Sähköpotkulautailu ja sähköpyöräily humalassa

47 kommenttia
2»
  • @tracktest kirjoitti:
    LVM: Sähköpotku­lautoihin nopeus­rajoitukset Helsingissä!

    Vuokrausyritykset sitoutuvat vapaaehtoisesti rajoittamaan nopeuksia yöllä koko kaupungin alueella ja keskustassa myös päivällä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008109802.html

    Uutisessa ei sanota, miten nopeuksien rajoittaminen saadaan tehtyä. Onkohan operaattorilla online-yhteys omiin potkulautoihinsa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    LVM: Sähköpotku­lautoihin nopeus­rajoitukset Helsingissä!

    Vuokrausyritykset sitoutuvat vapaaehtoisesti rajoittamaan nopeuksia yöllä koko kaupungin alueella ja keskustassa myös päivällä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008109802.html

    Uutisessa ei sanota, miten nopeuksien rajoittaminen saadaan tehtyä. Onkohan operaattorilla online-yhteys omiin potkulautoihinsa?

    On.

    Toivottavasti niitä ei päädytä kieltämään, vaikuttavat käteviltä liikkumisvälineiltä. Itse en ole koskaan kuitenkaan kokeillut, ja olen nykyään sem verran turvallisuusorientoitunut, että pyörälleissä, laskettelurinteessä ja rullavehkeillessä pitää olla kypärä.

    Kanta-kaupungin nopeusrajoitus vaikuttaa fiksulta. Kypärähän tuossa pitäisi olla, mutta en tiedä miten sen käytännössä järjestäisi. Parastahan noissa on spontaani käyttö, ja kypärän kanniskelu vähän vesittää sitä. Sanoisin että tämä on ensisijaisesti suojaustekniikalla rataistava asia. Helppoa se tuskin on.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    LVM: Sähköpotku­lautoihin nopeus­rajoitukset Helsingissä!

    Vuokrausyritykset sitoutuvat vapaaehtoisesti rajoittamaan nopeuksia yöllä koko kaupungin alueella ja keskustassa myös päivällä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008109802.html

    Uutisessa ei sanota, miten nopeuksien rajoittaminen saadaan tehtyä. Onkohan operaattorilla online-yhteys omiin potkulautoihinsa?

    On.

    Toivottavasti niitä ei päädytä kieltämään, vaikuttavat käteviltä liikkumisvälineiltä. Itse en ole koskaan kuitenkaan kokeillut, ja olen nykyään sem verran turvallisuusorientoitunut, että pyörälleissä, laskettelurinteessä ja rullavehkeillessä pitää olla kypärä.

    Kanta-kaupungin nopeusrajoitus vaikuttaa fiksulta. Kypärähän tuossa pitäisi olla, mutta en tiedä miten sen käytännössä järjestäisi. Parastahan noissa on spontaani käyttö, ja kypärän kanniskelu vähän vesittää sitä. Sanoisin että tämä on ensisijaisesti suojaustekniikalla rataistava asia. Helppoa se tuskin on.

    Itse sanoisin, että isot rattaat, kunnon jarrut, valot ja vähän järkeä kuljettajan päässä ovat aivat riittävä suoja, mutta kyllä tuo kypäräkin on näkynyt katukuvassa jo tovin. Muutenkin tämä malli on tosi fiksun tuntuinen laite:

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006613552.html

      
  • Aja. Sähköpotkulaudalla liikutaan polkupyörille tarkoitetuilla väylillä tai kaistoilla. Jos erillistä pyörätietä ei ole, sähköpotkulaudalla liikutaan tien oikeassa reunassa.

    Se olisi merkittävä yleisenhyväksynnänkannalta jos tuota ohjetta noudatettaisiin.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Lisäksi sähköpyörällä järkevän tilannenopeuden ylittäminen on vaivattomampaa kuin lihasvoimalla

    En tiedä oletko oikeassa, mutta jos olet, silloin tilanteessa ei ole mitään järkeä.

    Nimittäin jos nopeus nousee helposti, silloin viimeinenkin motiivi välttää hidastamassa sen ollessa tarpeen katoaa. Tilanteisiin liian nopeasti ajamisen voisi ymmärtää laiskuutena vain jos hidastuksen jälkeinen uusi kiihdytys olisi ongelmallista.

    En edes lähde arvailemaan kuka on eniten syyllinen, koska huomaan että suuri osa polkupyöräilijöistä käyttäytyy kuten eivät näkisi mitä ovat tekemässä. Valtaosalla pyöräilijöistä ei näyttäisi olevan kuljettajan rooli päällimmämisenä.

      
  • Mikäli autoilla törmäiltäisiin henkilövahinkoja potkulautojen suhteessa kiellettäisiin autoilu välittömästi, luulenpa minä. Nythän jo Hesassa autoille kamera välähtää, kun nämä maa'ilman pelastaja pyyhältävät ohi.

      1
  • Mikäli autoilla törmäiltäisiin henkilövahinkoja potkulautojen suhteessa kiellettäisiin autoilu välittömästi, luulenpa minä. Nythän jo Hesassa autoille kamera välähtää, kun nämä maa'ilman pelastaja pyyhältävät ohi.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Lisäksi sähköpyörällä järkevän tilannenopeuden ylittäminen on vaivattomampaa kuin lihasvoimalla

    En tiedä oletko oikeassa, mutta jos olet, silloin tilanteessa ei ole mitään järkeä.

    Nimittäin jos nopeus nousee helposti, silloin viimeinenkin motiivi välttää hidastamassa sen ollessa tarpeen katoaa. Tilanteisiin liian nopeasti ajamisen voisi ymmärtää laiskuutena vain jos hidastuksen jälkeinen uusi kiihdytys olisi ongelmallista.

    Epäloogistahan liikenne on. Moni sanoo hankkivansa tehokkaan auton, jotta ohittaminen olisi turvallista. Tuskin veikkaan väärin, jos arvaan tällaisen kuskin lähtevän ohitukseen toisen puskurista, tälläävän kaasun pohjaan, koska auto kiihtyy hyvin ja tekevän ohituksen (ohituksen loppuvaiheessa) suurella nopeuserolla. Myös kynnys ohittaa ilman hyötyä madaltuu, koska niin voi tehdä.

    Turvallisuutta haettiin, mutta tuossa stereotyypissä ei mikään osunut tavoitteeseen. Jotain yhtäläisyyttä näen pyöräilyyn.

    Kun ihminen liikkuu vain liikkuakseen, muttei ajattele asioita syvällisemmin (vaarana on huomata puutteita omassa suhteessa liikenteeseen ja sitähän riskiä ei voi ottaa), syntyy erikoisia yhtälöitä.

      1
  • Uuden liikenneturvallisuusstrategian valmistelussa on tapahtunut pyöräilyn promillerajoihin liittyvä täyskäännös.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008409469.html

      
  • Kuulostaa järkevältä.

      1
  • Mahdollista on, että promille- ja päihtymysrajat koskisivat toteutuessaan pyöräilijöiden ohella myös sähköpotkulautailua sekä muita sähköisiä liikkumisapuvälineitä. Tällä hetkellä poliisi ei käytännössä voi puhalluttaa humalaiseksi epäilemäänsä pyöräilijää, ellei päihtymyksen aste ole niin kova, ettei pyöräilijä pysy enää pystyssä.

    Ja jos pyöräilijän päihtymystä ei todenneta huumetestillä tai alkometrillä, ei tankojuoppoudesta voi myöskään käytännössä rangaista.

    Suomalaiset suhtautuvat tutkitusti varsin sallivasti humalassa pyöräilyyn. Esimerkiksi Liikenneturvan toteuttaman kyselyn mukaan humaltuneena pyöräilyä pitää hyväksyttävänä peräti 41 prosenttia kansasta.

      
  • Humalaiset törmäsivät sähköpotkulaudoilla ikävin seurauksin.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008824946.html

      
  • Hävisikö ketju "Liikenneturvallisuus" johonkin? Tai siis ainakin minulta hävisi, mutta poistiko TM sen vai mihin se katosi? Eikö se ollut "Liikenne" -otsikon alla?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Hävisikö ketju "Liikenneturvallisuus" johonkin? Tai siis ainakin minulta hävisi, mutta poistiko TM sen vai mihin se katosi? Eikö se ollut "Liikenne" -otsikon alla?

    Samaa ihmettelin, näyttää kadonneen. Vilkasta keskustelua siellä käytiin, mikähän mahtaa olla syynä poistoon. En ymmärrä.

      
  • Lakiin pikainen muutos ja promillerajat sähköpotkulaudalla ajamiselle ja samoin polkupyöräilyyn humalassa.

    Nuori nainen kyyditsi toista nuorta naista sähköpotkulaudalla ikävin seurauksin Lahdessa sunnuntain vastaisena yönä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008880526.html

      
  • QuuQuu
    muokattu 12.06.2022 14:26

    Poliisi epäilee häntä liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla.
    Onko sähköauto moottoroimaton kulkuneuvo, on potkulaudassa sähkömoottori.

      
  • Liikenne- ja viestintäministeriö esittää tuoreessa muistiossa sähköpotkulautailijoille ja polkupyöräilijöille 0,5 promillerajaa. Lisäksi sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytäville, pyöräteille ja puistoihin kiellettäisiin.

    Vakavimmat vammat ovat olleet luunmurtumia ja aivovaurioita, totesi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) torstaina ministeriön tiedotustilaisuudessa.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a372022b-c5d9-48c3-bdd1-dfacf6c1db81

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit