Sähköpotkulautailu ja sähköpyöräily humalassa

38 kommenttia
«1

Lakiin pikainen muutos! Sähköpyöräily ja sähköpotkulautailu humalassa saatava rangaistavuuden piiriin, kuten humalassa autoilu. Selvät promillerajat kuten autoilussa on. Nythän on niin että jos aiheuttaa sähköpotkulaudalla vaaraa muille ajo voidaan keskeyttää ennaltaehkäisevänä toimena. Mitään muuta ei humalassa ajamisesta seuraa. Kaupungeissa sähköpotkulaudoilla liikkuville tapahtuu paljon onnettomuuksia juuri öisin, kun lähdetään humalassa ajamaan kohti kotia. Huolestuttava ilmiö johon pitää tulla nopeasti muutos!

  1
  • Liikenneturvan tutkimuksen mukaan Suomessa joka kolmannen polkupyöräonnettomuuden taustalla on alkoholi.

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/12a-2021/kuka-haluaisi-vastustaa-polkupyorailyn-promillerajaa/

      
  • Kysymys kuuluukin, saako sähkömoottorilla kulkevaa ajoneuvoa kuljettaa humalassa??

      
  • Humalatila varmasti lisää tapaturma-/onettomuusriskia vähän joka suorituksessa. Olipa humalainen liikkeellä sitten jalan, pyörällä tai jollakin muulla kulkuneuvolla. Kysymys kuuluukin, että mikä olisi humalaisen ja varsinkin muiden liikkujien kannalta nykytilannetta parempi tapa humalaisen liikkua. Jos humalainen ei saa liikkua pyörällä, niin millä muullaa tavoin hänen pitäisi liikkua? Pahimmassa tapauksessa tämä voisi lisätä humallassa autoilua. Kielletäänkö humalaisten liikkuminen vai mitä vaihtoehtoa pyöräilylle tarjotaan?

    Itse en oikein ymmärrä, että minkä erityisen vaaramomentin sähköpyörä tuo tähän kuvioon? Sähköpyöräthän ovat tyypillisesti vakaita, hyvillä jarruilla varustettuja ja helppoja hallita. Niissä on myös sisäänrakennettu "runkonopeuskin", joka ohjaa pitämään nopeudet kohtuullisina.

    Sähköpotkulaudat tarjoavat jo paljon enemmän mahdollisuuksia onnettomuuksille, mutta tässä riskit taitavat kohditua lähinnä artistiin itseensä. Ero autoiluun on selkeä, vaikka autojenkin kanssa humalaiset hyvin usein aiheuttavat onnettumuuksia lähinnä itselleen.

      1
  • Näille touhuille on tähän asti vain naureskeltu mutta sähköavusteisella polkupyörällä saavutetaan helposti sellainen nopeus jota ei normaalilla poljettavalla saavuteta. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen pölkupyörä joten törmäykset esim autoon ovat varmasti rajumpia. En oikein ymmärrä miten humalassa ajamista voi kukaan puolustella vain sillä että juopuneiden pitää saada liikkua jotenkin. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla mitään ei katsottaisi läpi sormien. Rattijuoppojen liikenteessä aiheuttamat kuolemat ovat luku sinänsä mutta on absurdia väittää että rattijuopot aiheuttavat onnettomuuksia lähinnä itselleen. Tieltä suistumisissa on yleensä promillerajat reilusti ylitetty ja kyydissä olevat ilman turvavöitä lentävät autosta ulos karmein seurauksin. Kaikenlainen kulkuneuvoilla liikkuminen humalassa pitää sattaa samalle viivalle ja rangaistukset päälle. Rangaistuksilla on aina ennaltaehkäisevä vaikutus ainakin suurimmalle osalla kansalaisia.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Näille touhuille on tähän asti vain naureskeltu mutta sähköavusteisella polkupyörällä saavutetaan helposti sellainen nopeus jota ei normaalilla poljettavalla saavuteta. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen pölkupyörä joten törmäykset esim autoon ovat varmasti rajumpia. En oikein ymmärrä miten humalassa ajamista voi kukaan puolustella vain sillä että juopuneiden pitää saada liikkua jotenkin. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla mitään ei katsottaisi läpi sormien. Rattijuoppojen liikenteessä aiheuttamat kuolemat ovat luku sinänsä mutta on absurdia väittää että rattijuopot aiheuttavat onnettomuuksia lähinnä itselleen. Tieltä suistumisissa on yleensä promillerajat reilusti ylitetty ja kyydissä olevat ilman turvavöitä lentävät autosta ulos karmein seurauksin. Kaikenlainen kulkuneuvoilla liikkuminen humalassa pitää sattaa samalle viivalle ja rangaistukset päälle. Rangaistuksilla on aina ennaltaehkäisevä vaikutus ainakin suurimmalle osalla kansalaisia.

    Tarkasta faktasi, ennen kuin alat huutelemaan väitteitäni järjettömiksi. Sähköavusteisen pyörän sähköavustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeuteen ja sen jälkeen sähköpolkupyörällä on normaalia polkupyörää hankalampi saavuttaa lisää nopeutta. 25 kilometriä tunnissa on suhteellisen rauhallinen nopeus polkopyörälle. Tuo ei ole edes keskinopeutena mikään erikoinen polkupyörälle.

    Eri ajoneuvot ova tietenkin eri viivoilla. Esim. mopoautolla saa ajaa nuorempana kuin henkilöautolla, enkä minä tarvise mopolla ajamiseen mitään ajokorttia. Rekkaa kuljettavalla tarvii olla siihen ajoneuvoon oikeuttava ajolupa. On täysin selvä asia, että henkilöauto ja polkupyörä eivät ole missään suhteessa samalla viivalla.

    Kysytäänpä uudestaan ratkaisuasi tilanteeseen: kielletäänkö humalaisten liikkuminen vai mitä vaihtoehtoa pyöräilylle tarjotaan?

    Tässä sinulle vähän faktaa alkoholirattijuopumustapauksissa kuolleista (2018-2020):
    Juopunut kuljettaja 72 %
    Juopuneen matkustaja 16 %
    Sivullinen 12 %

    Sivullisten 12 prosenttia on aika pieni osuus. On ihan perusteltua sanoa, että humalaiset aiheuttavat onnettomuusia lähinnä itselleen. Viimeisen kolmen kalenterivuoden keskiarvolla vuosittain sivullisia uhreja on noin viisi.

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_rattijuopumus.pdf

      3
  • Hus Akuutin yleislääketieteen osastonylilääkärin Arja Kobylinin mukaan tilanteen tekee erityisen hankalaksi se, etteivät päivystyksen käsiparit meinaa riittää kaikkien sähköpotkulauta­onnettomuuksissa loukkaantuneiden hoitoon.

    ”Jos meillä on jatkuvasti tavallaan kymmenen ylimääräistä traumapotilasta päivystyksessä, niin se tarkoittaa sitä, että myös kaikkien muiden potilaiden hoito päivystyksessä viivästyy.”

      
  • @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Näille touhuille on tähän asti vain naureskeltu mutta sähköavusteisella polkupyörällä saavutetaan helposti sellainen nopeus jota ei normaalilla poljettavalla saavuteta. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen pölkupyörä joten törmäykset esim autoon ovat varmasti rajumpia. En oikein ymmärrä miten humalassa ajamista voi kukaan puolustella vain sillä että juopuneiden pitää saada liikkua jotenkin. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla mitään ei katsottaisi läpi sormien. Rattijuoppojen liikenteessä aiheuttamat kuolemat ovat luku sinänsä mutta on absurdia väittää että rattijuopot aiheuttavat onnettomuuksia lähinnä itselleen. Tieltä suistumisissa on yleensä promillerajat reilusti ylitetty ja kyydissä olevat ilman turvavöitä lentävät autosta ulos karmein seurauksin. Kaikenlainen kulkuneuvoilla liikkuminen humalassa pitää sattaa samalle viivalle ja rangaistukset päälle. Rangaistuksilla on aina ennaltaehkäisevä vaikutus ainakin suurimmalle osalla kansalaisia.

    Tarkasta faktasi, ennen kuin alat huutelemaan väitteitäni järjettömiksi. Sähköavusteisen pyörän sähköavustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeuteen ja sen jälkeen sähköpolkupyörällä on normaalia polkupyörää hankalampi saavuttaa lisää nopeutta. 25 kilometriä tunnissa on suhteellisen rauhallinen nopeus polkopyörälle. Tuo ei ole edes keskinopeutena mikään erikoinen polkupyörälle.

    Eri ajoneuvot ova tietenkin eri viivoilla. Esim. mopoautolla saa ajaa nuorempana kuin henkilöautolla, enkä minä tarvise mopolla ajamiseen mitään ajokorttia. Rekkaa kuljettavalla tarvii olla siihen ajoneuvoon oikeuttava ajolupa. On täysin selvä asia, että henkilöauto ja polkupyörä eivät ole missään suhteessa samalla viivalla.

    Kysytäänpä uudestaan ratkaisuasi tilanteeseen: kielletäänkö humalaisten liikkuminen vai mitä vaihtoehtoa pyöräilylle tarjotaan?

    Tässä sinulle vähän faktaa alkoholirattijuopumustapauksissa kuolleista (2018-2020):
    Juopunut kuljettaja 72 %
    Juopuneen matkustaja 16 %
    Sivullinen 12 %

    Sivullisten 12 prosenttia on aika pieni osuus. On ihan perusteltua sanoa, että humalaiset aiheuttavat onnettomuusia lähinnä itselleen. Viimeisen kolmen kalenterivuoden keskiarvolla vuosittain sivullisia uhreja on noin viisi.

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_rattijuopumus.pdf

    >

    Humalaisille suosittelen kävelyä pään selviämiseen ja jos on veto pois taksilla pääsee. Ei siihen pyörää tarvita. NHB oletko itse innokas humalassa pyöräilijä, kun niin voimallisesti tätä julistat? Etkö miellä humalassa pyöräilyä minkäänlaiseksi riskiksi liikenteessä? Ajeletko autolla juovuksissa?

      1
  • @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Näille touhuille on tähän asti vain naureskeltu mutta sähköavusteisella polkupyörällä saavutetaan helposti sellainen nopeus jota ei normaalilla poljettavalla saavuteta. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen pölkupyörä joten törmäykset esim autoon ovat varmasti rajumpia. En oikein ymmärrä miten humalassa ajamista voi kukaan puolustella vain sillä että juopuneiden pitää saada liikkua jotenkin. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla mitään ei katsottaisi läpi sormien. Rattijuoppojen liikenteessä aiheuttamat kuolemat ovat luku sinänsä mutta on absurdia väittää että rattijuopot aiheuttavat onnettomuuksia lähinnä itselleen. Tieltä suistumisissa on yleensä promillerajat reilusti ylitetty ja kyydissä olevat ilman turvavöitä lentävät autosta ulos karmein seurauksin. Kaikenlainen kulkuneuvoilla liikkuminen humalassa pitää sattaa samalle viivalle ja rangaistukset päälle. Rangaistuksilla on aina ennaltaehkäisevä vaikutus ainakin suurimmalle osalla kansalaisia.

    Tarkasta faktasi, ennen kuin alat huutelemaan väitteitäni järjettömiksi. Sähköavusteisen pyörän sähköavustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeuteen ja sen jälkeen sähköpolkupyörällä on normaalia polkupyörää hankalampi saavuttaa lisää nopeutta. 25 kilometriä tunnissa on suhteellisen rauhallinen nopeus polkopyörälle. Tuo ei ole edes keskinopeutena mikään erikoinen polkupyörälle.

    Eri ajoneuvot ova tietenkin eri viivoilla. Esim. mopoautolla saa ajaa nuorempana kuin henkilöautolla, enkä minä tarvise mopolla ajamiseen mitään ajokorttia. Rekkaa kuljettavalla tarvii olla siihen ajoneuvoon oikeuttava ajolupa. On täysin selvä asia, että henkilöauto ja polkupyörä eivät ole missään suhteessa samalla viivalla.

    Kysytäänpä uudestaan ratkaisuasi tilanteeseen: kielletäänkö humalaisten liikkuminen vai mitä vaihtoehtoa pyöräilylle tarjotaan?

    Tässä sinulle vähän faktaa alkoholirattijuopumustapauksissa kuolleista (2018-2020):
    Juopunut kuljettaja 72 %
    Juopuneen matkustaja 16 %
    Sivullinen 12 %

    Sivullisten 12 prosenttia on aika pieni osuus. On ihan perusteltua sanoa, että humalaiset aiheuttavat onnettomuusia lähinnä itselleen. Viimeisen kolmen kalenterivuoden keskiarvolla vuosittain sivullisia uhreja on noin viisi.

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_rattijuopumus.pdf

    >

    Humalaisille suosittelen kävelyä pään selviämiseen ja jos on veto pois taksilla pääsee. Ei siihen pyörää tarvita. NHB oletko itse innokas humalassa pyöräilijä, kun niin voimallisesti tätä julistat? Etkö miellä humalassa pyöräilyä minkäänlaiseksi riskiksi liikenteessä? Ajeletko autolla juovuksissa?

    Hyökkäyksesi henkilöäni kohtaan kertoo vain sen, ettet kykene keskustelemaan asiapohjalta. Tuollaistahan argumentointisi perinteisesti ollut ja näkyy olevan edelleen. Kokeilin tässä vuosien tauon jälkeen, josko kykenisit keskusteluun, mutta nyt asia on taas selvä tuleviksi vuosiksi.

      
  • muokattu 28.06.2021 20:19

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Näille touhuille on tähän asti vain naureskeltu mutta sähköavusteisella polkupyörällä saavutetaan helposti sellainen nopeus jota ei normaalilla poljettavalla saavuteta. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen pölkupyörä joten törmäykset esim autoon ovat varmasti rajumpia. En oikein ymmärrä miten humalassa ajamista voi kukaan puolustella vain sillä että juopuneiden pitää saada liikkua jotenkin. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla mitään ei katsottaisi läpi sormien. Rattijuoppojen liikenteessä aiheuttamat kuolemat ovat luku sinänsä mutta on absurdia väittää että rattijuopot aiheuttavat onnettomuuksia lähinnä itselleen. Tieltä suistumisissa on yleensä promillerajat reilusti ylitetty ja kyydissä olevat ilman turvavöitä lentävät autosta ulos karmein seurauksin. Kaikenlainen kulkuneuvoilla liikkuminen humalassa pitää sattaa samalle viivalle ja rangaistukset päälle. Rangaistuksilla on aina ennaltaehkäisevä vaikutus ainakin suurimmalle osalla kansalaisia.

    Tarkasta faktasi, ennen kuin alat huutelemaan väitteitäni järjettömiksi. Sähköavusteisen pyörän sähköavustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeuteen ja sen jälkeen sähköpolkupyörällä on normaalia polkupyörää hankalampi saavuttaa lisää nopeutta. 25 kilometriä tunnissa on suhteellisen rauhallinen nopeus polkopyörälle. Tuo ei ole edes keskinopeutena mikään erikoinen polkupyörälle.

    Eri ajoneuvot ova tietenkin eri viivoilla. Esim. mopoautolla saa ajaa nuorempana kuin henkilöautolla, enkä minä tarvise mopolla ajamiseen mitään ajokorttia. Rekkaa kuljettavalla tarvii olla siihen ajoneuvoon oikeuttava ajolupa. On täysin selvä asia, että henkilöauto ja polkupyörä eivät ole missään suhteessa samalla viivalla.

    Kysytäänpä uudestaan ratkaisuasi tilanteeseen: kielletäänkö humalaisten liikkuminen vai mitä vaihtoehtoa pyöräilylle tarjotaan?

    Tässä sinulle vähän faktaa alkoholirattijuopumustapauksissa kuolleista (2018-2020):
    Juopunut kuljettaja 72 %
    Juopuneen matkustaja 16 %
    Sivullinen 12 %

    Sivullisten 12 prosenttia on aika pieni osuus. On ihan perusteltua sanoa, että humalaiset aiheuttavat onnettomuusia lähinnä itselleen. Viimeisen kolmen kalenterivuoden keskiarvolla vuosittain sivullisia uhreja on noin viisi.

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_rattijuopumus.pdf

    >

    Humalaisille suosittelen kävelyä pään selviämiseen ja jos on veto pois taksilla pääsee. Ei siihen pyörää tarvita. NHB oletko itse innokas humalassa pyöräilijä, kun niin voimallisesti tätä julistat? Etkö miellä humalassa pyöräilyä minkäänlaiseksi riskiksi liikenteessä? Ajeletko autolla juovuksissa?

    Hyökkäyksesi henkilöäni kohtaan kertoo vain sen, ettet kykene keskustelemaan asiapohjalta. Tuollaistahan argumentointisi perinteisesti ollut ja näkyy olevan edelleen. Kokeilin tässä vuosien tauon jälkeen, josko kykenisit keskusteluun, mutta nyt asia on taas selvä tuleviksi vuosiksi.

    Tuohan on helpoin tapa väistää keskustelua. Esitin kysymyksiä vastaamalla niistä selviää. Minä voin kertoa että täysin raittiina en pyöräile enkä aja mitään muutakaan kulkinetta humalassa. Ihmettelin vain tapaasi puolustaa humalassa pyöräilyä. Ei tässä ole mitään henkilökohtaista. Jos vedät noin herkästi herneet nenään niin en voi sille mitään.

      
  • NHBNHB
    muokattu 28.06.2021 20:53

    @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Näille touhuille on tähän asti vain naureskeltu mutta sähköavusteisella polkupyörällä saavutetaan helposti sellainen nopeus jota ei normaalilla poljettavalla saavuteta. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen pölkupyörä joten törmäykset esim autoon ovat varmasti rajumpia. En oikein ymmärrä miten humalassa ajamista voi kukaan puolustella vain sillä että juopuneiden pitää saada liikkua jotenkin. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla mitään ei katsottaisi läpi sormien. Rattijuoppojen liikenteessä aiheuttamat kuolemat ovat luku sinänsä mutta on absurdia väittää että rattijuopot aiheuttavat onnettomuuksia lähinnä itselleen. Tieltä suistumisissa on yleensä promillerajat reilusti ylitetty ja kyydissä olevat ilman turvavöitä lentävät autosta ulos karmein seurauksin. Kaikenlainen kulkuneuvoilla liikkuminen humalassa pitää sattaa samalle viivalle ja rangaistukset päälle. Rangaistuksilla on aina ennaltaehkäisevä vaikutus ainakin suurimmalle osalla kansalaisia.

    Tarkasta faktasi, ennen kuin alat huutelemaan väitteitäni järjettömiksi. Sähköavusteisen pyörän sähköavustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeuteen ja sen jälkeen sähköpolkupyörällä on normaalia polkupyörää hankalampi saavuttaa lisää nopeutta. 25 kilometriä tunnissa on suhteellisen rauhallinen nopeus polkopyörälle. Tuo ei ole edes keskinopeutena mikään erikoinen polkupyörälle.

    Eri ajoneuvot ova tietenkin eri viivoilla. Esim. mopoautolla saa ajaa nuorempana kuin henkilöautolla, enkä minä tarvise mopolla ajamiseen mitään ajokorttia. Rekkaa kuljettavalla tarvii olla siihen ajoneuvoon oikeuttava ajolupa. On täysin selvä asia, että henkilöauto ja polkupyörä eivät ole missään suhteessa samalla viivalla.

    Kysytäänpä uudestaan ratkaisuasi tilanteeseen: kielletäänkö humalaisten liikkuminen vai mitä vaihtoehtoa pyöräilylle tarjotaan?

    Tässä sinulle vähän faktaa alkoholirattijuopumustapauksissa kuolleista (2018-2020):
    Juopunut kuljettaja 72 %
    Juopuneen matkustaja 16 %
    Sivullinen 12 %

    Sivullisten 12 prosenttia on aika pieni osuus. On ihan perusteltua sanoa, että humalaiset aiheuttavat onnettomuusia lähinnä itselleen. Viimeisen kolmen kalenterivuoden keskiarvolla vuosittain sivullisia uhreja on noin viisi.

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_rattijuopumus.pdf

    >

    Humalaisille suosittelen kävelyä pään selviämiseen ja jos on veto pois taksilla pääsee. Ei siihen pyörää tarvita. NHB oletko itse innokas humalassa pyöräilijä, kun niin voimallisesti tätä julistat? Etkö miellä humalassa pyöräilyä minkäänlaiseksi riskiksi liikenteessä? Ajeletko autolla juovuksissa?

    Hyökkäyksesi henkilöäni kohtaan kertoo vain sen, ettet kykene keskustelemaan asiapohjalta. Tuollaistahan argumentointisi perinteisesti ollut ja näkyy olevan edelleen. Kokeilin tässä vuosien tauon jälkeen, josko kykenisit keskusteluun, mutta nyt asia on taas selvä tuleviksi vuosiksi.

    Tuohan on helpoin tapa väistää keskustelua. Esitin kysymyksiä vastaamalla niistä selviää. Minä voin kertoa että täysin raittiina en pyöräile enkä aja mitään muutakaan kulkinetta humalassa. Ihmettelin vain tapaasi puolustaa humalassa pyöräilyä. Ei tässä ole mitään henkilökohtaista. Jos vedät noin herkästi herneet nenään niin en voi sille mitään.

    Muista nyt se, että vain sinä olet lähtenyt vetämään keskustelua henkilökohtaisuuksiin. Kuten hyvin tiedät, irtisanoudun keskustelusta sellaisten kanssa, jotka eivät pysty keskustelemaan asioista asioina, vaan joutuvat vajoamaan henkilöön meneviin argumentoitivirheisiin. Sillä ei ole mitään tekemistä herneiden vetämisen kanssa. Olen vain vuosien varrella huomannut, että tuollaisten kanssa keskusteleminen ei luo koskaan mitään hyvää.

    Sinun on turha alkaa jupisemaan mitään kysymysten väistämisestä, kun kiersit itse kaikki argumenttini ja vajosit omalle tasollesi.

      
  • muokattu 28.06.2021 21:00

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Näille touhuille on tähän asti vain naureskeltu mutta sähköavusteisella polkupyörällä saavutetaan helposti sellainen nopeus jota ei normaalilla poljettavalla saavuteta. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen pölkupyörä joten törmäykset esim autoon ovat varmasti rajumpia. En oikein ymmärrä miten humalassa ajamista voi kukaan puolustella vain sillä että juopuneiden pitää saada liikkua jotenkin. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla mitään ei katsottaisi läpi sormien. Rattijuoppojen liikenteessä aiheuttamat kuolemat ovat luku sinänsä mutta on absurdia väittää että rattijuopot aiheuttavat onnettomuuksia lähinnä itselleen. Tieltä suistumisissa on yleensä promillerajat reilusti ylitetty ja kyydissä olevat ilman turvavöitä lentävät autosta ulos karmein seurauksin. Kaikenlainen kulkuneuvoilla liikkuminen humalassa pitää sattaa samalle viivalle ja rangaistukset päälle. Rangaistuksilla on aina ennaltaehkäisevä vaikutus ainakin suurimmalle osalla kansalaisia.

    Tarkasta faktasi, ennen kuin alat huutelemaan väitteitäni järjettömiksi. Sähköavusteisen pyörän sähköavustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeuteen ja sen jälkeen sähköpolkupyörällä on normaalia polkupyörää hankalampi saavuttaa lisää nopeutta. 25 kilometriä tunnissa on suhteellisen rauhallinen nopeus polkopyörälle. Tuo ei ole edes keskinopeutena mikään erikoinen polkupyörälle.

    Eri ajoneuvot ova tietenkin eri viivoilla. Esim. mopoautolla saa ajaa nuorempana kuin henkilöautolla, enkä minä tarvise mopolla ajamiseen mitään ajokorttia. Rekkaa kuljettavalla tarvii olla siihen ajoneuvoon oikeuttava ajolupa. On täysin selvä asia, että henkilöauto ja polkupyörä eivät ole missään suhteessa samalla viivalla.

    Kysytäänpä uudestaan ratkaisuasi tilanteeseen: kielletäänkö humalaisten liikkuminen vai mitä vaihtoehtoa pyöräilylle tarjotaan?

    Tässä sinulle vähän faktaa alkoholirattijuopumustapauksissa kuolleista (2018-2020):
    Juopunut kuljettaja 72 %
    Juopuneen matkustaja 16 %
    Sivullinen 12 %

    Sivullisten 12 prosenttia on aika pieni osuus. On ihan perusteltua sanoa, että humalaiset aiheuttavat onnettomuusia lähinnä itselleen. Viimeisen kolmen kalenterivuoden keskiarvolla vuosittain sivullisia uhreja on noin viisi.

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_rattijuopumus.pdf

    >

    Humalaisille suosittelen kävelyä pään selviämiseen ja jos on veto pois taksilla pääsee. Ei siihen pyörää tarvita. NHB oletko itse innokas humalassa pyöräilijä, kun niin voimallisesti tätä julistat? Etkö miellä humalassa pyöräilyä minkäänlaiseksi riskiksi liikenteessä? Ajeletko autolla juovuksissa?

    Hyökkäyksesi henkilöäni kohtaan kertoo vain sen, ettet kykene keskustelemaan asiapohjalta. Tuollaistahan argumentointisi perinteisesti ollut ja näkyy olevan edelleen. Kokeilin tässä vuosien tauon jälkeen, josko kykenisit keskusteluun, mutta nyt asia on taas selvä tuleviksi vuosiksi.

    Tuohan on helpoin tapa väistää keskustelua. Esitin kysymyksiä vastaamalla niistä selviää. Minä voin kertoa että täysin raittiina en pyöräile enkä aja mitään muutakaan kulkinetta humalassa. Ihmettelin vain tapaasi puolustaa humalassa pyöräilyä. Ei tässä ole mitään henkilökohtaista. Jos vedät noin herkästi herneet nenään niin en voi sille mitään.

    Muista nyt se, että vain sinä olet lähtenyt vetämään keskustelua henkilökohtaisuuksiin. Kuten hyvin tiedät, irtisanoudun keskustelusta sellaisten kanssa, jotka eivät pysty keskustelemaan asioista asioina, vaan joutuvat vajoamaan henkilöön meneviin argumentoitivirheisiin. Sillä ei ole mitään tekemistä herneiden vetämisen kanssa. Olen vain vuosien varrella huomannut, että tuollaisten kanssa keskusteleminen ei luo koskaan mitään hyvää.

    Sinun on turha alkaa jupisemaan mitään kysymysten väistämisestä, kun kiersit itse kaikki argumenttini ja vajosit omalle tasollesi.

    Tämä kysymykseni ei pitäisi olla kovin vaikea käsitellä, etkö näe mitään ongelmaa humalaisen pyöräilyssä liikenteessä? Tarkoitan ongelmalla riskiä joutua onnettomuuteen.

      
  • Humalan määrästähän tässä on kysymys. Tracktestin täysin raittiina on helppo kannattaa kielletään kaikki linjaa. Mikä tosiaan olisi se sopiva promilleraja? 1 promille mallina vesiliikeenteestä, raavas mies ajelee fillaria siinä kuin naapurin mummo selvänä, nuori tyttö voi olla huomattavan humalassa samoissa promillessa.
    Itse tykkään kesäaikana käydä esim. saunamökillä pyörällä. Voin huoletta juoda saunaoluset, tai vaikka terävämmänkin paukun jos naapuri sattuu tarjoamaan. Kotiin illalla lähtiessä ei tarvitse laskea tölkkejä ja kellosta tunteja.
    Polkupyörä on ihan mainio väline humalassa liikkumiseen. Tuhdissa kännissä oleville se ei sitä tietenkään ole.
    Sähköpotkulauta taasen on mielestäni vaarallinen pienine pyörineen kaikille. Varmasti pienessäkin humalassa oleville. Muutamat kokeiluni (selvinpäin) eivät ole mitenkään turvallisuuden tunnetta tuoneet.
    Poliisilla on käsittääkseni jo nyt valtuudet puuttua humalaisen pyöräilyyn. Harjaantunut silmä varmasti erottaa huteran pyöräilijän. Jos osuvat paikalle.

      
  • @Jokeri kirjoitti:
    Humalan määrästähän tässä on kysymys. Tracktestin täysin raittiina on helppo kannattaa kielletään kaikki linjaa. Mikä tosiaan olisi se sopiva promilleraja? 1 promille mallina vesiliikeenteestä, raavas mies ajelee fillaria siinä kuin naapurin mummo selvänä, nuori tyttö voi olla huomattavan humalassa samoissa promillessa.
    Itse tykkään kesäaikana käydä esim. saunamökillä pyörällä. Voin huoletta juoda saunaoluset, tai vaikka terävämmänkin paukun jos naapuri sattuu tarjoamaan. Kotiin illalla lähtiessä ei tarvitse laskea tölkkejä ja kellosta tunteja.
    Polkupyörä on ihan mainio väline humalassa liikkumiseen. Tuhdissa kännissä oleville se ei sitä tietenkään ole.
    Sähköpotkulauta taasen on mielestäni vaarallinen pienine pyörineen kaikille. Varmasti pienessäkin humalassa oleville. Muutamat kokeiluni (selvinpäin) eivät ole mitenkään turvallisuuden tunnetta tuoneet.
    Poliisilla on käsittääkseni jo nyt valtuudet puuttua humalaisen pyöräilyyn. Harjaantunut silmä varmasti erottaa huteran pyöräilijän. Jos osuvat paikalle.

    Jokeri, näinhän se on! Saattaisin olla jokseenkin samaa mieltä jos ottaisin silloin tällöin. Raittiina miehenä katson maailmaa hieman eri kantilta. Humalassa toikkarointi pyöräillen tai miten vaan on aina riski liikenteessä, jossa liikkuu paljon muita. Eikä kaikki ota huomioon sitä, että siellä joukossa on humalaisia ihmisiä ja osa on tietenkin myös huumeiden vaikutuksen alaisina. :smile:

      
  • NHBNHB
    muokattu 29.06.2021 15:15

    @Jokeri kirjoitti:
    Humalan määrästähän tässä on kysymys. Tracktestin täysin raittiina on helppo kannattaa kielletään kaikki linjaa. Mikä tosiaan olisi se sopiva promilleraja? 1 promille mallina vesiliikeenteestä, raavas mies ajelee fillaria siinä kuin naapurin mummo selvänä, nuori tyttö voi olla huomattavan humalassa samoissa promillessa.
    Itse tykkään kesäaikana käydä esim. saunamökillä pyörällä. Voin huoletta juoda saunaoluset, tai vaikka terävämmänkin paukun jos naapuri sattuu tarjoamaan. Kotiin illalla lähtiessä ei tarvitse laskea tölkkejä ja kellosta tunteja.
    Polkupyörä on ihan mainio väline humalassa liikkumiseen. Tuhdissa kännissä oleville se ei sitä tietenkään ole.
    Sähköpotkulauta taasen on mielestäni vaarallinen pienine pyörineen kaikille. Varmasti pienessäkin humalassa oleville. Muutamat kokeiluni (selvinpäin) eivät ole mitenkään turvallisuuden tunnetta tuoneet.
    Poliisilla on käsittääkseni jo nyt valtuudet puuttua humalaisen pyöräilyyn. Harjaantunut silmä varmasti erottaa huteran pyöräilijän. Jos osuvat paikalle.

    Joo mustavalkoinen linja ei näissä(kään) asioissa toimi, vaikka holhoajat monesti sitä ajavatkin. Virallinen kieltolakin on Suomessakin jo kokeiltu, eikä siitä seurannut mitään muuta kuin huonoa. Suomessa tuli joskus käytyä esim. viininmaistelutilaisuuksissa pyörällä, vaikkeivat promillet olisi missään vaiheessa auton ratissa sallitun rajaa ylittäneetkään. Samoin nätillä kesäsäällä pyörällä on oikein mainio laite nautiskella kesästä ja parista tuopista terassilla. Muutamaankin kertaan on tullut todettua, että puoleenkin promilleen saa istua terassilla riittävästi. Tuollainen "humala" on vielä ihan täysi sivuseikka rauhallisessa pyöräilyssä.

    Sähköpotkulaudoissa on paljon eroja. Pienirattaiset ja heikkojarruiset versiot vaativat enemmän pelisilmää käyttäjältään, mutta isorattaiset ja hyväjarruiset ovat mielestäni oikein helppoja hallita. Isot rattaat ja toimiva jousitus lisäävät myös ajomukavuutta. Suomessa olen törmännyt sellaisiinkin julkisessä käytössä oleviin versioihin, joissa kuuluu kypäräkin vakiovarustukseen. Noilla pienirattaisilla voi kyllä itsensä kaataa, jos ei ole . Kerran Brysselissä katsoin, kun joku nuori kurvasi sähköpotkulaudalla ratikan raiteiden yli ja tipautti eturattaansa raiteen rakoon. Lopputulos oli arvattava, mutta onneksi vammat taisivat tuolla kertaa jäädä lähinnä henkisiksi. Sähköpotkulaudan edut kaupunkiliikenteessä ovat niin suuret, että käyttökieltojen sijaan itse pohtisin ennemminkin laudan turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia.

    p.s. Olen asunut parissakin kulttuurissa, missa autolla humalassa ajaminen on ollut tavanomaista. Tuollainen tuntui Suomessa kasvaneena erikoiselta, mutta yllättävän vähän siitäkin ongelmia seurasi - myös tilastojen mukaan. Ja mainittakoon väärinkäsitysten välttämiseksi, ettei tämä ole puolustuspuheenvuoro humalassa ajamiselle, vaan ainoastaan havainto.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Humalan määrästähän tässä on kysymys. Tracktestin täysin raittiina on helppo kannattaa kielletään kaikki linjaa. Mikä tosiaan olisi se sopiva promilleraja? 1 promille mallina vesiliikeenteestä, raavas mies ajelee fillaria siinä kuin naapurin mummo selvänä, nuori tyttö voi olla huomattavan humalassa samoissa promillessa.
    Itse tykkään kesäaikana käydä esim. saunamökillä pyörällä. Voin huoletta juoda saunaoluset, tai vaikka terävämmänkin paukun jos naapuri sattuu tarjoamaan. Kotiin illalla lähtiessä ei tarvitse laskea tölkkejä ja kellosta tunteja.
    Polkupyörä on ihan mainio väline humalassa liikkumiseen. Tuhdissa kännissä oleville se ei sitä tietenkään ole.
    Sähköpotkulauta taasen on mielestäni vaarallinen pienine pyörineen kaikille. Varmasti pienessäkin humalassa oleville. Muutamat kokeiluni (selvinpäin) eivät ole mitenkään turvallisuuden tunnetta tuoneet.
    Poliisilla on käsittääkseni jo nyt valtuudet puuttua humalaisen pyöräilyyn. Harjaantunut silmä varmasti erottaa huteran pyöräilijän. Jos osuvat paikalle.

    Joo mustavalkoinen linja ei näissä(kään) asioissa toimi, vaikka holhoajat monesti sitä ajavatkin. Virallinen kieltolakin on Suomessakin jo kokeiltu, eikä siitä seurannut mitään muuta kuin huonoa. Suomessa tuli joskus käytyä esim. viininmaistelutilaisuuksissa pyörällä, vaikkeivat promillet olisi missään vaiheessa auton ratissa sallitun rajaa ylittäneetkään. Samoin nätillä kesäsäällä pyörällä on oikein mainio laite nautiskella kesästä ja parista tuopista terassilla. Muutamaankin kertaan on tullut todettua, että puoleenkin promilleen saa istua terassilla riittävästi. Tuollainen "humala" on vielä ihan täysi sivuseikka rauhallisessa pyöräilyssä.

    Sähköpotkulaudoissa on paljon eroja. Pienirattaiset ja heikkojarruiset versiot vaativat enemmän pelisilmää käyttäjältään, mutta isorattaiset ja hyväjarruiset ovat mielestäni oikein helppoja hallita. Isot rattaat ja toimiva jousitus lisäävät myös ajomukavuutta. Suomessa olen törmännyt sellaisiinkin julkisessä käytössä oleviin versioihin, joissa kuuluu kypäräkin vakiovarustukseen. Noilla pienirattaisilla voi kyllä itsensä kaataa, jos ei ole . Kerran Brysselissä katsoin, kun joku nuori kurvasi sähköpotkulaudalla ratikan raiteiden yli ja tipautti eturattaansa raiteen rakoon. Lopputulos oli arvattava, mutta onneksi vammat taisivat tuolla kertaa jäädä lähinnä henkisiksi. Sähköpotkulaudan edut kaupunkiliikenteessä ovat niin suuret, että käyttökieltojen sijaan itse pohtisin ennemminkin laudan turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia.

    p.s. Olen asunut parissakin kulttuurissa, missa autolla humalassa ajaminen on ollut tavanomaista. Tuollainen tuntui Suomessa kasvaneena erikoiselta, mutta yllättävän vähän siitäkin ongelmia seurasi - myös tilastojen mukaan. Ja mainittakoon väärinkäsitysten välttämiseksi, ettei tämä ole puolustuspuheenvuoro humalassa ajamiselle, vaan ainoastaan havainto.

    Tuossa vieraassa kulttuurissa oli humalassa ajaminen tavanomaista. Annatko tässä ymmärtää kysymykseeni vastauksen kun kysyin ajeletko autolla humalassa? Kokeilitko vieraassa kulttuurissa humalassa ajamista, koska kaikesta päätellen et suhtaudu maistissa ajmiseen kovin kielteisesti.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Humalan määrästähän tässä on kysymys.

    . Sähköpotkulaudan edut kaupunkiliikenteessä ovat niin suuret, että käyttökieltojen sijaan itse pohtisin ennemminkin laudan turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia.

    Nopeuden rajoitus alueellisesti on hyvä juttu.
    Näin Turussa:

    https://yle.fi/uutiset/3-11999639

    Lisäksi ajokuntoakin voidaan halutessa alan toimijoiden puolesta kartoittaa.

    https://yle.fi/uutiset/3-11987331

      
  • NHBNHB
    muokattu 29.06.2021 16:59

    @Jokeri kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Humalan määrästähän tässä on kysymys.

    . Sähköpotkulaudan edut kaupunkiliikenteessä ovat niin suuret, että käyttökieltojen sijaan itse pohtisin ennemminkin laudan turvallisuuteen liittyviä vaatimuksia.

    Nopeuden rajoitus alueellisesti on hyvä juttu.
    Näin Turussa:

    https://yle.fi/uutiset/3-11999639

    Lisäksi ajokuntoakin voidaan halutessa alan toimijoiden puolesta kartoittaa.

    https://yle.fi/uutiset/3-11987331

    Olen samaa mieltä. Ihan ytimessä vilkkaaseen aikaan liikkuessa 25 km/h on turhan paljon. Tämä mahdollisuus alueellisiin rajoituksiin on mielenkiintoinen asia.

      
  • Oispa kaljaa

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Humalaisille suosittelen kävelyä pään selviämiseen ja jos on veto pois taksilla pääsee. Ei siihen pyörää tarvita.

    Minun suositukseni on aivan sama kuin sinunkin, mutta valitettavasti tätä ei meiltä kysytä. Juurisyy taitaa olla erilaisten kulkuneuvojen määrittelyt lakitekstissä ja niistä seuraavat kuljettajan vaatimukset?

    Kullakin ajoneuvotyypillä on omat erityispiirteensä ja jotkut tilanteet menevät näiden määritysten vuoksi kieltämättä hieman oudoiksi. Minustakin olisi kohtuullisempaa vaatia polkupyöräilijältä suhteellisen selvää päätä kuin moottoripyörän taluttajalta kypärää päähän, mutta näin se nyt vaan menee. Jos se pää on omani, itse on puhtaasti itsekkäistä syistä ota lainkaan polkupyörää ajaessani. Mökiltäni on reitistä riippuen 7 - 12 km matkaa Syötteen Tunturi Pubiin, jonka turvin uskallan lähteä pidemmällekin jotokselle kevyin pulloin, koska voin ostaa juomatäydennystä meno- ja paluumatkalla. Mutta se juoma ei ole ikinä olutta, koska en lähde kikkailemaan pitkospuille edes yhden oluen jälkeen. Minun asenteeni on ehdoton, mutta koska laki sen sallii, ei polkupyöräily humalassa ole rikos vaikka ei se terveellistä olekaan. Etenkin polkupyörien ja potkulautojen tapauksessa ylivoimainen valtaosa haavereista sattuu pullottelijoille itselleen, joten keskimäärin sitä saa mitä tilaa. Jalankulkijanakin minun oma havaintovirheeni on minulle paljon suurempi riski kuin humalaiset pyöräilijät, joten keskityn mieluummin enemmän sen aiheuttamien riskien välttämiseen.

    Mitään nopeita vehkeitä nuo sähköpyörät eivät ole, koska laillisessa kuosissaan polkupyöränä ne kulkevat käytännössä vain 25 km/h ja niillä on erittäin raskasta ajaa sitä nopeammin. Joskus selkä pystyssä ajettavalla maitokauppapyörällä saattaisi hetken peesata moisen takana, mutta oikealla polkupyörällä näiden näistä mennään ohitse heti kun liikennetilanteen vuoksi mahtuu ohittamaan. Jos pyörän nopeus on riski, se toteutuu suurimpana riskinä reilusti sähköautoa hiljaisemmalla maantiepyörällä, joka hiipii katuslickseillään reilusti sähköpyörää nopeammin. Hollantilaisten havainto kuolintilaston kääntymisestä pyöräilijöiden tappioksi (vuoden liikennekuolemista enemmän pyörällä kuin autolla) laitettiin iäkkäiden sähköpyörällä ajavien miesten piikkiin. Käännekohta oli 2019 ja 2020 näyttää menneen entistä pahemmin sähköpyöräkoheltajille:

    https://nltimes.nl/2021/04/18/2020-posted-highest-number-cycling-casualties-25-years

    Pyöräilykulttuurin erojen vuoksi tämä tieto ei tosin ole välttämättä suoraan meille verrattavissa?

    Muita lain outouksia tulee mieleen moottoripyörän taluttaminen moottori seis ja tankki tyhjänä. Ison pyörän taluttaminen jalan nimittäin vaatii rajoittamattoman A-luokan superlisenssin ja kypärän päähän, koska moottoripyörän taluttajakin on kuljettaja.

    Hevosta ainakin aiemmin piti ajaa ajoradalla, mutta se ei kyllä ole kaikissa paikoissa järkevää. Yksi pieni kommunikointiongelma on käynyt kevyen liikenteen väylällä tänä kesänä, kun heppa kyllä näki minut, mutta ratsastaja ei ja jälkimmäinen jäi ihmettelemään mitä se hevonen steppaa ratsukon selvästikin fiksumman asemoidessaan koipiaan turvallisen ohittamisen mahdollistavaan asemaan (ettei olisi hepokattina maantiellä poikittain). Ratsastajan huomiokyky oli selvästikin hänen kuljettamassaan ajoneuvossa eikä liikenteessä, koska hän ihmetteli omasta mielestään nopeasti ja hiljaa paikalle saapunutta pyöräilijää, jota ei ollut huomannut. Olin kuitenkin liikkeellä kovaäänisillä nappularenkailla joilla ei näillä koivilla oikeasti pääse kovaa vaikka kuinka yrittäisi. Ei siinä mitään riskitilannetta ollut, koska otin vauhdin pois nähtyäni vain toisen ajoneuvon ja toisen kuljettajan olevan tilanteen tasalla.

    Missähän kohdassa tietä poroa ja koiravaljakkoa pitäisi ajaa ja riittääkö että johtokoira on selvin päin vai pitääkö myös kuljettajan olla?

      2
  • @M880 kirjoitti:
    Oispa kaljaa

    On. Kolmen tunnin maastopyörälenkki ja tunti halonhakkuuta suurella halkomakirveellä. Otan jääkaapista ja istun mökin tuvassa sohvalle katsomaan matsia.

      2
  • @Jokeri kirjoitti:
    Polkupyörä on ihan mainio väline humalassa liikkumiseen.

    Bah. Sää vedät ihan liian helppoa. Mulla ei aina meinaa rukki pysyä lapasissa edes täysin selvänäkään :blush:

    Maastopyöräilijän motto: "Jos ei ole kaatunut kertaakaan, ei ole yrittänyt tarpeeksi"

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Oispa kaljaa

    On. Kolmen tunnin maastopyörälenkki ja tunti halonhakkuuta suurella halkomakirveellä. Otan jääkaapista ja istun mökin tuvassa sohvalle katsomaan matsia.

    Minä kävin saunassa ja join 3 kaljaa (0,0%) lähden Lahteen ajamaan

      
  • muokattu 29.06.2021 22:52

    @tracktest kirjoitti:
    Raittiina miehenä katson maailmaa hieman eri kantilta. Humalassa toikkarointi pyöräillen tai miten vaan on aina riski liikenteessä, jossa liikkuu paljon muita.

    Aivan. Mutta meidän mielipiteestämme huolimatta tuolla ulkona toikkaroi melko paljon porukkaa eri tasoisessa humalassa. Näemme tosiasiana, että näin tapahtuu joka tapauksessa olipa se järkevää tai ei, mutta olisiko kohtuullista arvioida törpöttelyn tuomittavuus liikenteessä muille aiheutetun riskin perusteella?

    Tämä periaate siis hyväksyisi sen, että Darwin Award kandidaatit joka tapauksessa kerjäävät verta nenästään kunnes onnistuvat tavoitteessaan. Eikö se olisi meidän muiden kannalta järkevämpää tehdä ilman nopeasti kulkevan rautatonnin tuhovoimaa?

    P.S. en pidä Jokeria hänen kuvauksensa nojalla kandidaattina. Minä en itse halua antaa muille tasoitusta ottamalla edes yhtä olutta biljardipöydän äärellä, keilatessa, lasketellessa tai pyöräillessäni. Hyväksyn helposti, että aikamies voi ottaa yhden keskioluen vaikka autoa ajaessaan, mutta tällainen nälkiintyneen maratoonarin näköinen heinäkeppi ei voi. Halvat on humalat näillä kiloilla :smiley:

      2
  • muokattu 30.06.2021 08:08

    Minullakin nollatoleranssi. Kuten olen aiemmin kertonut, rattijuoppo tappoi polkupyöräilevän ystäväni 80-luvulla.

    Juhannuspäivänä muutama Sandels ja pari Taliskeria.

    Iltapäivällä sähköauton testiajo. Ehdokas numero 6. Sitten harkintaan tarjouspyyntövaiheeseen siirtyminen.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    Juhannuspäivänä ... pari Taliskeria.

    0,7 litran pulloa?

      
  • @FARwd kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    Juhannuspäivänä ... pari Taliskeria.

    0,7 litran pulloa?

    4 cl / Glencairn - 5 steps

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    P.S. en pidä Jokeria hänen kuvauksensa nojalla kandidaattina. :smiley:

    Kiitän luottamuksesta.

    @740 GLE kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Polkupyörä on ihan mainio väline humalassa liikkumiseen.

    Bah. Sää vedät ihan liian helppoa. Mulla ei aina meinaa rukki pysyä lapasissa edes täysin selvänäkään :blush:

    Maastopyöräilijän motto: "Jos ei ole kaatunut kertaakaan, ei ole yrittänyt tarpeeksi"

    En aio nostaa yrityksen astetta jatkossakaan. 😁

      
  • muokattu 02.07.2021 22:47

    Sähköpyörän nopeudesta. Veikkaan, että keskimääräiselle sähköpyöräilijälle sähköpyörä on nopeampi kuin luomupyörä. Lisäksi sähköpyörällä järkevän tilannenopeuden ylittäminen on vaivattomampaa kuin lihasvoimalla (ei tarvitse välittää hikoilusta), joten riski siihen myös kasvaa. Samoin sähköpyörällä kiihtyvyys on suurempi, joten tilanteet muuttuvat nopeammin.

    Tähän yhtälöön lisättynä alkoholi, lopputulos ei voi olla hyvä. Mutta minä kuulunkin muutaman muun tavoin nipottajien kerhoon, koska en ymmärrä tarvetta pyöräillä juovuksissa. Muutenkaan miellyttävässä ympäristössä, kuten metsässä tai ladulla tai miellyttävän tekemisen yhteydessä, kuten pyöräillessä, en halua etäännyttää itseäni alkoholin avulla tuosta nautinnosta.

      1
  • LVM: Sähköpotku­lautoihin nopeus­rajoitukset Helsingissä!

    Vuokrausyritykset sitoutuvat vapaaehtoisesti rajoittamaan nopeuksia yöllä koko kaupungin alueella ja keskustassa myös päivällä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008109802.html

      
  • Sähköpotkulaudoilla tapahtuvat onnettomuudet ovat työllistäneet terveydenhuoltoa kesän aikana.
    Humalassa ajaminen pitäisi kriminalisoida tiukemmin.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008179690.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit