[ZeiMZei]

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Itselläni kokemusta Bemarin ratkaisusta ja kyllä -20 bensiinilataushybridillekin alkaa olla "tiukka paikka" pelkän sähköajon suhteen, varsinkin jos auto on "jäähtynyt" ulkona reilut puolivuorokautta. Omien havaintojeni perusteella kaikki riippuu aku…
  • @M880 kirjoitti: Sama (parempi) toteutus lienee myös Bemareissa joissa sähkömoottori on käsittääkseni ennen vaihteistoa. Tarkemmin Bemarin perinteisemmässä kardaaniin perustuvassa voimalinjassa (etuvetopohjaisissa phev ratkaisuissa mm. 22…
  • @_Quu kirjoitti: Koko romutuspalkkijärjestelmä on hanurista, autokanta vaihtuu luonnostaan ja turha sitä on verorahoilla yrittää kiihdyttää. Silmäilin pikaisesti noiden aikaisempien romutuskampanjoiden seurantatutkimusraportit Autoalan ti…
  • Komppaan täysin 740 GLE:tä tuon jarrurempan suhteen. Olettaisin että VWn insinöörit ovat tämän hyvin tarkasti laskeneet kun ovat päätyneet tuohon rumpujarruratkaisuun. Itselläni tuli seuraavat rumpujarrua puoltavat seikat mieleen tässä tapauksessa: …
  • Mikä tuossa on nyt sitten se ongelma? Eikös koko romutuspalkkion ideana ole päästä noista vanhoista romuista eroon. Kyllä se luonto säästyy vaikka ne eivät aktiivikäytössä olisikaan olleet - eivätpähän vuoda ruostuessaan litkuja pohjavesiin jossain …
  • @740 GLE kirjoitti: Selittäisittekö minullekin mitä "akkujen mittauttaminen" tarkoittaa? Mitä niistä akuista mitataan, mitä välineistöä tarvitaan ja mitä se kertoo käytetyn ostajalle? Onko tehtaan testereissä nykyisin akkujen testiohjelmia? …
  • Itse ainakin mittauttaisin akuston, jos tuollaista olisin hankkimassa. Riippuu auton valmistajasta miten akuston ylläpitotoiminnot on toteutettu auton käyttötarkoituksen vastaisessa käytössä. Toki automatiikka voi taustalla ylläpitää akuston varauks…
  • @_Quu kirjoitti: Ja portin jälkeenkin sähkö tuotetaan: Kiina sen sijaan luottaa edelleen pääosin fossiilisiin polttoaineisiin energiantuotannossaan. Ympäristöjärjestöjen selvityksen mukaan Kiina on aloittanut kymmenien keskeytettyjen voima…
  • Jos ei ole latausmahdollisuutta kotona ja ajaa pelkästään pitkiä matkoja, niin kannattaa unohtaa lataushybridit ja valita joko täyssähkö tai diesel. Lataushybridi on ominmillaan silloin kun sen voi laittaa aina yöksi latautumaan jolloin ainakin osa …
  • @_Quu kirjoitti: Jos ja kun nämä Suomen uutena eniten myydyt romutetaan keskimäärin 20v iässä, ja tuonti käytetyt isot dieselit romutetaan keskimäärin +- 30v iässä, niin autojen kesi ikä nousee väistämättä. Ihan sama, maasta nekin on tulleet, ja …
  • @M880 kirjoitti: @740 GLE kirjoitti: Tien hieman tilastoa artikkelin mainitsemien ääripää-merkkien osalta. Tässä otannassa Bemarin hinauksista 16% oli rengasrikkoja, Toyotalla 12%. Tämä ero sisältää sen toyotakuskien ol…
  • tuolta VDAn sivuilta löytyy hyvinkin tarkasti WLTP mittauksesta (jos ei vielä ollut tuttu paikka): https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/exhaust-emissions/wltp-worldwide-harmonized-light-vehicles-test-procedure.html
  • @M880 kirjoitti: Mutta toiseen suuntaan vaikuttaa sitten se, että vakuutusyhtiöiden tilastoista puuttuu valtaosa uusista Bemareista, koska BMW:n oma palvelu maksaa hinauksia. Toyotalla vastaavaa palvelua ei ole. Tämän merkitys on suurempi kuin nä…
  • @M880 kirjoitti: Rengasrikot jakautuvat merkeille ihan tasaisesti, ei se riitä selittämään noita eroja. Toki se vararenkaan olemassaolo rengasrikkotapauksessa on etu. Bemarillahan pitäisi olla vastaava etu, kun ainakin jossain vaiheessa niissä o…
  • @M880 kirjoitti: Ehkä seuraavassa elämässä kannattaisikin olla japanilainen auto? https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32354b16-b763-4a94-b94d-7fc6429d520b Kyllä ne vararenkaat niistäkin poistuu ajan kanssa kun pitää painoa sääst…
  • Hyvä että autoanta nuorentuu tuollakin tavalla. Lisäksi työllistääpähän jatkossa kotimaisia autokorjaamoyrityksiäkin, kun valtaosa on noita dieseleitä joiden päästölaitteistot auton ikääntyessä tulevat temppuilemaan näissä meidän talvisissa/vaativis…
  • @NHB kirjoitti: Euroopassa sedaneita ei niin kovin paljon myydä, kun siellä kaikenmaailman tupaöljyllä kukkuvat farmareiden suosimat korimallit ja pikkuautot ovat olleet kova juttu. Muilla mantereilla asiat ovat olleet toisin. Volkkari on matkall…
  • @Topi27 kirjoitti: Tarkoitin sähkömoottorien teknisiä eroja, jotka vaikuttavat kulutukseen, josta käsittääkseni M880 kysyi. Taulukko 1: Sähköautojen moottorityyppejä Auto Moottori BMW i3 Kestomagnetoitu reluktanssimoottori [7] …
  • Piti oikein asiasta tehden käydä lukemassa tuo IS juttu. Hyvinkin epäilyttävältä tuntuu koko juttu. Miksi vaihtaa ruiskutussuuttimia jos kerran moottorikin on jo vaihdettu vai tuliko uusi moottori ilman suuttimia. Muutenkin bensiinimoottoreihin ruis…
  • @Herbert kirjoitti: @Lukija31722 kirjoitti: Lienee aivan ymmärrettävää ettei kulutuslenkeillä aina saada samaa keskinopeutta sillä ne on ajettava muun liikenteen seassa liikennevaloja ja muita liikennesääntöjä noudattaen. …
  • @NHB kirjoitti: Sähköautossa tehon tuoma kulutuslisä on toki polttomoottoriautoja pienempi, mutta vastaavasti range on sähköautoissa merkittävämpi tekijä. Ainakin noiden tilastojen mukaan tuo tehon tuoma kulutuslisä on hyvinkin pieni. Ka…
  • @M880 kirjoitti: Kysyn kun en tiedä. Ovatko kiihtyvyys ja kulutus sähköautoissa vastakkaisia asioita? Toki ajotapa ja -nopeus vaikuttavat, mutta noin sisäänrakennettuina ominaisuuksina mietin. Ei muuten, mutta jos haetaan maksimaalista ki…
  • @Lukija31722 kirjoitti: @NHB kirjoitti: Melko erityinen ajotyyli tuon tarinan kuljettajalla. Spritmonitorin 160 GTE Golfista suurin kulutus on 7,8 l/100 km. Jos joku saa Suomessa kulumaan noin paljon, niin siinä pitää olla jo luova…
  • @Lukija37470 kirjoitti: HybridRules kirjoitti: "Jos tarkoitat verokikkailulla sitä, että ladattavan hybridin ensirekisteröintivero on alempi ja samoin vuotuinen vero, niin minä en näe asiaa verokikkailuna vaan valtion ohjauksena pienempipä…
  • @tracktest kirjoitti: Laservaloja ei voi mitata arvio tapahtuu silmämääräisesti koska laservalot syttyvät TM:n mukaan 40 km/h vauhdissa pienellä viiveellä mutta tietääkseni viivettä ei ole koska ne syttyvät noin 70 km/h vauhdissa. Viivettä ei ole…
  • @740 GLE kirjoitti: @[ZeiMZei] kirjoitti: En täysin allekirjoita tuota 740GLE:n bling-bling kommenttia noista bemarin laservaloista. Itsellä on kokemusta, ja saisivat kyllä olla paljon "herkemmät" syttymään, mutta tuolla Kainuun kor…
  • Samoillla linjolla NHBn kanssa tuosta kantavuudesta. Tuolla 460kg kantavuudella ei paljon lappiin lähdetä hiihtolomalle koko perheen kanssa jos pitää pysyä laillisen kantavuuden rajoissa. Suksiboxi suksineen ja lautoineen on se 50-60kg, 4 henkilöä t…
  • @740 GLE kirjoitti: @takuulla257 kirjoitti: Ei siinä ole hiukkassuodatinta. Siinä olikin yksi syy miksi sen hankin. Eikö 2.0 olekaan suoraruiskukone? Kuinka pitkään aiot ajaa autollasi ennen sen vaihtoa uudemp…
  • mulla 10kk jälkeen (19222km) Bemmin 330e kulutus 2.1l/100km (oli pitkään tuossa 1.9-2.0l mutta tullut viimeaikoina vedettyä enemmän tollasia pitempiä viikonloppureissuja). Sähköä on toki mennyt keskimäärin 20.7kWh/100km - sisältää viimetalven kulutu…
  • Ihan mielenkiintoinen juttu tosiaan Jussalta. Tuosta Glencoresta (Brittiläis-Sveitsiläinen kaivostoimija) sen verran, että se ei nyt ole pelkästään suurin koboltin louhija, vaan yleensäkin ylivoimaisesti suurin kaivosalan toimija maailmassa - liikev…
Default Avatar
Jäsen 18.12.2014 alkaen
1 aloitettu keskustelu
243 viestiä
0 ×   35 ×