@Kumppani kirjoitti:
Mitän sähköauto liittyikään aiheeseen? Eikä "pelillä osoittamisessa" ole tapahtunut mitään uutta sen jälkeen kun auto keksittiin.
Kallis auto on se mihin statussymboli yhdistyy. Näin se on aina ollut. Onko kalliista sähköautosta statussymboliksi?
Jos ajatellaan Renault Zoe, Hyundai Ioniq tai Kona tai vanhempi Nissan Leaf, niin ei sellainen ole statussymboli.
Toki ovat hintavia, ja vuosimalliltaan tuoreita tai uusia, mutta sähköautoina halpoja, eli periaatteessa jopa anti-status muilta osin kuin siltä osin että on joku joka on hankkinut itselleen markkinoiden uusinta tekniikkaa.
Ennen (vuonna 2007) oli Volkkarin TSI + DSG vastaava edelläkävijän tuote. Muilla oli tarjolla kierroskoneita ja Fordin Ecoboost tuli vasta v. 2012. Renaultilla oli v. 2007 tarjolla Tce, mutta en tiedä/muista oliko sitä juurikaan mainostettu. Suomessa turbokoneet ja NEDC-sykli alensivat autoveroa, eli halvimpien moottoreiden tuonti ei kannattanut.
Kallis auto on se mihin statussymboli yhdistyy. Näin se on aina ollut.
Viimeiset sata vuotta, mutta mitä tekemistä sillä vieläkään on sähköistymisen kanssa?
Onko kalliista sähköautosta statussymboliksi
No sinä ihan itse sanoit sen tuossa alussa: jos se on kallis. En näe mitään merkitystä sillä, millä sitä liikutetaan siinä suhteessa sitten kuitenkaan.
Entäs onko halvasta sähköautosta? Sitten vasta ilmenisi sen sähköistymisen merkitys, ei muuten. Ai niin, mikä nyt kenellekin on kallista tai halpaa....
Kallis auto on se mihin statussymboli yhdistyy. Näin se on aina ollut.
Viimeiset sata vuotta, mutta mitä tekemistä sillä vieläkään on sähköistymisen kanssa?
Onko kalliista sähköautosta statussymboliksi
No sinä ihan itse sanoit sen tuossa alussa: jos se on kallis. En näe mitään merkitystä sillä, millä sitä liikutetaan siinä suhteessa sitten kuitenkaan.
Entäs onko halvasta sähköautosta? Sitten vasta ilmenisi sen sähköistymisen merkitys, ei muuten. Ai niin, mikä nyt kenellekin on kallista tai halpaa....
No vaikka niin jos pihassa seisoo kaksi autoa VW ja BMW eikö asia ole päivänselvä.
Keskity! Sanoit itse, että paino on sanalla kallis, josta tulee joillekin mielikuvissa statussymboli.
Mitä väliä on missään kohtaa sillä, millä se liikkuu siis, sähkölläkään.
Jos sinulle on merkitystä sanalla "sähkö", niin jo oman teoriasi mukaan olet asettanut kysymyksen pieleen.
Näin muotoiltuna kysymyksesi olisi ajankohtaisempi muutenkin:
"Tähänkö on tultu. Henkilö haluaa sähköautolla osoittaa paremmuuttaan, asemaansa, eli statustaan". Hintapuolen merkitys statusasioissa on käsitelty jo viimeisen sadan vuoden aikana, kuten myönsit.
@Kumppani kirjoitti:
mikä nyt kenellekin on kallista tai halpaa....
Aivan. Ilman kalleuden virallista normitettua määritelmää on vaarana, että kovin halpaa kalliina pitävä luulee nostavansa statustaan omasta mielestään kalliilla autolla, joka herättääkin muissa vain sääliä. Toisaalta taas jonkun muun mielestä kallista itselleen halpana pitävä saattaa joutua aiheettoman statuksen nostoyritysepäilyn kohteeksi, vaikka tekeekin niin vaatimattoman valinnan kuin osaa.
Toisen ihmisen maailmankuvaa on aika vaikea luodata projisoimalla omat arvonsa hänen autoonsa. Yrittäjistä ei silti ole puutetta.
Outo aloitus. Kuten Kumppani sanoo, autoilla on maailman sivu luotu mielikuvia statuksesta (ja monesta muusta asiasta) joko tahallaan tai vahingossa. Ei liittyne sähköön mitenkään.
Autoihin liittyy todella paljon mielikuvia, jotka eivät ole kovin loogisia. 10 vuotta vanha C-mersu herättää keskimäärin enemmän kateutta kuin uusi Toyota, samoin reilusti alle kympptonnin hintainen vanha SLK.
Mutta kyllä auto jotain kertoo. Uusi ja/tai kallis auto kertoo haltijansa ostokyvystä jotain. Vanha/halpa auto ei välttämättä.
Minulla oli muutama leasingkausi sitten Passatiksi kallis Passat. Samaan rahaan olisi saanut ainakin hinnat alkaen mallin A6/5-sarja/E-sarja -osastolta, ehkä vähän karvalakkia paremmankin. Silti passattikuskia ei epäillä rikkaaks eikä automaattisesti mielletä mulkuksi liikenteessä.
Mitä tulee sähköautoihin, niin luulenpa että niitä hankitaan statussymboleiksi vähemmän kuin esimerkiksi noita edellä mainittuia. Uskon että moni siirtyy niihin samoista syistä kuin minäkin tulen siirtymään, eli mukavuuden, kustannusten ja ympäristöystävällisyyden vuoksi.
Toki joku varmaan haluaa sillä jotain viestiäkin. Ehkä sillä halutaan kertoa että on parempi ihminen kuin muut. Ei sillä saa lunastettua itselleen paikkaa parempana ihmisenä, mutta ehkä se on positiividta kehitystä että paremmuuttaan voi viestiä luontoystävällisyydellä aiemman "minulla on enemmän rahaa kuin teillä" -paremmuuden sijaan
Täällä taas tuttujen nimimerkkien väärinymmärtäminen oikein paistaa läpi. Sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita. Saivarrella voi tietysti mistä vaan mutta ei sillä kyllä keskustelun tasoa nosteta. Pitääkö tässä oikein luetella merkkejä jotka mielletään kalliimman luokan autoiksi. Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Merkistä riippuen hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, niinhän se on aina mennyt.
@tracktest kirjoitti:
Täällä taas tuttujen nimimerkkien väärinymmärtäminen oikein paistaa läpi. Sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita. Saivarrella voi tietysti mistä vaan mutta ei sillä kyllä keskustelun tasoa nosteta. Pitääkö tässä oikein luetella merkkejä jotka mielletään kalliimman luokan autoiksi. Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Merkistä riippuen hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, niinhän se on aina mennyt.
Jos tuntuu siltä että tulee jatkuvasti väärinymmärretyksi, kannattaa lukea omat viestinsä uudestaan ja pohtia syvällisemmin mitä oikein kirjoittaa.
Mitä sinä yritit sanoa? Että kalliit autot mielletään satussymboleiksi, ja että jotkut sähköautot ovat kalliita?
Edit: nyt sinä höpiset itse aloittamasi aiheen vierestä. Eihän tässä ole kukaan kiistänyy sähköautojen hintoja, ne näkee hinnastosta.
@tracktest kirjoitti:
Täällä taas tuttujen nimimerkkien väärinymmärtäminen oikein paistaa läpi. Sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita. Saivarrella voi tietysti mistä vaan mutta ei sillä kyllä keskustelun tasoa nosteta. Pitääkö tässä oikein luetella merkkejä jotka mielletään kalliimman luokan autoiksi. Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Merkistä riippuen hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, niinhän se on aina mennyt.
Jos tuntuu siltä että tulee jatkuvasti väärinymmärretyksi, kannattaa lukea omat viestinsä uudestaan ja pohtia syvällisemmin mitä oikein kirjoittaa.
Mitä sinä yritit sanoa? Että kalliit autot mielletään satussymboleiksi, ja että jotkut sähköautot ovat kalliita?
Edit: nyt sinä höpiset itse aloittamasi aiheen vierestä. Eihän tässä ole kukaan kiistänyy sähköautojen hintoja, ne näkee hinnastosta.
Tätä sinulle tyypillistä saman asian jankutusta on turha jatkaa. Hulluksi tulee jos paukutat tuota kaikkialla missä liikut.
Täällä taas tuttujen nimimerkkien väärinymmärtäminen oikein paistaa läpi.
Katsos kyselyssä saa mitä tilaa. Paskalla setillä kysely menee täysin hukkaan eikä saada vastauksia mihinkään, konsulentti kiittää, ottaa rahat ja poistuu takavasemmalle...
Tämä rikas rakas köyhä varas keskustelu voitaisiin jättää Suomikakkosnelosen huoleksi
Miksi et sitten aloittanut keskustelua siellä? Mistä muusta koko aloituksessasi on edes kysymys sitten?!
Sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita
Heti kättelyssä ristiriitainen määritelmä. Kyllä, sähköautot ovat kalliita ja ne myös mielletään sellaisiksi. Miten siitä voi lentää päätelmä, että tarkoitettaisiin pelkästään "näitä oikeasti kalliita". Paitsi sinulla....
Miten määritellään kalleus, se on jo haastava arvioitavaksi. Aika moni on sanonut täällä jo, että ei ole varaa sähköautoon, koska ne ovat kalliita lähtökohtaisesti. Onko se määritelmä jo sille "oikeasti kalliille" vai haluatko laittaa jonkun euromäärän, josta alkaen määritelmä toteutuisi?
Saivarrella voi tietysti mistä vaan mutta ei sillä kyllä keskustelun tasoa nosteta.
Ei myöskään ajattelemattomasti aloitetuista keskustelusäikeistä, vaikka ajatuksella ehkä hyvää tarkoitettiinkin.
Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot.
Eikö se pidä muka paikkansa? Tarkistaisitko hinnastot, kiitos.
Merkistä riippuen hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, niinhän se on aina mennyt
Taas omituisen ympäripyöreä muotoilu. Ei vaan merkistä riippumatta hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, koska automerkeillä löytyy eri malleja ja kaikista usein hinta alkaen -malli ja sitten aletaan varustelemaan kalliimmiksi niitä.
Niinhän se on aina mennyt. Tarkoitiko mahdollisesti jotakin muuta?
Auton hinta ratkaisee onko määritelmä kalliimman puoleinen vai sen halvemman puoleinen menopeli. Merkit voit laittaa järjestykseen haluamallasi tavalla. Tämä menee nyt vähän samaan kategoriaan kuin kansanauto vs premium.
@tracktest kirjoitti:
Täällä taas tuttujen nimimerkkien väärinymmärtäminen oikein paistaa läpi. Sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita. Saivarrella voi tietysti mistä vaan mutta ei sillä kyllä keskustelun tasoa nosteta. Pitääkö tässä oikein luetella merkkejä jotka mielletään kalliimman luokan autoiksi. Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Merkistä riippuen hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, niinhän se on aina mennyt.
Jos tuntuu siltä että tulee jatkuvasti väärinymmärretyksi, kannattaa lukea omat viestinsä uudestaan ja pohtia syvällisemmin mitä oikein kirjoittaa.
Mitä sinä yritit sanoa? Että kalliit autot mielletään satussymboleiksi, ja että jotkut sähköautot ovat kalliita?
Edit: nyt sinä höpiset itse aloittamasi aiheen vierestä. Eihän tässä ole kukaan kiistänyy sähköautojen hintoja, ne näkee hinnastosta.
Tätä sinulle tyypillistä saman asian jankutusta on turha jatkaa. Hulluksi tulee jos paukutat tuota kaikkialla missä liikut.
Ei minun tarvitse. Ne ihmiset joiden kanssa keskustelen muissa yhteyksissä osaavat ilmaista itsensä niin että heistä saa selvää.
En oikeasti ymmärrä pointtiasi. Koita nyt vielä kerran selittää se pointti?
Auto on aina ollut satussymboli, eikä sähkö ole sitä siitä miksikään muuttanut. Mitä nyt ehkä sen osalta mitä sillä autolla halutaan näyttää.
Auton hinta ratkaisee onko määritelmä kalliimman puoleinen vai sen halvemman puoleinen menopeli
Minkä asteikon mukaan? Vai onko se paremminkin: kenen asteikon mukaan? Mistä alkaen juuri sähköauto muuttuu "oikeasti kalliiksi"? Niitä kun pidetään kaikkia vielä kalliina valmiiksi.
Kyllä tällaiset perusasiat pitää kyselyssä olla selvillä, ettei keskustelu lähde väärille urille, jota tietysti aloituksessa toivoit.
Noilla lähtötiedoilla aloituksesi oli pelkkää lillukanvartta.
@tracktest kirjoitti:
Takerrut aina lillukanvarsiin siksi keskustelu kanssasi on pelkkää inntämistä. En ymärrä jne...
Ei ole kyse siitä. En vain oikeasti ymmärrä esimerkiksi tämän aloituksesi pointtia. Kun et sitten suostu avaamaan sitä mikä se pointti on, nin arvuuttelen.
Keskustelun vuoksi, selitä nyt kerran vielä mikä sinun pointtisi tässä keskustelunaloituksessa oli?
Auton hinta ratkaisee onko määritelmä kalliimman puoleinen vai sen halvemman puoleinen menopeli
Minkä asteikon mukaan? Vai onko se paremminkin: kenen asteikon mukaan? Mistä alkaen juuri sähköauto muuttuu "oikeasti kalliiksi"? Niitä kun pidetään kaikkia vielä kalliina valmiiksi.
Kyllä tällaiset perusasiat pitää kyselyssä olla selvillä, ettei keskustelu lähde väärille urille, jota tietysti aloituksessa toivoit.
Noilla lähtötiedoilla aloituksesi oli pelkkää lillukanvartta.
Juu määritelmä on kalliimpia merkistä riippumatta jos verrokkina ovat polttomoottoriautot. Tarkoitin aloituksella lähinnä sitä onko sähköautosta statuksen nostajaksi sillä perusteella että ne ovat kalliimpia. Näinhän on ollut aina kun on puhuttuu kallista autoista että niillä on statusta nostatettu maailman sivun. Ei viitsi väärinymmärtää aivan kaikkea. Menee typeräksi sönkötykseski koko keskustelu. Tarkoitin hyvää jne...
@tracktest kirjoitti:
Täällä taas tuttujen nimimerkkien väärinymmärtäminen oikein paistaa läpi. Sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita. Saivarrella voi tietysti mistä vaan mutta ei sillä kyllä keskustelun tasoa nosteta. Pitääkö tässä oikein luetella merkkejä jotka mielletään kalliimman luokan autoiksi. Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Merkistä riippuen hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, niinhän se on aina mennyt.
Tulisi luetella ne mallit mitä mietit.
Itse aikoinaan petyin siihen että esimerkiksi pakettiauto- ja pikkuMersut eivät olleet sen kummempia kuin muutkaan autot. Merkki oli hieno, mutta vastaavana esimerkkinä niin eipä champagne-juomatkaan kovin ihmeelliseltä minun suussani maistu, moni kuohuviini maistuu paremmalta. Mutta kovasti teki mieli maistaa champagnea, kun "kaikki tietävät että se on parasta maan päällä".
Juu määritelmä on kalliimpia merkistä riippumatta jos verrokkina ovat polttomoottoriautot.
Liittyykö tuo kyselyysi sitten ja miten?
Tarkoitin aloituksella lähinnä sitä onko sähköautosta statuksen nostajaksi sillä perusteella että ne ovat kalliimpia.
No miksi sitten yritit "selittää" aloitustasi paremmaksi päin näin: sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita.
Siis mitä tarkoitat, oikeasti, lopulta?
Näinhän on ollut aina kun on puhuttu kallista autoista että niillä on statusta nostatettu maailman sivun
Niin on ja edelleen, mitä sähköistäminen muuttaa jos paino on koko ajan sanalla "kallis"? Kallis on kallis on kallis. Eikä sekään tarkoita samaa kaikille, joten jonkinmoiset raamit pitäisi kyllä saada selville.
Saat mahdollisuuden muotoilla tuon aloituskommenttisi uusiksi. Tiedät nyt jo lopputuleman, kun se lähti tuollaisena ulos. Ei ole järkeä vastata, kun pitää tarkistaa ihan kättelyssä, mistä tässä on oikeasti kyse.
@tracktest kirjoitti:
Täällä taas tuttujen nimimerkkien väärinymmärtäminen oikein paistaa läpi. Sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita. Saivarrella voi tietysti mistä vaan mutta ei sillä kyllä keskustelun tasoa nosteta. Pitääkö tässä oikein luetella merkkejä jotka mielletään kalliimman luokan autoiksi. Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Merkistä riippuen hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, niinhän se on aina mennyt.
Tulisi luetella ne mallit mitä mietit.
Itse aikoinaan petyin siihen että esimerkiksi pakettiauto- ja pikkuMersut eivät olleet sen kummempia kuin muutkaan autot. Merkki oli hieno, mutta vastaavana esimerkkinä niin eipä champagne-juomatkaan kovin ihmeelliseltä minun suussani maistu, moni kuohuviini maistuu paremmalta. Mutta kovasti teki mieli maistaa champagnea, kun "kaikki tietävät että se on parasta maan päällä".
Niin no kaikkia merkkejä ei saa kattavasti varustettuna näin on ollut ja on vieläkin. Otetaan esimerkkinä auton sisustus nahalla ns kokonahkasisusta. Kaikki kojelaudasta lähtien on nahkaa jne...
@Kumppani kirjoitti:
....tai ämpärimuovia. Pitikö tuo jotenkin selvitä aloituksesta?
Ämpärimuovi on vanha termi jonka toin aikoinaan keskusteluihin, hyvin se on kumppaninkin mielessä pysynyt. Ei siinä mitään osuva termi halvasta sisustuksestahan se on edelleen.
@tracktest kirjoitti:
Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot.
Itse mietin sitä veronkierron kannalta, eli vielä sähkövero on (liikennekäytössä) merkittävästi kevyempää kuin dieselin verotus. Toki jo kauan sitten valitsin asuntoon sähkölämmityksen jolloin vältyin öljyn polttamiselta, ja ilmalämpöpumput tulivat vähentämään sähkövastusten kuormaa.
Katselin pitkään plug-in -mallin hinnastoa, ja totesin että tarjolla olisi 1,6 litrainen ilman turboa, sähkömoottorilla avustettuna. Pidemmille matkoille WLTP antoi yllättävän huonot kulutuslukemat verrattuna turboversioihin. Peräkärryn vetämiseen annetaan lupa vain 750 kiloon, ja minulla kärry on painavampi.
Lisäksi siihen tulee se että sähkömoottori on vain 67 hv (tai sitä luokkaa), ja lämmitys tapahtuu moottorilla. Kiihdytyksiä ei ole hyvä tehdä kylmällä moottorilla, ja Suomessa on enimmän osan vuodesta viileää tai kylmää.
Voi tietysti olla että käytännössä auto on parempi kuin paperilla, mutta en innostu vaihtamaan ainakaan lähiaikoina.
Tästäkin siis alkuinnostuksen jälkeen lopahti mielenkiinto, eli ei se minun kohdallani toimi statussymbolina. Mutta isompi Tesla, se on tilava, hyvin suorituskykyinen ja kallis - vaikka on ollut puhetta että materiaalien laatu voisi olla parempi. En tiedä onko sellainen yhtä hyvä, parempi tai huonompi kuin Porsche Panamera, mutta sama käyttötarkoitus niillä mielestäni on - eikä kumpikaan ole ekovalinta, jos hankinta perustellaan lapselle (rehellisesti).
@tracktest kirjoitti:
Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot.
Itse mietin sitä veronkierron kannalta, eli vielä sähkövero on (liikennekäytössä) merkittävästi kevyempää kuin dieselin verotus. Toki jo kauan sitten valitsin asuntoon sähkölämmityksen jolloin vältyin öljyn polttamiselta, ja ilmalämpöpumput tulivat vähentämään sähkövastusten kuormaa.
Katselin pitkään plug-in -mallin hinnastoa, ja totesin että tarjolla olisi 1,6 litrainen ilman turboa, sähkömoottorilla avustettuna. Pidemmille matkoille WLTP antoi yllättävän huonot kulutuslukemat verrattuna turboversioihin. Peräkärryn vetämiseen annetaan lupa vain 750 kiloon, ja minulla kärry on painavampi.
Lisäksi siihen tulee se että sähkömoottori on vain 67 hv (tai sitä luokkaa), ja lämmitys tapahtuu moottorilla. Kiihdytyksiä ei ole hyvä tehdä kylmällä moottorilla, ja Suomessa on enimmän osan vuodesta viileää tai kylmää.
Voi tietysti olla että käytännössä auto on parempi kuin paperilla, mutta en innostu vaihtamaan ainakaan lähiaikoina.
Tästäkin siis alkuinnostuksen jälkeen lopahti mielenkiinto, eli ei se minun kohdallani toimi statussymbolina. Mutta isompi Tesla, se on tilava, hyvin suorituskykyinen ja kallis - vaikka on ollut puhetta että materiaalien laatu voisi olla parempi. En tiedä onko sellainen yhtä hyvä, parempi tai huonompi kuin Porsche Panamera, mutta sama käyttötarkoitus niillä mielestäni on - eikä kumpikaan ole ekovalinta, jos hankinta perustellaan lapselle (rehellisesti).
Polttomoottoripuolelta löytyy kattavasti jokaisen käyttötarkoitukseen sopivia autoja, sähköautojen kanssa on vähän niin ja näin. Hinnat sotkevat vielä monen mietteet täysin umpisolmuun, matkojen pähkäily mistä saa sähköä lyö monen kasetin täysin jumiin.
Tähänkö on tultu. Aiemmin 5-sarjan bemari kävi statussymbolista, mutta nyt se ei sähköautojen vuoksi tunnu enää kiinnostavan. Sähköautoista puhutaan joka paikassa, ja ne perhanat kiihtyvätkin paremmin.
@tracktest kirjoitti:
Polttomoottoripuolelta löytyy kattavasti jokaisen käyttötarkoitukseen sopivia autoja, sähköautojen kanssa on vähän niin ja näin. Hinnat sotkevat vielä monen mietteet täysin umpisolmuun, matkojen pähkäily mistä saa sähköä lyö monen kasetin täysin jumiin.
Niin, ja onko sopivaa pyytää kaverilta latausta autoonsa kun käy kylässä? Eihän pistorasia kulu, ja voi maksaa ekstraa (vaikka 3 euroa 10 kW/h:stä).
Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että voin hyvin jatkaa ajamista omalla käytetylläni, ei sen tarvitse olla joku muu joka sen ostaa itselleen autoliikkeen vaihtorivistä. Kuusi vuotta vanha auto on periaatteessa ihan yhtä hyvä kuin kolmivuotias, eikä vm. 2012 autokaan vielä ole millään tavoin vanhanaikainen. Ei kaikissa uusissakaan autoissa ole esimerkiksi peruutustutkaa.
Mitän sähköauto liittyikään aiheeseen? Eikä "pelillä osoittamisessa" ole tapahtunut mitään uutta sen jälkeen kun auto keksittiin.
Kallis auto on se mihin statussymboli yhdistyy. Näin se on aina ollut. Onko kalliista sähköautosta statussymboliksi?
Jos ajatellaan Renault Zoe, Hyundai Ioniq tai Kona tai vanhempi Nissan Leaf, niin ei sellainen ole statussymboli.
Toki ovat hintavia, ja vuosimalliltaan tuoreita tai uusia, mutta sähköautoina halpoja, eli periaatteessa jopa anti-status muilta osin kuin siltä osin että on joku joka on hankkinut itselleen markkinoiden uusinta tekniikkaa.
Ennen (vuonna 2007) oli Volkkarin TSI + DSG vastaava edelläkävijän tuote. Muilla oli tarjolla kierroskoneita ja Fordin Ecoboost tuli vasta v. 2012. Renaultilla oli v. 2007 tarjolla Tce, mutta en tiedä/muista oliko sitä juurikaan mainostettu. Suomessa turbokoneet ja NEDC-sykli alensivat autoveroa, eli halvimpien moottoreiden tuonti ei kannattanut.
@tracktest kirjoitti:
Viimeiset sata vuotta, mutta mitä tekemistä sillä vieläkään on sähköistymisen kanssa?
No sinä ihan itse sanoit sen tuossa alussa: jos se on kallis. En näe mitään merkitystä sillä, millä sitä liikutetaan siinä suhteessa sitten kuitenkaan.
Entäs onko halvasta sähköautosta? Sitten vasta ilmenisi sen sähköistymisen merkitys, ei muuten. Ai niin, mikä nyt kenellekin on kallista tai halpaa....
No vaikka niin jos pihassa seisoo kaksi autoa VW ja BMW eikö asia ole päivänselvä.
Keskity! Sanoit itse, että paino on sanalla kallis, josta tulee joillekin mielikuvissa statussymboli.
Mitä väliä on missään kohtaa sillä, millä se liikkuu siis, sähkölläkään.
Jos sinulle on merkitystä sanalla "sähkö", niin jo oman teoriasi mukaan olet asettanut kysymyksen pieleen.
Näin muotoiltuna kysymyksesi olisi ajankohtaisempi muutenkin:
"Tähänkö on tultu. Henkilö haluaa sähköautolla osoittaa paremmuuttaan, asemaansa, eli statustaan". Hintapuolen merkitys statusasioissa on käsitelty jo viimeisen sadan vuoden aikana, kuten myönsit.
Aivan. Ilman kalleuden virallista normitettua määritelmää on vaarana, että kovin halpaa kalliina pitävä luulee nostavansa statustaan omasta mielestään kalliilla autolla, joka herättääkin muissa vain sääliä. Toisaalta taas jonkun muun mielestä kallista itselleen halpana pitävä saattaa joutua aiheettoman statuksen nostoyritysepäilyn kohteeksi, vaikka tekeekin niin vaatimattoman valinnan kuin osaa.
Toisen ihmisen maailmankuvaa on aika vaikea luodata projisoimalla omat arvonsa hänen autoonsa. Yrittäjistä ei silti ole puutetta.
Hear hear!
Outo aloitus. Kuten Kumppani sanoo, autoilla on maailman sivu luotu mielikuvia statuksesta (ja monesta muusta asiasta) joko tahallaan tai vahingossa. Ei liittyne sähköön mitenkään.
Autoihin liittyy todella paljon mielikuvia, jotka eivät ole kovin loogisia. 10 vuotta vanha C-mersu herättää keskimäärin enemmän kateutta kuin uusi Toyota, samoin reilusti alle kympptonnin hintainen vanha SLK.
Mutta kyllä auto jotain kertoo. Uusi ja/tai kallis auto kertoo haltijansa ostokyvystä jotain. Vanha/halpa auto ei välttämättä.
Minulla oli muutama leasingkausi sitten Passatiksi kallis Passat. Samaan rahaan olisi saanut ainakin hinnat alkaen mallin A6/5-sarja/E-sarja -osastolta, ehkä vähän karvalakkia paremmankin. Silti passattikuskia ei epäillä rikkaaks eikä automaattisesti mielletä mulkuksi liikenteessä.
Mitä tulee sähköautoihin, niin luulenpa että niitä hankitaan statussymboleiksi vähemmän kuin esimerkiksi noita edellä mainittuia. Uskon että moni siirtyy niihin samoista syistä kuin minäkin tulen siirtymään, eli mukavuuden, kustannusten ja ympäristöystävällisyyden vuoksi.
Toki joku varmaan haluaa sillä jotain viestiäkin. Ehkä sillä halutaan kertoa että on parempi ihminen kuin muut. Ei sillä saa lunastettua itselleen paikkaa parempana ihmisenä, mutta ehkä se on positiividta kehitystä että paremmuuttaan voi viestiä luontoystävällisyydellä aiemman "minulla on enemmän rahaa kuin teillä" -paremmuuden sijaan
Täällä taas tuttujen nimimerkkien väärinymmärtäminen oikein paistaa läpi. Sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita. Saivarrella voi tietysti mistä vaan mutta ei sillä kyllä keskustelun tasoa nosteta. Pitääkö tässä oikein luetella merkkejä jotka mielletään kalliimman luokan autoiksi. Turha koittaa vääntää sitä toiseksi että sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Merkistä riippuen hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, niinhän se on aina mennyt.
Tämä rikas rakas köyhä varas keskustelu voitaisiin jättää Suomikakkosnelosen huoleksi.
Jos tuntuu siltä että tulee jatkuvasti väärinymmärretyksi, kannattaa lukea omat viestinsä uudestaan ja pohtia syvällisemmin mitä oikein kirjoittaa.
Mitä sinä yritit sanoa? Että kalliit autot mielletään satussymboleiksi, ja että jotkut sähköautot ovat kalliita?
Edit: nyt sinä höpiset itse aloittamasi aiheen vierestä. Eihän tässä ole kukaan kiistänyy sähköautojen hintoja, ne näkee hinnastosta.
Tätä sinulle tyypillistä saman asian jankutusta on turha jatkaa. Hulluksi tulee jos paukutat tuota kaikkialla missä liikut.
@tracktest kirjoitti:
Katsos kyselyssä saa mitä tilaa. Paskalla setillä kysely menee täysin hukkaan eikä saada vastauksia mihinkään, konsulentti kiittää, ottaa rahat ja poistuu takavasemmalle...
Miksi et sitten aloittanut keskustelua siellä? Mistä muusta koko aloituksessasi on edes kysymys sitten?!
Heti kättelyssä ristiriitainen määritelmä. Kyllä, sähköautot ovat kalliita ja ne myös mielletään sellaisiksi. Miten siitä voi lentää päätelmä, että tarkoitettaisiin pelkästään "näitä oikeasti kalliita". Paitsi sinulla....
Miten määritellään kalleus, se on jo haastava arvioitavaksi. Aika moni on sanonut täällä jo, että ei ole varaa sähköautoon, koska ne ovat kalliita lähtökohtaisesti. Onko se määritelmä jo sille "oikeasti kalliille" vai haluatko laittaa jonkun euromäärän, josta alkaen määritelmä toteutuisi?
Ei myöskään ajattelemattomasti aloitetuista keskustelusäikeistä, vaikka ajatuksella ehkä hyvää tarkoitettiinkin.
Eikö se pidä muka paikkansa? Tarkistaisitko hinnastot, kiitos.
Taas omituisen ympäripyöreä muotoilu. Ei vaan merkistä riippumatta hinnoittelu menee edullisemmasta kalliimpaan, koska automerkeillä löytyy eri malleja ja kaikista usein hinta alkaen -malli ja sitten aletaan varustelemaan kalliimmiksi niitä.
Niinhän se on aina mennyt. Tarkoitiko mahdollisesti jotakin muuta?
Auton hinta ratkaisee onko määritelmä kalliimman puoleinen vai sen halvemman puoleinen menopeli. Merkit voit laittaa järjestykseen haluamallasi tavalla. Tämä menee nyt vähän samaan kategoriaan kuin kansanauto vs premium.
Ei minun tarvitse. Ne ihmiset joiden kanssa keskustelen muissa yhteyksissä osaavat ilmaista itsensä niin että heistä saa selvää.
En oikeasti ymmärrä pointtiasi. Koita nyt vielä kerran selittää se pointti?
Auto on aina ollut satussymboli, eikä sähkö ole sitä siitä miksikään muuttanut. Mitä nyt ehkä sen osalta mitä sillä autolla halutaan näyttää.
Takerrut aina lillukanvarsiin siksi keskustelu kanssasi on pelkkää inntämistä. En ymärrä jne...
@tracktest kirjoitti:
Minkä asteikon mukaan? Vai onko se paremminkin: kenen asteikon mukaan? Mistä alkaen juuri sähköauto muuttuu "oikeasti kalliiksi"? Niitä kun pidetään kaikkia vielä kalliina valmiiksi.
Kyllä tällaiset perusasiat pitää kyselyssä olla selvillä, ettei keskustelu lähde väärille urille, jota tietysti aloituksessa toivoit.
Noilla lähtötiedoilla aloituksesi oli pelkkää lillukanvartta.
Ei ole kyse siitä. En vain oikeasti ymmärrä esimerkiksi tämän aloituksesi pointtia. Kun et sitten suostu avaamaan sitä mikä se pointti on, nin arvuuttelen.
Keskustelun vuoksi, selitä nyt kerran vielä mikä sinun pointtisi tässä keskustelunaloituksessa oli?
Juu määritelmä on kalliimpia merkistä riippumatta jos verrokkina ovat polttomoottoriautot. Tarkoitin aloituksella lähinnä sitä onko sähköautosta statuksen nostajaksi sillä perusteella että ne ovat kalliimpia. Näinhän on ollut aina kun on puhuttuu kallista autoista että niillä on statusta nostatettu maailman sivun. Ei viitsi väärinymmärtää aivan kaikkea. Menee typeräksi sönkötykseski koko keskustelu. Tarkoitin hyvää jne...
Tulisi luetella ne mallit mitä mietit.
Itse aikoinaan petyin siihen että esimerkiksi pakettiauto- ja pikkuMersut eivät olleet sen kummempia kuin muutkaan autot. Merkki oli hieno, mutta vastaavana esimerkkinä niin eipä champagne-juomatkaan kovin ihmeelliseltä minun suussani maistu, moni kuohuviini maistuu paremmalta. Mutta kovasti teki mieli maistaa champagnea, kun "kaikki tietävät että se on parasta maan päällä".
@tracktest kirjoitti:
Liittyykö tuo kyselyysi sitten ja miten?
No miksi sitten yritit "selittää" aloitustasi paremmaksi päin näin: sähköautot mielletään kalliiksi ja tarkoitan nyt näitä oikeasti kalliita.
Siis mitä tarkoitat, oikeasti, lopulta?
Niin on ja edelleen, mitä sähköistäminen muuttaa jos paino on koko ajan sanalla "kallis"? Kallis on kallis on kallis. Eikä sekään tarkoita samaa kaikille, joten jonkinmoiset raamit pitäisi kyllä saada selville.
Saat mahdollisuuden muotoilla tuon aloituskommenttisi uusiksi. Tiedät nyt jo lopputuleman, kun se lähti tuollaisena ulos. Ei ole järkeä vastata, kun pitää tarkistaa ihan kättelyssä, mistä tässä on oikeasti kyse.
Niin no kaikkia merkkejä ei saa kattavasti varustettuna näin on ollut ja on vieläkin. Otetaan esimerkkinä auton sisustus nahalla ns kokonahkasisusta. Kaikki kojelaudasta lähtien on nahkaa jne...
....tai ämpärimuovia. Pitikö tuo jotenkin selvitä aloituksesta?
Ämpärimuovi on vanha termi jonka toin aikoinaan keskusteluihin, hyvin se on kumppaninkin mielessä pysynyt. Ei siinä mitään osuva termi halvasta sisustuksestahan se on edelleen.
Itse mietin sitä veronkierron kannalta, eli vielä sähkövero on (liikennekäytössä) merkittävästi kevyempää kuin dieselin verotus. Toki jo kauan sitten valitsin asuntoon sähkölämmityksen jolloin vältyin öljyn polttamiselta, ja ilmalämpöpumput tulivat vähentämään sähkövastusten kuormaa.
Katselin pitkään plug-in -mallin hinnastoa, ja totesin että tarjolla olisi 1,6 litrainen ilman turboa, sähkömoottorilla avustettuna. Pidemmille matkoille WLTP antoi yllättävän huonot kulutuslukemat verrattuna turboversioihin. Peräkärryn vetämiseen annetaan lupa vain 750 kiloon, ja minulla kärry on painavampi.
Lisäksi siihen tulee se että sähkömoottori on vain 67 hv (tai sitä luokkaa), ja lämmitys tapahtuu moottorilla. Kiihdytyksiä ei ole hyvä tehdä kylmällä moottorilla, ja Suomessa on enimmän osan vuodesta viileää tai kylmää.
Voi tietysti olla että käytännössä auto on parempi kuin paperilla, mutta en innostu vaihtamaan ainakaan lähiaikoina.
Tästäkin siis alkuinnostuksen jälkeen lopahti mielenkiinto, eli ei se minun kohdallani toimi statussymbolina. Mutta isompi Tesla, se on tilava, hyvin suorituskykyinen ja kallis - vaikka on ollut puhetta että materiaalien laatu voisi olla parempi. En tiedä onko sellainen yhtä hyvä, parempi tai huonompi kuin Porsche Panamera, mutta sama käyttötarkoitus niillä mielestäni on - eikä kumpikaan ole ekovalinta, jos hankinta perustellaan lapselle (rehellisesti).
@tracktest kirjoitti:
Miten muistan että itse toin. Check: nimimerkki Bertone toi sen jo 2005 huitteilla näköjään. Oletko vaihtanut nimimerkkiä tällä välin?
Periaatteessa, mutta yhtä vähän se kertoo mistään, kuten ei kerro premiumkaan.
Polttomoottoripuolelta löytyy kattavasti jokaisen käyttötarkoitukseen sopivia autoja, sähköautojen kanssa on vähän niin ja näin. Hinnat sotkevat vielä monen mietteet täysin umpisolmuun, matkojen pähkäily mistä saa sähköä lyö monen kasetin täysin jumiin.
Tähänkö on tultu. Aiemmin 5-sarjan bemari kävi statussymbolista, mutta nyt se ei sähköautojen vuoksi tunnu enää kiinnostavan. Sähköautoista puhutaan joka paikassa, ja ne perhanat kiihtyvätkin paremmin.
Niin, ja onko sopivaa pyytää kaverilta latausta autoonsa kun käy kylässä? Eihän pistorasia kulu, ja voi maksaa ekstraa (vaikka 3 euroa 10 kW/h:stä).
Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että voin hyvin jatkaa ajamista omalla käytetylläni, ei sen tarvitse olla joku muu joka sen ostaa itselleen autoliikkeen vaihtorivistä. Kuusi vuotta vanha auto on periaatteessa ihan yhtä hyvä kuin kolmivuotias, eikä vm. 2012 autokaan vielä ole millään tavoin vanhanaikainen. Ei kaikissa uusissakaan autoissa ole esimerkiksi peruutustutkaa.