Vaaralliset kuljettajat liikenteessä

184 kommenttia
«134567

Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.

https://www.is.fi/autot/art-2000009836600.html

  
  • @tracktest kirjoitti:
    Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009836600.html

    Jos ajelee ohituskaistalla, ei tietenkään kannata vaihtaa sinne oikealle kaistalle, jolla oli hyvin tilaa edetä sopivaa vauhtia. Ei sillä, että volvoilija saisi leikkiä pysäyttävää poliisia.

    Ajelin talvella tientukkona 80:n tietä noin kasikymppiä normaalitapaan urien puolelta toiselle vaappuen. Vanha farmarivolvo ohitti minut ilmeisen vaivatta, mutta hän keksi kuitenkin hiljentää parin sadan metrin päässä, veivasi ikkunan auki ja käsivarsi ulos keskisormi pystyssä. Luulikohan, että urien väistelyllä yritin blokata ohituksen, vaikka ihan omalla kaistalla pysyin.

    Viikko sitten ajelin valtatietä ja vastaan tuli farmariskoda. Laittoi pitkät päälle, käsi tuulilasia vasten ja keskisormi pystyssä. Jäi täysin epäselväksi oliko minulle tarkoitettu vai edellä ajaneelle maasturivolvolle ja mikä oli mahdollisesti syynä. Tapahtui tosin saman kaupungin lähellä kuin talvinen tapaus, olikohan vaihtanut autoa ja tunnisti minut. Mutta vastaantulijana tuskin ainakaan ohitusta estin.

      
  • muokattu 07.09.2023 08:20

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009836600.html

    Jos ajelee ohituskaistalla, ei tietenkään kannata vaihtaa sinne oikealle kaistalle, jolla oli hyvin tilaa edetä sopivaa vauhtia. Ei sillä, että volvoilija saisi leikkiä pysäyttävää poliisia.

    Ajelin talvella tientukkona 80:n tietä noin kasikymppiä normaalitapaan urien puolelta toiselle vaappuen. Vanha farmarivolvo ohitti minut ilmeisen vaivatta, mutta hän keksi kuitenkin hiljentää parin sadan metrin päässä, veivasi ikkunan auki ja käsivarsi ulos keskisormi pystyssä. Luulikohan, että urien väistelyllä yritin blokata ohituksen, vaikka ihan omalla kaistalla pysyin.

    Viikko sitten ajelin valtatietä ja vastaan tuli farmariskoda. Laittoi pitkät päälle, käsi tuulilasia vasten ja keskisormi pystyssä. Jäi täysin epäselväksi oliko minulle tarkoitettu vai edellä ajaneelle maasturivolvolle ja mikä oli mahdollisesti syynä. Tapahtui tosin saman kaupungin lähellä kuin talvinen tapaus, olikohan vaihtanut autoa ja tunnisti minut. Mutta vastaantulijana tuskin ainakaan ohitusta estin.

    Uria ei kannata vältellä seilaamalla puolelta toiselle, vaan pysyä kaiken aikaa reunaviivan vieressä. Totuttelemalla tähän ajotyyliin takana ajava tuskin tekee mitään poikkeavia päätelmiä ajotyylistä tai ajajan kunnosta. Opettelin tämän ajotyylin jo nuorena miehenä, joten se on piirtynyt luontevasti korvien väliin.

      3
  • @tracktest kirjoitti:
    Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009836600.html

    Kumpaa nyt pidät vaarallisena kuljettajana, Samulia vai volvokuskia?
    Itse en tuollaisesta kotipoliisi toiminnasta pidä, mutta ei videosta tuo Samulin vasemmalla roikkumisen kestokaan oikein hyvin käy selville.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009836600.html

    Kumpaa nyt pidät vaarallisena kuljettajana, Samulia vai volvokuskia?
    Itse en tuollaisesta kotipoliisi toiminnasta pidä, mutta ei videosta tuo Samulin vasemmalla roikkumisen kestokaan oikein hyvin käy selville.

    Juu, ei tuo kaistalla roikkuminenkaan ole kovin fiksua, mutta tämä Volvo-kuski tekee täysin päättömän tempun videolla nähdyllä koukkauksellaan. Moottoritiellä liikkuu aina näitä jotka eivät juuri peileihin katsele aiheuttaen läheltä piti tilanteita. Härskeimmillään nämä menee niin, että peileihin katsomatta oikealta vedetään takaa tulevan eteen tai kylkeen. Siinä sitten reippaammin ajava polkaisee jarrua estäen lähes varman yhteentörmäyksen.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009836600.html

    Jos ajelee ohituskaistalla, ei tietenkään kannata vaihtaa sinne oikealle kaistalle, jolla oli hyvin tilaa edetä sopivaa vauhtia. Ei sillä, että volvoilija saisi leikkiä pysäyttävää poliisia.

    Ajelin talvella tientukkona 80:n tietä noin kasikymppiä normaalitapaan urien puolelta toiselle vaappuen. Vanha farmarivolvo ohitti minut ilmeisen vaivatta, mutta hän keksi kuitenkin hiljentää parin sadan metrin päässä, veivasi ikkunan auki ja käsivarsi ulos keskisormi pystyssä. Luulikohan, että urien väistelyllä yritin blokata ohituksen, vaikka ihan omalla kaistalla pysyin.

    Viikko sitten ajelin valtatietä ja vastaan tuli farmariskoda. Laittoi pitkät päälle, käsi tuulilasia vasten ja keskisormi pystyssä. Jäi täysin epäselväksi oliko minulle tarkoitettu vai edellä ajaneelle maasturivolvolle ja mikä oli mahdollisesti syynä. Tapahtui tosin saman kaupungin lähellä kuin talvinen tapaus, olikohan vaihtanut autoa ja tunnisti minut. Mutta vastaantulijana tuskin ainakaan ohitusta estin.

    Uria ei kannata vältellä seilaamalla puolelta toiselle, vaan pysyä kaiken aikaa reunaviivan vieressä. Totuttelemalla tähän ajotyyliin takana ajava tuskin tekee mitään poikkeavia päätelmiä ajotyylistä tai ajajan kunnosta. Opettelin tämän ajotyylin jo nuorena miehenä, joten se on piirtynyt luontevasti korvien väliin.

    Jos olet huomannut, ne urat seilaavat kaistan laidasta laitaan, joskus jopa reunaviivan tai keskiviivan yli. Aina ei voi/viitsi ajaa pientareella. Mieluusti ajan juuri reunaviivan vieressä urien ojanpuolella, mutta se on mahdollista vain hyvin uritetuilla teillä.

      3
  • @Jokeri kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009836600.html

    Kumpaa nyt pidät vaarallisena kuljettajana, Samulia vai volvokuskia?
    Itse en tuollaisesta kotipoliisi toiminnasta pidä, mutta ei videosta tuo Samulin vasemmalla roikkumisen kestokaan oikein hyvin käy selville.

    Takana on Volvo, joka vilkuttelee valojaan. Samuli jatkaa ajoaan ihan rauhassa ohituskaistaa, vaikka Volvo voi sen ohittaa väärin oikealta kaistalta. Oikeastaan Volvo toimi ohituksessa oikein, vasen kaista oli jonoutunut. Kyllä Samuli roikkui ohituskaistalla. Pisteitä voi tosin antaa siitä, ettei hän leikannut viiden metrin päästä ohitettavan eteen.

    Samuli toimi väärin, volvoilija vielä pahemmin väärin.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Samuli ajoi Teslallaan ohituskaistaa pitkin. Perään tuli valoja välkyttelevä Volvo-kuski. Kuskilla ilmeisesti meni hermo ja sormimerkkejä näytettiin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009836600.html

    Kumpaa nyt pidät vaarallisena kuljettajana, Samulia vai volvokuskia?
    Itse en tuollaisesta kotipoliisi toiminnasta pidä, mutta ei videosta tuo Samulin vasemmalla roikkumisen kestokaan oikein hyvin käy selville.

    Takana on Volvo, joka vilkuttelee valojaan. Samuli jatkaa ajoaan ihan rauhassa ohituskaistaa, vaikka Volvo voi sen ohittaa väärin oikealta kaistalta. Oikeastaan Volvo toimi ohituksessa oikein, vasen kaista oli jonoutunut. Kyllä Samuli roikkui ohituskaistalla. Pisteitä voi tosin antaa siitä, ettei hän leikannut viiden metrin päästä ohitettavan eteen.

    Samuli toimi väärin, volvoilija vielä pahemmin väärin.

    Tuolta videolta on vaikea päätellä että Samuli olisi toiminut väärin. Emme näe mitä on tapahtunut ennen videon alkamista, joten on tyydyttävä mitä siinä näkyy. Samuli ohitti auton eikä kurvannut heti ohitetun eteen. Tuossa ei ole mitään väärää. Kannattaa möys huomioida tuon Teslan takakameran laaja kuvakulma. Etäisyydet kuvassa näyttävät paljon suuremmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat olleet.

    Volvoilija säntäsi liian lähelle Samulin autoa vilkuttelemaan valojaan. Tuossa heti on löydettävissä mikä meni pieleen. Ja sitä toilailua se idiootti jatkoi sitten sen jälkeenkin, mukaanlukien liian lähelle ohitettavan eteen kääntyminen, oikealta ohittaminen, liikenneturvallisuuden vaarantaminen jne.

      
  • Noita, jolla on kiireempi vaikka edessä ajava menisi vähän ylikin sallitun rajoituksen, riittää jokaiselle päivälle. Itse olen selvästi kiireisemmän päästänyt motarilla ohi, siirtymällä hitaammin etenevän oikean kaistan rakoon, vaikka omakin eteneminen vasemmalla oli riippuvainen edellä ajavasta jonosta ohituskaistalla

      
  • Pitääkö siellä vasemmalla kaistalla roikkua, jos on ohitus suoritettu?

    Volvokuski on maanteiden sankari ja viikon kuljettaja.
    Rohkeutta ja muiden huomioimista, että kaiken kiireen keskellä ehtii vielä muille tienkäyttäjille kertoa miten täällä kuuluisi ajaa.

      1
  • Kortti pois Volvo kuskilta, jos sillä yleensäkään on ajokorttia.
    Liikenteessä täytyy pitää hermot kurissa, vaikka kuin olisi päivä mennyt huonosti aikaisemmin, siitähän tuossa on kyse.

      
  • Kehä III ei ole moottoritie, vaan tavallinen useampikaistainen (länsipäätä lukuunottamatta) tie, jolla ei ole ohituskaistoja, joten oikealta ohittaminen on aivan sallittua. Toki kummankin autoilijan liikennekäyttäytymisessä ja liikenteenlukutaidossa on vielä kehitettävää.

      1
  • Ruokalähetti kaahasi yksipyöräisellä ”tehomyllyllä” yli 50 kilometrin tuntivauhtia: ”Meni luultavasti vielä paljon kovempaa”.

    Poliisi kehottaa olemaan ajamatta viritetyillä sähköajoneuvoilla.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/da9e4805-2de0-45d5-8c10-9e113daeceab

      
  • @Lukija65085 kirjoitti:
    Tuolta videolta on vaikea päätellä että Samuli olisi toiminut väärin.

    Jos oikealta ohitetaan muulloin kuin eri suuntaan kääntyvien kaistojen ja rinnakkain kulkevien jonojen tapauksessa, silloin ohitettavan toiminnassa on yleensä jotain omituista.

    Jokainen vastaa omasta ajamisestaan itse, eikä omia virheitä saa anteeksi tunnistamalla virheen myös jonkun muun ajamisesta.

      1
  • Kehätie, oikeakaista Volvolle vapaa, siitä vaan painaa ohi, eteen koukkaus jarruttamaan ilman edessä olevaa syytä on törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista.

      1
  • Jotenkin videosta sai käsityksen, että moottoritiellä olivat, vaikka eivät olleet. Säännöt siis muuttuivat eikä volvoilijakaan sitä ilmeisesti tajunnut. Teslailija ajeli ihan sääntöjen mukaan valitsemaansa kaistaa ja toiset saivat kiertää. Volvoilija hermostui osaamattomuuttaan ja teki tosiaan törkeän mielenosoituksen.

    Yleensä suomalaiset ajavat kuitenkin oikealla kaistalla, vaikka se ei pakollista olisikaan. Se on vallan kätevää, kun ohitukset tapahtuvat silloin totutusti vasemmalta.

      1
  • Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.

    Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

      2
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.

    Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

    Niinpä, kehätie ei ole moottoritie, siellä saa ohittaa oikealta, miksi ei Volvo ajanut oikeaa vapaata kaistaa, ja jättänyt vasenta kaistaa syystä tai toisesta tuhertamaan omiaan, vaan teki tarpeettoman kaistanvaihdon liikennettä vaarantamalla toisen eteen.

      
  • Oikealta saa ohittaa, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.

      
  • Vaikka miten mukavaa ja oikeutettuakin olisi omia vasen kaista ihan itselleen vakionopeussäätimen tahtiin muista välittämättä, niin itse ainakin pyrin siirtymään pois aggressiivisten valojen vilkuttelijoiden edestä ihan vaan vaikka omani, vilkuttelijan ja muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuuden nimissä.

      3
  • @koreileva kirjoitti:
    Vaikka miten mukavaa ja oikeutettuakin olisi omia vasen kaista ihan itselleen vakionopeussäätimen tahtiin muista välittämättä, niin itse ainakin pyrin siirtymään pois aggressiivisten valojen vilkuttelijoiden edestä ihan vaan vaikka omani, vilkuttelijan ja muiden tienkäyttäjien liikenneturvallisuuden nimissä.

    Juuri näin, yhteispelin hengessä kaikki on paljon turvallisempaa.

      1
  • Volvo-kuskin päätön kaahailu tallentui videolle: ”Jatkuvasti saa olla varuillaan, peiliä katsomassa”.
    Ammatikseen raskasta ajoneuvoa kuljettava Toni hämmästelee vaarallisten ohitusten yleistymistä liikenteessä. Tonin kojelautakamera tallensi hätkähdyttävän tapauksen Kouvolan valtatiellä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009836421.html

      
  • yhteispelin hengessä kaikki on paljon turvallisempaa

    No shit....

    Miten montaa muutakin liikennekäyttäytymistä tuo koskisikaan kuin tätä puheena olevaa. Mutta poimitaan nyt taas vaan näitä "helppoja esimerkkejä" ja kuulostetaan niin viksuilta....

    Ihan on autokoulusta alkaen taidettu mainita, että liikennesääntöjä tulisi noudattaa. Sen jälkeen liikennekäyttäytymisessä alkaa sitten "soveltaminen" - meillä kaikilla, enempi vähempi. Sitten ollaan vetoamassa sääntöihin tietysti, kun täytyy päästä viisastelemaan ja olemaan parempia kuskeja.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    yhteispelin hengessä kaikki on paljon turvallisempaa

    No shit....

    Miten montaa muutakin liikennekäyttäytymistä tuo koskisikaan kuin tätä puheena olevaa. Mutta poimitaan nyt taas vaan näitä "helppoja esimerkkejä" ja kuulostetaan niin viksuilta....

    Ihan on autokoulusta alkaen taidettu mainita, että liikennesääntöjä tulisi noudattaa. Sen jälkeen liikennekäyttäytymisessä alkaa sitten "soveltaminen" - meillä kaikilla, enempi vähempi. Sitten ollaan vetoamassa sääntöihin tietysti, kun täytyy päästä viisastelemaan ja olemaan parempia kuskeja.

    Otat aina saman asenteen jokaiseen keskusteluun. Ikävä negatiivinen tapasi toistuu aina, oli aihe mikä hyvänsä. Ei tässä ole kyse mistään viisastelusta, vaan ihan vääristä asenteista muita tiellä liikkujia kohtaan. Tässä vaarannetaan muiden tiellä liikkujien henki. Oletko miettinyt asenteidesi korjaamista ystävällisempään suuntaan, vihamielisyytesi on useimmiten yliampuvaa.

      2
  • @Kumppani kirjoitti:

    yhteispelin hengessä kaikki on paljon turvallisempaa

    No shit....

    Miten montaa muutakin liikennekäyttäytymistä tuo koskisikaan kuin tätä puheena olevaa. Mutta poimitaan nyt taas vaan näitä "helppoja esimerkkejä" ja kuulostetaan niin viksuilta....

    Ihan on autokoulusta alkaen taidettu mainita, että liikennesääntöjä tulisi noudattaa. Sen jälkeen liikennekäyttäytymisessä alkaa sitten "soveltaminen" - meillä kaikilla, enempi vähempi. Sitten ollaan vetoamassa sääntöihin tietysti, kun täytyy päästä viisastelemaan ja olemaan parempia kuskeja.

    Pitääkö tästä tehdä johtopäätös että @Kumppanin mielestä esim volvo-kuskin ohitus oli ihan ok? Latu oli vapaa, vähän vaan sovellettiin autokoulun oppeja?

    Omalle kohdalle tuossa särähti sopivasti tämän aamun liikenteessä yhteen tilanteeseen sopivasti tuo ammatikseen ajava.
    Ajoin kapeahkoa seututietä kun vastaan tuli oletettava ammatikseen ajavan kuljettama puoliperävaunuyhdistelmä. Vastaan tuli myös mummokonkelia polkeva mies. Minun oletukseni oli näkemän ollessa hyvä, rekan painavan kevyesti jarrua odottaen minun kohtaavan fillaristin ensin.
    No ei, ammatikseen ajava lähti fillarin ohitukseen käyttäen minun elintilani jolloin minä jouduin soveltamaan autokoulun oppeja jarruttamalla ihan kunnon abs-jarrutuksen pientareen heinikkoon. Ei osunut, peili jäi autoon ja kaikki hyvin, pyöräilijäkin pysyi pystyssä ja tiellä, vaikka sielläkin sarvissa pientä vapinaa ehdin huomaamaan.
    Yhteispelillä kaikkien kannalta miellyttävä kohtaaminen.

      2
  • muokattu 11.09.2023 11:41

    @Jokeri kirjoitti:

    Pitääkö tästä tehdä johtopäätös että @Kumppanin mielestä esim volvo-kuskin ohitus oli ihan ok?

    Ei pidä. Sellaisen johtopäätöksen ehkä, että keskusteltiin täällä mistä tahansa liikennetilanteesta ja/tai siellä esiintyvästä käyttäjäongelmasta, niin vastaukseksi riittää hyvin se, että "hei yhteispelillä pärjätään ja taas on turvallista". Patenttivastaus kattaa aivan kaiken! Tai...

      
  • muokattu 11.09.2023 11:40

    @tracktest kirjoitti:

    Otat aina saman asenteen jokaiseen keskusteluun.

    En, vaan oikeastaan sun patenttivastauksiin.

    Ei tässä ole kyse mistään viisastelusta, vaan ihan vääristä asenteista muita tiellä liikkujia kohtaan.

    Johon patenttiavastauksesi "yhteispelillä homma pelaa" sitten antaa ratkaisun? Se on aivan sama kuin toistaisi, että valtionvelka loppuu kun ei oteta velkaa, tai alkoholismi loppuu kun lopettaa ryyppäämisen. No, onko nuo ohjeet auttaneet jotenkin kattavasti, tai ratkaisseet mitään, historiaa tarkisteltaessa?

    Tässä vaarannetaan muiden tiellä liikkujien henki.

    No oliko se muka jotakin sellaista, jonka olisin kiistänyt? Mutta jos miettii patenttimaista vastausta niin sehän kuuluisi "ei vaaranneta tiellä liikkujien henkeä, niin henget ei vaarannu"....

    Oletko miettinyt asenteidesi korjaamista ystävällisempään suuntaan, vihamielisyytesi on useimmiten yliampuvaa

    Katsontakulmasta riippuen myös patenttivastaus "maailma muuttuu paremmaksi kun yhdessä sitä muutamme" on myös aika yliampuvaa.

      1
  • Ajokielto ei ole rangaistus vaan turvaamistoimenpide. Sen tarkoituksena on estää henkilön osallistuminen liikenteeseen ajoneuvon kuljettajana silloin, kun hänellä ei katsota olevan edellytyksiä siihen.

      
  • muokattu 11.09.2023 14:52

    Kumppani mitä mieltä olet tästä turvaamistoimenpiteestä (ajokielto), jota sovelletaan sopimattomien kuljettajien poistamiseksi liikenteestä?

      
  • muokattu 11.09.2023 15:00

    Kaunis ja samalla hyvin populistinen ajatus.

    Ollaan meinaan aika liukkailla, jos tuollaisia kuvitellaan HUOM! kiistattomasti löydettävän. Poliisillakin on jo nyt valtuudet katsella sormien läpi vaikkapa ylinopeuksia ja skaalata sanktioita.

    Tai sitten koulitaan uusi lauma erikoistuneita asianajajia puimaan näitä tapauksia eri oikeusasteissa. Kuka asettaa asteikon ja millä kriteereillä, alkaen siitä lähdettävä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit