Kyse ei ole teon hyväksyttävyydestä. Jos haluaa vaikuttaa asiaan, pitää tiedostaa tekoon johtaneet syyt.
Jos ajatellaan, että kiihdytys on kiusantekoa, mutta se oikeasti on tahatonta, kukaan ei tunnista virhettä, eikä virhettä näin ollen ole mahdollista korjata. Eihän kukaan tee kiusaa, joten ongelmaa ei ole. Vain matemaattinen epäyhtälö, jonka ratkaisemisessa saa tuore ylioppilaskin painia hetken jos toisenkin.
Ohituskaistan alkaessa pitää antaa edellä ajavalle mahdollisuus nostaa nopeus rajoitukseen asti ja mahdollisesti siirtyä vasemmalle kaistalle jos edessä on vaikka rekka. Kaikki ei ole hereillä ja sanoisin, että ellei 100 metrin ajon jälkeen ohituskaistalla edellä ajava ole alkanut kiihdyttää, takana saa kiihdyttää ohi. Vaikka joskus ajan lievää ylinopeutta, en tee sitä ohituskaistoilla - syyn varmaan tietää melkein kaikki.
Joskus ohituskaistalla on kovempi rajoitus kuin tien muilla osuuksilla. Saattaa aiheuttaa ongelmia tasanopeuskuskeille, kun edessä ajava noudattaa rajoitusta.
@Herbert kirjoitti:
Joskus ohituskaistalla on kovempi rajoitus kuin tien muilla osuuksilla. Saattaa aiheuttaa ongelmia tasanopeuskuskeille, kun edessä ajava noudattaa rajoitusta.
Se on totta, vakio nosti nopeuden sataan, takan ollut kerkesi rynnimään rinnalle ja mulkoili pitkään, ajettiin vierekkäin muuta sata metriä, nappasin vakion pois ja laskin nopeutta, se ei riittänyt tyypille tuli eteen ajamaan alinopeutta. No mihinkä tässä meillä on kiire valmiissa maailmassa, ajattelin.
Onkiniemellä liikkuvan kiven kohdalla on 80 ja kun ohituskaista alkaa 100 km/h näitä nopeuksia käytän, jos takaa rynnivä kokee sen kiusaamiseksi, se on sen päänsärky.
Minä en noita rajoituksia ole asettanut.
@Herbert kirjoitti:
Joskus ohituskaistalla on kovempi rajoitus kuin tien muilla osuuksilla. Saattaa aiheuttaa ongelmia tasanopeuskuskeille, kun edessä ajava noudattaa rajoitusta.
Enpä ole tuollaista käytäntöä vielä koskaan tavannut. Useammin kyllä juuri päinvastaisen, eli keskikaiteellisen ohituskaistan alkaessa rajoitus lieventyy eli sallittu nopeus nousee esim. 80 -> 100 km/h.
Niin... Käytetäänkö rajoitusnopeuksista kumpaakaan termiä useinkaan, tai ollenkaan?
Kun ohituskaista alkaa
nouseeko rajoitusnopeus (esim. 80 -> 100)
pysyykö samana
laskeeko rajoitusnopeus (esim. 100 -> 80)
Siitä on kyse. Minun kokemukseni mukaan yleensä pysyy samana, on joissakin kohdissa noussutkin.
Mutta jos on versiota "nousee", niin silloin lienee turha takana tulevan ihmetellä, että "nytkö se nosti nopeuttaan", koska niin voi (kuuluu) tehdäkin.
Eikö yleisin tilanne ole se, että ennen ohituskaistaa tasanopeuskuski ajaa esim. 100:n alueella 90km/h ja ärsyttää takanatulevia. Kun ohituskaista alkaa (versio "pysyy"), kiihdyttää sitten 100:een tai yli. Se näyttäytyy kyllä vielä ärsyttävämmältä varmaan. Palatakseen taas 90:ään kun ohituskaista loppuu.
@Kumppani kirjoitti:
Ähh..... ei vaan miten risteysalue liittyy kuvioon, tai mikä on molemmissa suunnissa? Risteysalue?
Sori molemmista suunnista lähestyttäessä etelästä tai pohjoisesta ennen ohituskaistaa on risteysalueen takia 80 km/h ohituskaistatie olkaa heti kohta ja nopeusrajoitus on 100 km/h siinä on sinulle alkaako ja loppuko rajoitus.
Kyse ei ole teon hyväksyttävyydestä. Jos haluaa vaikuttaa asiaan, pitää tiedostaa tekoon johtaneet syyt.
Jos ajatellaan, että kiihdytys on kiusantekoa, mutta se oikeasti on tahatonta, kukaan ei tunnista virhettä, eikä virhettä näin ollen ole mahdollista korjata. Eihän kukaan tee kiusaa, joten ongelmaa ei ole. Vain matemaattinen epäyhtälö, jonka ratkaisemisessa saa tuore ylioppilaskin painia hetken jos toisenkin.
Ohituskaistan alkaessa pitää antaa edellä ajavalle mahdollisuus nostaa nopeus rajoitukseen asti ja mahdollisesti siirtyä vasemmalle kaistalle jos edessä on vaikka rekka. Kaikki ei ole hereillä ja sanoisin, että ellei 100 metrin ajon jälkeen ohituskaistalla edellä ajava ole alkanut kiihdyttää, takana saa kiihdyttää ohi. Vaikka joskus ajan lievää ylinopeutta, en tee sitä ohituskaistoilla - syyn varmaan tietää melkein kaikki.
Joskus ohituskaistalla on kovempi rajoitus kuin tien muilla osuuksilla. Saattaa aiheuttaa ongelmia tasanopeuskuskeille, kun edessä ajava noudattaa rajoitusta.
Se on totta, vakio nosti nopeuden sataan, takan ollut kerkesi rynnimään rinnalle ja mulkoili pitkään, ajettiin vierekkäin muuta sata metriä, nappasin vakion pois ja laskin nopeutta, se ei riittänyt tyypille tuli eteen ajamaan alinopeutta. No mihinkä tässä meillä on kiire valmiissa maailmassa, ajattelin.
Ja näin taas tuli leimattua yksi kiusantekijäksi, vaikka syy oli omassa havaintovirheessä.
Ai, minä olin se kiusaaja, pahoittelut sille henkilölle, jos hän tunnistaa itsensä.
Minulla ei ole mitään tarvetta kiusata ketään, automme valitsee nopeuden luettuaan liikennemerkin.
Sait luultavasti kiusaajan leiman, vaikka vika oli ohittajassa.
Onkiniemellä liikkuvan kiven kohdalla on 80 ja kun ohituskaista alkaa 100 km/h näitä nopeuksia käytän, jos takaa rynnivä kokee sen kiusaamiseksi, se on sen päänsärky.
Minä en noita rajoituksia ole asettanut.
Enpä ole tuollaista käytäntöä vielä koskaan tavannut. Useammin kyllä juuri päinvastaisen, eli keskikaiteellisen ohituskaistan alkaessa rajoitus lieventyy eli sallittu nopeus nousee esim. 80 -> 100 km/h.
Jaaha, nyt alettiin knoppailemaan termeillä kovempi ja lievempi rajoitus.
Niin... Käytetäänkö rajoitusnopeuksista kumpaakaan termiä useinkaan, tai ollenkaan?
Kun ohituskaista alkaa
Siitä on kyse. Minun kokemukseni mukaan yleensä pysyy samana, on joissakin kohdissa noussutkin.
Mutta jos on versiota "nousee", niin silloin lienee turha takana tulevan ihmetellä, että "nytkö se nosti nopeuttaan", koska niin voi (kuuluu) tehdäkin.
Eikö yleisin tilanne ole se, että ennen ohituskaistaa tasanopeuskuski ajaa esim. 100:n alueella 90km/h ja ärsyttää takanatulevia. Kun ohituskaista alkaa (versio "pysyy"), kiihdyttää sitten 100:een tai yli. Se näyttäytyy kyllä vielä ärsyttävämmältä varmaan. Palatakseen taas 90:ään kun ohituskaista loppuu.
E75-tiellä on ohituskaistan alussa risteysalue ja lopussa molempiin suuntiin.
Eli?
Mitä?
Miksi?
Eli?
@Lukija336949 kirjoitti:
Kirjoitit, että E75-tiellä on ohituskaistan alussa risteysalue ja lopussa molempiin suuntiin
MItä tuo tarkoitti ja miten se liittyi omaan kommenttiini, jota lainasit?
nouseeko rajoitusnopeus (esim. 80 -> 100) Nousee kun ohituskaista alkaa
laskeeko rajoitusnopeus (esim. 100 -> 80) Laskee kun ohituskaista loppuu
Ähh..... ei vaan miten risteysalue liittyy kuvioon, tai mikä on molemmissa suunnissa? Risteysalue?
Sori molemmista suunnista lähestyttäessä etelästä tai pohjoisesta ennen ohituskaistaa on risteysalueen takia 80 km/h ohituskaistatie olkaa heti kohta ja nopeusrajoitus on 100 km/h siinä on sinulle alkaako ja loppuko rajoitus.