Lähteekö terve järki saman tien päästä, kun hypätään sähköpotkulaudan tai sähkömopon päälle. Tuolla kaduilla ja suojateillä liikutaan näillä kuin päättömät kanat.
On se kyllä kumma että tietyn kulkuneuvon puikkoihin hyppääminen saa ihmiset käyttäytymään huonosti liikenteessä. Ja että se on niin tavallista että voi samantien yleistää sen kaikkiin tai ainakin useimpiin käyttäjiin.
Tässä on hyvä pysähtyä ja taivastelun sijaan miettiä syytä käytökseen.
Ihminen tekee 90% päätöksistään alitajunnan ohjaamana. Ajoneuvoa ajaessaan päätöksiin, alitajuisiin tai tiedostettuihin, vaikuttaa ajoneuvosta ja ympäristöstä saadut viestit. Esim. auton kuljettaja päättää tilannenopeudesta sen perusteella, miltä ajaminen tuntuu.
Sähköpotkulauta on vaivaton ja ketterä ajettava, joten se ohjaa monilla päätöksiä suuntaan, jossa voi puikata milloin mihinkin väliin. Tämä on mahdollista, koska olettaa muiden käytöksen ennustettavaksi. Esim. Edessään olevan jalankulkijan jatkavan suoraan, eikä kääntyvän taakseen katsomatta sivulle. Tai potkulaudalla voi tulla ajoradalle, koska laskee ehtivänsä ennen autoilijaa. Päätöksen teossa jää huomioimatta se, miltä tällaiset sinkoilut näyttää autoilijan silmin ja kuinka ennustettavia ne muiden näkökulmasta ovat. Ennustettavuuteen riittää se, että itse voi ennustaa muiden käytöstä, muiden tarvetta vastaavaan ei ymmärretä.
Kun asian käsittelyssä pureskeltaisiin syitä ja seurauksia, potkulautakuski ehkä osaisi katsoa liikenteessä tilanteita eri näkökulmasta ja silloin päätöksentekoon tulisi älykkäämpi pohja. Sama koskee tietysti kaikkia tienkäyttäjiä.
Yksipuolinen kaahailun tuomitseminen ei auta, kun ei kaahari ymmärrä toimivansa väärin. Ihan hyvinhän hänellä on tilaa ja kun osaa väistellä muita, ei hänestä kenellekään haittaa voi olla.
@Herbert kirjoitti:
Tässä on hyvä pysähtyä ja taivastelun sijaan miettiä syytä käytökseen.
Ihminen tekee 90% päätöksistään alitajunnan ohjaamana. Ajoneuvoa ajaessaan päätöksiin, alitajuisiin tai tiedostettuihin, vaikuttaa ajoneuvosta ja ympäristöstä saadut viestit. Esim. auton kuljettaja päättää tilannenopeudesta sen perusteella, miltä ajaminen tuntuu.
Sähköpotkulauta on vaivaton ja ketterä ajettava, joten se ohjaa monilla päätöksiä suuntaan, jossa voi puikata milloin mihinkin väliin. Tämä on mahdollista, koska olettaa muiden käytöksen ennustettavaksi. Esim. Edessään olevan jalankulkijan jatkavan suoraan, eikä kääntyvän taakseen katsomatta sivulle. Tai potkulaudalla voi tulla ajoradalle, koska laskee ehtivänsä ennen autoilijaa. Päätöksen teossa jää huomioimatta se, miltä tällaiset sinkoilut näyttää autoilijan silmin ja kuinka ennustettavia ne muiden näkökulmasta ovat. Ennustettavuuteen riittää se, että itse voi ennustaa muiden käytöstä, muiden tarvetta vastaavaan ei ymmärretä.
Kun asian käsittelyssä pureskeltaisiin syitä ja seurauksia, potkulautakuski ehkä osaisi katsoa liikenteessä tilanteita eri näkökulmasta ja silloin päätöksentekoon tulisi älykkäämpi pohja. Sama koskee tietysti kaikkia tienkäyttäjiä.
Yksipuolinen kaahailun tuomitseminen ei auta, kun ei kaahari ymmärrä toimivansa väärin. Ihan hyvinhän hänellä on tilaa ja kun osaa väistellä muita, ei hänestä kenellekään haittaa voi olla.
Potkija väärinarvioi toiset olettaen, että hänet huomioidaan tilaa tarvitsevana liikkujana, vaikka hän ei anna samaa statusta toisille. Sama ajattelu toistuu muuallakin kuin liikenteessä, positiiviset poikkeamat itselle eivät haittaa kokonaisuutta eivätkä ole toisilta pois. Sitten ihmetellään, kun niin ei joskus käykään, toiset ovat niin itsekkäitä.
@M880 kirjoitti:
On se kyllä kumma että tietyn kulkuneuvon puikkoihin hyppääminen saa ihmiset käyttäytymään huonosti liikenteessä. Ja että se on niin tavallista että voi samantien yleistää sen kaikkiin tai ainakin useimpiin käyttäjiin.
Kyllä joillain laitteilla on JOIHINKIN ihmisiin tällainen vaikutus. Kaikkien pää ei vaan kestä sitä, että oikean ranteen komennettavana on Jumalan Käden työntövoima, joka paiskaa muoviluodin kohti suoran toista päätä kosmisella pakonopeudella.
Olin kauan sitten nyt jo aikuisen poikani kanssa moottoripyöräreissun kahvi- ja limsatauolla, kun meidän kaltainen isä-poika pari saapui paikalle autolla. Pyysivät ihan kohteliaasti saako istua pöytään kun tunnisti motoristit.
Sitten juttu lähti ihan kiertoradalle. Isä oli tunnistanut toistatonnisen Suskan parkissa ja kertoi veljensäkin hakkineen vastaavalla tekniikalla olevan hieman vanhemman laitteen, joka "kulkee ihan sairaasti". Huoltoaseman pihasta lähtiessä kiihdyttäen oli sillalla jo kuulemma 200 mittarissa. Paikka on useiden risteysten rikkoma 60 rajoitettu taajama. Äly hoi!!!
Tunnistin tarinan pyörän, jota valmistetaan kahtena eri versiona ja kysyin jotain jutellakseni oliko kyseessä matka- vai sporttiversio (GSX-F / GSX-R). Vetomies ei tiennyt kummasta on kyse, joten hän soitti veljelleen saman tien kysyäkseen asiaa.
Ison tonniluokan pyörän puikoissa oli siis ollut aika tarkalleen ensikertalainen, jonka asiantuntemus oli tasolla, jolla ei edes tiedä millä pyörällä ajaa. Silti piti vääntää 200 mittariin keskellä kylää.
Autolla paikalle saapuessaan sekin kaveri näytti ihan hämäävän täysijärkiseltä ihmiseltä. Näitäkin on, mutta ymmärsin kyllä pointtisi, ettei sitä kannata yleistää kaikkin muihin, vaan jokainen vastaa omasta ajamisestaan ihan itse.
@Late1969 kirjoitti:
Potkija väärinarvioi toiset olettaen, että hänet huomioidaan tilaa tarvitsevana liikkujana, vaikka hän ei anna samaa statusta toisille. Sama ajattelu toistuu muuallakin kuin liikenteessä, positiiviset poikkeamat itselle eivät haittaa kokonaisuutta eivätkä ole toisilta pois. Sitten ihmetellään, kun niin ei joskus käykään, toiset ovat niin itsekkäitä.
Näen pointtisi, mutta en usko Herbertin etsineen liikenteessä koheltajalle hyväksyntää? Vaikka ei hyväksykään toisen toimintaa, on silti hyvä ymmärtää MIKSI niin tapahtuu.
Tunnepitoisten valintojensa kurissa pitämisen ensimmäinen askel on ymmärtää tekevänsä niin itsekin. Sen jälkeen voi miettiä joko itse tai ammattilaisen avulla keinoja, miten tuo taipumuksemme pidetään mahdollisimman vaarattomana.
Havainnon ja sen triggaaman vasteen pareista rakennettu prosessikirjasto on yksi vaihtoehto.
En tarkoittanut kaikkien ajavan kuin päättömät kanat, eihän kaikki aja kännissäkään tai piittaamattomasti. Olisi pitänyt huomioida tietyn nimimerkin kuittaavan sanomani tietyllä tavalla, saaden komppaajat mukaan. Mainitsin näistä siksi, että näitä koheltajia ja piittaamattomia liikkuu yllättävän paljon.
@tracktest kirjoitti:
Näille touhuille on tähän asti vain naureskeltu mutta sähköavusteisella polkupyörällä saavutetaan helposti sellainen nopeus jota ei normaalilla poljettavalla saavuteta. Sähköpyörä on myös painavampi kuin tavallinen pölkupyörä joten törmäykset esim autoon ovat varmasti rajumpia. En oikein ymmärrä miten humalassa ajamista voi kukaan puolustella vain sillä että juopuneiden pitää saada liikkua jotenkin. Kaikki ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla mitään ei katsottaisi läpi sormien. Rattijuoppojen liikenteessä aiheuttamat kuolemat ovat luku sinänsä mutta on absurdia väittää että rattijuopot aiheuttavat onnettomuuksia lähinnä itselleen. Tieltä suistumisissa on yleensä promillerajat reilusti ylitetty ja kyydissä olevat ilman turvavöitä lentävät autosta ulos karmein seurauksin. Kaikenlainen kulkuneuvoilla liikkuminen humalassa pitää sattaa samalle viivalle ja rangaistukset päälle. Rangaistuksilla on aina ennaltaehkäisevä vaikutus ainakin suurimmalle osalla kansalaisia.
Tarkasta faktasi, ennen kuin alat huutelemaan väitteitäni järjettömiksi. Sähköavusteisen pyörän sähköavustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeuteen ja sen jälkeen sähköpolkupyörällä on normaalia polkupyörää hankalampi saavuttaa lisää nopeutta. 25 kilometriä tunnissa on suhteellisen rauhallinen nopeus polkopyörälle. Tuo ei ole edes keskinopeutena mikään erikoinen polkupyörälle.
Eri ajoneuvot ova tietenkin eri viivoilla. Esim. mopoautolla saa ajaa nuorempana kuin henkilöautolla, enkä minä tarvise mopolla ajamiseen mitään ajokorttia. Rekkaa kuljettavalla tarvii olla siihen ajoneuvoon oikeuttava ajolupa. On täysin selvä asia, että henkilöauto ja polkupyörä eivät ole missään suhteessa samalla viivalla.
Kysytäänpä uudestaan ratkaisuasi tilanteeseen: kielletäänkö humalaisten liikkuminen vai mitä vaihtoehtoa pyöräilylle tarjotaan?
Tässä sinulle vähän faktaa alkoholirattijuopumustapauksissa kuolleista (2018-2020):
Juopunut kuljettaja 72 %
Juopuneen matkustaja 16 %
Sivullinen 12 %
Sivullisten 12 prosenttia on aika pieni osuus. On ihan perusteltua sanoa, että humalaiset aiheuttavat onnettomuusia lähinnä itselleen. Viimeisen kolmen kalenterivuoden keskiarvolla vuosittain sivullisia uhreja on noin viisi.
Humalaisille suosittelen kävelyä pään selviämiseen ja jos on veto pois taksilla pääsee. Ei siihen pyörää tarvita. NHB oletko itse innokas humalassa pyöräilijä, kun niin voimallisesti tätä julistat? Etkö miellä humalassa pyöräilyä minkäänlaiseksi riskiksi liikenteessä? Ajeletko autolla juovuksissa?
Hyökkäyksesi henkilöäni kohtaan kertoo vain sen, ettet kykene keskustelemaan asiapohjalta. Tuollaistahan argumentointisi perinteisesti ollut ja näkyy olevan edelleen. Kokeilin tässä vuosien tauon jälkeen, josko kykenisit keskusteluun, mutta nyt asia on taas selvä tuleviksi vuosiksi.
Vastaus aikaisempaan, kävellen, bussilla tai taksilla. Mitään syytä humalassa pyöräilyyn ei ole.
Lähteekö terve järki saman tien päästä, kun hypätään sähköpotkulaudan tai sähkömopon päälle. Tuolla kaduilla ja suojateillä liikutaan näillä kuin päättömät kanat.
On se kyllä kumma että tietyn kulkuneuvon puikkoihin hyppääminen saa ihmiset käyttäytymään huonosti liikenteessä. Ja että se on niin tavallista että voi samantien yleistää sen kaikkiin tai ainakin useimpiin käyttäjiin.
Halvat laitteet ovat kaikkien käytössä. Liikennesäännöistä ei piitata tai sitten ne eivät ole hallussa.
Tässä on hyvä pysähtyä ja taivastelun sijaan miettiä syytä käytökseen.
Ihminen tekee 90% päätöksistään alitajunnan ohjaamana. Ajoneuvoa ajaessaan päätöksiin, alitajuisiin tai tiedostettuihin, vaikuttaa ajoneuvosta ja ympäristöstä saadut viestit. Esim. auton kuljettaja päättää tilannenopeudesta sen perusteella, miltä ajaminen tuntuu.
Sähköpotkulauta on vaivaton ja ketterä ajettava, joten se ohjaa monilla päätöksiä suuntaan, jossa voi puikata milloin mihinkin väliin. Tämä on mahdollista, koska olettaa muiden käytöksen ennustettavaksi. Esim. Edessään olevan jalankulkijan jatkavan suoraan, eikä kääntyvän taakseen katsomatta sivulle. Tai potkulaudalla voi tulla ajoradalle, koska laskee ehtivänsä ennen autoilijaa. Päätöksen teossa jää huomioimatta se, miltä tällaiset sinkoilut näyttää autoilijan silmin ja kuinka ennustettavia ne muiden näkökulmasta ovat. Ennustettavuuteen riittää se, että itse voi ennustaa muiden käytöstä, muiden tarvetta vastaavaan ei ymmärretä.
Kun asian käsittelyssä pureskeltaisiin syitä ja seurauksia, potkulautakuski ehkä osaisi katsoa liikenteessä tilanteita eri näkökulmasta ja silloin päätöksentekoon tulisi älykkäämpi pohja. Sama koskee tietysti kaikkia tienkäyttäjiä.
Yksipuolinen kaahailun tuomitseminen ei auta, kun ei kaahari ymmärrä toimivansa väärin. Ihan hyvinhän hänellä on tilaa ja kun osaa väistellä muita, ei hänestä kenellekään haittaa voi olla.
Potkija väärinarvioi toiset olettaen, että hänet huomioidaan tilaa tarvitsevana liikkujana, vaikka hän ei anna samaa statusta toisille. Sama ajattelu toistuu muuallakin kuin liikenteessä, positiiviset poikkeamat itselle eivät haittaa kokonaisuutta eivätkä ole toisilta pois. Sitten ihmetellään, kun niin ei joskus käykään, toiset ovat niin itsekkäitä.
Kyllä joillain laitteilla on JOIHINKIN ihmisiin tällainen vaikutus. Kaikkien pää ei vaan kestä sitä, että oikean ranteen komennettavana on Jumalan Käden työntövoima, joka paiskaa muoviluodin kohti suoran toista päätä kosmisella pakonopeudella.
Olin kauan sitten nyt jo aikuisen poikani kanssa moottoripyöräreissun kahvi- ja limsatauolla, kun meidän kaltainen isä-poika pari saapui paikalle autolla. Pyysivät ihan kohteliaasti saako istua pöytään kun tunnisti motoristit.
Sitten juttu lähti ihan kiertoradalle. Isä oli tunnistanut toistatonnisen Suskan parkissa ja kertoi veljensäkin hakkineen vastaavalla tekniikalla olevan hieman vanhemman laitteen, joka "kulkee ihan sairaasti". Huoltoaseman pihasta lähtiessä kiihdyttäen oli sillalla jo kuulemma 200 mittarissa. Paikka on useiden risteysten rikkoma 60 rajoitettu taajama. Äly hoi!!!
Tunnistin tarinan pyörän, jota valmistetaan kahtena eri versiona ja kysyin jotain jutellakseni oliko kyseessä matka- vai sporttiversio (GSX-F / GSX-R). Vetomies ei tiennyt kummasta on kyse, joten hän soitti veljelleen saman tien kysyäkseen asiaa.
Ison tonniluokan pyörän puikoissa oli siis ollut aika tarkalleen ensikertalainen, jonka asiantuntemus oli tasolla, jolla ei edes tiedä millä pyörällä ajaa. Silti piti vääntää 200 mittariin keskellä kylää.
Autolla paikalle saapuessaan sekin kaveri näytti ihan hämäävän täysijärkiseltä ihmiseltä. Näitäkin on, mutta ymmärsin kyllä pointtisi, ettei sitä kannata yleistää kaikkin muihin, vaan jokainen vastaa omasta ajamisestaan ihan itse.
Näen pointtisi, mutta en usko Herbertin etsineen liikenteessä koheltajalle hyväksyntää? Vaikka ei hyväksykään toisen toimintaa, on silti hyvä ymmärtää MIKSI niin tapahtuu.
Tunnepitoisten valintojensa kurissa pitämisen ensimmäinen askel on ymmärtää tekevänsä niin itsekin. Sen jälkeen voi miettiä joko itse tai ammattilaisen avulla keinoja, miten tuo taipumuksemme pidetään mahdollisimman vaarattomana.
Havainnon ja sen triggaaman vasteen pareista rakennettu prosessikirjasto on yksi vaihtoehto.
En tarkoittanut kaikkien ajavan kuin päättömät kanat, eihän kaikki aja kännissäkään tai piittaamattomasti. Olisi pitänyt huomioida tietyn nimimerkin kuittaavan sanomani tietyllä tavalla, saaden komppaajat mukaan. Mainitsin näistä siksi, että näitä koheltajia ja piittaamattomia liikkuu yllättävän paljon.
Vastaus aikaisempaan, kävellen, bussilla tai taksilla. Mitään syytä humalassa pyöräilyyn ei ole.