Satuin näkemään Laakkosen mainoksen. Nissan Leaf käyttöetuna alkaen 315€/kk. Tuo hinta on kyllä kilpailukykyinen lähes minkä tahansa kanssa, myös niiden yleisten viiden tonnin autojen kanssa, kun huomioidaan juoksevat kulut.
Ymmärrän tietysti ettei suurella osalla ihmisistä ole mahdollisuutta saada työsuhdeautoa, ja että leasingvuokra on verotusarvoa suurempi eikä työnantaja välttämättä halua sitä maksaa, ja vuokran päälle toki tulee vielä veroja ja vakuutuksia.
Jos kerran sähköautot tulevat vuonna 2025 olemaan samanhintaisia kuin polttisautot, niin ei niitä voi tällöin enää pitää statussymboleina. Tässä esimakua Saksasta, siellä normaali tavis voi ostaa Skoda Enyaqin vähän päälle 36.000 eurolla ilmeisesti hankintatuen jälkeen. ID4 noin 40.000 euroa.
@▫️ kirjoitti:
Jos kerran sähköautot tulevat vuonna 2025 olemaan samanhintaisia kuin polttisautot, niin ei niitä voi tällöin enää pitää statussymboleina. Tässä esimakua Saksasta, siellä normaali tavis voi ostaa Skoda Enyaqin vähän päälle 36.000 eurolla ilmeisesti hankintatuen jälkeen. ID4 noin 40.000 euroa.
Eli kolme sadasta kuskista ajaa yli 100 km suoritteita ja matkustajia yli sadan km suoritteilla 4 sataa kohti. Jos vielä yksinkertaistaa 3% ajosuoritteista on yli 100 km.
Ja tuosta n. 36 000 eurostakin saa romutuspalkkiona vielä pois 2000 euroa ja autoliikkeen hyvittämänä 500 euroa eli n. 33 500 euroa uudesta ID 4:sta on asiallinen hinta ja on näin tämän hetken uusien autojen keskimääräisessä hinnassa.
Tosin polttisten valikoima 2021 on aivan eri luokkaa käytetyissä - merkistä riippumatta, aina niihin kuuluisiin "keski-ikä 12v" -autoihin asti, ohikin tietysti. Siitä on kyse, ei sen kummemmasta, joten mitä sitten.
Tässä tarjonta max vm 2012 sähköautoista. Onhan noita, mutta ostaistiko Topi27?
Tosin polttisten valikoima 2021 on aivan eri luokkaa käytetyissä - merkistä riippumatta, aina niihin kuuluisiin "keski-ikä 12v" -autoihin asti, ohikin tietysti. Siitä on kyse, ei sen kummemmasta, joten mitä sitten.
Tässä tarjonta max vm 2012 sähköautoista. Onhan noita, mutta ostaistiko Topi27?
Nykyään se eniten myyty ikä on kauppiaiden mukaan 7 vuotta ja hintakin polttonesteestä riippuen 12 100 ja 19 100 euroa. Kamuksin tilastoissa muutaman satasen heitto.
Välitettyjen autojen hinnoissa ja ajomäärissä on suuria käyttövoimakohtaisia eroja
Kiintoisaa on, että AutoVexin välitystilastot näyttävät eri käyttövoimalla kulkevien autojen myös eroavan toisistaan niin keskihintojen kuin keskiajomäärienkin suhteen.
Nuorimpia ovat hybridiautot, keski-iän ollessa noin neljä vuotta ja keskiajokilometrien osoittaessa lukemaa 58 000 km.
Dieselautoilla on kuten arvattua ajettu eniten, vajaat 130 000 km ja bensiinikäyttöiset ovat puolestaan rullanneet tietä keskimäärin 82 000 km per auto.
Hieman yllättäen sekä välitettyjen bensiini- että dieselautojen keskimääräinen ikä on kuitenkin käytännössä tasan sama, noin seitsemän vuotta.
Lue lisää: Ison autokauppiaan tilasto: Käytettyjen hybridien myynti kasvanut yli 40 prosenttia – perinteisten bensa- ja dieselautojen luvut selvästi pienempiä
Hintoja tarkastellessa selviää, että välityspalvelun kautta liikkeisiin myydyt dieselautot ovat oleellisesti arvokkaampia kuin samaa kautta eteenpäin menneet bensiiniautot.
Käytännössä bensiiniautojen mediaanihinta on nyt 12 200 euroa, kun taas dieseleissä sama luku on peräti 19 100 euroa. Mikä taas on yllättävän lähellä huomattavasti uudempien ja vähemmän ajettujen hybridiautojen 21 050 euron tilastokeskihintaa.
– Dieselautojen korkeampi keskihinta selittyy pääsääntöisesti sillä, että suuri osa myydyistä autoista on suurempia premium-segmentin autoja, kuten Audi A6:a ja BMW 5-sarjalaisia. Myydyistä hybrideistä taas peräti 50 prosenttia prosenttia koostuu pienemmistä ja jo uutena edullisemmista autoista kuten Toyota Yariksista ja Hyundai Ioniqeista, AutoVexin myyntipäällikkö Roope Lakaniemi selventää.
Lue lisää: Yli 19 000 ajoneuvoa vuodessa myyvä kauppias avasi tilastojaan: Näille vuosimalleille on nyt kysyntää – keskihinta 12 800 euroa
Kaikkiaan käytettyjen autojen kauppa käy AutoVexin näkemyksen mukaan tällä hetkellä niin vilkkaana, että joistakin vaihtoautoista on markkinoilla jopa pulaa. Mätön ja Lakaniemen mukaan autoliikkeet suorastaan hamstraavat varsinkin tiettyjä tuttuja suosikkeja, mikä näkyy niin merkkitilastossa kuin automallikohtaisissakin luvuissa.
– Tämän vuoden ylivoimaisesti eniten myyty merkki on Volkswagen ja heti perässä tulevat Toyota ja Skoda. Premium-merkit ovat myös vahvasti edustettuina.
Ja kun aikaa menee muutama vuosi, niin sähköautojakin alkaa olla massoittain ja eri merkeillä ja eri korivaihtoehdoilla ja eri tehoilla jne. sekä uusina, että käytettyinä. Mutta nyt eletään vielä vuotta 2021.
Kannattaa tutustua sähköautoilijoihin, niin huomaatte, että sakkiin mahtuu mm rekkakuskia (ei yrittäjä, vaan renki), lähihoitajaa ja ties mitä muuta. Näistä peleistä on status kaukana. Lähinnä kertoo siitä, että jollain on ollut passeli ajotarve (mielellään mahd paljon kilometrejä ja mahdollisuus koti/työlataukseen) ja pysyy laskin kädessä.
”Emme voi jäädä laakereille lepäämään” – Presidentti Biden asetti sähköautojen myyntitavoitteen 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä
6.8.202110:21päivitetty 6.8.202110:21
Onko tuo joku kilpailu? Niinistöhän voisi pistää paremmaksi vaikka 55%:lla.
Miettikää taaksepäin mitä kaikkea viimeisen 9 vuoden aikana on ehtinyt tapahtua. Vuonna 2030 sähköautoja on Suomessakin ihan eri tavalla ostettavissa kuin tänään 2021. Käytettyjen kantaakin on jo sen verran, että saumaa hankintaan riittää laajalla kansanosalla. Puhumattakaan ihan uusien valikoimasta. Statussymboleja haluavatkaan eivät luonnollisesti jää osattomaksi.
Toivotaan, että infra on kunnossa kanssa, etenkin kotiparkeissa siis. Yleisten latausasemien määrä ehtii kehittyä 9 vuodessa kummasti sekin.
Jos noista pitää valita, niin käyttötilanteesta riippuen joko Leaf tai Ampera. Kumpikin vähän tylsiä, mutta toimivaksi osoittautuneita härveleitä. Amperan voimalinjasta tykkäsin, mutta siitä paketista, johon tuo mainio voimalinja on asennettu en niinkään.
Jos tuon listauksen rahalla olisi oikeasti löydettävä itselleni sähköauto, laajentaisin todennäköisesti Mobile-hakuun, josta löytäisin listasi ylärajoille asettuvan BMW i3:n. Mersun B-Electric menee jo väkisin yli tämän listan autojen hinnan, joten jos kipuraja on jossain 15.000 € tienoilla, silloin jää Mersu ostamatta.
Mobilesta löytyy näiden lisäksi Renault Zoe, mutta se on tarkka ostettava, että saa akut mukaan ettei ole lainapatterilla.
Mutta kyllähän tästä valikoimasta näkee selvästi, että kovin vahvaa vaihtoehtoa muutaman sadan kilometrin mummolareissulle perheen kanssa ei tuolla rahalla saa. Kyllä nämä ovat parhaimmillaan pienten siirtojen kulkineita. Ampera ja i3 REX jäävät käytännössä ainoiksi pienen perheen matka-autoiksi.
Jos sarjahybridi pienemmällä akkurangella kelpaa, sitten selviää, miksi Mitsubishi nousi hetkessä sijoilta "muut osallistujat" yhdeksi suosituimmista käytettynä tuoduista autoista. Lähes koko tuonti-Mitsujen lista on plugari Outlandereita. Sitten alkaa mahtua perhe, elämä ja harrastukset kyytiin ja loput peräkärryyn, vaikka auto ei kallis olekaan. Kun lisäksi AitoSuomiAuton preemio on ihan posketon (verottomassa hinnassa kymppitonnin ero Suomen tappioksi), ei ihme, että Outlandereita tulee laivalasteittain jatkuvana virtana.
Amperan (ja Voltin) ongelmana on jopa normaalia bensiiniautoa suurempi kulutus pelkällä bensiinillä ajettaessa. Loistopuolena taas täysi suorituskyky myös pelkällä sähköllä ajettaessa, joten polttomoottorin ei tarvitse käynnistyä minkään ohituksen takia.
Aivan. Sitä havaintoahan tässä toistetaankin vielä hetken aikaa, että resurssirajoitteisessa autokaupassa halvan sähkärin valitseva joutuu vielä toistaiseksi tinkimään varsin rankasti kaikesta muusta.
Alle kahdenkympin sähköauton ostajan valikoima paranee merkittävästi viimeistään siinä vaiheessa kun nyt 30 - 40 tuhannen väliltä lähtevät ID3 ja muut vastaavat ehtivät puolittaa hintansa vaihtarimarkkinoilla.
@740 GLE kirjoitti:
Aivan. Sitä havaintoahan tässä toistetaankin vielä hetken aikaa, että resurssirajoitteisessa autokaupassa halvan sähkärin valitseva joutuu vielä toistaiseksi tinkimään varsin rankasti kaikesta muusta.
Alle kahdenkympin sähköauton ostajan valikoima paranee merkittävästi viimeistään siinä vaiheessa kun nyt 30 - 40 tuhannen väliltä lähtevät ID3 ja muut vastaavat ehtivät puolittaa hintansa vaihtarimarkkinoilla.
Ainakin tällä hetkellä on viitteitä siitä että plugareiden ja sähkäreiden osalta sitä puolittumista saa odotella vähän polttiksia kauemmin. Juttelin tässä yhden leasingyhtiön excelöinti-ihmisen kanssa, joka sanoi että arvon säilymisessä 3 vuoden jälkeen eroa on toista kymmentä prosenttiyksikköä ladattavien eduksi.
Historiallinen tulos ei tietenkään ole tae tulevasta.
Eli kolme sadasta kuskista ajaa yli 100 km suoritteita ja matkustajia yli sadan km suoritteilla 4 sataa kohti. Jos vielä yksinkertaistaa 3% ajosuoritteista on yli 100 km.
Ja tuosta n. 36 000 eurostakin saa romutuspalkkiona vielä pois 2000 euroa ja autoliikkeen hyvittämänä 500 euroa eli n. 33 500 euroa uudesta ID 4:sta on asiallinen hinta ja on näin tämän hetken uusien autojen keskimääräisessä hinnassa.
Ymmärrätkö sinä noita tilastoja lainkaan?! Ainakin johtopäätöksesi ovat hyvin erikoisia.
Annan esimerkin. Ajan viikolla päivän aikana 10-15 kertaa päivässä <5km pätkiä. Nuo pätkä voi olla perä jälkeen ja kyydissä on 0-3 henkilöä. Viikonloppuna lähdetään sitten serkkutytön synttäreille, 400km sivu, autossa 4 matkustajaa ja yöpymiseen tarvittava varustus. Mihin ryhmään tilastossa kuulun?
Tuo pitkä matka (2×400km) on viikonaikana vain 4% matkoista kappale määräisesti ja kokonaisuudessa vielä harvemmin, eihän tuonne joka viikko ajeta. Toki jonnekin muualle sitten vkl aikana. Ajallisesti ja km määrän osalta kuitenkin valtaosa on pitkää matkaa. Tuohon pitkään matkaan ei riitä edes tuo isompi akku lähellekään. Nyt esimerkki pätkä ajetaan ilman pysähdyksiä alle neljän tunnin.
@Kumppani kirjoitti:
Passelin ajotarpeen ymmärrän, mutta laskimen pysymistä kädessä en ihan suoraan. Varmaan jotakin halkipoikkipinoon-ajattelua.
Laskimen käytöllä viittaan siihen, että eri vaihtoehtoja harkitessa osataan ottaa huomioon myös muut kulut, kuin pelkkä uushankintahinta.
Erittäin usein törmää kyselyihin siitä, että kannattaako ostaa vielä polttis, vai sähkäri, kun työmatkaa on 100 km suuntaansa. Sitten sanotaan että autosta ei kuitenkaan suostuta maksamaan yli 30 tonnia. Tällaisille henkilöille tuntuu usein olevan täysin ihmeellinen ajatus, että jos pistää vaikka 10 tonnia enemmän rahaa sähkäriin, niin polttoaineesta säästyvillä kuluilla hankintahinnan ero tulee kurottua kiinni suht nopeasti.
eri vaihtoehtoja harkitessa osataan ottaa huomioon myös muut kulut, kuin pelkkä uushankintahinta
Yleisesti ottaen voisi tietysti toivoa, että talouslaskentaa osaisi tehdä. Paitsi autoiluun liittyen, niin muutenkin.
....henkilöille tuntuu usein olevan täysin ihmeellinen ajatus, että jos pistää vaikka 10 tonnia enemmän rahaa sähkäriin, niin polttoaineesta säästyvillä kuluilla hankintahinnan ero tulee kurottua kiinni suht nopeasti
Se, että lopputulos olisi aina "osta sillä 10donalla kalliimpi sähkis", niin varmaan se sitten on lähes luonnonlaki.
@Kumppani kirjoitti:
Se, että lopputulos olisi aina "osta sillä 10donalla kalliimpi sähkis", niin varmaan se sitten on lähes luonnonlaki.
Jos näin haluat uskoa.
Minä ainakin uskon, koska olen jo käytännössä laskenut itseni salettiin tuon osalta. Tämähän on aivan normaalia dieselmatematiikkaa, jossa pienempi käyttökustannusten odotus oikeuttaa suuremman ostohinnan.
Sähkäri on täysin luonnollinen valinta,jos saan sen kymppitonnin preemiolla. Tai ei se siinä tilanteessa ole edes preemio, vaan edullisin vaihtoehto toisiaan vastaavien joukossa.
Tämän piti olla matematiikkaa, eikö? Mutta tuo yhtälö toteutuu aina ilmeisesti. Ethän sitä muuten olisi ilmoille loihtinut?
Matematiikan antama tulos riippuu annetuista lähtöarvoista. Auton hankinnassa on (kuten aiemmin sanoin) useita kriteerejä, joiden välillä joutuu puntaroimaan. Usein mukaan tuodaan tunnepohjaisia kriteerejä, joiden käsittelyyn matematiikka ei oikein taivu. Vanha vitsi onkin, että omistamisen kulujen laskeminen tapahtuu niin, että listataan kulut ja laitetaan sellaiset kertoimet, että lopputulos miellyttää.
Matematiikan antama tulos riippuu annetuista lähtöarvoista.
Niinpä.
Auton hankinnassa on useita kriteerejä, joiden välillä joutuu puntaroimaan. Usein mukaan tuodaan tunnepohjaisia kriteerejä, joiden käsittelyyn matematiikka ei oikein taivu.
Niinpä. Se on sitten autonostajan puntaroitava onko matematiikka isommassa vai pienemmässä osassa. Sillä ei ole tekemistä sen kanssa, osaako käyttää laskinta sinänsä, se on liian nopea johtopäätös. Sen "10donan" kohtalo voi kallistua fiilisasioihin painottuvaksi siis, kuten autojen kanssa usein tapahtuu. Sähköauto voi siis jäädä ostamatta vain siksi.
En tiedä oletko itse "järkihankintojen" tekijä autokaupoilla, kun "parempaa" matematiikkaosaamista peräät. Monessa muussa yhteydessä sellaista käytetään "haukkumasanana" kun autojen ostamisesta keskustellaan.
Vai saako "järkiauton hankkiminen" nyt ihan päivitetyn sisältöversion mielestäsi?
Muuten, pitäisikö meidän kieltää toimistopaperi, kun niistä jotkut saavat haavoja sormiinsa?
Ai senkö takia on puhuttu kymmeniä vuosia jo paperittomasta toimistosta? Minä ajattelin, että se liittyi dokumenttien ns. sähköistymiseen ja paperitarpeen vähenemiseen sitä kautta.
Muuten, pitäisikö meidän kieltää toimistopaperi, kun niistä jotkut saavat haavoja sormiinsa?
Ai senkö takia on puhuttu kymmeniä vuosia jo paperittomasta toimistosta? Minä ajattelin, että se liittyi dokumenttien ns. sähköistymiseen ja paperitarpeen vähenemiseen sitä kautta.
Ilman sähköistymistä me kaikki olisimme autuaan tietämättömiä Kumppanin rautalanka väänteisistä tiedotteista.
Satuin näkemään Laakkosen mainoksen. Nissan Leaf käyttöetuna alkaen 315€/kk. Tuo hinta on kyllä kilpailukykyinen lähes minkä tahansa kanssa, myös niiden yleisten viiden tonnin autojen kanssa, kun huomioidaan juoksevat kulut.
Ymmärrän tietysti ettei suurella osalla ihmisistä ole mahdollisuutta saada työsuhdeautoa, ja että leasingvuokra on verotusarvoa suurempi eikä työnantaja välttämättä halua sitä maksaa, ja vuokran päälle toki tulee vielä veroja ja vakuutuksia.
Jos kerran sähköautot tulevat vuonna 2025 olemaan samanhintaisia kuin polttisautot, niin ei niitä voi tällöin enää pitää statussymboleina. Tässä esimakua Saksasta, siellä normaali tavis voi ostaa Skoda Enyaqin vähän päälle 36.000 eurolla ilmeisesti hankintatuen jälkeen. ID4 noin 40.000 euroa.
https://www.autozeitung.de/mercedes-eqa-skoda-enyaq-vw-id4-vergleichstest-200340.html
Eikös Suomessakin perus ID 4:n saa tuella n. 36 000 euroa.
Jos on 77 kilowattitunnin akku, niin hinta on alkaen 47.000 e miinus hankintatuki.
Pienempi akku on 54 kWh.
Mitä sitten? Aika moni joutuu odottamaan käytettynä ostamista jos VW:ia haluaa. Jonkun vuoden päästä.
Ehkä uusien silloin on tarjonta muutenkin parempi kuin nyt - etenkin edullisemmassa luokassa.
Suurimmalle osaa Suomalaisista tilastojen mukaan riittää pienempi akku.
Ajosuorite Km 0–1 1–2 2–3 3–5 5–7 7–10 10– 20 20– 50 50– 100 yli 100 yht.
henkilöauto, kuljettaja 8 10 10 14 9 11 17 14 4 3 henkilöä/sadasta
henkilöauto, matkustaja 7 10 10 16 8 10 18 12 5 4 henkilöä/sadasta
Eli kolme sadasta kuskista ajaa yli 100 km suoritteita ja matkustajia yli sadan km suoritteilla 4 sataa kohti. Jos vielä yksinkertaistaa 3% ajosuoritteista on yli 100 km.
Ja tuosta n. 36 000 eurostakin saa romutuspalkkiona vielä pois 2000 euroa ja autoliikkeen hyvittämänä 500 euroa eli n. 33 500 euroa uudesta ID 4:sta on asiallinen hinta ja on näin tämän hetken uusien autojen keskimääräisessä hinnassa.
https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lti_2018-01_henkiloliikennetutkimus_2016_web.pdf
Aika moni farkku Corollankin n. 40 000 euroa joutuu odottamaan jos rahat ei uuteen riitä.
Kyllä, sama periaate.
Tosin polttisten valikoima 2021 on aivan eri luokkaa käytetyissä - merkistä riippumatta, aina niihin kuuluisiin "keski-ikä 12v" -autoihin asti, ohikin tietysti. Siitä on kyse, ei sen kummemmasta, joten mitä sitten.
Tässä tarjonta max vm 2012 sähköautoista. Onhan noita, mutta ostaistiko Topi27?
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?id_vehicle_type=1&yto=2012&id_country[]=73
Nykyään se eniten myyty ikä on kauppiaiden mukaan 7 vuotta ja hintakin polttonesteestä riippuen 12 100 ja 19 100 euroa. Kamuksin tilastoissa muutaman satasen heitto.
Välitettyjen autojen hinnoissa ja ajomäärissä on suuria käyttövoimakohtaisia eroja
Kiintoisaa on, että AutoVexin välitystilastot näyttävät eri käyttövoimalla kulkevien autojen myös eroavan toisistaan niin keskihintojen kuin keskiajomäärienkin suhteen.
Nuorimpia ovat hybridiautot, keski-iän ollessa noin neljä vuotta ja keskiajokilometrien osoittaessa lukemaa 58 000 km.
Dieselautoilla on kuten arvattua ajettu eniten, vajaat 130 000 km ja bensiinikäyttöiset ovat puolestaan rullanneet tietä keskimäärin 82 000 km per auto.
Hieman yllättäen sekä välitettyjen bensiini- että dieselautojen keskimääräinen ikä on kuitenkin käytännössä tasan sama, noin seitsemän vuotta.
Lue lisää: Ison autokauppiaan tilasto: Käytettyjen hybridien myynti kasvanut yli 40 prosenttia – perinteisten bensa- ja dieselautojen luvut selvästi pienempiä
Hintoja tarkastellessa selviää, että välityspalvelun kautta liikkeisiin myydyt dieselautot ovat oleellisesti arvokkaampia kuin samaa kautta eteenpäin menneet bensiiniautot.
Käytännössä bensiiniautojen mediaanihinta on nyt 12 200 euroa, kun taas dieseleissä sama luku on peräti 19 100 euroa. Mikä taas on yllättävän lähellä huomattavasti uudempien ja vähemmän ajettujen hybridiautojen 21 050 euron tilastokeskihintaa.
– Dieselautojen korkeampi keskihinta selittyy pääsääntöisesti sillä, että suuri osa myydyistä autoista on suurempia premium-segmentin autoja, kuten Audi A6:a ja BMW 5-sarjalaisia. Myydyistä hybrideistä taas peräti 50 prosenttia prosenttia koostuu pienemmistä ja jo uutena edullisemmista autoista kuten Toyota Yariksista ja Hyundai Ioniqeista, AutoVexin myyntipäällikkö Roope Lakaniemi selventää.
Lue lisää: Yli 19 000 ajoneuvoa vuodessa myyvä kauppias avasi tilastojaan: Näille vuosimalleille on nyt kysyntää – keskihinta 12 800 euroa
Kaikkiaan käytettyjen autojen kauppa käy AutoVexin näkemyksen mukaan tällä hetkellä niin vilkkaana, että joistakin vaihtoautoista on markkinoilla jopa pulaa. Mätön ja Lakaniemen mukaan autoliikkeet suorastaan hamstraavat varsinkin tiettyjä tuttuja suosikkeja, mikä näkyy niin merkkitilastossa kuin automallikohtaisissakin luvuissa.
– Tämän vuoden ylivoimaisesti eniten myyty merkki on Volkswagen ja heti perässä tulevat Toyota ja Skoda. Premium-merkit ovat myös vahvasti edustettuina.
https://www.is.fi/autot/art-2000008135621.html
Ja kun aikaa menee muutama vuosi, niin sähköautojakin alkaa olla massoittain ja eri merkeillä ja eri korivaihtoehdoilla ja eri tehoilla jne. sekä uusina, että käytettyinä. Mutta nyt eletään vielä vuotta 2021.
Kannattaa tutustua sähköautoilijoihin, niin huomaatte, että sakkiin mahtuu mm rekkakuskia (ei yrittäjä, vaan renki), lähihoitajaa ja ties mitä muuta. Näistä peleistä on status kaukana. Lähinnä kertoo siitä, että jollain on ollut passeli ajotarve (mielellään mahd paljon kilometrejä ja mahdollisuus koti/työlataukseen) ja pysyy laskin kädessä.
No se on hyvä että on statusajatukset kaukana, onhan se turhista turhinta sellaisen kanssa pelleillä.
Passelin ajotarpeen ymmärrän, mutta laskimen pysymistä kädessä en ihan suoraan. Varmaan jotakin halkipoikkipinoon-ajattelua.
”Emme voi jäädä laakereille lepäämään” – Presidentti Biden asetti sähköautojen myyntitavoitteen 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä
6.8.202110:21päivitetty 6.8.202110:21
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/e038c201-bae4-494f-9d86-08a176514b3e?ref=ampparit:22ed
Onko tuo joku kilpailu? Niinistöhän voisi pistää paremmaksi vaikka 55%:lla.
Miettikää taaksepäin mitä kaikkea viimeisen 9 vuoden aikana on ehtinyt tapahtua. Vuonna 2030 sähköautoja on Suomessakin ihan eri tavalla ostettavissa kuin tänään 2021. Käytettyjen kantaakin on jo sen verran, että saumaa hankintaan riittää laajalla kansanosalla. Puhumattakaan ihan uusien valikoimasta. Statussymboleja haluavatkaan eivät luonnollisesti jää osattomaksi.
Toivotaan, että infra on kunnossa kanssa, etenkin kotiparkeissa siis. Yleisten latausasemien määrä ehtii kehittyä 9 vuodessa kummasti sekin.
Jos noista pitää valita, niin käyttötilanteesta riippuen joko Leaf tai Ampera. Kumpikin vähän tylsiä, mutta toimivaksi osoittautuneita härveleitä. Amperan voimalinjasta tykkäsin, mutta siitä paketista, johon tuo mainio voimalinja on asennettu en niinkään.
Jos tuon listauksen rahalla olisi oikeasti löydettävä itselleni sähköauto, laajentaisin todennäköisesti Mobile-hakuun, josta löytäisin listasi ylärajoille asettuvan BMW i3:n. Mersun B-Electric menee jo väkisin yli tämän listan autojen hinnan, joten jos kipuraja on jossain 15.000 € tienoilla, silloin jää Mersu ostamatta.
Mobilesta löytyy näiden lisäksi Renault Zoe, mutta se on tarkka ostettava, että saa akut mukaan ettei ole lainapatterilla.
Mutta kyllähän tästä valikoimasta näkee selvästi, että kovin vahvaa vaihtoehtoa muutaman sadan kilometrin mummolareissulle perheen kanssa ei tuolla rahalla saa. Kyllä nämä ovat parhaimmillaan pienten siirtojen kulkineita. Ampera ja i3 REX jäävät käytännössä ainoiksi pienen perheen matka-autoiksi.
Jos sarjahybridi pienemmällä akkurangella kelpaa, sitten selviää, miksi Mitsubishi nousi hetkessä sijoilta "muut osallistujat" yhdeksi suosituimmista käytettynä tuoduista autoista. Lähes koko tuonti-Mitsujen lista on plugari Outlandereita. Sitten alkaa mahtua perhe, elämä ja harrastukset kyytiin ja loput peräkärryyn, vaikka auto ei kallis olekaan. Kun lisäksi AitoSuomiAuton preemio on ihan posketon (verottomassa hinnassa kymppitonnin ero Suomen tappioksi), ei ihme, että Outlandereita tulee laivalasteittain jatkuvana virtana.
Amperan (ja Voltin) ongelmana on jopa normaalia bensiiniautoa suurempi kulutus pelkällä bensiinillä ajettaessa. Loistopuolena taas täysi suorituskyky myös pelkällä sähköllä ajettaessa, joten polttomoottorin ei tarvitse käynnistyä minkään ohituksen takia.
Aivan. Sitä havaintoahan tässä toistetaankin vielä hetken aikaa, että resurssirajoitteisessa autokaupassa halvan sähkärin valitseva joutuu vielä toistaiseksi tinkimään varsin rankasti kaikesta muusta.
Alle kahdenkympin sähköauton ostajan valikoima paranee merkittävästi viimeistään siinä vaiheessa kun nyt 30 - 40 tuhannen väliltä lähtevät ID3 ja muut vastaavat ehtivät puolittaa hintansa vaihtarimarkkinoilla.
Ainakin tällä hetkellä on viitteitä siitä että plugareiden ja sähkäreiden osalta sitä puolittumista saa odotella vähän polttiksia kauemmin. Juttelin tässä yhden leasingyhtiön excelöinti-ihmisen kanssa, joka sanoi että arvon säilymisessä 3 vuoden jälkeen eroa on toista kymmentä prosenttiyksikköä ladattavien eduksi.
Historiallinen tulos ei tietenkään ole tae tulevasta.
Ymmärrätkö sinä noita tilastoja lainkaan?! Ainakin johtopäätöksesi ovat hyvin erikoisia.
Annan esimerkin. Ajan viikolla päivän aikana 10-15 kertaa päivässä <5km pätkiä. Nuo pätkä voi olla perä jälkeen ja kyydissä on 0-3 henkilöä. Viikonloppuna lähdetään sitten serkkutytön synttäreille, 400km sivu, autossa 4 matkustajaa ja yöpymiseen tarvittava varustus. Mihin ryhmään tilastossa kuulun?
Tuo pitkä matka (2×400km) on viikonaikana vain 4% matkoista kappale määräisesti ja kokonaisuudessa vielä harvemmin, eihän tuonne joka viikko ajeta. Toki jonnekin muualle sitten vkl aikana. Ajallisesti ja km määrän osalta kuitenkin valtaosa on pitkää matkaa. Tuohon pitkään matkaan ei riitä edes tuo isompi akku lähellekään. Nyt esimerkki pätkä ajetaan ilman pysähdyksiä alle neljän tunnin.
Laskimen käytöllä viittaan siihen, että eri vaihtoehtoja harkitessa osataan ottaa huomioon myös muut kulut, kuin pelkkä uushankintahinta.
Erittäin usein törmää kyselyihin siitä, että kannattaako ostaa vielä polttis, vai sähkäri, kun työmatkaa on 100 km suuntaansa. Sitten sanotaan että autosta ei kuitenkaan suostuta maksamaan yli 30 tonnia. Tällaisille henkilöille tuntuu usein olevan täysin ihmeellinen ajatus, että jos pistää vaikka 10 tonnia enemmän rahaa sähkäriin, niin polttoaineesta säästyvillä kuluilla hankintahinnan ero tulee kurottua kiinni suht nopeasti.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Yleisesti ottaen voisi tietysti toivoa, että talouslaskentaa osaisi tehdä. Paitsi autoiluun liittyen, niin muutenkin.
Se, että lopputulos olisi aina "osta sillä 10donalla kalliimpi sähkis", niin varmaan se sitten on lähes luonnonlaki.
Jos näin haluat uskoa.
Minä ainakin uskon, koska olen jo käytännössä laskenut itseni salettiin tuon osalta. Tämähän on aivan normaalia dieselmatematiikkaa, jossa pienempi käyttökustannusten odotus oikeuttaa suuremman ostohinnan.
Sähkäri on täysin luonnollinen valinta,jos saan sen kymppitonnin preemiolla. Tai ei se siinä tilanteessa ole edes preemio, vaan edullisin vaihtoehto toisiaan vastaavien joukossa.
Se, että lopputulos olisi aina "osta sillä 10donalla kalliimpi sähkis", niin varmaan se sitten on lähes luonnonlaki.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Tämän piti olla matematiikkaa, eikö? Mutta tuo yhtälö toteutuu aina ilmeisesti. Ethän sitä muuten olisi ilmoille loihtinut?
Matematiikan antama tulos riippuu annetuista lähtöarvoista. Auton hankinnassa on (kuten aiemmin sanoin) useita kriteerejä, joiden välillä joutuu puntaroimaan. Usein mukaan tuodaan tunnepohjaisia kriteerejä, joiden käsittelyyn matematiikka ei oikein taivu. Vanha vitsi onkin, että omistamisen kulujen laskeminen tapahtuu niin, että listataan kulut ja laitetaan sellaiset kertoimet, että lopputulos miellyttää.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Niinpä.
Niinpä. Se on sitten autonostajan puntaroitava onko matematiikka isommassa vai pienemmässä osassa. Sillä ei ole tekemistä sen kanssa, osaako käyttää laskinta sinänsä, se on liian nopea johtopäätös. Sen "10donan" kohtalo voi kallistua fiilisasioihin painottuvaksi siis, kuten autojen kanssa usein tapahtuu. Sähköauto voi siis jäädä ostamatta vain siksi.
En tiedä oletko itse "järkihankintojen" tekijä autokaupoilla, kun "parempaa" matematiikkaosaamista peräät. Monessa muussa yhteydessä sellaista käytetään "haukkumasanana" kun autojen ostamisesta keskustellaan.
Vai saako "järkiauton hankkiminen" nyt ihan päivitetyn sisältöversion mielestäsi?
Ai senkö takia on puhuttu kymmeniä vuosia jo paperittomasta toimistosta? Minä ajattelin, että se liittyi dokumenttien ns. sähköistymiseen ja paperitarpeen vähenemiseen sitä kautta.
Ilman sähköistymistä me kaikki olisimme autuaan tietämättömiä Kumppanin rautalanka väänteisistä tiedotteista.