Tieverkoston rahoitukseen pysyvä tasokorotus

11 kommenttia

Tieverkoston rahoitukseen tarvitaan nopeasti lisää rahaa. Korjausvelan kasvattaminen tarkoitaa tulevaisuudessa myös vilkasliikenteisten teiden rapautumista, tämä kehitys pitää pysäyttää nyt. Rupeaako teiden huono kunto vaikuttamaan teiden turvallisuuteen, tässä kohtaa päättäjien pitäisi viimeistään herätä.

  
  • YLEllä on tänään julkaistu juttu aiheesta.

    Pari lainausta:
    "Vielä alkuvuodesta Väyläviraston tavoitteena oli, että kesällä Suomessa päällystettäisiin noin 2700 kilometriä teitä, mutta hinnat ovat nousseet viime kuukausina jopa 30 prosenttia. Erityisesti öljyn hinnannousu on nostanut asfaltin valmistamisessa tarvittavan bitumin hintaa.
    Niinpä päällystettyjen maanteiden korjaamiseen myönnetyt 200 miljoonaa euroa riittävät noin 2300 kilometrin asfaltoimiseen(siirryt toiseen palveluun). Käytännössä vain valta- ja päätiet pystytään pitämään kunnossa. Suomen tieverkostolla päällystettyjä teitä on vajaat 51 000 kilometriä."

    "Ely-keskukset ovat muuttaneet vuosittain kymmeniä kilometrejä huonokuntoisia päällystettyjä teitä takaisin sorateiksi. Lähivuosina määrät tulevat lisääntymään, koska päällysteen kunnostamiseen ei ole rahaa."

      
  • Budjetti on niukkuuden jakamista. Puolustukseen pitää saada lisää rahaa, hoitajille ja muille julkisen alan työntekijöille paremmat liksat, sosiaaliturvan taso on kuulemma liian huono, panostuksia pitää laittaa vihreään / venäjättömään energiaan, inflaatio tekee kaikesta kalliimpaa, korkojen myötä lainanhoitokulut kasvavat... Verorasitetta ei saa kasvattaa.

    Ei ole helppoa olla päättäjä. Onneksi en ole.

      
  • Tällä hetkellä olisi valtion toimesta aika typerää rakentaa siltoja tai muuta uutta tieinfraa, koska kaikki on kallista.
    Kannattaa hetki huilata ja katsoa miten hommat kehittyy.
    Se silta voi olla parin vuoden päästä 30% halvempi tai sitten ei.

      
  • Korjausvelalla tarkoitetaan huonokuntoisten, korjaustarpeessa olevien valtion teiden, ratojen ja vesiväylien yhteenlaskettuja korjauskustannuksia.

    Rahaa tieverkostoon lisäämällä saataisiin teiden kuntoa korjattua. Nämä siltatyöt, vesiväylät ja tunnelit yms voitaisiin siirtää tuonnemmaksi ja lyödä rahaa teiden kunnossapitoon niin paljon kuin tarve on.

    Aina löytyy joku veruke sille, että johonkin muihin tarpeisiin otetaan tiestön kuntoon tarkoitettuja rahoja. Reilusti yli 8 miljardin potista mitä autoilijoilta kerätään, pitäisi korjaustarve olla helpohko hoitaa. Tämä on sitä hallitusten välistä vääntöä mistä niin usein puhutaan. Kohteita arvotetaan hyvillä tai vähemmän hyvillä perusteilla.

    Tiestömme ei silti koskaan näytä saavan sille kuuluvaa arvoa, että kohdennus osuisi sinne missä tarvetta on. Arvovalintoja sitähän tämä kohdennus edustaa. Saa nähdä milloin kuljetusala alkaa oikeasti antaa ääntään kuuluviin tästä järjettömästä kehityksestä. Autoilijoiden äänitorvet ovat hiljaa, eikä siellä oikeasti ole henkilöitä joita kuunneltaisiin tai otettaisiin vakavasti.

    Suomi on pitkien etäisyyksien maa jossa autoa käyttävät kaikki. Suomi kuljettaa pyörillä, tämäkin toteamus on aikojen saatossa jäänyt unholaan. Yksityisautoilun puolestapuhujia ei tässä hallituksessa näytä olevan ainoatakaan, virheät äänekkäimmin sitä vastaan. Siellä on kyllä yksi maaseudun asiaa ajanut puolue mukana, mutta vähälle huomiolle on maaseudun asiat ja tarpeet jätetty. Puolueen puheenjohtaja on tainnut vieraantua sen verran edellisistä, että tämä on päässyt unohtumaan. Ääänestäjät muistavat tämän ja se keino on hyvä ottaa käyttöön, kun seuravaa eduskuntaa muodostetaan.

      
  • Tiestön kuntoon tarkoitettua rahaa on vasta sitten kun siihen on budjetissa osoitettu rahaa, ennen sitä ne ovat ihan vain yleistä (vero)rahaa siinä missä alvit ja tuloverotkin. Onkohan koskaan missään "luvattu" että liikenteen verotulot ohjattaisiin takaisin liikenteeseen? Ei ainakaan vuosikymmeniin, tuskin koskaan.

    En minä teiden ylläpitoa mitenkään vastusta, päinvastoin. En kuitenkaan tiedä miksi se olisi erillinen saareke valtion kaikkiin muihin menoihin nähden.

    Mistä leikataan/mihin panostetaan vähemmän jos liikenteeseen satsataan?

      1
  • muokattu 23.05.2022 19:57

    Autovero ainakin pitäisi ohjata takaisin autoiluun! Ajatelkaa, kuinka paljon autojen hinnat laskisivat, kun autovero ohjattaisiin takaisin autojen hintoihin!

    IS:ssä oli buffi uudesta plugari-Range Roverista. CO2-arvon pienenemisen ansiosta Rangen autovero laski 100.000,- !? Siinä on jo tuntuva "sähköautotuki"🙂

      
  • Hyvinvointivaltion häpeäpilkku, huonokuntoiset tiet. Kartta hohkaa punaisena toinen toistaan huonompien teiden takia.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008838364.html

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Hyvinvointivaltion häpeäpilkku, huonokuntoiset tiet. Kartta hohkaa punaisena toinen toistaan huonompien teiden takia.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008838364.html

    Mitäs siinä parut. Laita kansalaisaloite verojen korotukseen niin saat ehkä jotain aikaiseksi.

      
  • muokattu 24.05.2022 18:40

    Poliitikot eivät näemmä halua parempia teitä, hehän nämä rahojen kohdennukset tekevät. Reilusti yli 8 miljardin euron potista mikä joka vuosi autoilijoilta kerätään, pitäisi homma olla helppo ratkaista. Kaikki meistä autoilijoista haluavat paremmat tiet. Ammattiautoilijat eritoten jotka repivät leivän tien päältä. Kalusto pysyy paremmassa kunnossa ja liikenneturvallisuus paranee parempien teiden ansiosta. Maalaisjärjellä ajateltuna säästöä tulee varmasti, jos nämäkin asiat huomioitaisiin.

    Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ota tästä koppi ja laita asioihin tarvittavaa vauhtia.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ota tästä koppi ja laita asioihin tarvittavaa vauhtia.

    Siltä varalta, ettei Harakka sattuisikaan lukemaan tätä foorumia, kannattanee kirjoittaa suoraan ministerille: timo.harakka@eduskunta.fi

      1
  • @FARwd kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ota tästä koppi ja laita asioihin tarvittavaa vauhtia.

    Siltä varalta, ettei Harakka sattuisikaan lukemaan tätä foorumia, kannattanee kirjoittaa suoraan ministerille: timo.harakka@eduskunta.fi

    Kiitos linkistä! Toivotaan että lukee. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit