivatko jopa luotettavia?"



    Yariksia tuskin on vielä poistettu liikenteestä kuin muutamia kolarissa vaurioituneita. Onhan malli tullut myyntiin vasta 2000. Noita ranskalaisia on ollut myynnissä jo 97- eteenpäin ja noita varmaan alkaa kohta olla jo romiksillakin. Ylipäätään on sanottava, että kautta aikojen kaikista Toyotista jotka on täällä myyty vm.64-08 taitaa yli puolet olla yhä liikenteessä, vaikka myynti sujui jo alkuaikoina erinomaisesti - välillä näkee vielä noita 70-luvunkin malleja eli kestävyyden suhteen kyllä ehdotonta parhaimmistoa yhdessä Mersu ja Volvo kannan kanssa. Ranskisten ongelma on kalliit viat - esim. TL:n käytetyt sarjan siistinnäköinen Peugeot 106 vm94 sisälsi vähistä kilometreistä huolimatta (alle 200tkm ajettu) tuhansien eurojen edestä vikoja. Autoa ei siis kannattanut korjata - vastaavat Toyotat taas ovat vielä usein tuhansien arvoisia ajokkeja vailla vikoja!

      
  • Veikkaan, että myös Variksia on romiksella! Kaikkihan riippuu myös huollosta ja ylläpidosta, eikä huonosti pidetty Varis ole kummempi kuin muutkaan. Koskee tiettävästi kaikkia automerkkejä.



    TL:n käytetyt sarjan siistinnäköinen Peugeot 106 vm94 sisälsi vähistä kilometreistä huolimatta (alle 200tkm ajettu) tuhansien eurojen edestä vikoja. Autoa ei siis kannattanut korjata - vastaavat Toyotat taas ovat vielä usein tuhansien arvoisia ajokkeja vailla vikoja!



    Mitenköhän tuo piti tulkita? Tähän päiväänkö?



    Nettiauto.comista pikainen tarkistus osoitti, että:

    * Toyota-merkkisiä vm. 94 henkilöautojen myynti-ilmoituksia on 148 kpl

    halvin 1600€ Corolla ja kallein....ohoh, Supra hintaan 38100€! OK seuraavaksi kallein 13600€ 4Runneri



    * Peugeot-merkkisiä 56 kpl

    halvin 500€ ja kallein 4500€ oleva 306



    * Citroen-merkkisiä 34 kpl

    halvin 590€ ZX ja kallein 4999€ XM



    * kaikenikäisiä Berlingoja 78 kpl (2500-21000€)

    * kaikeikäisiä Partnereita 67 kpl (3200-15900€)

    * kaikenikäisiä Yaris Versoja 72 kpl (2900-18900€)

    * kaikenikäisiä Kangooita 37 kpl (2750-14900€)

    * Opelia, Fordia ja VW:tä ei jaksa enää...

    Saatko tuosta mitään johtopäätöstä aikaiseksi?



    Toyota saattaa hyvinkin olla luotettavampi, mutta käyttökelpoisempia 5 hengen ja kamojen kuljettamiseen on mikä vain muu kuin Yaris Verso, yhä edelleen.



    Miksi siis ei ostaa autoa tarpeen mukaan, eikä OLETETUN luotettavuuden mukaan? Olen saletti, että kaikista mainituista "kaappiautoista" löytyy helmi, jolla Yngven perhe liikkuu paremmin ja vähemmän ahtamalla, kuin Variksen kanssa!



    Ei muuta kuin kauppoihin tutkailemaan! Ei se paljoa lohduta, jos nyt tilastollisesti vähemmän kuulemma tarvitsee huollattaa autoaan, jos sitten sen takia ei ihmiset ja kamat kuitenkaan mahdu mukaan.

      
  • Kumppani:



    TL:n käytetyt sarjan siistinnäköinen Peugeot 106 vm94 sisälsi vähistä kilometreistä huolimatta (alle 200tkm ajettu) tuhansien eurojen edestä vikoja. Autoa ei siis kannattanut korjata - vastaavat Toyotat taas ovat vielä usein tuhansien arvoisia ajokkeja vailla vikoja!

    Mitenköhän tuo piti tulkita? Tähän päiväänkö?



    -tuo mitä A Tapio tuossa kirjoitti, on aivan tyypillistä, ja täyttä asiaa.

    Ja ei ole sattumaa että Toyota sekä muut kestävät ja laadukkaat autot pitävät hintansa aivan eri tavalla kuin nämä halpikset.



    Ei muuta kuin kauppoihin tutkailemaan! Ei se paljoa lohduta, jos nyt tilastollisesti vähemmän kuulemma tarvitsee huollattaa autoaan, jos sitten sen takia ei ihmiset ja kamat kuitenkaan mahdu mukaan.


    -tai sitten kamat ja ihmiset mahtuu, mutta auto temppuilee koko ajan. Ei muuta kun kokeilemaan onnea!

    Itse en ottaisi yarista, koska ei siihen mahdu. mutta en todellakaan mitään noista fiaskoistakaan, mikäli tuolla autolla olisi tarkoitus ajaa silloin kun itse haluaa.

    Ottaisin jonkun hyväksi ja kestäväksi todetun farkun; taatusti mahtuu, ja toimii pelkillä huolloilla.

    Muutenkaan ei paljoa kiehdo ajatus ääritilanteestä noilla kangoleilla yms. leluilla..
      
  • Kaikkihan riippuu myös huollosta ja ylläpidosta, eikä huonosti pidetty Varis ole kummempi kuin muutkaan. Koskee tiettävästi kaikkia automerkkejä.




    On totta että hyvin pidettyä autoa on mukavampi korjata...mutta jos auton nyt ylipäätään huoltaa ja jonkinlaisen järjen pitää mukana niin ei sillä ylläpidolla ole juurikaan merkitystä sen kestävyyden kanssa. Kyllä auton luotettavuus ja kestävyys rakennetaan siellä suunnittelupöydällä sekä tuotantoprosessien laatutyökaluilla...ei autoa puunaamalla. Toki joidenkin mielestä esimerkiksi nivelien vaihto alle 100000km ajetuissa autoissa on "normaalien kuluvien osien vaihtoa", joissakin vain niitä kuluvia osia tuntuu olevan vähän tavallista enemmän



    Olen saletti, että kaikista mainituista "kaappiautoista" löytyy helmi,




    70-luvun autoista saattoi löytää helmiä, joillakin kun saattoi päästä jopa 100000km rengastamatta. Nykyaikana helmenkalastus on ikävää hommaa, nykykotteroissa kun moni kakku on päältä kaunis ja sisältä kallis korjata...

      
  • Tuo mitä A Tapio tuossa kirjoitti, on aivan tyypillistä, ja täyttä asiaa.



    Mahtaako olla käytännön kokemuksesta?



    Ja ei ole sattumaa että Toyota sekä muut kestävät ja laadukkaat autot pitävät hintansa aivan eri tavalla kuin nämä halpikset.



    Mihin viittaat "halpiksella"? Aika samassa haarukassa ovat olleet aikoinaan, kun Yaris Versolle pitää hakea hinta aika kaukaa.



    Tai sitten kamat ja ihmiset mahtuu, mutta auto temppuilee koko ajan. Ei muuta kun kokeilemaan onnea!



    Höpöhöpö!



    Itse en ottaisi yarista, koska ei siihen mahdu. mutta en todellakaan mitään noista fiaskoistakaan, mikäli tuolla autolla olisi tarkoitus ajaa silloin kun itse haluaa.



    Mahdatko sinäkään puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä? Nuo autot eivät ole tarkoitettukaan verrattaviksi farkkuihin, saati sedaneihin, joten ovat lähtökohtaisesti jo ennakkoluuloisten tökittävinä. Tarkoittaa petosta ja jjvi:tä muunmuassa.



    Useimmat ovat alunperin tehty tavarankuljetukseen, mutta muunnettu henkilöautoksi, Yarista taitaa olla muunnettu toisinpäin. Ne ovat saavuttaneet käytännöllisyydellään varsin suuren suosion, jopa Suomessa, saati Keski-Euroopassa. Niistä puuttuu monelle tärkeä seksikkyys, hv:t ja sen sellaista sporttisuutta, mutta ovat perheellisille loistavia kärryjä kokonaisuuden kuljettamiseen.



    Ottaisin jonkun hyväksi ja kestäväksi todetun farkun; taatusti mahtuu, ja toimii pelkillä huolloilla.



    Olisi kiinnostavaa nähdä jotakin tilastoa LUULONNE tueksi. Itse vain muistelen, ettei mikään noista malleista ole puoliväliä alempana vikatilastoissa! Alapuolella ei suinkana ole pelkästään ranskiksia, vaan muissa keskusteluissa kehuttuja malleja. Ei ne ole siis toivottomia, vaikka edelleen voidaan osoittaa Tojon saavutuksia.



    Muutenkaan ei paljoa kiehdo ajatus ääritilanteestä noilla kangoleilla yms. leluilla..



    Noniin, siinä se tuli!





    Kyllä auton luotettavuus ja kestävyys rakennetaan siellä suunnittelupöydällä sekä tuotantoprosessien laatutyökaluilla. Toki joidenkin mielestä esimerkiksi nivelien vaihto alle 100000km ajetuissa autoissa on "normaalien kuluvien osien vaihtoa"



    Tähän kohtaan kanssa jotakin faktaa kiitos!



    Oma oletukseni on, että Yngve on varmaan kuullut myös oletuksia ranskisten korjaustarpeista, juttuja laadusta yms. Ei voi olla uusi juttu! Siitä HUOLIMATTA hän on asettanut autot riviin kokelaiksi perheen tarpeeseen. Suosittelen häntä siksi tekemään vertailua niiden OMINAISUUKSIEN kesken, samoin Ford/VW/Opel -osastolla.



    Ihan rauhassa ja itsenäisesti.

      
  • Vanhemmillani on Citroen Berlingo vm. 2000, 1.9D. Sillä on ajettu 130 000 suunnilleen, lähinnä sitä käytetään polttopuunajoon ja sen sellaiseen. Sisälle siis mahtuu aika hyvin kamaa. Mitään ongelmia ei ole ollut luotettavuuden suhteen, kaikki on toiminut hyvin. Se on simppeli ja luotettavaksi osottautunut perusauto. Mihinkään ääritilanteisiin sillä ei kyllä pääse kun se ei kiihdy yhtään mihinkään. Turbollinen versio lienee vähän sähäkämpi.



    Yllättävän hyvä se on ajaa kunhan vauhtiin pääsee.

      
  • Ja ei ole sattumaa että Toyota sekä muut kestävät ja laadukkaat autot pitävät hintansa aivan eri tavalla kuin nämä halpikset.


    Aikoinaan tutkin kyllä tarkasti myös berlingot ja muut vastaavat. Berlingo oli turbottomana dieselinä samoissa hinnoissa ja turbollisena huomattavasti kalliimpi kuin Variksen dieseli. Vaihtoarvo tuntuu Variksella olevan huomattavasti parempi

    Ottaisin jonkun hyväksi ja kestäväksi todetun farkun; taatusti mahtuu, ja toimii pelkillä huolloilla.




    Jos hyväksi ja kestäväksi todetulla farkulla tarkoitetaan avensista niin Varis versoon mahtuu enemmän tavaraa. Tilakysymys on sikälikin mielenkiintoinen, että pienempiin katumaastureihin mahtuu vähemmän tavaraa mutta harva kyseenalaistaa mahtuuko niihin 5 henkeä+matkatavarat. Toki kantavuus on niissä suurempi.



    Muutenkaan ei paljoa kiehdo ajatus ääritilanteestä noilla kangoleilla yms. leluilla..


    Yep, nämä kommentit tulevat yleensä niiltä jotka Esson baarissa pitävät itseään kovimpina rattimiehinä...

    Kyllä auton luotettavuus ja kestävyys rakennetaan siellä suunnittelupöydällä sekä tuotantoprosessien laatutyökaluilla. Toki joidenkin mielestä esimerkiksi nivelien vaihto alle 100000km ajetuissa autoissa on "normaalien kuluvien osien vaihtoa"

    Tähän kohtaan kanssa jotakin faktaa kiitos!




    Minkälaista faktaa? Siitä että hyvä suunnittelu ja laadunvarmistus on tärkein tekijä valmistettaessa laadukasta ja luotettavaa tuotetta vai siitä, että auton vahaus ja imurointi ei vaikuta kauanko ne nivelet siellä kestää? Scandinavian automotive suppliers rankkasi eri autovalmistajat osatoimittajien kannalta eri kriteerien mukaan. Tulokset korreloivat lähes suoraan eri luotettavuus ja laatututkimuksiin. Esimerkkejä:

    Suurin hintapaine osille: 1:GM, 2:ford, 3:VW...13: Toyota 14: BMW

    Halukkuus kehittää valmistusmenetelmiä: 1:Toyota, 2:BMW, 3:Renault...13:GM 14:Skoda

    Tuotekehityksen aikaiset muutokset ja korjaukset 1:Fiat (ehdoton kuningas) 2:GM 3:Ford...12 Audi, 13 Nissan, 14:Toyota (ylivoimaisesti vähiten muutoksia)

    Suurimmat vaatimukset valmistustekniikalle: 1:BMW, 2:Audi 3: Daimler chrysler....12 Seat, 13 GM, 14 Fiat.

    Parhaat yhteistyökumppanit: 1:BMW, 2:Toyota, 3:Audi...12:Fiat 13:Seat 14:Ford.

    Tuo dokumentti on aika mielenkiintoista luettavaa, valitettavasti sitä ei ole netissä vapaassa jakelussa (tai en ainakaan löytänyt sit&#228:wink: . Eli kyllä se laatu lahtee suunnittelusta ja siitä, että osavalmistajien kanssa neuvotellaan muustakin kuin hinnasta.

      
  • Minkälaista faktaa?



    Sori, siis siitä, että on joku "sääntö" olemassa sille, että 100000 km:n kohdalla pitää jossakin merkissä/mallissa/valmistusmaan autossa nivelet vaihtaa. Ikäänkuin AINA, kuten annat ymmärtää.



    Luettele samantien kaikki autot, joissa JOTAKIN vaihdetaan siihen mennessä, niin ei takerruta ranskiksiin ja saadaan avoimempi kuva tilanteesta. Joissakin saksalaisissa kun pitää mennä alle vaihtamaan niveliin osia jo ensimmäisen vuoden aikanakin, eikös Fordit ole vähän sellaisia.

    EDIT: Mites nämä kuuluisat Takaisinkutsulistat asian esittävät?



    Tuo listauksesi muuten oli tosiaan mielenkiintoinen!

      
  • Sori, siis siitä, että on joku "sääntö" olemassa sille, että 100000 km:n kohdalla pitää jossakin merkissä/mallissa/valmistusmaan autossa nivelet vaihtaa. Ikäänkuin AINA, kuten annat ymmärtää.

    Luettele samantien kaikki autot, joissa JOTAKIN vaihdetaan siihen mennessä, niin ei takerruta ranskiksiin ja saadaan avoimempi kuva tilanteesta.




    Tarkoitin lähinnä, että ihmisten käsitys kuluvista osista on kovin erilainen. Joidenkin jutuista saa kuvan, että esimerkiksi nivelet ja laakerit ovat kuluvia osia ja niiden rikkoutuminen suht. vähän ajetuissa autoissa on ikäänkuin hyväksyttävää...ja samalla usein mainitaan että kaikista autoistahan niitä menee. Selitys voi toimia nalkuttavalle vaimolle, mutta oikeasti rikkoutumisille on aina syy.



    Yllättävintä tuossa kirjoittamassani listauksessa on, että VW-konsernin tuotteet sijoittuvat niin eri tavoin. Audi on pääsääntöisesti kärkipaikoilla ja taas seat ja skoda siellä huonoimmassa päässä. VW sijoittui yleisesti ottaen keskivaiheille tai vähän alapuolelle...eli tuotteen hintapaine korreloi selvästi yhteistyöhön osavalmistajien kanssa.



    Takaisinkutsulistat kertovat toki oman osansa asiasta. Ne kertovat selvästi epäonnistumisesta suunnittelussa tai valmistuksen laadun verifioimisessa. Toisaalta ne taas kertovat myös valmistajan halusta korjata tilanne vaikka takaisinkutsu voi tulla erittäinkin kalliiksi. Oma mielipiteeni on, että takaisinkutsu on kuitenkin valmistajalle kannattavampaa kuin virheen jättäminen korjaamatta

      
  • Tarkoitin lähinnä, että ihmisten käsitys kuluvista osista on kovin erilainen...., mutta oikeasti rikkoutumisille on aina syy.



    Takaisinkutsulistat kertovat toki oman osansa asiasta. Ne kertovat selvästi epäonnistumisesta suunnittelussa tai valmistuksen laadun verifioimisessa. Toisaalta ne taas kertovat myös valmistajan halusta korjata tilanne vaikka takaisinkutsu voi tulla erittäinkin kalliiksi. Oma mielipiteeni on, että takaisinkutsu on kuitenkin valmistajalle kannattavampaa kuin virheen jättäminen korjaamatta




    Pikainen vilkaisu merkkikohtaisella haulla osoitti, että Citikka/Peugeot/Toyota ovat olleet likimain yhtä usein kutsun alla.



    Eli pitäisikö Yngven edelleenkään olla huolestunut yhtään mistään ja ostaa auton tarpeensa mukaan. Ei huoltotilastojen?



    Lakattaisiin rakentamasta yliampuvia mielikuvia autoista merkkeinä? Ongelmat ovat varmasti myös mallikohtaisia ja Toyotakin onnistuu näköjään tekemään enempivähempi viallista välillä. Sekä Citroen, Peugeot kuten myös VW, Ford ja Opelkin ovat merkkeinä kärjessä myynnissä, Renault vähän hiljaisempana, mutta ostajissa löytyy luottamusta muihinkin kuin vain Toyotaan. Ja hyvä niin!

      
  • Kaikki kunnia Toyotalle kestävyydestä, mutta kyllä niillä muillakin merkeillä ajellaan pitkiäkin kilometrimääriä. Monesti kun täältä lukee mielipiteitä pitäisi muita merkkejä olla pitkin tienvarsia paukkuneiden vaihdelaatikoiden, hajonneiden moottoreiden, poksahtaneiden turbojen muodossa.



    Yleensä kyseessä on vielä mystinen kummin kaiman auto, josta pajalla töissä oleva tuttava puhuu.



    Omassa työyhteisössä työkaverit ajavat ihan kunnioitettavia matkoja, ja kaiken merkkisillä autoilla. Eroja toki on, mutta nykyisin ne ei niin dramaattisia ole kuin täällä annetaan ymmärtää.



    Eli edellisen kirjoittajan ohje: auto tarpeen mukaan, on minusta tähän aivan sopiva.





      
  • vernon vili:



    Omassa työyhteisössä työkaverit ajavat ihan kunnioitettavia matkoja, ja kaiken merkkisillä autoilla.






    Mikäs logiikka tässä nyt on???



    Sanot siis että kun kritisoidaan joitain autoja vikaisiksi, yleensä on kyse ''kummin kaiman autosta'', mutta samaan hengenvetoon kerrot että SINUN kumminkaimojen hyvät kokomukset samoista merkeistä ovat päteviä?



    Jos sinun työyhteisössäsi nuo huonon laadun- autot kestävät hyvin, niin miksei minun työyhteisööni tai vastaavaan kokemukseen perustuva väite, ( että huonoilla ja hyvillä on merkittävä ero ) ole ihan yhtä pätevä?











      
  • Tällä hetkellä tulee minun korviini ensimmäisenä, jos työkavereitteni autot jää välille työaikana ja sovittuun tapaamiseen ei ilmestytä.



    Mutta jos nämä Renaultit ynnämuut hajoileekin ja poksahtelee vapaa-aikana. Siihen en ota kantaa. Jospa jututan korjaamon kavereita..











      
  • vernon vili:

    Tällä hetkellä tulee minun korviini ensimmäisenä, jos työkavereitteni autot jää välille työaikana ja sovittuun tapaamiseen ei ilmestytä.




    -tielle jääminen on aina ääriesimerkki, usein huono laatu paljastuu kaikenlaisena ''pienenä'' kiusana, kuten sähkövikoina ( palamaan jäävät merkkivalot, jotka vaativat korjaamokäynnin ), alustan osien järjettömänä kulumisena ( joissain paskoissa saa laittaa koko alustan uuteen uskoon ennen leimaa ), ja pahimissa tapauksissa tekniikan suoranaisina hajoamisina.

    Myös minun korviini tulee koko ajan tietoa niin perhepiirin, työkavereiden, ym. tuttavien autojen käyttökokemuksista, sekä autoliikkeessä juuri vikojen ja takuiden parissa työskentelevältä sukulaiselta.

    Joten minun sanani on täällä aivan yhtä pätevä kuin sinunkin, tai kenenhyvänsä, jokainen saa sitten itse punnita mitä uskoo.
    Nettikeskusteluhan tässä on kyseessä, eli järjen käyttö on sallittua.
      
  • Minä puhuin omia havaintojani, en kavereiden puheita enkä korviin tulleita tarinoita. (Palaute tulee asiakkaalta, jos tapaamisesta joku myöhästyy, ja niiden järjestäminen ja sopiminen kuuluu minun hommiini) Jos tämä jäi ensin hämärän peittoon, ilmaisin asian huonosti. Eiköhän täällä jo juttu lennä ilman sitä, että alkaisin kertomaan vielä epämääräisiä huhuja jotka tunnetusti paisuu. Sitä joskus aikaisemmin tein, mutta eiköhän tästä "juoruämmä" linjasta minäkin yritä päästä eroon. Suosittelen muillekkin.



    Pointtini on siinä, että eroja luotettavuudessa on mutta ne eivät ole niin dramaattisia kuin annetaan ymmärtää, ainakaan noissa autoissa mitkä tässä ketjussa oli käsiteltävänä.









      
  • Aloittajalle: Niin kuin tuossa joku aikaisemmin kirjoittikin, niin osta se, joka täyttää parhaiten tarpeesi.



    Meillä on ollut vm. 2003 Citroën Berlingo uudesta asti ja tyytyväisiä ollaan oltu, vaikka on siinä vikojakin ollut. Molemmat etuvaloumpiot on menneet uusiksi viallisten korkeudensäätömoottoreiden vuoksi (toisesta jouduttiin maksamaan 40%, toinen korvattiin tarvikeosalla, kun takuuajan päättymisestä oli pitkä aika), cd/radio vaihdettu, vilkkuviiksi kahdesti (maahantuoja/valmistaja maksoi jälkimmäisenkin, vaikka takuuaika oli jo ohi), kuljettajanpenkin sivuturvatyyny jouduttiin vaihtamaan ABS-valon vilkkumisen vuoksi, kitinänestolevyt jarruihin asennettu (takaisinkutsu), jousituet asennettu (takaisinkutsu), muutama koiranluu on vaihdettu, jarrulevyt+palat uusittu, renkaita tietysti myös (alkuperäisistä renkaista vielä 2 talvirengasta käytöss&#228:wink:. Ja voipi olla, että jotain on unohtunutkin.



    Tässä keskustelussa esiin tulleista vaihtoehdoista Toyota Yaris ja Renault Kangoo ovat pienempiä. Caddy on pitempi kuin Berlingo/Partner-kaksikko, mutta suunniteltu niin, ettei sinne ainakaan keskimittaa pitempi henkilö mahdu ainakaan takapenkille, kuljettajan paikkakin on Caddyssa ahdas. Ihmisten kuljettamiseen tarkoitetut tilat ja ergonomia on siis PSA-kaksikossa parempi. Caddy voittaa toki sitten tavaratilassa, mutta kyllä sitä Berlingo/Partnerissakin riittää aika hyvin. Hankintahintakin on edullisempi PSA-tuotteissa erityisesti käytettynä.



    Tietysti jos Toyota miellyttää, niin osaahan Toyota kyllä tehdä luotettavia autoja, mutta jos tilaa tarvitaan enemmän, niin silloin Yaris kyllä jää rannalle. Ajo-ominaisuuksiin en Yariksen kohdalta ota kantaa, kokemusta kun ei ole.



    Meidän Berlingo on kyllä hyvä ajettava. Ja siihen mahtuu tällainen 190-senttinen pitkä mies takapenkillekin hyvin. Tarjoaa hyvät tilat myös takapenkkiläisille. Ollaan huristeltu 120 km/h-vauhtia moottoritielläkin ja hyvin etenee. Itse ottaisin Berlingon vieläkin.



    Summa summarum: jokainen valitkoon sen auton, joka täyttää omat tarpeet ja mielyttää eniten hinnaltaan, ajo-ominaisuuksiltaan, tiloiltaan jne.

      
  • TT-Citikka:



    Molemmat etuvaloumpiot on menneet uusiksi viallisten korkeudensäätömoottoreiden vuoksi (toisesta jouduttiin maksamaan 40%, toinen korvattiin tarvikeosalla, kun takuuajan päättymisestä oli pitkä aika), cd/radio vaihdettu, vilkkuviiksi kahdesti (maahantuoja/valmistaja maksoi jälkimmäisenkin, vaikka takuuaika oli jo ohi), kuljettajanpenkin sivuturvatyyny jouduttiin vaihtamaan ABS-valon vilkkumisen vuoksi, kitinänestolevyt jarruihin asennettu (takaisinkutsu), jousituet asennettu (takaisinkutsu), muutama koiranluu on vaihdettu,






    siinä onkin jo kaikenlaista, ja AIVAN tyypillinen ''heikon laadun automerkin -tarina''!



    Toisia ei tunnu kiinnostavan, minua ainakin vituttaisi suunnattomasti jo periaatteen takia.



    Onhan tuossa jo sellainen litania, että ero todennäköisesti viattomaan ja toimivaan esim. Toyotaan on melkoinen!



    Itselläni ei ole ollut viimeisissä omistamissani henkilöautoissa ( ei toyotia ) mitään vikoja, ainostaan jotain kuluvaa osaa vaihdettu ja normi huollot tehty.



    Joten ei tietysti ole ihme että asenteeni on tämä :confused:



    ps. ainiin tämäkin käyttökokemus on tietysti jotain satuilua.. sitähän emme tiedä, mutta kuulostaa jälleen ihan tyypilliseltä.

      
  • Että nuo viat on melkein viiden vuoden ajalta, jonka aikana autolla on ajettu lähes 140 000 (k)ilometriä. Ja monet viat menivät takuuseen.



    Noh, olisihan tuossa muutama vika vähemmän voinut ollakin. :weary: Mutta silti: yksikään vika ei ole pysäyttänyt matkaa, viat on olleet tuota ABS-valon vilkkumista lukuun ottamatta selviä ja helppoja korjata. Enkä sitä paitsi usko, että 140 tkm:n matkaa ja melkein viittä vuotta mikään auto selviää ilman minkäänlaista remonttia, voin tietysti olla väärässäkin. Yhtä hyvin olisi jostain "luotettavammasta" merkistä saattanut osua meille huonompikin kappale - tai parempi, autotkin on yksilöitä.



    Ja autoa hankittaessa on muitakin kriteereitä kuin viattomuus, joka toki on tärkeä. Tilat ovat esimerkiksi meikäläiselle todella tärkeät, iso ja pitkäselkäinen kun olen. Muutenkin on lomamatkoilla tuota kuljetettavaa, vaikka kahdestaan toistaiseksi kuljetaankin.



    Berlingoa vastaavaa ei japanilaismerkeiltä löydy (en lue Yaris Versoa kilpailijaksi, se on sen verran pienempi). VW Caddy ei ollut silloin edes markkinoilla, kun me Berlingo hankittiin, Caddy tuli vasta seuraavana syksynä markkinoille. Lisäksi Caddy ei ahtaista matkustajatiloistaan johtuen olisi edes ollut todellinen vaihtoehto, lisäksi se olisi vastaavalla koneella ja varustuksella ollut tuolloin 5000 euroa kalliimpi - iso raha, joka ei vieläkään edes yhteenlaskien ole mennyt kaikkiin remontteihin. Ja mikäs takaa, etteikö Caddyynkin olisi voinut joku vika tullakin? Edellistä volkkaria sai ainakin olla korjaamassa, ei ole tosin vertailukelpoinen tapaus, se kun oli kahdeksanvuotias jo ostaessani kyseisen auton. Corolla Versokin olisi ollut selkeästi kalliimpi hankkia.



    Ja Berlingo on täyttänyt tehtävänsä hyvin ja sopinut meidän tarpeisiimme kuin nenä päähän: hyvät tilat, hyvät ajo-ominaisuudet ja kaikenkaikkiaan mukava. :warning:

      
  • TT-Citikka:



    Ja Berlingo on täyttänyt tehtävänsä hyvin ja sopinut meidän tarpeisiimme kuin nenä päähän: hyvät tilat, hyvät ajo-ominaisuudet ja kaikenkaikkiaan mukava. :warning:






    -juu, ei siinä mitään varmasti on mukava sellaisesta tykkäävälle, ja olet vioista huolimatta tyytyväinen.



    Ymmärrän siis sinua, toivottavasti sinä ja muutkin yrittävät ymmärtää myös minun mielipidettäni :wink:



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit