Viime aikoina keskustelua on herättänyt tiestön huonontunut kunto. Routavaurioita korjaillaan jollain aikataululla, uutta asfalttia saa odottaa ikuisuuden. Valtio säästää väärissä paikoissa liikenneturvallisuuden kustannuksella. Päättäjät herätys!
Pyöräteiden vaaralliset paikat pitäisi merkata! Piennar on aivan liian kapea turvalliseen pyöräilyyn.
Poliisi kertoi eilen selvittävänsä, syyllistyikö kuorma-autonkuljettaja liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kuolemantuottamukseen.
Tien leveys on aivan liian kapea tuolle viivoitukselle. Piennar on aivan liian kapea turvalliseen pyöräilyyn/mopoiluun. Tien keskellä on tuplaviivoitus joka kaventaa piennarta entisestään. Missä järki?
Kuten toisessa viestiketjussa totesin, jäljelle jäänyt piennar on tuhottu tärinäraidalla. Pyöräilijän on pakko ajaa reunaviivan vasemmalla puolella. Tärinäraidan alueella pyörän hallittavuus on surkea ja tuloksena voi olla jotain muuta kuin suora ajolinja. Se tosin ei poista sitä, että autolla ohittajan pitäisi jättää vähintään 1,5 m, mielummin enemmän sivuttaisetäisyyttä pyöräilijään.
Pyöräilijä on 80 cm leveä. Jos tämän ajolinja on 30 sentin päässä reunaviivasta, pyöräilijän vasen puoli on 70 cm reunaviivasta.
Jos kaistan leveys on 3,5 m, pyöräilijän ja keskiviivan väliin jää 2,8 m. Kun siitä otetaan 2 m sivuttaisetäisyyteen, pitää ohittajan olla käytännössä kokonaan vastaantulijan puolella. Henkilöauton leveys on n. 2,2...2,3 m, raskas liikenne ehkä metrin leveämpi.
Tästä voi jokainen analysoida sitä, onko oma ajotapa linjassa sen kanssa, miten liian läheltä ohittaviin itse suhtautuu.
Hyviä huomioita! Hirvittää tuota piennarta ajavien turvallisuus. Ei ole ihme, että kävi niin kuin kävi. Liian läheltä ajavien osuus on marginaalinen, mutta kaikki on liikaa. Autokoulussa opetettiin tämäkin, se kuului perusteelliseen ajo-opetukseen menneinä hyvinä aikoina. Nyt kaikki on typistetty pikapakettiin ja itse opiskeluun. Simulaattoreilla hoidetaan käytännön ajo-opetusta aivan liian kanssa. Jotenkin tässä ajassa säästäminen on mennyt liian pitkälle, tiestömme rapistuu kaiken aikaa. Jokainen hallitus selittää parhain päin miksei mitään tehdä asialla vaikka pitäisi. Aina löytyy selitys, todellisia tekoja vähemmän. Hölmöläisten puuhastelua jossa järjelle ei ole sijaa.
Muuten sama mieltä, mutta läheltä ohittavia on aika paljon.
Pyöräilijänä olet tuosta paremmin kartalla. Autoillessa ohitan pyöräilijät aina riittävällä etäisyydellä.
Saariston rengastiellä aina hirvittää kun vanha kapea tie muutenkin ja autoilijoilla kauhea itsekäs kiire seuraavalle lautalle tai ei minnekään, mutta pyöräilijöitä ohitettaessa ei hidasteta pätkän vertaa pääsääntöisesti ja pyöräilijöitä ohitetaan jatkuvasti jopa vastaan tulevan henkilöauton tai linja-autonkin kohdalla. Ruuhkaisimpana aikana pyöräilijöitä voi olla molemmin puolin tietä kahden vastakkain kulkevan auton kanssa samalla kohdalla ja pyöräilijöitä voi olla useita peräkkäin varsin usein vielä tälläinen peräkärry perässä, jossa retkivälineitä tai lapsia tai koiria.
Onneksi pyöräilijöistä kokeneemmat pysähtyvät muutamaksi minuutiksi, jotta lautalta kaahaileva sekopää porukka pääsee ohi.
En epäile tuota. Kiinnostaa vaan tietää, paljonkohan on niitä, jotka tuntevat syyllistyvänsä liian läheltä ohittamiseen.
Se riittää ettei osu
Täällä ei yhtään, mutta tuolla oikeassa elämässä varmana aika moni.
Muutaman kerran kesässä tulee Korppooseen mentyä ja pääsääntöisesti autot liki pysähtyvät pyöräilijöiden kohdalla, jos ohitustilaa ei ole.
Mutta tuo kaahailuongelma on aikataulujen laatijan luoma. Lautalta toiselle saa tosiaan ajaa nilkka suorana ihannetulokseen pääsemiseksi. Pienikin viivytys lautalta pääsyssä aiheuttaa vartin tai pahimmillaan tuntien odotuksen seuraavalla. Välillä lautoilla myös arvotaan uusi järjestys ulospääsyyn ja ensiksi tullut pääseekin jonon jatkoksi. Jotain järkeä pitäisi kaahaustarpeeseen saada.
"Muutaman kerran kesässä tulee Korppooseen mentyä ja pääsääntöisesti autot liki pysähtyvät pyöräilijöiden kohdalla, jos ohitustilaa ei ole."
No mitä nyt 5 vuotta kulkenut saaristotietå keskimäärin 2 kertaa viikossa edes takaisin niin tuollaista tilannetta en ole nähnyt.
Sen sijaan esim. viimeviikolla Turkuun päin mentäessä Nauvon puolella n. 5-6 km ennen lauttaa loivasti oikealle kaartavassa kohdassa ambulanssi hidasti nopeuttaan oikealla olevia pyöräilijöitä ja sivutieltä tulevaa autoilijaa väistäen niin eikös lancin takana ollut autoilija joka ei voinut nähdä edessä olevaa liikennettä tien kaartuessa loivasti oikealle eikä pyöräilijää ja autoilijaa lancin läpi lisännyt kaasua ja vasemmalta lancin ohi täysin idioottimaisessa paikassa. No lancci oli jo onneksi paikalla ja perässsä tuli palokunta siivoamaan jätteet.
"Mutta tuo kaahailuongelma on aikataulujen laatijan luoma."
Aika taulussa ei ole virhettä vaan kuskit yksin syypäitä varaten liian tiukan aikataulun reitille.
Prostvikistä kulkee lautat n. 15 min välein, joten todella helppo tulla aikaisemmalle lautalle, jolloin keriää kyllä turvallisesti seuraaville lautoille.
Pelkkää kusta päässä jos väittää itseään niin kiireiseksi, ettei voi aiemmalle lautalle ajoittaa matkaansa, jolloin ei tarvitse ajella ylinopeutta vaarantaen muut liikkujat.
"Välillä lautoilla myös arvotaan uusi järjestys ulospääsyyn ja ensiksi tullut pääseekin jonon jatkoksi."
Pääsääntöinen kulkujärjestys on tarkoituksella ammattiliikenne (linja-autot, taksien sairaalakyydit ja yrittäjät ensin ei turistit.
Itselläni ei ole tuollakaan kiirettä, joten monesti olen lauttaa odotellut. Odottelu on alkanut sillä, että edellinen lautta on juuri minuutin sisään lähtenyt rannasta, joten siihenkin olisi kerinnyt vähän pyrkivämmällä ajolla.
Tuollainen erikoinen tapahtuma ei taida sääntöä luoda. Jos sivutieltä tunkee auto eteen ja samalla on myös pyöräilijöitä samassa paikkaa, tilanne on kyllä yllättävä kaikille. Kun takana tuleva on pitänyt nykysuomalaisittain riittävän viiden metrin turvavälin, ei ihme että siivottavaa tuli. Mutta ei tuo taida normaalia ajamista kuitenkaan olla vai onko tuo tosiaan normaali eikä poikkeus?
Noille ryhmille on muuten sellainen kiva ohituslappusysteemi ja oma kaistansakin rannassa, joten me maallikotkin huomaamme eron. Yrittäjyyttä ei ilman lappua tosin huomioida mitenkään, moni firman autolla kulkeva on palkollinen.
Ja joskus lautoilla ollaan turhankin tarkkoja ajojärjestyksestä. Kerran olin keskikaistan kärjessä, mutta en vielä ajovuorossa. Piti taittaa molemmat peilit sisään, että saatiin lautta purettua oikeassa järjestyksessä, kun takaatulevia ahdisti. Mutta joskus tosiaan ensin tullut jää jonon hännille ilman syytä.
Juuri siksi pyöräilijää ja mopoilijaa ei mahdu ohittamaan kuin vilkun kera vasemmalta kaistalta.
Palattaessa vilkku oikealle myös, että varottava kohta tulee merkatuksi mahdollisella takana tulevalle.
En osta tätä teoriaa. Kyse taitaa olla pikemminkin siitä, että lauttasatamaan johtavalla tiellä ajetaan rauhassa silloin kuin tiedetään aikaa seuraavalle lautalle olevan hyvin. Tarpeeton kiire ei aiheudu siitä, että olisi lähdetty myöhään tai oltaisiin jollain tavoin kiireisiä, vaan nopeus alkaa nousta sen tietoisuuden seurauksena, että seuraavalle lautalle ehtiminen alkaa olla tarkalla vaikka seuraavan lautan odottelu ei mitään rikkoisikaan. Kyse on siis samasta ilmiöstä kuin vihreisiin valoihin tai pysäkillä odottavaan bussiin kiirehtimisessä.
Vaikka tunnistettava syy onkin, se ei tietenkään ole järkevä syy.
No ei paljon sinun ostamisesi kiinnosta, mutta ei minulle ole ikinä ketään tullut liikennevaloissa huutamaan nyt en kerkiä sinne tai tänne, olisitte ajaneet minuutin kovempaa niin olisin kerennyt, jopa Nauvon Salen pihassa porukat kähinöivät vielä Prostvikin lauttaehtimisistä.
Ilmeisesti Topi27:lla on sellainen sähkö-Audi, jolla ei voi ajaa yli 50 km/h ja Topi27 vielä pysähtyy jonon kärjessä Saleen. Nauvoon menijöille pitäisi olla ihan omat jonotuskaistat, kun sinne pääsee vähän väliä ja yötä myöten. Kauemmas kulkevia harmittaa, kun rannassa joutuu odottamaan sen yhden vuoron yli, kun ei mahdu mukaan ja sitten onkin riittävä kiire seuraavalle lautalle. Yhden lautan voi missata, mutta kahden missaamisella saa odottaa tunteja Galtbyssä. Saleen ei siis voi pysähtyä.
Takaisin mantereelle ei muuten ole mitään kiirettä. Aina pääsee seuraavaan lauttaa yöpymättä välillä.
Helsingissä pyöräilijä kuoli ja nyt pohditaan sekavien merkintöjen osuutta asiaan. Teslan tekniikan toimivuutta varmaan käsitellään jo jossain muualla. En ole käynyt tarkistamassa muita viestiketjuja, mutta pysyköön se puoli asiasta poissa liikenne-aiheista.
https://yle.fi/uutiset/3-12577928
Tienkäyttäjän ei tarvitse nähdä liikennemerkin harmaata selkäpuolta. Jos pyöräilijä voi olettaa, että toisella kuuluu olla väistämisvelvollisuus, se riittää. Toisaalta väistämisvelvollisen pitää osoittaa noudattavansa väistämisvelvollisuutta, joten auton alle ei saa pyörällä ajaa.
Tienpitäjä nukkunee yönsä huonosti. Toivottavasti tämä saa edes jotain kunnioitusta järjestelyitä kohtaan. On lapsellista puhua jotain autoilijoiden 3 km/h ylinopeuksista, jos edes tienpitäjä alan ammattilaisena ei osaa laittaa merkintöjä kuntoon.
Tampereella on Aamulehden jutun mukaan vielä tuollaisia vanhan lain mukaan merkittyjä suojateitä eikä kunnossapidolla ole tarkkaa tietoa missä. Tienkäyttäjien pitäisi ilmoitella, jos jossakin liikennemerkkejä vielä puuttuu. Tienpitäjät toivottavasti tosiaan nukkuvat yönsä huonosti, kun pari vuotta on ihmetelty eikä valmista saada aikaan.
Mitä ne merkinnät auttaa, täällä no katu missä on pyörätiekaistat molempiin suuntiin, ja merkitty liikennemerkeillä katuun maalatuilla kuvilla ja nuolilla ajosuunta, pyöräilijät on sokeita ajavat jatkuvasti kiellettyyn suuntaan ja ylittävät kadun sukatietä ajaen.
Osalla nuorista pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä tai sitten eivät vaan välitä pätkääkään. Ajavat miten sattuu henkensä kaupalla, henkikulta ei tunnu olevan näillä suhareilla minkään arvoinen.
Ei se vähennä liikennejärjestelyjen oikeellisuuden tarvetta.
No ei missään tapauksessa, lisää vaan vakavasävyistä valistusta, etenkin vanhemmalle pyöräilijäkansalle, että noudattavat jo toteutettuja liikennejärjestelyjä.
Muutama viikko sitten iltapäivälehden moderaattori ei päästänyt läpi kommenttiani, jossa kysyin, että onko kukaan koskaan nähnyt vanhempien opettavan apupyörillä ajavaa pilttiään taluttamaan pyöräänsä suojatiellä.
Tästä tapauksesta on syytä hakea oikeuden päätös liikennemerkkien asettajan vastuusta.
Kun sekä autoilijalle että pyöräilijälle on asetettu toisen väistämisvelvollisuudesta kertovat merkinnät, niiden merkintöjen asettaja vastatkoon tekemisistään oikeudessa.
Näenkö minä väärin, siinä on selkeät suojatiemerkit. Minä varoisin ja väistäisin kaikkia suojatiemerkillä tulijoita.
Tietysti, mutta nyt ei ole kyse siitä.
Mitkä merkinnät autoilijan näkökulmasta on puutteellisia.
Siinä jutussahan se kerrottiin.