Käyttökelpoisen näköiset renkaat, mutta elinkaarensa päässä (10 vuotta) olevat renkaat voivat olla käytössä hengenvaaralliset. Rengasvalmistajat suosittelevat, että kymmenen vuotta vanhoja renkaita ei tulisi enää käyttää. Rengasalan yleisen suosituksen mukaan uusina renkaina voidaan myydä enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja renkaita. Renkaita ostaessa renkaan ikään kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Yli 10 vuotiaat autot katsastetaan vuosittain, ja en nyt sano mennäänkö kehoituksella ja merkinnällä otteeseen, vai tuleeko uusintanäyttö, mutta valvontaa on.
Katsastuksessa kulutuspintaa tarkastellaan, mutta renkaan ikään ei katsastusmieskään puutu.
Kyllä puuttuu, asiakkaalle yllätyksenä.
Renkaita koskevat katsastuksen arvosteluperusteet
Renkaista tarkastetaan katsastuksen yhteydessä kulutuspinnan riittävyys, kudosrakenteen eheys, kantavuus, renkaan merkinnät ja renkaiden muu säännöstenmukaisuus. Tarkastus suoritetaan silmämääräisesti tai urasyvyydet mittaamalla. Tarvittaessa lisätietoja saadaan pohjoismaisesta STRO-rengasnormistosta.
Ajokieltoon johtavat viat tai puutteet:
Kulutuspinta alle 1,6 mm
Hylkäykseen johtavat viat tai puutteet:
Renkaan kantavuus ei riitä.
Rengas säännöstenvastainen.
Kudosvaurio tai ilmeinen rikkoutumisvaara
Sekarengastus (ajoneuvossa nastoitettuja ja nastoittamattomia renkaita)
Talvirenkaat, joiden kulutuspinta alle 3.0 mm (joulu- , tammi-, ja helmikuussa ajoneuvoissa, joissa talvirengaspakko)
Nastoitus säännösten vastainen
Nastaero liian suuri (max 25% kaikkien pyörien kesken)
Ominaisuuksiltaan erilaiset renkaat samalla akselilla
Korjauskehotukseen johtavat viat tai puutteet:
Selvästi liian alhainen rengaspaine
Virheellinen pyörimissuunta
Tasapainotus puutteellinen/virheellinen
Katsastuksen keskeytykseen johtavat viat tai puutteet:
Renkaan nimelliskoko poikkeaa yli sallitun
Huomioita rengassäädöksistä
Renkaan ikä:
Renkaan iästä ei katsastuksen arvosteluperusteissa ole mitään mainintaa. Jos auton alkuperäiset ristikudosrenkaat vastaavat kunnoltaan renkaille asetettuja määräyksiä, tulisi auto katsastuksessa hyväksyä.
Matkailuautossa on nastarenkaat vuodelta 2008 ja juuri tuli reilu viikko pohjoisessa ajeltua. Mennessä oli lumimyrsky, pohjoisessa pyrytti, samoin eilen palatessa, eikä asvalttia näkynyt koko matkalla kuin urissa. Auto ei sovi uriin ja siksi nastat lentelevät. Omituisen hyvä pito on, mutta tuo nastakato pakottanee hankkimaan uudet kitkat. Poikkeus vahvistaa säännön.
Ilmeisesti sitten meilläpäin on katsastettu väärin, kun asiakkaalle on se paistoleima siellä ihan näytetty ja selitetty mitä se tarkoittaa. Mutta, niinkuin aikasemmin totesin, menikö kehoituksella vai tuliko uusintanäyttö, en muista.
Aika selkeä säädös, renkaan iästä ei katsastuksen arvosteluperusteissa ole mitään mainintaa.
Voihan palveluhenkinen katsastusmies huomauttaa renkaiden iästä, mutta merkintää papereihin siitä ei tule.
Juuri näin.