@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Meni vähän ohi aiheen. Sähköautokanta lisääntyy Suomessa verkkaiseen tahtiin nyt, kun tukitoimet lakkasivat. Tuskin tähän ihan lähiaikoina mitään muutosta tulee.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Euro on hyvä konsultti. Kuluttajat ovat oppineet hintatietoisiksi ja säätävät aktiivisesti omaa kulutustaan. Se tasaa kulutushuippuja. Markkinahinta seuraa kysyntää ja päinvastoin, joten autoja ladataan silloin kun sähkö on käyttäjän mielestä halpaa.
Tässä on aito win-win tilanne. Omaa kulutustaan hiljaiseen aikaan siirtävä ja mahdollisesti paneliensa ylituotantoa verkkoon siirtävä toimii varmaan itsekkäillä motiiveilla omaa etuaan tavoitellen. Niin minä ainakin toimin. Mutta jos kulutuksen ajoittaminen onnistuu, se tarjoaa kovimman kysynnän hetkellä kilpailtua resurssia muiden käytettäväksi. Win-win.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Euro on hyvä konsultti. Kuluttajat ovat oppineet hintatietoisiksi ja säätävät aktiivisesti omaa kulutustaan. Se tasaa kulutushuippuja. Markkinahinta seuraa kysyntää ja päinvastoin, joten autoja ladataan silloin kun sähkö on käyttäjän mielestä halpaa.
Tässä on aito win-win tilanne. Omaa kulutustaan hiljaiseen aikaan siirtävä ja mahdollisesti paneliensa ylituotantoa verkkoon siirtävä toimii varmaan itsekkäillä motiiveilla omaa etuaan tavoitellen. Niin minä ainakin toimin. Mutta jos kulutuksen ajoittaminen onnistuu, se tarjoaa kovimman kysynnän hetkellä kilpailtua resurssia muiden käytettäväksi. Win-win.
Aurinkopaneeleilla vanhin tyttäreni nollasi ison omakotitalon sähkölaskunsa.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Meni vähän ohi aiheen. Sähköautokanta lisääntyy Suomessa verkkaiseen tahtiin nyt, kun tukitoimet lakkasivat. Tuskin tähän ihan lähiaikoina mitään muutosta tulee.
Jokainen sähköauton ostaja saa kymmenien tuhansien (tai minimissään tuhansien) eurojen verotuen verrattuna polttomoottoriauton ostajaan ja lisäksi säästää energian verotuksessa jokaisella latauksella useamman kympin polttoaineen tankkaajaan verrattuna. Toisin sanoen tukitoimet ovat niin massiiviset että parin vuoden päästä, sähköautojen myyntiosuuden kasvaessa, valtion kukkaro rupeaa kaipaamaan kovasti lisää täytettä.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Meni vähän ohi aiheen. Sähköautokanta lisääntyy Suomessa verkkaiseen tahtiin nyt, kun tukitoimet lakkasivat. Tuskin tähän ihan lähiaikoina mitään muutosta tulee.
Jokainen sähköauton ostaja saa kymmenien tuhansien eurojen verotuen verrattuna polttomoottoriauton ostajaan ja lisäksi säästää energian verotuksessa jokaisella latauksella useamman kympin polttoaineen tankkaajaan verrattuna. Toisin sanoen tukitoimet ovat niin massiiviset että parin vuoden päästä, sähköautojen myyntiosuuden kasvaessa, valtion kukkaro rupeaa kaipaamaan kovasti lisää täytettä.
Valtion kirstu huutaa tuloja jo nyt, velkaa on otettu kiihtyvään tahtiin edellisen hallituksen aikana. Avokätisesti jaetut tuet ovat järjettömiä, koska ne ovat aina piirtäneet joilla on liitua. Rahamiehet eivät tukia kaipaa.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Meni vähän ohi aiheen. Sähköautokanta lisääntyy Suomessa verkkaiseen tahtiin nyt, kun tukitoimet lakkasivat. Tuskin tähän ihan lähiaikoina mitään muutosta tulee.
Jokainen sähköauton ostaja saa kymmenien tuhansien eurojen verotuen verrattuna polttomoottoriauton ostajaan ja lisäksi säästää energian verotuksessa jokaisella latauksella useamman kympin polttoaineen tankkaajaan verrattuna. Toisin sanoen tukitoimet ovat niin massiiviset että parin vuoden päästä, sähköautojen myyntiosuuden kasvaessa, valtion kukkaro rupeaa kaipaamaan kovasti lisää täytettä.
Valtion kirstu huutaa tuloja jo nyt, velkaa on otettu kiihtyvään tahtiin edellisen hallituksen aikana. Avokätisesti jaetut tuet ovat järjettömiä, koska ne ovat aina piirtäneet joilla on liitua. Rahamiehet eivät tukia kaipaa.
Tarkoitatko nyt, että sähköautoistakin pitäisi periä samantasoinen autovero kuin polttomoottoriautoista? Autoverottomuutta voi kyllä pitää Suomen oloissa aika avokätisenä tukena sähköauton ostajalle.
En minä autoveroa kannata, samalle viivalle kaikki! Valtionvirkamiehet tietävät tasan tarkkaan mitä pitää valtiontalouden tasapainottamiseksi tehdä. Ei meidän sitä täällä tarvitse miettiä.
@tracktest kirjoitti:
En minä autoveroa kannata, samalle viivalle kaikki! Valtionvirkamiehet tietävät tasan tarkkaan mitä pitää valtiontalouden tasapainottamiseksi tehdä. Ei meidän sitä täällä tarvitse miettiä.
Kyllä sitä nyt sen verran voi miettiä, että ymmärtää jokaisen polttomoottoriauton sijaan ostetun sähköauton vähentävän useilla kymmenillä tuhansilla euroilla valtion verokertymää - ja sen että valtio kyllä huolehtii kertymästään.
@tracktest kirjoitti:
En minä autoveroa kannata, samalle viivalle kaikki! Valtionvirkamiehet tietävät tasan tarkkaan mitä pitää valtiontalouden tasapainottamiseksi tehdä. Ei meidän sitä täällä tarvitse miettiä.
Kyllä sitä nyt sen verran voi miettiä, että ymmärtää jokaisen polttomoottoriauton sijaan ostetun sähköauton vähentävän useilla kymmenillä tuhansilla euroilla valtion verokertymää - ja sen että valtio kyllä huolehtii kertymästään.
Laskutaitoiset laskevat ja poliitikot tekevät tarvittavat muutokset verotukseen.
@tracktest kirjoitti:
En minä autoveroa kannata, samalle viivalle kaikki! Valtionvirkamiehet tietävät tasan tarkkaan mitä pitää valtiontalouden tasapainottamiseksi tehdä. Ei meidän sitä täällä tarvitse miettiä.
Kyllä sitä nyt sen verran voi miettiä, että ymmärtää jokaisen polttomoottoriauton sijaan ostetun sähköauton vähentävän useilla kymmenillä tuhansilla euroilla valtion verokertymää - ja sen että valtio kyllä huolehtii kertymästään.
Laskutaitoiset laskevat ja poliitikot tekevät tarvittavat muutokset verotukseen.
@tracktest kirjoitti:
En minä autoveroa kannata, samalle viivalle kaikki! Valtionvirkamiehet tietävät tasan tarkkaan mitä pitää valtiontalouden tasapainottamiseksi tehdä. Ei meidän sitä täällä tarvitse miettiä.
Kyllä sitä nyt sen verran voi miettiä, että ymmärtää jokaisen polttomoottoriauton sijaan ostetun sähköauton vähentävän useilla kymmenillä tuhansilla euroilla valtion verokertymää - ja sen että valtio kyllä huolehtii kertymästään.
Laskutaitoiset laskevat ja poliitikot tekevät tarvittavat muutokset verotukseen.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Euro on hyvä konsultti. Kuluttajat ovat oppineet hintatietoisiksi ja säätävät aktiivisesti omaa kulutustaan. Se tasaa kulutushuippuja. Markkinahinta seuraa kysyntää ja päinvastoin, joten autoja ladataan silloin kun sähkö on käyttäjän mielestä halpaa.
Tässä on aito win-win tilanne. Omaa kulutustaan hiljaiseen aikaan siirtävä ja mahdollisesti paneliensa ylituotantoa verkkoon siirtävä toimii varmaan itsekkäillä motiiveilla omaa etuaan tavoitellen. Niin minä ainakin toimin. Mutta jos kulutuksen ajoittaminen onnistuu, se tarjoaa kovimman kysynnän hetkellä kilpailtua resurssia muiden käytettäväksi. Win-win.
Niin, talotekniikka ja automatiikka ohjaa kaikki aina edullisempaan ajankohtaan ei ns. edullisempaa yösähkön hintaa enää ole vuorokaudessa.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Euro on hyvä konsultti. Kuluttajat ovat oppineet hintatietoisiksi ja säätävät aktiivisesti omaa kulutustaan. Se tasaa kulutushuippuja. Markkinahinta seuraa kysyntää ja päinvastoin, joten autoja ladataan silloin kun sähkö on käyttäjän mielestä halpaa.
Tässä on aito win-win tilanne. Omaa kulutustaan hiljaiseen aikaan siirtävä ja mahdollisesti paneliensa ylituotantoa verkkoon siirtävä toimii varmaan itsekkäillä motiiveilla omaa etuaan tavoitellen. Niin minä ainakin toimin. Mutta jos kulutuksen ajoittaminen onnistuu, se tarjoaa kovimman kysynnän hetkellä kilpailtua resurssia muiden käytettäväksi. Win-win.
Aurinkopaneeleilla vanhin tyttäreni nollasi ison omakotitalon sähkölaskunsa.
Ja paneelimyyjä sanoi paneelien maksavan itse itsensä.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Euro on hyvä konsultti. Kuluttajat ovat oppineet hintatietoisiksi ja säätävät aktiivisesti omaa kulutustaan. Se tasaa kulutushuippuja. Markkinahinta seuraa kysyntää ja päinvastoin, joten autoja ladataan silloin kun sähkö on käyttäjän mielestä halpaa.
Tässä on aito win-win tilanne. Omaa kulutustaan hiljaiseen aikaan siirtävä ja mahdollisesti paneliensa ylituotantoa verkkoon siirtävä toimii varmaan itsekkäillä motiiveilla omaa etuaan tavoitellen. Niin minä ainakin toimin. Mutta jos kulutuksen ajoittaminen onnistuu, se tarjoaa kovimman kysynnän hetkellä kilpailtua resurssia muiden käytettäväksi. Win-win.
Niin, talotekniikka ja automatiikka ohjaa kaikki aina edullisempaan ajankohtaan ei ns. edullisempaa yösähkön hintaa enää ole vuorokaudessa.
Kun siirtokin maksaa, yöllä on sähkö sen takia kokonaisuudessaan halvempaa. Kun puhutaan sentin parin eroista, silloin sekin vaikuttaa.
@Quu kirjoitti:
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Euro on hyvä konsultti. Kuluttajat ovat oppineet hintatietoisiksi ja säätävät aktiivisesti omaa kulutustaan. Se tasaa kulutushuippuja. Markkinahinta seuraa kysyntää ja päinvastoin, joten autoja ladataan silloin kun sähkö on käyttäjän mielestä halpaa.
Tässä on aito win-win tilanne. Omaa kulutustaan hiljaiseen aikaan siirtävä ja mahdollisesti paneliensa ylituotantoa verkkoon siirtävä toimii varmaan itsekkäillä motiiveilla omaa etuaan tavoitellen. Niin minä ainakin toimin. Mutta jos kulutuksen ajoittaminen onnistuu, se tarjoaa kovimman kysynnän hetkellä kilpailtua resurssia muiden käytettäväksi. Win-win.
Aurinkopaneeleilla vanhin tyttäreni nollasi ison omakotitalon sähkölaskunsa.
Ja paneelimyyjä sanoi paneelien maksavan itse itsensä.
Samalla matematiikalla sähköauto maksaa itse itsensä.
Kun se tulle ajettuna niin paljon mäntämoottoria halvemmaksi km.
@Lukija31722 kirjoitti:
Jokainen sähköauton ostaja saa kymmenien tuhansien (tai minimissään tuhansien) eurojen verotuen verrattuna polttomoottoriauton ostajaan ja lisäksi säästää energian verotuksessa jokaisella latauksella useamman kympin polttoaineen tankkaajaan verrattuna. Toisin sanoen tukitoimet ovat niin massiiviset että parin vuoden päästä, sähköautojen myyntiosuuden kasvaessa, valtion kukkaro rupeaa kaipaamaan kovasti lisää täytettä.
Tässä haiskahtaa vasemmistolainen ajatusmalli, jossa oletusarvoinen veroprosentti kaikelle toiminnalle on 100% ja kaikki sen alittava katsotaan "tueksi".
Todellisia tukiakin on toki maksettu, mutta Suomessa nekin vain syrjivästi hintarajattuna ja näiden suorien tukien maksaminen on nyt lopetettu.
Myös sähköautosta maksetaan vero (ALV) ja sen sähköstä maksetaan ALVin lisäksi myös sähkövero.
Osa sähkön edullisuudesta johtuu sen vähäisemmästä kulutuksesta. Siltä osin syyllistäminen vastaa polttomoottoriautoilijan syyllistämistä vähäisestä ajomäärästä ja taloudellisesta ajotavasta. Tällä määritelmällä minäkin ilmoittaudun aggressiiviseksi verosuunnittelijaksi _o/
740 GLE on kuluttanut viime vuosina noin 200 -300 litraa vuosittain. Sehän on jo varsin röyhkeää veronkiertoa johonkin 1000 litraa vuodessa kuluttavaan hybridivispilään verrattuna! Olisin varsin vähällä vaivalla saanut Volvoni kuluttamaan paljon enemmänkin, mutta välttelin kansalaisvelvollisuuttani maksaa polttoaineen veroa.
Jos sähkö maksaa 4 c / kWh, ALV lisää siihen noin 1 sentin. Siirto maksaa 2.8 senttiä ja sen ALV on 0.7 senttiä. Siihen sähkövero päälle on 2.8 senttiä. Yhden kWh hinnassa 11.3 senttiä on siis veroa 4.5 senttiä eli lähes 40%. Polttoaineiden verotukselle tuolla ei pärjää, mutta kyllä sähköautoilijakin maksaa veroa sekä autostaan että ostamastaan sähköstä. Joku voisi ihmetellä tracktestin tapaan miksi edes näin kireä verotuksen taso ei riitä?
Ainakaan kovin paljon alle 40% tuloveroa maksava on vähän heikoilla muiden verotuista valittaessaan. Omalta osaltani olen päättänyt lakata valittamasta Suomen autohinnoittelusta. Hyväksyn sen ylhäältä annettuna tosiasiana jonka muuttamiseen en enää tuhlaa elämääni. Sopeudun asioimaan siellä missä se on minulle edullista.
@Lukija31722 kirjoitti:
Jokainen sähköauton ostaja saa kymmenien tuhansien (tai minimissään tuhansien) eurojen verotuen verrattuna polttomoottoriauton ostajaan ja lisäksi säästää energian verotuksessa jokaisella latauksella useamman kympin polttoaineen tankkaajaan verrattuna. Toisin sanoen tukitoimet ovat niin massiiviset että parin vuoden päästä, sähköautojen myyntiosuuden kasvaessa, valtion kukkaro rupeaa kaipaamaan kovasti lisää täytettä.
Tässä haiskahtaa vasemmistolainen ajatusmalli, jossa oletusarvoinen veroprosentti kaikelle toiminnalle on 100% ja kaikki se aluttava katsotaan "tueksi".
Mutta yhtä kaikki, sähköautot nykyisellään romahduttavat valtion verotulot ja tietenkin valtio korvaa ennenpitkää menetetyt tulot jollakin.
Ps. Sinun kannattaisi ajaa Mersulla mahdollisimman epätaloudellisesti niin voisit maksimoida saamasi dieselin "verotuen" määrän. Ja ehkä myös merkin vaihtaminen auttaisi? Taas meni nimittäin diesel-Škodalla 6,5 l/100km noin 40 km edestakaisella matkalla ihan perus maantiellä.
@Quu kirjoitti:
Niin, talotekniikka ja automatiikka ohjaa kaikki aina edullisempaan ajankohtaan ei ns. edullisempaa yösähkön hintaa enää ole vuorokaudessa.
Huomasin saman ja tämä oli yksi motiivini talon kulutusten säätelyssäni. Yösähkö kytkeytyy yhä niin monessa huushollissa kello 23:00, että siinä tehopiikissä ei kannata olla mukana. Ei oman sähkölaskun eikä valtakunnan sähkön generoinnin ja siirron kannalta.
@Late1969 kirjoitti:
Ja paneelimyyjä sanoi paneelien maksavan itse itsensä.
Samalla matematiikalla sähköauto maksaa itse itsensä.
Kun se tulle ajettuna niin paljon mäntämoottoria halvemmaksi km.
Auton ja panelien hankinnan periaatteessa on jotain yhteistä, mutta numeroita on edelleen vaikea saada täsmäämään investointiperusteeksi auton osalta.
Näillä näkymin panelit ovat investointi, joiden hankinnan pystyy perustelemaan osakesijoituksia vastaavilla tuotto-odotuksilla. Auton osalta vaadittava säästö olisi niin iso, että sillä on vaikea voittaa suureksi nousevaa pääomakulua.
Sen sijaan sähköauton hankinta nostaa panelien tuottoa kun älykkään laturin turvin saa entistä suuremman osuuden omasta tuotannostaan omaan käyttöönsä. Mutta ei niilläkään satasilla ielä kymppitonnien autoa rahoiteta.
Auton oston paras perustelu on "mä haluan uuden auton". Sen valinnan jälkeen vain minimoidaan itse aiheutettua taloudellista katastrofia.
@Quu kirjoitti:
Niin, talotekniikka ja automatiikka ohjaa kaikki aina edullisempaan ajankohtaan ei ns. edullisempaa yösähkön hintaa enää ole vuorokaudessa.
Huomasin saman ja tämä oli yksi motiivini talon kulutusten säätelyssäni. Yösähkö kytkeytyy yhä niin monessa huushollissa kello 23:00, että siinä tehopiikissä ei kannata olla mukana. Ei oman sähkölaskun eikä valtakunnan sähkön generoinnin ja siirron kannalta.
Katselin joitain viime talven päiviä ja näkyy kulutus olevan täysin riippumaton tuosta kytkennästä. Siirron laskutuksessa sillä on merkitystä, mutta käytännössä ei taida olla.
Tuleehan noita yritystukia nautittua esimerkiksi elintarvikkeiden alennetun arvonlisäveron ja dieselin alennetun verokannan muodossa. Päivittäin. Tuloveroprosentti jää tänä vuonna alle kuudentoista, kiitos listaamattoman, joten olen siis väärä henkilö valittamaan verotuista.
@Yosemite J kirjoitti:
Tuleehan noita yritystukia nautittua esimerkiksi elintarvikkeiden alennetun arvonlisäveron ja dieselin alennetun verokannan muodossa. Päivittäin. Tuloveroprosentti jää tänä vuonna alle kuudentoista, kiitos listaamattoman, joten olen siis väärä henkilö valittamaan verotuista.
Tuloveroprosentti on kaikilla muillakin järjettömän pieni nykyisin, joten asiallisilla tuloilla jää rahaa muihin maksuihin ja kulutukseen. Uusikin hallitus haluaa jatkaa velanottoa eli siirtää verotusta tulevaisuuteen toisille maksajille. Nautitaan siis veroalesta ja toivotaan, etteivät hinnat nouse liiaksi siltä verottomalta osaltaan. Vaikka niiden pitäisi, että saataisiin kulutukseen jotain ymmärrystä.
@Lukija31722 kirjoitti:
Mutta yhtä kaikki, sähköautot nykyisellään romahduttavat valtion verotulot ja tietenkin valtio korvaa ennenpitkää menetetyt tulot jollakin.
Näin siinä varmaan käy? Ei liikenteen verotuksen tarkoitus ole, että me ajaisimme turvallisilla tai taloudellisilla tai ympäristöystävällisillä autoilla, vaan tarkoitus on että me maksamme.
Ps. Sinun kannattaisi ajaa Mersulla mahdollisimman epätaloudellisesti niin voisit maksimoida saamasi dieselin "verotuen" määrän. Ja ehkä myös merkin vaihtaminen auttaisi? Taas meni nimittäin diesel-Škodalla 6,5 l/100km noin 40 km edestakaisella matkalla ihan perus maantiellä.
Juuri tästä päästöoikeuksien ostamisestahan käyttövoimaveroksi naamioidulla omistamisen eikä päästöjen verotuksessa on kyse.
Minäkin kävin tänään 44 km reissun seututietä, moottoritietä, ruutukaavaa, 30, 40, 50, 60, 80 ja 100 rajoituksilla. Märkä tie ja kolea sää nostivat kulutuksen peräti 5 litraan sadalla.
Liikenteessä soveltamani aggressiivisen vero-optimointini kompensoimuseksi pyrin tuomaan mahdollisimman paljon pääomatuloa Suomeen verotettavaksi ulkomailtakin.
@Late1969 kirjoitti:
Katselin joitain viime talven päiviä ja näkyy kulutus olevan täysin riippumaton tuosta kytkennästä. Siirron laskutuksessa sillä on merkitystä, mutta käytännössä ei taida olla.
Kiitos korjauksesta! Tein ilmeisesti hätäisen päätöksen ilmiön syistä, vaikka mielestäni edelleenkin viime yön tilanne on sangen tyypillinen.
Kello 22, sähkön hinta 14.7 senttiä
Kello 23, sähkön hinta 13.5 senttiä
Kello 01, sähkön hinta 6.8 senttiä
Vaikka numerot vaihtelevatkin, sähkön halpeneminen vasta puolen yön jälkeen on minusta hyvin tyypillinen tilanne, vaikka myönnänkin, etten ole tilastoinut asiaa vaan ainoastaan seurannut hintakäyrää silmämääräisesti.
@Late1969 kirjoitti:
Katselin joitain viime talven päiviä ja näkyy kulutus olevan täysin riippumaton tuosta kytkennästä. Siirron laskutuksessa sillä on merkitystä, mutta käytännössä ei taida olla.
Kiitos korjauksesta! Tein ilmeisesti hätäisen päätöksen ilmiön syistä, vaikka mielestäni edelleenkin viime yön tilanne on sangen tyypillinen.
Kello 22, sähkön hinta 14.7 senttiä
Kello 23, sähkön hinta 13.5 senttiä
Kello 01, sähkön hinta 6.8 senttiä
Vaikka numerot vaihtelevatkin, sähkön halpeneminen vasta puolen yön jälkeen on minusta hyvin tyypillinen tilanne, vaikka myönnänkin, etten ole tilastoinut asiaa vaan ainoastaan seurannut hintakäyrää silmämääräisesti.
Tuotahan voisi ihmetellä enemmänkin. Hinnat tosiaan laskevat hitaasti illalla, hitaammin kuin kulutus. Silloin sen pitäisi johtua tuotannosta. Fingridiltä löytyy käppyrät siitäkin.
Taas?
Kestääkö yösähkön hinta edullisena, kun sähköautojen latus öisin oikeasti lisääntyy.
Meni vähän ohi aiheen. Sähköautokanta lisääntyy Suomessa verkkaiseen tahtiin nyt, kun tukitoimet lakkasivat. Tuskin tähän ihan lähiaikoina mitään muutosta tulee.
Purskahtiko päässäsi?
Euro on hyvä konsultti. Kuluttajat ovat oppineet hintatietoisiksi ja säätävät aktiivisesti omaa kulutustaan. Se tasaa kulutushuippuja. Markkinahinta seuraa kysyntää ja päinvastoin, joten autoja ladataan silloin kun sähkö on käyttäjän mielestä halpaa.
Tässä on aito win-win tilanne. Omaa kulutustaan hiljaiseen aikaan siirtävä ja mahdollisesti paneliensa ylituotantoa verkkoon siirtävä toimii varmaan itsekkäillä motiiveilla omaa etuaan tavoitellen. Niin minä ainakin toimin. Mutta jos kulutuksen ajoittaminen onnistuu, se tarjoaa kovimman kysynnän hetkellä kilpailtua resurssia muiden käytettäväksi. Win-win.
Aurinkopaneeleilla vanhin tyttäreni nollasi ison omakotitalon sähkölaskunsa.
Jokainen sähköauton ostaja saa kymmenien tuhansien (tai minimissään tuhansien) eurojen verotuen verrattuna polttomoottoriauton ostajaan ja lisäksi säästää energian verotuksessa jokaisella latauksella useamman kympin polttoaineen tankkaajaan verrattuna. Toisin sanoen tukitoimet ovat niin massiiviset että parin vuoden päästä, sähköautojen myyntiosuuden kasvaessa, valtion kukkaro rupeaa kaipaamaan kovasti lisää täytettä.
Valtion kirstu huutaa tuloja jo nyt, velkaa on otettu kiihtyvään tahtiin edellisen hallituksen aikana. Avokätisesti jaetut tuet ovat järjettömiä, koska ne ovat aina piirtäneet joilla on liitua. Rahamiehet eivät tukia kaipaa.
Tarkoitatko nyt, että sähköautoistakin pitäisi periä samantasoinen autovero kuin polttomoottoriautoista? Autoverottomuutta voi kyllä pitää Suomen oloissa aika avokätisenä tukena sähköauton ostajalle.
En minä autoveroa kannata, samalle viivalle kaikki! Valtionvirkamiehet tietävät tasan tarkkaan mitä pitää valtiontalouden tasapainottamiseksi tehdä. Ei meidän sitä täällä tarvitse miettiä.
Kyllä sitä nyt sen verran voi miettiä, että ymmärtää jokaisen polttomoottoriauton sijaan ostetun sähköauton vähentävän useilla kymmenillä tuhansilla euroilla valtion verokertymää - ja sen että valtio kyllä huolehtii kertymästään.
Laskutaitoiset laskevat ja poliitikot tekevät tarvittavat muutokset verotukseen.
..ja me, kansalaiset, olemme maksajia.
Ikävä kyllä näin on asia.
Niin, talotekniikka ja automatiikka ohjaa kaikki aina edullisempaan ajankohtaan ei ns. edullisempaa yösähkön hintaa enää ole vuorokaudessa.
Ja paneelimyyjä sanoi paneelien maksavan itse itsensä.
Kun siirtokin maksaa, yöllä on sähkö sen takia kokonaisuudessaan halvempaa. Kun puhutaan sentin parin eroista, silloin sekin vaikuttaa.
Samalla matematiikalla sähköauto maksaa itse itsensä.
Kun se tulle ajettuna niin paljon mäntämoottoria halvemmaksi km.
Tässä haiskahtaa vasemmistolainen ajatusmalli, jossa oletusarvoinen veroprosentti kaikelle toiminnalle on 100% ja kaikki sen alittava katsotaan "tueksi".
Todellisia tukiakin on toki maksettu, mutta Suomessa nekin vain syrjivästi hintarajattuna ja näiden suorien tukien maksaminen on nyt lopetettu.
Myös sähköautosta maksetaan vero (ALV) ja sen sähköstä maksetaan ALVin lisäksi myös sähkövero.
Osa sähkön edullisuudesta johtuu sen vähäisemmästä kulutuksesta. Siltä osin syyllistäminen vastaa polttomoottoriautoilijan syyllistämistä vähäisestä ajomäärästä ja taloudellisesta ajotavasta. Tällä määritelmällä minäkin ilmoittaudun aggressiiviseksi verosuunnittelijaksi _o/
740 GLE on kuluttanut viime vuosina noin 200 -300 litraa vuosittain. Sehän on jo varsin röyhkeää veronkiertoa johonkin 1000 litraa vuodessa kuluttavaan hybridivispilään verrattuna! Olisin varsin vähällä vaivalla saanut Volvoni kuluttamaan paljon enemmänkin, mutta välttelin kansalaisvelvollisuuttani maksaa polttoaineen veroa.
Jos sähkö maksaa 4 c / kWh, ALV lisää siihen noin 1 sentin. Siirto maksaa 2.8 senttiä ja sen ALV on 0.7 senttiä. Siihen sähkövero päälle on 2.8 senttiä. Yhden kWh hinnassa 11.3 senttiä on siis veroa 4.5 senttiä eli lähes 40%. Polttoaineiden verotukselle tuolla ei pärjää, mutta kyllä sähköautoilijakin maksaa veroa sekä autostaan että ostamastaan sähköstä. Joku voisi ihmetellä tracktestin tapaan miksi edes näin kireä verotuksen taso ei riitä?
Ainakaan kovin paljon alle 40% tuloveroa maksava on vähän heikoilla muiden verotuista valittaessaan. Omalta osaltani olen päättänyt lakata valittamasta Suomen autohinnoittelusta. Hyväksyn sen ylhäältä annettuna tosiasiana jonka muuttamiseen en enää tuhlaa elämääni. Sopeudun asioimaan siellä missä se on minulle edullista.
Käytin sähköautoihin tarkoituksella samaa "verotuki"-termiä millä jännästi ilmaistaan se, että diesel-polttoaineessa ei ole samanlainen polttoainevero kuin bensiinissä vaan "verotuen" verran pienempi.
https://www.taloustaito.fi/blogit/janne-kalluinen/miksi-dieselautoilija-maksaa-dieselveroa/#29567213
Mutta yhtä kaikki, sähköautot nykyisellään romahduttavat valtion verotulot ja tietenkin valtio korvaa ennenpitkää menetetyt tulot jollakin.
Ps. Sinun kannattaisi ajaa Mersulla mahdollisimman epätaloudellisesti niin voisit maksimoida saamasi dieselin "verotuen" määrän. Ja ehkä myös merkin vaihtaminen auttaisi? Taas meni nimittäin diesel-Škodalla 6,5 l/100km noin 40 km edestakaisella matkalla ihan perus maantiellä.
Huomasin saman ja tämä oli yksi motiivini talon kulutusten säätelyssäni. Yösähkö kytkeytyy yhä niin monessa huushollissa kello 23:00, että siinä tehopiikissä ei kannata olla mukana. Ei oman sähkölaskun eikä valtakunnan sähkön generoinnin ja siirron kannalta.
Auton ja panelien hankinnan periaatteessa on jotain yhteistä, mutta numeroita on edelleen vaikea saada täsmäämään investointiperusteeksi auton osalta.
Näillä näkymin panelit ovat investointi, joiden hankinnan pystyy perustelemaan osakesijoituksia vastaavilla tuotto-odotuksilla. Auton osalta vaadittava säästö olisi niin iso, että sillä on vaikea voittaa suureksi nousevaa pääomakulua.
Sen sijaan sähköauton hankinta nostaa panelien tuottoa kun älykkään laturin turvin saa entistä suuremman osuuden omasta tuotannostaan omaan käyttöönsä. Mutta ei niilläkään satasilla ielä kymppitonnien autoa rahoiteta.
Auton oston paras perustelu on "mä haluan uuden auton". Sen valinnan jälkeen vain minimoidaan itse aiheutettua taloudellista katastrofia.
Katselin joitain viime talven päiviä ja näkyy kulutus olevan täysin riippumaton tuosta kytkennästä. Siirron laskutuksessa sillä on merkitystä, mutta käytännössä ei taida olla.
Tuleehan noita yritystukia nautittua esimerkiksi elintarvikkeiden alennetun arvonlisäveron ja dieselin alennetun verokannan muodossa. Päivittäin. Tuloveroprosentti jää tänä vuonna alle kuudentoista, kiitos listaamattoman, joten olen siis väärä henkilö valittamaan verotuista.
Tuloveroprosentti on kaikilla muillakin järjettömän pieni nykyisin, joten asiallisilla tuloilla jää rahaa muihin maksuihin ja kulutukseen. Uusikin hallitus haluaa jatkaa velanottoa eli siirtää verotusta tulevaisuuteen toisille maksajille. Nautitaan siis veroalesta ja toivotaan, etteivät hinnat nouse liiaksi siltä verottomalta osaltaan. Vaikka niiden pitäisi, että saataisiin kulutukseen jotain ymmärrystä.
Näin siinä varmaan käy? Ei liikenteen verotuksen tarkoitus ole, että me ajaisimme turvallisilla tai taloudellisilla tai ympäristöystävällisillä autoilla, vaan tarkoitus on että me maksamme.
Juuri tästä päästöoikeuksien ostamisestahan käyttövoimaveroksi naamioidulla omistamisen eikä päästöjen verotuksessa on kyse.
Minäkin kävin tänään 44 km reissun seututietä, moottoritietä, ruutukaavaa, 30, 40, 50, 60, 80 ja 100 rajoituksilla. Märkä tie ja kolea sää nostivat kulutuksen peräti 5 litraan sadalla.
Liikenteessä soveltamani aggressiivisen vero-optimointini kompensoimuseksi pyrin tuomaan mahdollisimman paljon pääomatuloa Suomeen verotettavaksi ulkomailtakin.
Kiitos korjauksesta! Tein ilmeisesti hätäisen päätöksen ilmiön syistä, vaikka mielestäni edelleenkin viime yön tilanne on sangen tyypillinen.
Kello 22, sähkön hinta 14.7 senttiä
Kello 23, sähkön hinta 13.5 senttiä
Kello 01, sähkön hinta 6.8 senttiä
Vaikka numerot vaihtelevatkin, sähkön halpeneminen vasta puolen yön jälkeen on minusta hyvin tyypillinen tilanne, vaikka myönnänkin, etten ole tilastoinut asiaa vaan ainoastaan seurannut hintakäyrää silmämääräisesti.
Tuotahan voisi ihmetellä enemmänkin. Hinnat tosiaan laskevat hitaasti illalla, hitaammin kuin kulutus. Silloin sen pitäisi johtua tuotannosta. Fingridiltä löytyy käppyrät siitäkin.