Kyllönen -> Risikko -> Berner: mistä tultu, mihin menossa - vai mennäänkö?

57 kommenttia
«1

Tässä pari linkkiä taannoisiin keskusteluihin:

Kyllöstä harmittaa
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t7226/

Risikko ei kannata tienkäyttömaksuja https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t7395/

Nyt ollaan Bernerin esityksessä myymässä tiestö valtion firmalle yhtiöityksellä ja "palveluntuottajat" alkavat rahastaa autoilijoita, josta sitten maksavat valtiolle, joka ylläpitää jatkossa tiestöä. Autoilijoilta peritään "kausimaksuja", kustannukset eivät muutu, mustaa laatikkoa saa käyttää edukkaammin, ilman on kalliimpaa ajaa jne.

Taseet töihin! Niinhän se termi kuuluu. Hyvä vai huono juttu?

  
  • Yleisen mielipiteen mukana minäkin kuljen eli en pidä tällaista muutosta järkevänä. Talouselämän juttu oli lyhyt ja ehkä siksi siitä jäi vaikutelma ristiriitaisista perusteista. Lähinnä tuli mieleen, että käärmettä ollaan tunkemassa piippuun, kun joku muu intressiryhmä kuin Oy Suomi Ab niin haluaa.

      
  • Minua hämmentää nämä mainitsemasi lyhyet jutut. Aivan kuin ei uskallettaisi kysyä niitä vaikeimpia kysymyksiä Bernerille vastattavaksi. Ne mitkä esitetään ovat hänelle liian oletuksia ja helppoja.

    Melkein voisi ajatella pikkuhiljaa, että mediakin vain toteaa, että noinhan se sitten varmaan menee. Puoluekenttä on, etenkin hallituksessa taas kerran, myös erittäin hiljaa! Onko tuollainen pöhköily ihan oikeasti läpihuutojuttu ensi keväänä ja totta 2018?

    Milloin tästä alkaa se kunnon debatti mediassakin? Somessa näen hyvin vilkasta ja ärytynyttäkin kommentointia, enimmäkseen vastaan olemista. Samaan syssyyn otetaan esille näitä aiempia, ei niin hohdokkaasti menneitä valtion omaisuuden myymisiä Digia ja Carunaa yms.

      
  • Meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa uutta hallitusta seuraavien vaalien jälkeen. Harkitkaa tarkkaan mitä puoluetta äänestätte ja miten autoveronne haluatte maksaa koska se ei Suomessa tule tällä politiikalla muuttumaan pelkäksi alviksi kuten on länsimaisessa yhteiskunnassa yleensä.
    Seuraava hallituskin tulee pitämään autoveron vähintään nykyisen tason koska se no niin suuri osa budjetista.

      
  • Pahoin pelkään, ettei uusi hallitus ole ratkaisu. Edellinenkin täysin erilainen hallitus yritti muutosta ja nyt tämä yrittää uudestaan. Kokoomus on ainoa yhdistävä tekijä, sieltäkö määräys on tullut?

    Ongelmana rahoituksen suhteen on se, että kun Bernerin mukaan 8 mrd kerätään ja vain 1,8 mrd palautuu tiestön ylläpitoon, yhtiön valta kerätä rahaa ulottuisi vain tuohon jälkimmäiseen summaan. Sitä on helppo nostaa ja perustella asiaa palvelutason nostolla. Tällöin kuitenkaan perusongelma ei ratkeaisi. Toisaalta meidän pitäisi vähentää liikenteen määrää, mutta toisaalta se ei olisi tieyhtiön intressien mukaista, koska rahoitus tulee käytöstä.

    Niin paljon on jätetty kertomatta, ettei se hyvältä kuulosta. Liian lyhytjänteisellä näkemyksellä ollaan näin keskeistä osaa Suomesta nyt myymässä palvelun tuottajille.

      
  • Edelliset vaalit oli persujen suuri hämäys, autovero poistuu kyllä asteittain, mutta tilalle tulee kovempi käytön verotus mistä seuraa että käytettyjen autojen omistajat alkaa maksamaan "autoveroa" uudestaan.
    Me autoilijat on maksettu veroja eri muodoissa runsaasti yli tarpeen ja niillä on kustannettu nykyinen tieverkko, niin nyt ne annetaan yksityisille ilmaiseksi ja me ruvetaan kaikkien muiden verojen lisäksi maksamaan tieverkon käytöstä erilliselle yhtiölle.
    Älkää unta nähkö että valtio luopuu nykyisistä tuloistaan, lisää ne tulee lypsämään keinot vaan kovenee

      
  • Herbert:
    Niin paljon on jätetty kertomatta, ettei se hyvältä kuulosta. Liian lyhytjänteisellä näkemyksellä ollaan näin keskeistä osaa Suomesta nyt myymässä palvelun tuottajille.

    Sanopas muuta! SOTE-uudistuksestakin on nostettu isompaa meteliä mediassa kuin tästä.

    Valmistelut ovat varmastikin edenneet taustalla (hallituspuolueet!) sen "Ollila-keissin" jälkeen, koska muuten todellakin hämmentäisi tuo lyhytjänteisyys: nopeasti olisi polkaistu pystyyn näin laajavaikutteinen asia. Hätäilyn makua olisi.

    Tällä viikolla niiden ensimmäisten "laskelmien" piti tulla, eikö?

      
  • Kauppalehti kirjoittaa:

    Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisee 19. tammikuuta yksityiskohdat. Julkistuksen jälkeen ehdotus lähtee laajalle lausuntokierrokselle ja samalla avataan kansalaiskeskustelu Ota kantaa -palvelussa. Hallitus päätti selvitystyön käynnistämisestä jo viime vuoden huhtikuussa. Taustalla on se, etteivät valtion varat riitä hallituksen mukaan ylläpitämään ja kehittämään Suomen liikenneverkkoa. ”Nykymuodossaan väylät ovat budjetin kuluerä, joka kilpailee valtion muiden välttämättömien menojen kanssa.

    Tämä on mielenkiintoinen näkemys: Autoilijoilta kerättävä, jopa ylivuotava verotuotto ei riitä, mutta kun se kerätään "kustannuksien kasvamatta" toisella tavalla, se yhtäkkiä riittääkin. Jollakin jännällä hokkuspokkus-tempulla sitten?

    Ei vaan:
    Yhtiö rahoittaisi toimintaansa muun muassa liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla. Liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kuitenkaan kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja (mm. autovero, ajoneuvovero) alennettaisiin.

    Alennetaan? Sehän ei tarkoita, että vaihdettaisiin tykkänään, autoilun kaikki verotukset vaihtuisivat "ajamisen määrään/aikaan liittyvään rahastukseen" tms. Mikä veronimike jäisi?

    Kansalaisten pakkoseurantaa ei suunnitella

    Mutta jollet hankki bernerlaatikkoa, sinulta evätään samantien joitakin palveluita. Mitähän ne voisivat olla?

    Berner korostaa, ettei aikaan perustuva maksu vaadi seurantalaitteita, Sen rinnalla voidaan myöhemmin tarjota kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, joita tienkäyttäjät voivat halutessaan hankkia.

    Mitä ihmettä sillä bernerlaatikolla sitten tehdään? Tai vaihtoehtoisesti "paketilla"? Mikähän se on, ajellaan prepaid-kortilla vai. Kuka vahtii bernerlaatikon ja prepaidin ostamista, käyttämistä ja miten?

    Näissä tapauksissa tietoturvallisuus ja yksityisyydensuoja varmistetaan Bernerin mukana lailla.

    Minun lukemani mukaan bernerlaatikoita on häkätty. En osaa sanoa, kuka niitä on jo valmistanut edes ja onko firmoilla jo valmiiksi kytköksiä mihinkään suuntaan, mutta mitä siihen tekniikkaan laki auttaa muutenkaan?

      
  • Huomenna on kiinnostava päivä.

    Ilman seurantalaitetta ajavan alempi palvelutaso todennäköisesti tarkoittaa veikkaukseni mukaan sitä, että oikeus käyttää moottoriteitä on rajoitettu. Mahdollisesti tulee myös aikaan sidottuja rajoitteita eli käytännössä ainakin minulle tuollainen ei ole vaihtoehto.

    Autoveroa lasketaan ja kun sen lasketaan hyödyttävän uusilla autoilla ajavia, muuta verotusta voidaan nostaa reippaasti. Niillä, jotka kokevat verorasituksen kasvavan, ei ole varaa vaihtaa autoaan kolmen vuoden välein uuteen ja joilta on siis sallittuakin rahastaa lisää. Mitäs ajavat autoilla, joista aiheutuu autokannan keski-iän kasvu.

    Hallintohimmeliä ja uusia bisnesmahdollisuuksia puolueen eniten maksaville tukijoille on Berner nyt rakentamassa. Carunasta ei opittu mitään. Tai sitten sen todettiin toimivan juuri kuten on ajateltukin. Monopoliyhtiön tuominen markkinoille ei voi olla toimiva ratkaisu, mutta se ei poliitikkoja kiinnosta.

      
  • Herbert:
    Huomenna on kiinnostava päivä...Hallintohimmeliä ja uusia
    bisnesmahdollisuuksia puolueen eniten maksaville tukijoille on Berner nyt rakentamassa.

    Huomista odotellessa voi tutustua "taustoihin":
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701182200055402_uu.shtml

      
  • Juuri näin. Bisnesmahdollisuuksia yrittäjille. Käyttäjien mielipiteestä ei ole niin väliä. Miljardi lisää rahaa tienpitoon + 6000 työpaikkaa. Kokonaisverotuksen muutos 0 €. Jep jep.

    Tarkempia tietoja odotellessa.

      
  • YLE on saanut haltuunsa esityksen:

    http://yle.fi/uutiset/3-9409670

      
  • Noinkohan vain pari perusoikeutta samalla poistettaisiin.
    Vapaa liikkuminen ja omistusoikeus.
    Uskallan olla toista mieltä.

    Kenen ovat tiet olleet ja kenelle ne sitten kuuluisivat.
    Ja millä oikeudella.
    Kuka tai ketkä keräävät maksut, jos kansalaisen sallitaan käydä maan ulkopuolella.

      
  • Kauppalehden saaman tiedon mukaan Autoala sanoo näin: Bernerin selvityshän kuulostaa hyvältä!

    Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa: ”Jos ministeriö todellakin näin huomenna aikoo esittää, autoala on sitä mieltä, että tämä on kannatettava juttu kaikesta huolimatta”, Rissa sanoo.

    ”Ellei autovero poistu, Suomi ei pääse vuoden 2030 päästötavoitteisiin. Suomessa on Länsi-Euroopan toiseksi vanhin autokanta Viron jälkeen, eikä kanta uusiudu muutoin kuin laskemalla hintoja.”

    Rissan mielestä on selvää, että kompensaatioitakin tarvitaan. Etenkin niille, jotka ostavat uuden auton tänä vuonna. ”Siihen on eri vaihtoehtoja. Kun Ruotsissa autovero poistettiin 1990-luvulla, se huomioitiin niin, että auton ostajat saivat maksetusta autoverosta tietyn määrän hyvitysvuosia auton vuotuisissa ajoneuvoveroissa. Tämä voisi olla esimerkiksi yksi vaihtoehto”, Rissa pohtii.

    ”Tämä asia pystytään kyllä hoitamaan, se ei ole ongelma. Samalla voidaan miettiä siirtymäaika ja malli, jolla autokauppa ei pysähdy loppuvuodeksi.”

    Vaikka autoveron poisto laskee myös käytettyjen autojen arvoa, kuluttajan vinkkelistä väliraha ei muutu, koska myös uuden auton hinta halpenee. ”Uudessa autossa on itse asiassa enemmän rahaa kiinni euromääräisesti kuin käytetyssä, ja kun se aikanaan annetaan vaihdossa, euromääräinen hyöty on tässä seuraavassa vaihdossa kuluttajalle jopa isompi.”

    Iltalehti täydentää:
    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005050184.html

      
  • Iltalehti kokosi jo 5 kysymystä ja 5 vastausta siitä, miten esitetyt muutokset vaikuttaisivat autoilijoihin:

    1,6 miljardin veronkevennykset valtio kompensoisi keräämällä tienkäyttömaksuja uuteen valtion omistamaan liikenneverkkoyhtiöön. On huomattava, että kyseessä on vasta ministeriön torstaina julkistettava selvitys, ei hallituksen esitys. Jos selvityksessä esitetyt asiat päätyvät lopulta aina lakiin saakka, suurelle osalle autoilijoista on tulossa lisälasku.

    1. Aletaanko ajamistani seurata esimerkiksi mustalla laatikolla?

    Ministeriö näyttää hylänneen kohua herättäneen suunnitelman seurata autoilijoiden ajokilometrejä esimerkiksi autoihin asennettavien mustien laatikoiden avulla.

    Autoilijat maksavat liikenneverkkoyhtiölle ainakin alkuun käyttöaikaan perustuvia maksuja, jotka eivät vaatisi erillistä seurantajärjestelmää. Ylen mukaan kyse olisi kiinteistä viikko-, kuukausi- tai vuosimaksuista. Esityksen mukaan oikeudesta ajaa tieverkossa joutuisi pulittamaan vuodessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella. Ministeriön mukaan kilometripohjaiseen hinnoitteluun voitaisiin siirtyä myöhemmin, mutta seurannan olisi aina perustuttava autoilijan suostumukseen.

    1. Kallistuuko autoilu?

    Näyttää siltä, että veronkevennyksistä huolimatta keskimääräisen autoilijan maksamat maksut nousevat.

    Auton omistajien ja vuosittain maksama ajoneuvovero ja bensan hintaa nostava polttoainevero kevenevät esityksen mukaan. Keskimääräinen autoilija säästäisi ajoneuvoverosta 180 euroa, ja bensakuluja säästyisi 17 000:ta ajettua kilometriä kohden 62 euroa. Keskimääräiset 240 euron veronkevennykset jäävät 300 euroa pienemmiksi kuin tienkäytön keskimääräinen 540 euron vuosimaksu, joten autoilija jää tappiolle.

    1. Onko kaikkien maksettava tienkäyttömaksuja?

    On yhä epäselvää, milloin tienkäyttömaksuja pitää maksaa ja miten maksamista valvotaan.

    Valtion omistamia maanteitä on Suomessa noin 78 000 kilometriä, kuntien katuverkkoa 29 000 kilometriä ja yksityisiä teitä 330 000 kilometriä, sanoo autoilijoita edustavan Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
    Ilmeisesti tienkäyttömaksu pitäisi olla maksettuna aina, kun ajaa valtion tielle, Nieminen epäilee. – Miten sitä sitten valvotaan? Kenties saamme siitä lisää tietoa torstaina, kun selvitys julkaistaan, hän pohtii.

    1. Kuka muutoksista hyötyy, kuka häviää?

    Muutoksista hyötyisivät ainakin ne, jotka suunnittelevat uuden auton ostamista tai käytetyn auton tuomista ulkomaista. Ministeriön selvityksessä ehdotetaan autoveron poistamista kokonaan. Autovero on leivottu liikkeestä ostettavan auton hintaan, ja keskimäärin uuden auton ostaja on maksanut autoveroa 7 000 euroa.
    Autoveron poistaminen siis laskisi uusien autojen hintaa tuhansilla euroilla jo ensi vuonna. Uudistuksen maksajia ovat sen sijaan ainakin ne, jotka ovat juuri ostaneet uuden auton, Autoliiton Nieminen arvioi.
    – Jos on viime vuonna maksanut vaikka 12 000 euron verot uudesta autosta, ensi vuoden alussa auton arvosta katoaa sen verran tuhkana tuuleen.

    1. Kannattaako uuden auton ostamista lykätä?

    Jos suunnitelma autoveron poistamisesta etenee, autojen hintojen lasku ensi vuonna on todennäköistä. Pasi Nieminen epäilee, että pelkkä epäilyskin tästä jäädyttää autokaupan. "Autojen ostaminen loppuu tänään. Kaupoille palataan sitten, kun vero on poistunut" hän toteaa.

      
  • Täytyy sanoa, että media on tosiaan herännyt!

    Hesarin nettiotsikoista:
    http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005050535.html

    Veronmaksajien mukaan Bernerin esitys uhkaa romahduttaa käytettyjen autojen arvon jo nyt - "Jokainen, jolla on auto, häviää"

      
  • Jos autojen keski-ikä alenee, mihin pannaan vanhat autot? Laivataanko ne Afrikkaan, vai tehdäänkö niistä peltipaaleja?

    Autojen keski-iän alentamisen voisi kuvitella johtavan siihen, että Suomesta siirtyy aikaisempaa enemmän rahaa ulkomaisille autotehtaille ja niiden kautta näiden maiden kansalaisille ja valtioille. Tällainenko on parasta talouspolitiikkaa? Eihän autojen keski-ikä nimittäin pysy alhaisena, ellei niitä osteta koko ajan kiivaalla tahdilla lisää ja ellei vanhoja samaan aikaan hävitetä.

    Kuten on jo monessa uutislähteessä todettu, uudistukset merkitsevät vanhoilla autoilla ajaville (tässä kirjoittaa yksi sellainen) pelkästään menojen lisääntymistä. Jos on rahaa ostaa tonnin maksava auto, tulevaisuudessakin on rahaa ostaa vain ton... anteeksi, eipä olekaan. Unohdin, että raha meneekin tienkäyttömaksuihin. Taitaakin olla parasta pitää vanha auto kunnossa mahdollisimman pitkään. Kun se lakkaa toimimasta, sen jälkeen voi jatkaa kävellen? Vai onko suunnitteilla jo kenkäverokin...

    Onko muuten laskettu, mitä autojen keski-iän nuorentaminen tekee varaosakaupalle ja muulle bisnekselle, joka liittyy vanhemman kaluston ylläpitoon. Kun siirrytään kertakäyttömeininkiin tyyliin "tehtaalta paaliin", kuka enää varaosia tarvitsee.

      
  • Hyvin näyttää autoala pärjäävän maailmalla ilman autoveroa.
    Kärkimerkki Golf hinta tulisi Saksan tasolle.

      
  • Huvittavinta on se, että vuosikausia on vaahdottu CO2 päästöistä, verotus on perustunut päästöihin ja päästöjen verotusta on kiristetty. Suuritehoinen ja päästöinen auto on siis maksanut huomattavasti enemmän, kuin sama auto pienemmällä moottorilla. Nyt tämä kaikki heitetään romukoppaan. Jos uudistus toteutuu niin esimerkiksi n. 100.000 euron suuripäästöiset "luksusautot" halpenevat kymmenillä tuhansilla euroilla.

    Mutta mikäpä tässä. Minä peruin tänään alustavasti hybridini tilauksen ja alan katselemaan tilalle AMG Mersua, tai jotain muuta vastaavaa, jonka saa pian lähes samalla hinnalla kuin hybridin. Aion ottaa ilon irti sekopäisen Bernerin sekoiluista, mikäli sekoilut toteutuvat. En tiedä mihin Berner tällä sekoilullaan tähtää, mutta mukavaa, että joskus köyhät saavat keppiä ja raha-asiansa paremmin hoitaneet herkkua.

      
  • Tämän huvittavuudesta tai paremmin järjettömyydestä kertoa asia vuotta ennen uudistusta voi tosiaan puhua aivan suoraan, sillä autokauppa jäädytettiin tasan vuodeksi eteenpäin. Moottoripyörävero vähentää tuon alan kauppaa entisestään ja moottoripyöriä poistetaan tulevaisuudessa liikennekäytöstä ennätystahtiin. Tämän hallituksen maalaisjärjen käyttö näyttää olevan harkinnanvaraista tai sitten sen käyttö on kokonaan kielletty. Elämme Sipilän Suomessa aivan ainutlaatuisia aikoja. Meno ja meininki on kyllä kaikkkea muuta kuin järkevää.

      
  • Mitä mahtaakaan ajatella henkilö, joka eilen haki kaupasta uuden autonsa, josta maksoi veroa vaikka 25.000 €. Jos ehdotus toteutuu, niin voi sanoa, että hänet ryöstettiin valtion/Bernerin toimesta.

      
  • Uudistus olisi miljardibisnestä, kenelle?

    Syy liike-elämästä pikavisiitille politiikkaan tulleen Bernerin aiheuttamaan kuohuntaan on hänen suunnitelmansa valtion väyläverkoston yhtiöittämisestä. Se loisi useille yksityisille toimijoille mahdollisuuden rahastaa kansalaisten autolla ajamisesta. Mallista riippuen kyse voisi olla erittäin rahakkaasta bisneksestä.

    http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/autoilijoiden-rahastaminen-on-miljardibisnes-ottiko-berner-mallia-italiasta-6616199

    http://www.paivanlehti.fi/omien-nappien-alla-on-miljardibisnes-taman-takia-sipila-ei-luovu-valtionyhtioiden-hallinnasta/

    TM kommentoi/lainaa myös:

    Autoilijoille suunniteltujen verkohelpotusten sijaan alettaisiin periä maksua, joka olisi alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Käytännössä maksu voi olla suurempi:

    Autoliitto toteaa, että jos LVM:n esityksen mukaan alettaisiin periä keskimääräin 539 euron suuruista maksua, tulee tähän päälle arvonlisävero. Arvonlisäverokannalla 24 prosenttia keskimääräinen maksu palveluoperaattorilta ostettaessa olisi 668 euroa. Ylen alkuperäisestä uutisesta ei tosin ilmene, onko 539 euron summassa arvonlisävero mukana. On mahdollista, että julkisuuteen on haluttu tuoda mahdollisimman alhainen luku.

    Eikä siinä vielä kaikki: tämän lisäksi käytettävissä olevan tiedon pohjalta maksuun lisätään palveluoperaattorin kate tienkäyttöoikeuden myynnistä.

      
  • Sis. Alv 24%

    V90 D5 AWD Business aut c02 129 / 49 400 e
    V90 T8 AWD Business aut co2 47 / 65 400 e

    Putoaako T8 myynti vai kurooko co2 päästöihin perustuva käyttömaksu hintaeron ja missä ajassa????

    Hybridien kannalta tilanne yleensäkin näyttää pahalta kun niiden veroton lähtöhinta on korkeampi ja Alv 24% lisää hintaeroa.

    Riippuu tietysti mihin vertaa?

    http://autovertaamo.trafi.fi/vertailu

      
  • No nyt on suuri tiedotustilaisuus pidetty! Ei kyllä tiedä mitä tuosta ajattelisi!

    Tämä jäi käteen nyt aluksi: http://www.trafi.fi/live-laskuri/

    Autoni arvioidut vuosikustannukset:
    Nyt Km-perust. Kiint.as.maksu
    Yhteensä 1420.83 1580.39 1240.41

    Todennäköisesti valitsisin tuon kiinteän asiakasmaksun, joten laskuri heittää n. 180 euron halvennuksen. Kenelle mahdan maksaa ja sisältääkö hinta jo ko. "operaattorin" katteen?

    Pitäisikö tämän takia kääntyä asian puolelle? Entä autojen arvonalennus? Se olisi tuhansia € ja mukamas "välirahan pysyessä samana" tms.

    Entäs se periaatteellinen puoli kansallisomaisuuden siirtymisestä?
    http://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/paakirjoitukset/suomi-myynnissa-pala-palalta-paatyyko-infra-ulkomaiseen-omistukseen/?shared=1716847-8f9308a5-999

      
  • Niin, jos tuohon em. tulokseen ("nyt vs. tulevaisuudessa") oli edes luottamista?

    http://www.talouselama.fi/uutiset/trafin-live-laskuri-valehtelee-harskisti-6616500

      
  • Keksinnölle pitää hakea pikaisesti patentti digiajassa.
    On se tuiki harmillista, ettei siihen ollut mahdollisuutta
    Seppo I:lla.
    :)

      
  • Kukas se selvityksen puheenjohtajana onkaan ollut?

    http://yle.fi/uutiset/3-9416370

      
  • Toivottavasti saamme pian taloustieteilijä Sixten Korkmanin esittämään näkemyksiään kyseisestä aiheesta, vaikka A-studioon. Toivottavasti jo tänä iltana.

      
  • Bernerin suuri liikenneuudistus. Tähän sopii paremmin kuin hyvin muistutus Pääministeri Juha Sipilän lausahduksesta, palvelualojen ammattiliiton Pamin päätöksestä tulla mukaan neuvottelemaan kilpailukykysopimuksesta.

    Pääministeri Juha Sipilä – Toivottavasti tulppa lähtee paatista ja päästään eteenpäin.

    Tässä liikenneuudistuksessa on vähän sama tunne tulppa lähti paatista ja pohjaa kohti mennään. Tälle politiikalle pitäisi vielä löytyä tukea. Hallituskumppanit onneksi irtautuivat rintamasta melko pian (Kokoomus ja PS). Toivottavasti kansa ei tätä tule tukemaan edes lojaalisuudesta Keskustapuolueelle jota on vaaleissa äänestänyt. Taitaa todellisuudessa tukijat jäädä vähiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit