Melutasoa voidaan rajata vain nastoja muokkaamalla tai vähentämällä. Nastojen tarkoitus on tasata ajo-olosuhteita tien pinnassa kitkatason muuttuessa. Tätä tehtävää varten nastarenkaat on valmistettu. Luistonesto pidentää nastarenkaiden ikää huomatt…
Maalaisjärki (tolkun ihminen) on elämän kokemuksen kautta tullutta viisautta, ota opiksesi minimoi virheet. Asiantuntijoihin voi luottaa varsinkin näinä aikoina. Korona-asiantuntijoita ja lääketieteen asiantuntijoita kannattaa kuunnella tarkalla kor…
Rouva osaa, ole huoleti. Auton käsittelytaidon harjoituksia suosittelen kaikille, siitä on oikeasti hyötyä kaikille. Miten olisi jos myös sinä menisit harjoittelemaan auton käsittelytaitoja. Olisiko siinä ideaa Kumppani? Mitä mieltä olet jos ottaisi…
Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosit…
@Kumppani kirjoitti:
@tracktest kirjoitti:
Täällä on helppo huomata että auton käsittelytaito on monelle täysin vieras käsite.
Niinkö päättelet? Miten se käsitteen tuntemattomuus mielestäsi ilmenee?
Liikennes…
Osa kuljettajista on sellaisia jotka eivät mieti tekemisiään sen enempää, puhumattakaan analysoinnista miten asioita voisi kehittä tai parantaa. Onneksi täälläkin keskustelee henkilöitä joita nämä asiat kiinnostavat ja jos oikein hyviä neuvoja lukee…
Täällä on helppo huomata että auton käsittelytaito on monelle täysin vieras käsite. 740 GLE on kirjoittanut tästä useaan otteeseen kuten myös alekirjoittanut. Liikennesäännöt ja nopeusrajoitukset ovat osa kokonaisuutta mutta vain osa sitä. Auton käs…
Taidat olla täysin kuutamolla kuten nimimerkkisikin osoittaa. Tämä nuori lahjakkuus menee vielä pitkälle rallin maailmassa. On osoittanut taitonsa ja kykynsä rallin MM-sarjassa, tuleva maailmanmestari ei enempää eikä vähempää.
Laitetaan keskustelun oheen näyte nuoren rallikuljettajan ajotaidosta. Nuori lahjakas kuljettaja näyttää auton käsittelytaitoa, mitä se parhaimmllaan voikaan olla.
@TeeCee kirjoitti:
tracktest: ”Entä miten olet onnistunut liikenteessä noin yleisesti, oletko välttynyt huomautuksilta ja sakoilta? Se että hallitsee kirjoitustaidon ei välttämättä tarkoita sitä että on erinomainen kuljettaja tai omaa erinomaisen…
Maalaisjärjellä varustettu kuljettaja joka taitaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä kaiken muun hyvän lisäksi, on jo lähtökohtaisesti paremmin eväin liikenteessä. Lisätään tähän vielä kuljettaja joka omaa kaiken edellä esitetyn lisäksi vielä hyvän/…
Kumppani tämä maalaisjärkinen ihminen on käytännössä sama kuin tolkun ihminen se on uusi vastine tälle hieman kuluneelle maalaisjärjelle. Jos laitamme maalaisjärkisen ihmisen ja tolkun ihmisen puntariin niin tasoissa ollaan.
Liikenneympyröiden tekijöille pitäisi laittaa suoraa palautetta, älkää helvetissä tehkö niistä niin hengenvaarallisia. Asettelemalla liikenneympyrän keskelle näköesteitä kuten esimerkiksi vaarallisia isoja kiviä. Turvallisuus pitäisi aina olla ensim…
@HybridRules kirjoitti:
@TeeCee kirjoitti:
tracktest: ”Maalaisjärjellä pärjää tilanteessa kuin tilantessa.”
Poliittisen psykologian professori Shawn Rosenberg Kalifornian yliopistosta on tutkinut arkijärkeilyä, joka on to…
Taitavat yksilöt selviävät muuttuvissa olosuhteissa ongelmitta. Oikeasti älykkäät/taitavat yksilöt mukautuvat muuttuviin olosuhteisiin paremmin kuin muut. Monimutkaisin ongelmiin löytyy yleensä yksinkertaiset ratkaisut.
TC miten arvioit omaa ajotaitoasi, onko se riittävä vai keskinkertainen? Entä miten olet onnistunut liikenteessä noin yleisesti, oletko välttynyt huomautuksilta ja sakoilta? Se että hallitsee kirjoitustaidon ei välttämättä tarkoita sitä että on erin…
@TeeCee kirjoitti:
tracktest: ”Kaiken tarkoituksena on edistää turvallisuutta ja sujuvoittaa liikennettä.”
Tarkoitatko että nopeusrajoitusten ja liikennesääntöjen tarkoituksena on edistää turvallisuutta ja sujuvoittaa liikennettä? Jos tark…
Kumppani voisi laittaa ajatushautomoa välillä toisten moittimisesta vaikka uusien ja kokemattomien kuljettajien valistamiseen. Mielestäni kokeneet ja perehtyneet ovat omalta osaltaan tehneet tässäkin keskustelussa oman osansa kiitettävästi. Aktiivis…
@cyclocross kirjoitti:
Nyt on alla tuliterät Michelin Pilot Sport 4.
Lyhyehkön käytön jälkeen voin sanoa, että mukavuuspuoli on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin mitä edellisillä renkailla oli. Muista ominaisuuksista en tietenkään täl…
Kumppani erittäin ikävä tapasi jatkuu. Revit kokonaisuudesta lauseita erilleen. Ajaen omaa ikävystyttävää tapaasi mollata toisten keskustelijoiden sanomaa. Työhaastattelut ovat sitä varten että epäsopivat yksilöt voidaan karsia pois heti kättelyn jä…
Jokainen kuljettaja voi miettiä sitä minkä tasoinen riski itse on liikenteessä. Pientä ja isompaa ylinopeutta ajava voi minimoida omat riskinsä pienentämällä oman nopeutensa rajoitusnopeuteen ja pitää riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Auton käsit…
Keskustelun kulku on edennyt autokouluun, siitä tuli mieleeni oma autokoulopetus. Vanhan liiton meininki oli perusteellinen, ajo-opetus oli kokemattomillekin riittävä samoin teoriapuolen opetus. Nykyisin ajo-opetus on minimissään vain kymmenen ajotu…
@Kumppani kirjoitti:
@tracktest kirjoitti:
Jos palataan ketjun alkuun uskoisin syyn olevan simppeli.....Hälytyskellojen pitäisi soida....Tilannenopeuksien pitäisi pudota tuntuvasti
Syyt ovat tiedossa joo. Tiedetään mitä …
@_Quu kirjoitti:
@tracktest kirjoitti:
Jos hirvi juoksee tielle ohita takaa.
Opa se kerran kääntynyt takaisin, ilmeisesti tien toisen puolen maasto ei miellyttänyt, onneksi oli vauhtia niin paljon että kerittiin alta p…
Omien korvien välissä tapahtuu päätös, se on ainoa oikea keino lopettaa tupakointi. Kaikki muu pähkäily on pelkkää ajan haaskausta tämän aiheen parissa.
Niin, hirvet ovat liikekannalla aamu ja iltahämärissä. Riski törmätä hirveen on suurin siellä missä hirviaidat alkavat ja loppuvat. Hirvet ovat aktiivisimillaan rykimän aikaan loka -marraskuussa. Ajonopeuden laskulla saadaan lisäaikaa reagoida äkill…
@HybridRules kirjoitti:
@tracktest kirjoitti:
HR jos tarkoitat tilannenopeudella sitä että keliolosuhteista johtuen tilannenopeutta pitää laskea niin alas että ajaminen on turvallista. Olemme täysin samaa mieltä.
Minus…
HR jos tarkoitat tilannenopeudella sitä että keliolosuhteista johtuen tilannenopeutta pitää laskea niin alas että ajaminen on turvallista. Olemme täysin samaa mieltä.
Jos palataan ketjun alkuun uskoisin syyn olevan simppeli, kuljettajat ajavat melkein sokkona kun vastaan tulevaa liikennettä ei ole. Kuvitellaan esteetön kulku eteenpäin, eikä oteta huomioon mahdollista ketjukolarin mahdollisuutta. Ketjukolarien osa…