Car of the Year 2024 -finalistit

21 kommenttia

Car of the Year -organisaatio on julkaissut Car of the Year 2024 -finalistit. Mukaan pääsi seitsemän mallia.

Ensimmäisellä äänestyskierroksella oli mukana kaikkiaan 28 mallia. Näistä malleista 59 tuomaria valitsivat finalistit.

Tuomaristo edustaa 22 Euroopan maata. Suomea tuomaristossa edustaa Tekniikan Maailman tuottaja Velimatti Honkanen.

Lopullinen valinta julkistetaan Geneven autonäyttelyssä 26.2.2024

Car of the Year 2024 -finalistit

BMW 5-sarja

BYD Seal

Kia EV9

Peugeot E-3008/3008

Renault Scenic

Toyota C-HR

Volvo EX30

  
  • BMW 5-sarja on lähtökohdiltaan perinteinen, mutta samoihin kuoriin on saatu sovitettua täyssähköiset mallit, lataushybridit että perinteiset polttomoottorivoimalinjat. Jokaiselle jotakin laadukkaassa paketissa.

    https://tekniikanmaailma.fi/tassa-ovat-vuoden-auto-2024-the-car-of-the-year-2024n-finalistit-kaikki-ovat-tavalla-tai-toisella-sahkoistettyja/

      
  • @tracktest kirjoitti:
    BMW 5-sarja on lähtökohdiltaan perinteinen, mutta samoihin kuoriin on saatu sovitettua täyssähköiset mallit, lataushybridit että perinteiset polttomoottorivoimalinjat. Jokaiselle jotakin laadukkaassa paketissa.

    https://tekniikanmaailma.fi/tassa-ovat-vuoden-auto-2024-the-car-of-the-year-2024n-finalistit-kaikki-ovat-tavalla-tai-toisella-sahkoistettyja/

    Vastaavasti TM:n kommentti: "BMW 5-sarja on lähtökohdiltaan perinteinen, mutta samoihin kuoriin on saatu sovitettua täyssähköiset mallit, lataushybridit että perinteiset polttomoottorivoimalinjat. Jokaiselle jotakin laadukkaassa paketissa." Samaa mieltä olette.

    Miksi tuossa olisi jokaiselle jotakin? Voihan siinä olla tekniikasta osa, josta pitää, mutta korimalli on ankean ahdas. Olisikohan Volvossa ulkomitat käytetty sisätilojen hyödyksi.

      
  • Normaalikokoinen ei tunne ahtautta yhdessäkään tuon kokoluokan autossa. Poikkeavilla mitoilla oleva yksilö tuskin löytää ainuttakaan sopivaa autoa itselleen, tuossa voisi auttaa peiliin katsominen. BMW on tuottanut autoja jo vuosikymmenet tavalla jokaiselle jotakin ja se toimii edelleen. BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa isojen autojen kärjessä. Suurin osa ihmisistä löytää mallistosta omansa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Normaalikokoinen ei tunne ahtautta yhdessäkään tuon kokoluokan autossa. Poikkeavilla mitoilla oleva yksilö tuskin löytää ainuttakaan sopivaa autoa itselleen, tuossa voisi auttaa peiliin katsominen. BMW on tuottanut autoja jo vuosikymmenet tavalla jokaiselle jotakin ja se toimii edelleen. BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa isojen autojen kärjessä. Suurin osa ihmisistä löytää mallistosta omansa.

    Mallistosta sopivan auton löytäminen on tietysti eri asia. Tuollainen äärimmäisyyteen viety perinteinen auto on matala tavaroiden ja istumisen kannalta, lastaaminen ja pitkät matkat ovat hankalia. Toisaalta taas toisen pään mallien katto on älyttömän korkealla, kun lumen putsaamiseen katolta vaaditaan jakkara ja pitkävartinen harja. Olen suunnilleen suomalaisen miehen normaalimitoissa. Suurin osa ihmisistä ei koskaan omista BMW:tä, mutta kaikki BMW:n omistajat ovat löytäneet omansa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa

    ....ja sitten kun se konservatiivisuus loppuu tulee ne ei-niin-konservatiiviset uudet e-mallit.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Normaalikokoinen ei tunne ahtautta yhdessäkään tuon kokoluokan autossa. Poikkeavilla mitoilla oleva yksilö tuskin löytää ainuttakaan sopivaa autoa itselleen, tuossa voisi auttaa peiliin katsominen. BMW on tuottanut autoja jo vuosikymmenet tavalla jokaiselle jotakin ja se toimii edelleen. BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa isojen autojen kärjessä. Suurin osa ihmisistä löytää mallistosta omansa.

    Mallistosta sopivan auton löytäminen on tietysti eri asia. Tuollainen äärimmäisyyteen viety perinteinen auto on matala tavaroiden ja istumisen kannalta, lastaaminen ja pitkät matkat ovat hankalia. Toisaalta taas toisen pään mallien katto on älyttömän korkealla, kun lumen putsaamiseen katolta vaaditaan jakkara ja pitkävartinen harja. Olen suunnilleen suomalaisen miehen normaalimitoissa. Suurin osa ihmisistä ei koskaan omista BMW:tä, mutta kaikki BMW:n omistajat ovat löytäneet omansa.

    Vaikea ymmärtää miten normaaliksi itseään kutsuva on noin suurissa ongelmissa. Itse olen 187 cm ja normaalipainoinen, enkä koe mitään kuvattujasi ongelmia minkään BMW automallin kanssa. Uletun hyvin harjaamaan lumet kaikkien BMW mallien katolta.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Normaalikokoinen ei tunne ahtautta yhdessäkään tuon kokoluokan autossa. Poikkeavilla mitoilla oleva yksilö tuskin löytää ainuttakaan sopivaa autoa itselleen, tuossa voisi auttaa peiliin katsominen. BMW on tuottanut autoja jo vuosikymmenet tavalla jokaiselle jotakin ja se toimii edelleen. BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa isojen autojen kärjessä. Suurin osa ihmisistä löytää mallistosta omansa.

    Mallistosta sopivan auton löytäminen on tietysti eri asia. Tuollainen äärimmäisyyteen viety perinteinen auto on matala tavaroiden ja istumisen kannalta, lastaaminen ja pitkät matkat ovat hankalia. Toisaalta taas toisen pään mallien katto on älyttömän korkealla, kun lumen putsaamiseen katolta vaaditaan jakkara ja pitkävartinen harja. Olen suunnilleen suomalaisen miehen normaalimitoissa. Suurin osa ihmisistä ei koskaan omista BMW:tä, mutta kaikki BMW:n omistajat ovat löytäneet omansa.

    Vaikea ymmärtää miten normaaliksi itseään kutsuva on noin suurissa ongelmissa. Itse olen 187 cm ja normaalipainoinen, enkä koe mitään kuvattujasi ongelmia minkään BMW automallin kanssa. Uletun hyvin harjaamaan lumet kaikkien BMW mallien katolta.

    X6 on 170 cm korkea. 183-senttiselle se on aika ylhäällä ja ulottuminen ja näkeminen ovat siinä ja siinä ilman vatsakumpuakin. Samalla ei olisi tarkoitus putsata kylkiä vaatteilla. X5 on myös melko korkea.

      1
  • E-3008 vaikuttaa mielenkiintoiselta mallilta. Kommentoinkin sitä Honkasen juttuun, mutta kommentti on toimituksen tarkistettavana ja julkaistaneen mahdollisesti 30-luvun puolenvälin tienoilla.

      3
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa

    ....ja sitten kun se konservatiivisuus loppuu tulee ne ei-niin-konservatiiviset uudet e-mallit.

    BMW i5 jatkaa perinteitä, joten omalta kohdaltani kaikki on paremmin kuin hyvin.

      
  • muokattu 28.11.2023 22:16

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Normaalikokoinen ei tunne ahtautta yhdessäkään tuon kokoluokan autossa. Poikkeavilla mitoilla oleva yksilö tuskin löytää ainuttakaan sopivaa autoa itselleen, tuossa voisi auttaa peiliin katsominen. BMW on tuottanut autoja jo vuosikymmenet tavalla jokaiselle jotakin ja se toimii edelleen. BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa isojen autojen kärjessä. Suurin osa ihmisistä löytää mallistosta omansa.

    Mallistosta sopivan auton löytäminen on tietysti eri asia. Tuollainen äärimmäisyyteen viety perinteinen auto on matala tavaroiden ja istumisen kannalta, lastaaminen ja pitkät matkat ovat hankalia. Toisaalta taas toisen pään mallien katto on älyttömän korkealla, kun lumen putsaamiseen katolta vaaditaan jakkara ja pitkävartinen harja. Olen suunnilleen suomalaisen miehen normaalimitoissa. Suurin osa ihmisistä ei koskaan omista BMW:tä, mutta kaikki BMW:n omistajat ovat löytäneet omansa.

    Jep suurin osa ei omista koskaan Bemaria, ja osa omistaa useita :smiley:

    5-sarjan kokoluokan sedan (vastaavia on toki muitakin) on omasta mielestä ja kokemuksesta parhaimmillaan juuri pitkällä matkalla, mikä tekee sinulle pitkän ajomatkan hankalaksi ko. tyypin autolla?

    ps. Itse ole 181cm ja saan kyllä lumet X5:n katolta ilman jakkaraa / katuharjaa. Katon peseminen käsin vaatii sitten jo hieman akrobatiaa, pitää hypätä takarenkaan päälle seisomaan.

      
  • Ja voiton vie Volvo.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Ja voiton vie Volvo.

    Toivottavasti voittaja on kuitenkin Pösö/Rellu eikä kiinalainen auto.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Normaalikokoinen ei tunne ahtautta yhdessäkään tuon kokoluokan autossa. Poikkeavilla mitoilla oleva yksilö tuskin löytää ainuttakaan sopivaa autoa itselleen, tuossa voisi auttaa peiliin katsominen. BMW on tuottanut autoja jo vuosikymmenet tavalla jokaiselle jotakin ja se toimii edelleen. BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa isojen autojen kärjessä. Suurin osa ihmisistä löytää mallistosta omansa.

    Mallistosta sopivan auton löytäminen on tietysti eri asia. Tuollainen äärimmäisyyteen viety perinteinen auto on matala tavaroiden ja istumisen kannalta, lastaaminen ja pitkät matkat ovat hankalia. Toisaalta taas toisen pään mallien katto on älyttömän korkealla, kun lumen putsaamiseen katolta vaaditaan jakkara ja pitkävartinen harja. Olen suunnilleen suomalaisen miehen normaalimitoissa. Suurin osa ihmisistä ei koskaan omista BMW:tä, mutta kaikki BMW:n omistajat ovat löytäneet omansa.

    Jep suurin osa ei omista koskaan Bemaria, ja osa omistaa useita :smiley:

    5-sarjan kokoluokan sedan (vastaavia on toki muitakin) on omasta mielestä ja kokemuksesta parhaimmillaan juuri pitkällä matkalla, mikä tekee sinulle pitkän ajomatkan hankalaksi ko. tyypin autolla?

    ps. Itse ole 181cm ja saan kyllä lumet X5:n katolta ilman jakkaraa / katuharjaa. Katon peseminen käsin vaatii sitten jo hieman akrobatiaa, pitää hypätä takarenkaan päälle seisomaan.

    Alhaalla istuminen on lyhyellä matkaa ok, mutta pidemmällä se puuduttaa. Yleensä koeajetuissa BMW:issä on jotkin erikoisistuimet, joita voi säätää 20 kohdasta. Sellainen voisi auttaa, muuten tuollainen istuma-asento "tappaa".

    Varmaa kevyet pakkaslumet hosuu auttavasti katolta. Tarkoitin tosin ihan pitkävartista lumiharjaa, siis harjaosa varren suuntainen tai poikittain.

      
  • muokattu 29.11.2023 08:38

    @Late1969 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Normaalikokoinen ei tunne ahtautta yhdessäkään tuon kokoluokan autossa. Poikkeavilla mitoilla oleva yksilö tuskin löytää ainuttakaan sopivaa autoa itselleen, tuossa voisi auttaa peiliin katsominen. BMW on tuottanut autoja jo vuosikymmenet tavalla jokaiselle jotakin ja se toimii edelleen. BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa isojen autojen kärjessä. Suurin osa ihmisistä löytää mallistosta omansa.

    Mallistosta sopivan auton löytäminen on tietysti eri asia. Tuollainen äärimmäisyyteen viety perinteinen auto on matala tavaroiden ja istumisen kannalta, lastaaminen ja pitkät matkat ovat hankalia. Toisaalta taas toisen pään mallien katto on älyttömän korkealla, kun lumen putsaamiseen katolta vaaditaan jakkara ja pitkävartinen harja. Olen suunnilleen suomalaisen miehen normaalimitoissa. Suurin osa ihmisistä ei koskaan omista BMW:tä, mutta kaikki BMW:n omistajat ovat löytäneet omansa.

    Jep suurin osa ei omista koskaan Bemaria, ja osa omistaa useita :smiley:

    5-sarjan kokoluokan sedan (vastaavia on toki muitakin) on omasta mielestä ja kokemuksesta parhaimmillaan juuri pitkällä matkalla, mikä tekee sinulle pitkän ajomatkan hankalaksi ko. tyypin autolla?

    ps. Itse ole 181cm ja saan kyllä lumet X5:n katolta ilman jakkaraa / katuharjaa. Katon peseminen käsin vaatii sitten jo hieman akrobatiaa, pitää hypätä takarenkaan päälle seisomaan.

    Alhaalla istuminen on lyhyellä matkaa ok, mutta pidemmällä se puuduttaa.

    Mikä on se pitkä matka? Ainakin IS:n "hemmetin matalilla ja vähäisillä säädöillä varustetuilla" istuimilla 740 km meni mukavasti yhdellä istumalla toissa vuonna. Edes tankkauksia ei tullut matkalle. Enpä usko että korkeampi istuin olisi tuonut tippaakaan mitään hyötyä. (Tiukka aikataulu ja koronan takia suljetut ruokailupaikat saivat ajamaan pitkän matkan kerralla.)

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Normaalikokoinen ei tunne ahtautta yhdessäkään tuon kokoluokan autossa. Poikkeavilla mitoilla oleva yksilö tuskin löytää ainuttakaan sopivaa autoa itselleen, tuossa voisi auttaa peiliin katsominen. BMW on tuottanut autoja jo vuosikymmenet tavalla jokaiselle jotakin ja se toimii edelleen. BMW 5-sarja on perinteitä kunnioittava malli, joka on konservatiivisella muotoilulla pitänyt paikkansa isojen autojen kärjessä. Suurin osa ihmisistä löytää mallistosta omansa.

    Mallistosta sopivan auton löytäminen on tietysti eri asia. Tuollainen äärimmäisyyteen viety perinteinen auto on matala tavaroiden ja istumisen kannalta, lastaaminen ja pitkät matkat ovat hankalia. Toisaalta taas toisen pään mallien katto on älyttömän korkealla, kun lumen putsaamiseen katolta vaaditaan jakkara ja pitkävartinen harja. Olen suunnilleen suomalaisen miehen normaalimitoissa. Suurin osa ihmisistä ei koskaan omista BMW:tä, mutta kaikki BMW:n omistajat ovat löytäneet omansa.

    Jep suurin osa ei omista koskaan Bemaria, ja osa omistaa useita :smiley:

    5-sarjan kokoluokan sedan (vastaavia on toki muitakin) on omasta mielestä ja kokemuksesta parhaimmillaan juuri pitkällä matkalla, mikä tekee sinulle pitkän ajomatkan hankalaksi ko. tyypin autolla?

    ps. Itse ole 181cm ja saan kyllä lumet X5:n katolta ilman jakkaraa / katuharjaa. Katon peseminen käsin vaatii sitten jo hieman akrobatiaa, pitää hypätä takarenkaan päälle seisomaan.

    Alhaalla istuminen on lyhyellä matkaa ok, mutta pidemmällä se puuduttaa.

    Mikä on se pitkä matka? Ainakin IS:n "hemmetin matalilla ja vähäisillä säädöillä varustetuilla" istuimilla 740 km meni mukavasti yhdellä istumalla toissa vuonna. Edes tankkauksia ei tullut matkalle. Enpä usko että korkeampi istuin olisi tuonut tippaakaan mitään hyötyä. (Tiukka aikataulu ja koronan takia suljetut ruokailupaikat saivat ajamaan pitkän matkan kerralla.)

    Matalalla istuen pitkä matka on aluksi 0,5-2 tuntia, tauon jälkeen kestää vähemmän, viiden tunnin jälkeen ei ole enää kivaa. Mutta ihmisestähän se riippuu kuinka kestää paikallaan istumista. Korkeammassa istuma-asennossa verenkierto jalkoihin pysyy parempana, takamukset kantavat massan tasaisemmin ja voi istua matkaan tarvittavan 8-12 tuntia. Minulla on perse ja jalat jumittuvat matalalla istuen.

      
  • @Late1969 kirjoitti:.

    Varmaa kevyet pakkaslumet hosuu auttavasti katolta. Tarkoitin tosin ihan pitkävartista lumiharjaa, siis harjaosa varren suuntainen tai poikittain.

    Ei ei, pakkaslumet puhalletaan akkukäyttöisellä lehtipuhaltimella - erittäin nopeaa ja bonuksena maalipintaa ei tule hiusnaarmuja. Uusissa autoissa on tuulilasin pyyhkimille syvä kaukalo konepellin katveessa, mukä estää ainakin omassa pyyhkiemien nostamisen pois edestä lunien putkasen ajaksi. Tuokin kolo puhdistuu ilman ärräpäitä, vaikka pyykimet edessä, muutamassa sekunnissa. Harjahan tuonne mahtuisi erittäin huonosti.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:.

    Varmaa kevyet pakkaslumet hosuu auttavasti katolta. Tarkoitin tosin ihan pitkävartista lumiharjaa, siis harjaosa varren suuntainen tai poikittain.

    Ei ei, pakkaslumet puhalletaan akkukäyttöisellä lehtipuhaltimella - erittäin nopeaa ja bonuksena maalipintaa ei tule hiusnaarmuja. Uusissa autoissa on tuulilasin pyyhkimille syvä kaukalo konepellin katveessa, mukä estää ainakin omassa pyyhkiemien nostamisen pois edestä lunien putkasen ajaksi. Tuokin kolo puhdistuu ilman ärräpäitä, vaikka pyykimet edessä, muutamassa sekunnissa. Harjahan tuonne mahtuisi erittäin huonosti.

    Akkukäyttöinen lehtipuhallin. Kauanko siinä kestää akku yhdellä latauksella?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Akkukäyttöinen lehtipuhallin. Kauanko siinä kestää akku yhdellä latauksella?

    Varmaan riippuu akkujen koosta. Itsellä 2x2.4Ah akuilla pelaa varmaan 10min, ja 2x4.2Ah sellaset 20min. Pidin ennen täysin turhakkeena koko lehtipuhallinta, mutta aika pätevä laite moneen asiaan. Terassit ja pihakivetykset pysyy puhtaina vaikka mäntypuusto yrittää parhaansa mukaan sotkea. Kevyt lumi siirtyy yllättävän helposti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:.

    Varmaa kevyet pakkaslumet hosuu auttavasti katolta. Tarkoitin tosin ihan pitkävartista lumiharjaa, siis harjaosa varren suuntainen tai poikittain.

    Ei ei, pakkaslumet puhalletaan akkukäyttöisellä lehtipuhaltimella - erittäin nopeaa ja bonuksena maalipintaa ei tule hiusnaarmuja. Uusissa autoissa on tuulilasin pyyhkimille syvä kaukalo konepellin katveessa, mukä estää ainakin omassa pyyhkiemien nostamisen pois edestä lunien putkasen ajaksi. Tuokin kolo puhdistuu ilman ärräpäitä, vaikka pyykimet edessä, muutamassa sekunnissa. Harjahan tuonne mahtuisi erittäin huonosti.

    Akkukäyttöinen lehtipuhallin. Kauanko siinä kestää akku yhdellä latauksella?

    Akkuja näihin härveleihin on monenkokoisia, itse käytän 5Ah akkua (sama käytössä käsityökaluissa), pieni siis. Samoin lehtipuhallin on Makitan pienemmän pään mallistoa, käyttöjännite 18V, isommissa on kaksi akkua rinnan, 36V. Jaksasiko tuo pöhistä runsaat 5 min, alle 10min joka tapauksessa, 3-5 kertaa lumet puhaltaa auton päältä Mutta jos/kun hyytyy, akun vaihto vie aika vain muutaman sekunnin, joten työ ei kesken jää. Alunperin ostin laitteen harrasteauton pesun jälkeiseen kuivaukseen. Kuivaukseen menee enemän aikaa, joten lähes akullinen menee tuossa hommassa. Yhdessä vaiheessa oli kalustoa pihassa ruuhkaksi ast,i niin kokeilin vehjettä lumenpuhdistukseen. Pakkaslumelle toimii erittäin hyvin - nopea kuin mikä, mutta nuoskalumelle tietystikään ei lainkaan. Mitä puhtaampi auto sen helpommin lumi irtoaa.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:.

    Varmaa kevyet pakkaslumet hosuu auttavasti katolta. Tarkoitin tosin ihan pitkävartista lumiharjaa, siis harjaosa varren suuntainen tai poikittain.

    Ei ei, pakkaslumet puhalletaan akkukäyttöisellä lehtipuhaltimella - erittäin nopeaa ja bonuksena maalipintaa ei tule hiusnaarmuja. Uusissa autoissa on tuulilasin pyyhkimille syvä kaukalo konepellin katveessa, mukä estää ainakin omassa pyyhkiemien nostamisen pois edestä lunien putkasen ajaksi. Tuokin kolo puhdistuu ilman ärräpäitä, vaikka pyykimet edessä, muutamassa sekunnissa. Harjahan tuonne mahtuisi erittäin huonosti.

    Akkukäyttöinen lehtipuhallin. Kauanko siinä kestää akku yhdellä latauksella?

    Akkuja näihin härveleihin on monenkokoisia, itse käytän 5Ah akkua (sama käytössä käsityökaluissa), pieni siis. Samoin lehtipuhallin on Makitan pienemmän pään mallistoa, käyttöjännite 18V, isommissa on kaksi akkua rinnan, 36V. Jaksasiko tuo pöhistä runsaat 5 min, alle 10min joka tapauksessa, 3-5 kertaa lumet puhaltaa auton päältä Mutta jos/kun hyytyy, akun vaihto vie aika vain muutaman sekunnin, joten työ ei kesken jää. Alunperin ostin laitteen harrasteauton pesun jälkeiseen kuivaukseen. Kuivaukseen menee enemän aikaa, joten lähes akullinen menee tuossa hommassa. Yhdessä vaiheessa oli kalustoa pihassa ruuhkaksi ast,i niin kokeilin vehjettä lumenpuhdistukseen. Pakkaslumelle toimii erittäin hyvin - nopea kuin mikä, mutta nuoskalumelle tietystikään ei lainkaan. Mitä puhtaampi auto sen helpommin lumi irtoaa.

    Eipä ole koskaan tullut mieleen, että noinkin voi tehdä. Tuli tuo akun kesto heti mieleen, kun olen akkukäyttöisiin pölynimureihin pettynyt. Mutta ei minulla ole ollutkaan sellaista, johon kävisi työkalujen akku. Käytössä on DeWalt enkä tiedä onko niillä pölynimuria. Tai oikeastaan isoa rikkaimuria tarkoitan.

    Takaisin pakkaslumeen auton päällä: eikö se lähde ajoviimassakin katolta ja auton takaosasta? Jos sitä on paksulti, niin ei taida puhallin riittää eikä voi jättää ajoviimaankaan putsautumaan vaan pitää harjata?

    Ohut pakkaslumi keulalta ja niistä pyyhkijöiden poteroista voisi olla hyvä kohde puhaltimelle. Jos ei putsaa, saa lumet lämpimälle tuulilasille jäätymään ja harjalla se kotelo on hankala putsata. Pitäneekö ostaa akkupuhallin, varsinainen niksipirkkajuttu🙂👍

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:.

    Varmaa kevyet pakkaslumet hosuu auttavasti katolta. Tarkoitin tosin ihan pitkävartista lumiharjaa, siis harjaosa varren suuntainen tai poikittain.

    Ei ei, pakkaslumet puhalletaan akkukäyttöisellä lehtipuhaltimella - erittäin nopeaa ja bonuksena maalipintaa ei tule hiusnaarmuja. Uusissa autoissa on tuulilasin pyyhkimille syvä kaukalo konepellin katveessa, mukä estää ainakin omassa pyyhkiemien nostamisen pois edestä lunien putkasen ajaksi. Tuokin kolo puhdistuu ilman ärräpäitä, vaikka pyykimet edessä, muutamassa sekunnissa. Harjahan tuonne mahtuisi erittäin huonosti.

    Akkukäyttöinen lehtipuhallin. Kauanko siinä kestää akku yhdellä latauksella?

    Akkuja näihin härveleihin on monenkokoisia, itse käytän 5Ah akkua (sama käytössä käsityökaluissa), pieni siis. Samoin lehtipuhallin on Makitan pienemmän pään mallistoa, käyttöjännite 18V, isommissa on kaksi akkua rinnan, 36V. Jaksasiko tuo pöhistä runsaat 5 min, alle 10min joka tapauksessa, 3-5 kertaa lumet puhaltaa auton päältä Mutta jos/kun hyytyy, akun vaihto vie aika vain muutaman sekunnin, joten työ ei kesken jää. Alunperin ostin laitteen harrasteauton pesun jälkeiseen kuivaukseen. Kuivaukseen menee enemän aikaa, joten lähes akullinen menee tuossa hommassa. Yhdessä vaiheessa oli kalustoa pihassa ruuhkaksi ast,i niin kokeilin vehjettä lumenpuhdistukseen. Pakkaslumelle toimii erittäin hyvin - nopea kuin mikä, mutta nuoskalumelle tietystikään ei lainkaan. Mitä puhtaampi auto sen helpommin lumi irtoaa.

    Eipä ole koskaan tullut mieleen, että noinkin voi tehdä. Tuli tuo akun kesto heti mieleen, kun olen akkukäyttöisiin pölynimureihin pettynyt. Mutta ei minulla ole ollutkaan sellaista, johon kävisi työkalujen akku. Käytössä on DeWalt enkä tiedä onko niillä pölynimuria. Tai oikeastaan isoa rikkaimuria tarkoitan.

    Takaisin pakkaslumeen auton päällä: eikö se lähde ajoviimassakin katolta ja auton takaosasta? Jos sitä on paksulti, niin ei taida puhallin riittää eikä voi jättää ajoviimaankaan putsautumaan vaan pitää harjata?

    Ohut pakkaslumi keulalta ja niistä pyyhkijöiden poteroista voisi olla hyvä kohde puhaltimelle. Jos ei putsaa, saa lumet lämpimälle tuulilasille jäätymään ja harjalla se kotelo on hankala putsata. Pitäneekö ostaa akkupuhallin, varsinainen niksipirkkajuttu🙂👍

    Pakkaslumi irtoaa autosta ajaessa yllättävän huonosti. Katolla lumi kulkee yleensä niin paksuna kerroksena kuin on satanut. Takaosaan taas nousee tiestä lisälunta. Keulan osat puhdistuvat parhaiten. Jos etsii kuvia savulla demonstroiduista tuulitunnelitesteistä näkee miksi lumi ei mihinkään lennä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit