Sähköauto letkan keulilla, tuttu näky kesäisillä ja talvisilla teillä. Aiheuttaako hitaasti ajava auto vaaraa muille autoilijoille, tämä alkaa olla hyvin ajankohtainen kysymys muuttuvassa ympäristössä.
@tracktest kirjoitti:
Sähköauto letkan keulilla, tuttu näky kesäisillä ja talvisilla teillä. Aiheuttaako hitaasti ajava auto vaaraa muille autoilijoille, tämä alkaa olla hyvin ajankohtainen kysymys muuttuvassa ympäristössä.
Ei aiheuta. Perässäroikkuminen ja / tai vaarallinen ohittaminen on perässäroikkujan ja vaarallisen ohittajan omalla vastuulla.
Samankaltainen vaikea kysymys. Aiheuttaako minihameen käyttö raiskauksia?
Sähköautolla ajava hidastaa mieluimmin nopeutta kuin luopuu kesähelteillä autonsa ilmastoinnista. Toivottavasti latausasemat lisääntyvät samaa tahtia kuin autokanta uudistuu. Liikenteen sujuvuus on kaikkien etu.
@tracktest kirjoitti:
Viidenkympin vauhti satasen alueella alkaa olla sakon paikka. Sähkön käydessä vähiin nopeutta vähennetään tarpeen mukaan.
Kaikin mopoautot ja traktorimönkijöt jne. on sakotettava?
Mainitsemillasi vehkeillä liikutaan pääasiassa kaupungeissa ja mökkiteillä. Eipä niillä kukaan moottoriteille lähde, sakothan siitä napsahtaa.
Jaaha nopeuden koskisikin vain moottoriteitä, sillä on jo määräykset alimmalle rakenteelliselle nopeudelle.
Pillastuit aivan suotta, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Huomattavan hitaalla nopeudella aiheutetaan aina ongelmia, ajetaan sitten 80-100 km/h nopeudella. Satasen nopeudessa viidenkympin nopeutta menevä hidastaa liikennettä ja aiheuttaa ruuhkia. Samalla liikenteen sujuvuus heikkenee oleellisesti.
@tracktest kirjoitti:
Viidenkympin vauhti satasen alueella alkaa olla sakon paikka. Sähkön käydessä vähiin nopeutta vähennetään tarpeen mukaan.
Kaikin mopoautot ja traktorimönkijöt jne. on sakotettava?
Mainitsemillasi vehkeillä liikutaan pääasiassa kaupungeissa ja mökkiteillä. Eipä niillä kukaan moottoriteille lähde, sakothan siitä napsahtaa.
Jaaha nopeuden koskisikin vain moottoriteitä, sillä on jo määräykset alimmalle rakenteelliselle nopeudelle.
Pillastuit aivan suotta, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Huomattavan hitaalla nopeudella aiheutetaan aina ongelmia, ajetaan sitten 80-100 km/h nopeudella. Satasen nopeudessa viidenkympin nopeutta menevä hidastaa liikennettä ja aiheuttaa ruuhkia. Samalla liikenteen sujuvuus heikkenee oleellisesti.
Miten yleistä tuollainen 50 km/h ajaminen on 80-100 km/h rajoituksella? Muutoinhan on syytä varautua siihen että kuorma-autot ja yhdistelmät saavat ajaa korkeintaan 80 km/h, oli sitten kyseessä soratie tai moottoritie. Tai voi moottoriteitä lukuun ottamatta tiellä kulkea hitaampi traktorikin.
Minulle oli vielä joitakin vuosia sitten polttoaine kallista, joten ymmärrän hyvin säästämisen. Tai jos joku haluaa säästää aikaa (vaikka lompakko pullottaisi seteleitä), niin hitaammalla ajonopeudella voi päästä nopeammin perille kuin pysähtymällä jonnekin lataamaan. Formula 1:stä tuttu ilmiö, että varikkopysähdykset voivat maksaa sen verran että ei pääse palkintopallille.
Miten yleistä tuollainen 50 km/h ajaminen on 80-100km/h rajoituksella?
Kokemukseni mukaan ei kovin yleistä. Paremminkin motarilla näkee ajettavan n. 80:aa, siis 120:n alueella. Muilla maanteillä menevät siis virran mukana tavallaan, kun on rajoitus joka tapauksessa 80-100km/h.
@Tracketest: päätit aloittaa aiheesta uudella otsikolla. Ei se huono juttu ollut, mutta en ole nähnyt kommenttiasi siihen, miksi jaksoit morkkailla nimimerkki Herbertiä ajamassa motarilla 105km/h. Syyllistit vaikka mistä häntä.
Jatkatko siis samalla linjalla tässä osioissa, kohteena todella iso joukko, eli sähköautoilijat?
Eiköhän tämä nopeuskeskutelu ole jo kaluttu, 105km/h ei pitäis olla kenellekään onglema moottoritiellä. Ei edes talvirajjoituksilla, ko. nopeus ei silloinkaan kiinnosta edes virkavaltaa (=ylitä puuttumiskynnystä).
@tracktest kirjoitti:
Omien kertomustesi mukaan ajat itse 120 km/h alueella 105 km/h, huomioit kuitenkin sen.
Edellä oli puhetta 50 ajonopeudesta 80-100 rajoituksella. Minun 105 on moottoritiellä 120 rajoituksella, jossa en kerää perääni jonoa. Kuten 539 totesi, ohittaminen on silloin ongelmatonta.
@tracktest kirjoitti:
Omien kertomustesi mukaan ajat itse 120 km/h alueella 105 km/h, huomioit kuitenkin sen.
Edellä oli puhetta 50 ajonopeudesta 80-100 rajoituksella. Minun 105 on moottoritiellä 120 rajoituksella, jossa en kerää perääni jonoa. Kuten 539 totesi, ohittaminen on silloin ongelmatonta.
Ajatko 80-100 km/h alueella tuota -15 km/h nopeutta keräten jonoa taaksesi?
En. Motarilla alle suurimman sallitun ajaminen ei aiheuta jonoja, joten ajonopeuden valinta on vapaampaa. Lisäksi ajan säästö on pienempi 105/120 vrt 65/80 tai 85/100, joten motarilla suurinta sallittua ajaminen tuottaa vähemmän hyötyä suhteessa kustannuksiin.
Edelleen kannattaa muistella parin vuoden takaista tilannetta, jossa polttoaineiden hinnat nousivat 2 €/l suuruusluokkaan. Taisipa huippuhinnat olla yli 2,2 €/l. Silloin motivaatio säästöön lisääntyi, mikä näkyi etenkin motarin ajonopeuksissa. Sittemmin tilanteeseen totuttiin ja ajonopeudet palautuivat ja myöhemmin hinnatkin laskivat. Mutta edelleen ollaan 0,3€/l lähtötilannetta kovemmalla tasolla. Ainakaan minulla ei palkkakehitys ole pysynyt perässä.
@Herbert kirjoitti:
En. Motarilla alle suurimman sallitun ajaminen ei aiheuta jonoja, joten ajonopeuden valinta on vapaampaa. Lisäksi ajan säästö on pienempi 105/120 vrt 65/80 tai 85/100, joten motarilla suurinta sallittua ajaminen tuottaa vähemmän hyötyä suhteessa kustannuksiin.
Edelleen kannattaa muistella parin vuoden takaista tilannetta, jossa polttoaineiden hinnat nousivat 2 €/l suuruusluokkaan. Taisipa huippuhinnat olla yli 2,2 €/l. Silloin motivaatio säästöön lisääntyi, mikä näkyi etenkin motarin ajonopeuksissa. Sittemmin tilanteeseen totuttiin ja ajonopeudet palautuivat ja myöhemmin hinnatkin laskivat. Mutta edelleen ollaan 0,3€/l lähtötilannetta kovemmalla tasolla. Ainakaan minulla ei palkkakehitys ole pysynyt perässä.
Hyväksyn vastauksesi. Voit ajaa kuten kuvaat, ei siinä mitään. Mitä mieltä olet pitäisikö tuota -15 alkaa soveltaa laajemmin, annat siitä hieman sellaista kuvaa. Oma mielipiteeni on pysytään nopeusrajoituksissa ja huonoilla keleillä mennään turvallisuus edellä.
Nythän sekin on sitten varmistettu. Moottoritien esimerkit liittyvät nimenomaan tilanteisiin moottoriteillä. Kaksikaistaisille teille ne ei ole sovellettavissa. Logiikasta pitää pitää näissä keskusteluissa tiukasti kiinni. Joskushan on nopeuden muutoksen vaikutuksesta puhuttaessa joku hämmästellyt, miten nopeuden kasvattaminen voi lisätä riskiä, kun motarilla 120 on paljon turvallisempaa kuin 80 tavallisella maantiellä.
Kesällä edellämme meni auto joka ajoi tavallisella maantiellä 80 km/h alueella 70 km/h nopeudella ja 60 km/h alueella 50 km/h nopeudella. Siinä sovellettiin hitaammin ajamista 10 kilometriä, mitä sen perässä ajettiin. Välillä nopeus nousi sallittuun mutta aika-ajoin hiipui -10 km/h nopeuteen. Keli oli kesäinen eikä satanut, auto uudehko sähköauto. Pidin mutkaisella tiellä riittävää turvaväliä koko ajan ajaessani tämän perässä, siinä saatettiin ajaa vain säästävällä tavalla. Onhan näitä nyt muitakin, mutta tässä yksi kokemus säästävästä ajosta.
Joskus tulee mieleen, että minun joskus käyttämä 85 satasen alueella tulkitaan mateluksi. Silloin on kuitenkin kyse siitä, että näen kauempana joko yhden tai useamman auton ajavan suunnilleen tuota nopeutta, mutta minun ei kannata joko ohituspaikkojen puutteen tai liikenteen vilkkauden yrittää ohitusta. Silloin jään muutaman sadan metrin päähän ajelemaan. Minut saavuttava ei tätä hoksaa, vaan näkee "taas yhden alinopeutta ajavan tientukkona olevan kuskin". Joskus tällainen on päässyt minusta ohi, mutta jäänyt loppumatkaksi seuraavan perään. Joko tajusi pelin juonen tai sitten ei yksinkertaisesti ahtaastikaan päässyt enää seuraavasta ohi.
Ei aiheuta. Perässäroikkuminen ja / tai vaarallinen ohittaminen on perässäroikkujan ja vaarallisen ohittajan omalla vastuulla.
Samankaltainen vaikea kysymys. Aiheuttaako minihameen käyttö raiskauksia?
Viidenkympin vauhti satasen alueella alkaa olla sakon paikka. Sähkön käydessä vähiin nopeutta vähennetään tarpeen mukaan.
Sähköautolla ajava hidastaa mieluimmin nopeutta kuin luopuu kesähelteillä autonsa ilmastoinnista. Toivottavasti latausasemat lisääntyvät samaa tahtia kuin autokanta uudistuu. Liikenteen sujuvuus on kaikkien etu.
Kaikin mopoautot ja traktorimönkijöt jne. on sakotettava?
Mainitsemillasi vehkeillä liikutaan pääasiassa kaupungeissa ja mökkiteillä. Eipä niillä kukaan moottoriteille lähde, sakothan siitä napsahtaa.
Jaaha nopeuden koskisikin vain moottoriteitä, sillä on jo määräykset alimmalle rakenteelliselle nopeudelle.
Pillastuit aivan suotta, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Huomattavan hitaalla nopeudella aiheutetaan aina ongelmia, ajetaan sitten 80-100 km/h nopeudella. Satasen nopeudessa viidenkympin nopeutta menevä hidastaa liikennettä ja aiheuttaa ruuhkia. Samalla liikenteen sujuvuus heikkenee oleellisesti.
Miten yleistä tuollainen 50 km/h ajaminen on 80-100 km/h rajoituksella? Muutoinhan on syytä varautua siihen että kuorma-autot ja yhdistelmät saavat ajaa korkeintaan 80 km/h, oli sitten kyseessä soratie tai moottoritie. Tai voi moottoriteitä lukuun ottamatta tiellä kulkea hitaampi traktorikin.
Minulle oli vielä joitakin vuosia sitten polttoaine kallista, joten ymmärrän hyvin säästämisen. Tai jos joku haluaa säästää aikaa (vaikka lompakko pullottaisi seteleitä), niin hitaammalla ajonopeudella voi päästä nopeammin perille kuin pysähtymällä jonnekin lataamaan. Formula 1:stä tuttu ilmiö, että varikkopysähdykset voivat maksaa sen verran että ei pääse palkintopallille.
@Lukija21885 kirjoitti:
Kokemukseni mukaan ei kovin yleistä. Paremminkin motarilla näkee ajettavan n. 80:aa, siis 120:n alueella. Muilla maanteillä menevät siis virran mukana tavallaan, kun on rajoitus joka tapauksessa 80-100km/h.
@Tracketest: päätit aloittaa aiheesta uudella otsikolla. Ei se huono juttu ollut, mutta en ole nähnyt kommenttiasi siihen, miksi jaksoit morkkailla nimimerkki Herbertiä ajamassa motarilla 105km/h. Syyllistit vaikka mistä häntä.
Jatkatko siis samalla linjalla tässä osioissa, kohteena todella iso joukko, eli sähköautoilijat?
En muista koskaan nähneeni sähköauton ajavan n. 50 km/h 80-100 rajoituksella. Päinvastoin aina joskus.
Herbert huomioit vain ylinopeutta ajavat, alinopeutta ajavista et ole luennoinut.
Miten voin huomioida sellaista, jota en ole tavannut?
Omien kertomustesi mukaan ajat itse 120 km/h alueella 105 km/h, huomioit kuitenkin sen.
Eiköhän tämä nopeuskeskutelu ole jo kaluttu, 105km/h ei pitäis olla kenellekään onglema moottoritiellä. Ei edes talvirajjoituksilla, ko. nopeus ei silloinkaan kiinnosta edes virkavaltaa (=ylitä puuttumiskynnystä).
HR voisi valaista sitä miten alas nopeuden voi pudottaa säästäessään sähköä päästäkseen perille ilman välilatausta.
Olipa hauska kysymys, en osaa kertoa tuota😊. Mutta osaisitko sinä kertoa, kuinka paljon pitää tankata bensaa, jotta se riittää koko matkalle?
Isolla tankilla varustettu auto menee aina tankillisella perille.
Minun autossa on akussa energiaa jäljellä vielä puoli akullista, kun olen perillä.
Tankissa on aina polttoainetta ja kaikki menee mitä sinne tankataan.
Minulla on kerran loppunut bensa keskenmatkan, kun uuden citikan bensamittari valehteli.
Tankissa oleva koho taisi jumittua, niin tahtoi joskus käydä. Samalla tavalla kävi kerran täällä, elettiin 80-luvun puoltaväliä.
Edellä oli puhetta 50 ajonopeudesta 80-100 rajoituksella. Minun 105 on moottoritiellä 120 rajoituksella, jossa en kerää perääni jonoa. Kuten 539 totesi, ohittaminen on silloin ongelmatonta.
Ajatko 80-100 km/h alueella tuota -15 km/h nopeutta keräten jonoa taaksesi?
En. Motarilla alle suurimman sallitun ajaminen ei aiheuta jonoja, joten ajonopeuden valinta on vapaampaa. Lisäksi ajan säästö on pienempi 105/120 vrt 65/80 tai 85/100, joten motarilla suurinta sallittua ajaminen tuottaa vähemmän hyötyä suhteessa kustannuksiin.
Edelleen kannattaa muistella parin vuoden takaista tilannetta, jossa polttoaineiden hinnat nousivat 2 €/l suuruusluokkaan. Taisipa huippuhinnat olla yli 2,2 €/l. Silloin motivaatio säästöön lisääntyi, mikä näkyi etenkin motarin ajonopeuksissa. Sittemmin tilanteeseen totuttiin ja ajonopeudet palautuivat ja myöhemmin hinnatkin laskivat. Mutta edelleen ollaan 0,3€/l lähtötilannetta kovemmalla tasolla. Ainakaan minulla ei palkkakehitys ole pysynyt perässä.
Hyväksyn vastauksesi. Voit ajaa kuten kuvaat, ei siinä mitään. Mitä mieltä olet pitäisikö tuota -15 alkaa soveltaa laajemmin, annat siitä hieman sellaista kuvaa. Oma mielipiteeni on pysytään nopeusrajoituksissa ja huonoilla keleillä mennään turvallisuus edellä.
En ole antanut kuvaa, että muuallakin pitäisi pudottaa ajonopeuksia. En käsitä, mistä tuollainen mielikuva on voinut syntyä.
Väärä mielikuva syntyy ehkä siitä moottoritien -15 nopeudesta, joka luo mielikuvaa nopeuden laskemisesta muillakin osuuksilla.
Nythän sekin on sitten varmistettu. Moottoritien esimerkit liittyvät nimenomaan tilanteisiin moottoriteillä. Kaksikaistaisille teille ne ei ole sovellettavissa. Logiikasta pitää pitää näissä keskusteluissa tiukasti kiinni. Joskushan on nopeuden muutoksen vaikutuksesta puhuttaessa joku hämmästellyt, miten nopeuden kasvattaminen voi lisätä riskiä, kun motarilla 120 on paljon turvallisempaa kuin 80 tavallisella maantiellä.
Kesällä edellämme meni auto joka ajoi tavallisella maantiellä 80 km/h alueella 70 km/h nopeudella ja 60 km/h alueella 50 km/h nopeudella. Siinä sovellettiin hitaammin ajamista 10 kilometriä, mitä sen perässä ajettiin. Välillä nopeus nousi sallittuun mutta aika-ajoin hiipui -10 km/h nopeuteen. Keli oli kesäinen eikä satanut, auto uudehko sähköauto. Pidin mutkaisella tiellä riittävää turvaväliä koko ajan ajaessani tämän perässä, siinä saatettiin ajaa vain säästävällä tavalla. Onhan näitä nyt muitakin, mutta tässä yksi kokemus säästävästä ajosta.
Joskus tulee mieleen, että minun joskus käyttämä 85 satasen alueella tulkitaan mateluksi. Silloin on kuitenkin kyse siitä, että näen kauempana joko yhden tai useamman auton ajavan suunnilleen tuota nopeutta, mutta minun ei kannata joko ohituspaikkojen puutteen tai liikenteen vilkkauden yrittää ohitusta. Silloin jään muutaman sadan metrin päähän ajelemaan. Minut saavuttava ei tätä hoksaa, vaan näkee "taas yhden alinopeutta ajavan tientukkona olevan kuskin". Joskus tällainen on päässyt minusta ohi, mutta jäänyt loppumatkaksi seuraavan perään. Joko tajusi pelin juonen tai sitten ei yksinkertaisesti ahtaastikaan päässyt enää seuraavasta ohi.