Suomessa oikean alanurkan ryhmittyminen (ja eteneminen) osoitetaan tien yläpuolen tienviitoilla, joka ohjaa oikealle kaistalle ennen ympyrään ajamista. Lopputuloshan on ympyrässä ajamisen ja ympyrästä poistumisen kannalta samanlainen, eikö?
@740 …
@_Quu kirjoitti:
Mikä merkittävä ero Suomen lakiin (UK Highway Code)
@740 GLE kirjoitti:
Vilkku ja kaistan valinta
Viitaten vaikkapa kuvaan "Rule 185: Follow the correct procedure at roundabouts"
(https://www.highwaycode…
@740 GLE kirjoitti:
Kaistan vaihtamisessahan ei sinänsä ole mitään paheksuttavaa, mutta silmät on toki syytä avata operaation ajaksi ja ehkä hieman sitä ennenkin.
Ja vilkuttaa, huomioidakseen muut, mikä tuppaa suomalaisilta unohtua... …
@740 GLE kirjoitti:
Suomalainen autoilija on Brittiä huonompi vilkun käyttäjä
Molempien maiden säännöissä varmaan lukee, että vilkkua tulee käyttää?
Törmäysten välttämiseksi ei riitä, että jotkut käyttävät vilkkuja, vaan pitää vo…
"Hektinen ympyrä on ollut viime vuosien ajan todellinen kolarimagneetti ja vaaratilanteita ovat aiheuttaneet varsinkin ympyrän sisällä kaistaa vaihtaneet autoilijat. Harmaita hiuksia on myös aiheuttanut kaistojen hahmottaminen, joka on tuntunut osas…
@740 GLE kirjoitti:
...vilkun käyttö on aivan olennainen osa monikaistaisenn ympyrän ratkaisua. Juuri siksi suomalaisautoilijoilla on muita suurempi kynnys oppia ensin se perusvalmius käyttää vilkkua ennen kuin pystyvät edes aloittamaan liiken…
@Ruuhkamies kirjoitti:
0% (liioittelua). Olen nähnyt tuossa niin paljon vaaratilanteita, että luotto muiden toimintaan on mennyt täysin. Lukuisia kertoja joku on yrittänyt ajaa minun tai jonkun muun päälle huomattuaan olevansa väärällä kaistal…
@740GLE
Suurin vaikeus useampikaistaisissa liikenneympyröissä Suomessa taitaakin olla se monille mahdoton ajatus, että pitäisi opetella käyttämään vilkkua
Vilkun käytön vaikeudet ei rajoitu tietenkään vain liikenneympyrään, on sitten 1…
@740GLE
Kumppanin kieltämä vilkun käyttöhän ratkaisee tämän tilanteen
Missä minä niin kirjoitinkaan?
siis suomalainen maan tapa on huono
Noin helppoa se oli kakaista ilman mutkikkaita selityksiä.
Jos tarkoitit sanoa…
@Ruuhkamies kirjoitti:
Vakioreiteille osuvassa ympyrässä on päinvastainen ongelma; sisimmältä kaistalta ei saa poistua, mutta jatkuvasti joku ääliö yrittää ampaista sieltä exitiin välittämättä siitä, onko ulommalla kaistalla joku
Tuo k…
@tracktest kirjoitti:
Fanaattisuus on kiihkomielistä käyttäytymistä, jonkin asian kiihkomielistä puolustamista
...tai sellaiseksi väitettyä näillä keskustelupalstoilla. Toisin sanoen nimittelyä. Sitä käytetään pyrittäessä osoittamaan t…
@Karrette kirjoitti:
Nämä vaikuttavat olevan vaikeita asioita.
Sinulle, kyllä.
Pitäisi melkein tehdä treffit ja seisoskella kadunvarressa ja kuunnella kitkarenkaiden hiljaista kohinaa verrattuna nastojen kovaan ropinaan. Vaan jää…
Kerro vielä miten tuo liittyi tähän: "oikeaoppinen ympyrän keskipisteeseen päin vilkuttaminen useampikaistaisissa ympyröissä". Se ei lue missään, sitä ei Suomessa kait opeteta, käytetä jne. Ts. se on "tämän maan tapa", mikä siinä on siis ns. oikeaop…
@Karrette kirjoitti:
Talviaikaan yksi eniten melua meidän kylällä tuottaa Toyota Prius. Koska siinä on nastarenkaat.
Voi hyvät hyssykät sentään... Meinaatko että meluaa kovemmin kuin naapurin pojan mopo, tai isännän traktori?
On iha…
@M880 kirjoitti:
No vähän kuulostit siltä että mukavuutta ei saisi arvostaa. Ajattelin että se kenties koskee muitakin asioita kuin tankkaamista. Ja muutenkin, jos edellisestä viestistäsi ottaa kettuilun pois, niin ei jää juuri mitään jäljelle…
@M880 kirjoitti:
Pitääkö antaa hammaslääkärinkin porata puuduttamatta, koska kyllähän sen nyt kestää, ettei tarvitse tulla Kumppanin pilkkaamaksi?
Jos nuo jotenkin liittyvät toisiinsa? Ja mitä pilkkaamaksi, tuollaiseltahan te alatte pi…
@tracktest kirjoitti:
Tietääkö kukaan sitä että maastoajoneuvot menevät sodan aikana valtion käyttöön, olivat omistajat siitä mitä mieltä hyvänsä
Noin se on ollut, eli olen kuullut kyllä, mutta päteekö edelleen?
@M880 kirjoitti:
Omasta puolestani voin sanoa, että töpselin kiinnittäminen tuntuu pienemmälta vaivalta kuin tankkaaminen, teen mieluummin 10 "latausliikettä" kuin tankkaan kerran.
No kokeilepas seuraavan kerran tehdä niin.
Sitä …
@HybridRules kirjoitti:
Sähköajoneuvoa ei tarvitse hypätä lataamassa, vaan piuhan voi tökätä pistorasiaan kotona ja/tai töissä, kun auton jättää parkkiin.
Polttikset voi tankata ennen kuin ne jätetään parkkiin, joten ei niitäkään esim.…
@Karrette kirjoitti:
Liikennemelu on sitä ääntä jonka auton ulkopuolella olevat ihmiset kuulevat. Jokaisen nastarenkaan ääni ei ole kovin meluisa, mutta ääripäässä on hyvinkin paljon meteliä tuottavat renkaat. Jos käyt kävelyllä taajamassa, ni…
Nettikeskustelussa toisten sanomistelun vääristely on aika yleistä ja tahallinen väärinymmärtäminen on täälläkin muutaman keskustelijan kummallinen tapa viedä keskustelu täysin väärille urille. Toisaalta liian hätäiset johtopäätökset ovat nekin asia…
@Karrette kirjoitti:
Näissä testeissä ilahduttaa aina se että jokainen testattu auto läpäisee testin nastattomilla talvirenkailla. Yhdenkään suoritusta ei ole tarvinnut keskeyttää ja vaihtaa alle nastoja.
Ihanko tosi meinaisit että tes…
@HybridRules:
Range kertatankkauksella on polttisautossa tärkeämpi asia kuin akun range sähköautossa, koska sähköautoa ei tarvitse erikseen "tankata" juuri ollenkaan. Ei siis tarvitse ajaa minnekään teboilille lotraamaan polttonesteen kanssa.
…
@tracktest kirjoitti:
Tankillisella dieseliä pääsee helposti 1000-1200 kilometriä. Kumppani voinee taas kerran käyttää mielikuvitustansa miettiessään mikä merkki tai automalli tuohon kykenee
Miksi tässä pitää mielikuvitusta käyttää, jo…
@tracktest kirjoitti:
Dieselauton ehdoton valtti on sen pitkä toimintamatka. Moottorin hyvän hyötysuhteen ansiosta dieselauton litramääräinen kulutus pysyy pienenä. Yhdellä täydellä tankilla ajaa hieman automallista riippuen melkein Suomen pää…
@tracktest kirjoitti mm.
Olisi hyvä välttää asetelmaa jossa keskustelukumppani on aina väärässä sanoi se mitä hyvänsä. Hyökkääminen henkilöä vastaan tarkoittaa sitä että kritisoidaan toisen persoonaa tai ominaisuutta itse asian sijasta. Hyvään…