Eikös Herbert ollut moottoritiellä ohittamassa vain työmaata (30 km/h) sillä ainoalla kaistalla ja sen jälkeen kiihdytti takaisin normaalinopeuteen (120 km/h)?
Harrasteautojakin on monenlaisia. Valinnan surkeus riippuu katsantokannasta. 1980-luvulla ajoin paljon nelivaihteisilla autoilla ja ensimmäisessä jenkissäni oli 3-vaihteinen automaatti.
Säälittävää touhua liikenteessä! Kakarat kattoneet liikaa telkkarin takaa-ajokohtauksia. Malmikasalla sikaillut halveksui toki eniten muiden turvallisuutta.
Naapurissa astianpesukone syttyi palamaan kesken pesuohjelman. Onneksi olivat kotosalla, eikä koko kämppä palanut. Sen jälkeen en ole jättänyt mitään pesukonetta käymään ilman valvontaa, enkä myöskään ladattavia laitteita laturiin. Litium-akut pyrin…
Kaikilla autoillaan kannattaa käydä moottori- ja jääradoilla harjoittelemassa, ettei tule yllätyksiä hallinnassa mahdollisissa kiperissä tilanteissa liikenteessä.
@Lukija72611 kirjoitti:
Onko näin että ennen oli paremmin ?
Tänään näin kaverin ajavan autoa tukevat kuullokkeet päässä.
Kerran jopa kehätiellä jonkun räpläävän läppäriä ajaessaan !
Kaikki tietävät noitten päätelaitteiden vaaran liik…
@Lukija31722 kirjoitti:
@Lukija159246 kirjoitti:
Voisiko niihin kehittää vielä saasteettomat voimasavut kun auton polkaisee kunnolla liikkeelle?💀
"Voimasavuahan" noissa jo on, koska ovat hybrideitä mutta yksi juttu kei…
740 GLE kirjoitti:
Siksi toisekseen, mitä kuljettajan pitää tehdä jos häikäistyy tai näkeminen estyy muusta syystä? Onko ehdotuksia?
Vanha konsti on laittaa vasen silmä kiinni (juu, stereonäkö menetetään hetkellisesti) ja kääntää päät…
Ruuhkatilanteessa moottoritiellä oikealla kaistalla etenevä voi laillisesti mennä vasemmalla kaistalla hitaammin liikkuvan jonon ohi, kunhan ei vaihda kaistaa. On aivan eri asia vaihtaa kaistaa oikealle ohittaakseen vasemmalla kaistalla ajavan. Se o…
Kaksi virheellistä toimintaa yhdessä ei tee yhtään oikeaa, mutta kumman tahansa virheen tekemättä jättäminen olisi estänyt koko tilanteen syntymisen.
Mutta mikä saa (järkevät?) ihmiset ylipäätään ajamaan tietoisesti liikennesääntöjen vastaisesti?
Jos nopeusrajoitusten ja muidenkin liikennesääntöjen mukaan ajavien (Herbert ja hänen edellään ajanut) ohittaminen väljällä moottoritiellä on mielestänne niin vaikeaa ja vaaratilanteita aiheuttavaa, että pitää ruveta etsimään syyllisiä niistä liiken…
tracktest kirjoitti:
Saan kohta tulitukea, odota vain.
Et saa valitettavasti täältä: Ei ymmärrä suomea ainakaan oman F30 LCI-mallin (2016) puheohjaus. Eikä taida ymmärtää vielä uudemmatkaan. Englanti ja saksa kyllä toimivat.
Muuten al…
Moottoriradalla kukin voi ajaa omaa luonnollista nopeuttaan ja siellä saa sitten jarrutellakin ihan tosissaan ja aiheesta, eikä kameratolppien takia. Liikenteessä on sitten toiset säännöt.
No mulla olisi tuossa kohtaa vasemmalla kaistalla vilkku vasemmalle, jos olisin menossa Oikotien suuntaan. Ja jos jatkaisin Tampereentietä, en vilkuttelisi kenellekään, vaan jatkaisin jommalla kummalla valitsemallani kaistalla.
@Herbert kirjoitti:
Tuo on varmaan sama tilanne kuin tultaessa kiertoliittymään. En tiedä, miksei ympyrään tultaessa kuulu vilkuttaa.
Mites tässä kuuluu vilkuttaa:
A. Vasemmalla kaistalla
B. Oikealla ajettaessa vasempaan
C. Oikeal…
Joku (Hybris?) valitteli vaikeutta poistua moottoritieltä, kun siellä on välillä muutakin liikennettä. Tieliikennelaista löytyy kyllä velvoittavat ohjeet siihenkin.
Ote TLL 59§:stä
"Moottoritieltä tai moottoriliikennetieltä poistuvalla ajoneuvoll…
Muut taisivat kirjoitella edes suunnilleen nopeusrajoitusten mukaisilla nopeuksilla liikkumisesta. Tiko taas liikkuu ihan omilla kriteereillään, jolloin keskinopeus kyllä nousee mukavasti niin kauan, kun virkavalta ei puutu peliin kesken ajon.
Mehän emme voi tietää auton ensimmäisen omistajan syitä autonsa myyntiin tai vaihtoon uuteen (tai käytettyyn). Minulle kyllä kelpaa valmiiksi sisäänajettu ehjä auto haluamillani ominaisuuksilla ja varusteilla puoleen hintaan vastaavan uuden hinnasta…
Niin, no. Suomessahan valmistettiin BMW-tuotteita jo paljon aiemmin, kuin Baijerissa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201705022200107861
https://fi.wikipedia.org/wiki/Porin_Konepaja
Teho kertoo kuinka nopeasti auton liike-energiaa voidaan lisätä eli kiihdyttää autoa.
Ilman vääntömomenttia ei ole tehoa: teho = vääntömomentti x kierrosnopeus.
@Lukija209751 kirjoitti:
Jos poliisiauto ei olisi pysähtynyt, ei vasemman kaistan auto olisi voinut ohittaa sitä suojatien eteen pysähtyneenä.
Pysähtyneenä ohittaminen on vaikeaa missä tahansa.