Luin tuossa moottorilehden puolelta artikkelin, jossa oli uusimpia katsastustilastoja ja hylkäämiseen johtaneita syitä. Saksalaiset näyttivät pitävän peräpäätä, ja lähes poikkeuksetta hylkäämisen syy oli "sisäinen valvontajärjestelmä OBD".
Onko kenelläkään tarkkaa tietoa millaisista vikakoodeista tuo hylkäys tulee, vai tuleeko se aina jos logeihin on jäänyt jokin vikakoodi?
Yhdessä aikaisemmassa iltapäivälehden artikkelissa puitiin juurikin näitä OBD vikakoodeista johtuineita hylkäysmäärien kasvuja ja siellä mainittiin, että
"Katsastuksen yhteydessä katsastaja lukee OBD-järjestelmän, ja hylkää auton jos järjestelmään on taltioitunut vikakoodi. Katsastajalla ei ole muunlaista toimintamahdollisuutta, eikä neuvotteluvaraa ole"
Itse en ole saksalaisen auton omistajana moiseen törmännyt (vielä), mutta olenkin yleensä nollannut mahdolliset vikakoodit ennen katsastusta. Varmaan riippuu automallista, mitä tallennetaan ja mitä ei, mutta yleisimmät vikakoodit, joita sieltä logeita löytyy, ovat olleet:
1. polttoaineen ja jäähdytysjärjestelmän lämpötilaero poikkeava (johtuu siitä kun autossa on joko jälkiasennettu webasto tai letkulämmitin. elikkäs jos autoa lämmitetään talvella, niin käynnistystilanteessa järjestelmä kirjaa tuollaisen vikakoodin, koska olettaa että moottorin lämpötila käynnistyshetkellä vastaa syötettävän polttoaineen lämpötilaa ja parametrisoi käynnistystapahtuman tämän pohjalta).
2. perävaunun kytkentähäiriö (jos perävaunupistoke on huonosti paikallaan, niin näitä hälyjä tallettuu logeihin aina silloin tällöin)
Minulle kävi kauan sitten, toissa vuosikymmenellä, niin että silloinen Honda ei mennyt katsastuksesta läpi obd-herjan takia. Muistaakseni se oli jotain ilmastointiin liittyvää, joka tapauksessa jotain aika toissijaista.
En tiedä miten tarina eteni siitä, kyseessä oli liisari jonka kausi loppui joten palautin auton samana/sruraavana päivänä, ja leasingyhtiö hoiti asian loppuun.