@koreileva kirjoitti:
Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.
Aivan mahtava pointti. Tosiaankin henkilöautoilijat estivät bussin kaistalle paluun tarkoituksella, että saivat videon ja julkaisupalkkion, kuten Bemari-videoista saa. Mahtoivatko hidastella jo ennen ohituskaistaa samasta syystä.
Tämä juuri tuli itsellenikin mieleen, että ohitettavat ovat saattaneet omalla toiminnallaan vaikuttaa bussikuskin päätökseen. Ei se ole mitään perätöntä legendaa, etteivätkö oikean kaistan autoilijat toisinaan kiihdyttäisi vauhtiaan ohituskaistan kohdalla. Liikennevirhehän tuo kiistatta bussikuskilta oli, mutta saattoi tuossa tilanteessa olla jopa turvallisempi vaihtoehto, kuin jarrutus ja pikainen siirtyminen kamera-auton eteen.
Ei olisi pitänyt edes aloittaa ohitusta. Idioottimaisuutta sanan täydessä tarkoituksessa.
Vaaransi kymmenien ihmisten hengen liikeneessä 1-3 sekunnin takia mitä tuollaisella ohituskaistalla hetkellisesti voi voittaa ja sitten taas mennään jonossa.
Bussi ajaa väärin ja liikennesääntöjen mukaan tuosta saa mahdollisesti sakot, mutta kymmenien ihmisten henkeä ei tuossa vaaraannu, älytön väite. Videon alussa vastaantuleva auto tulee omaan kaistaansa ja bussi on ohituskaistalla. Bussi jatkaa ohitustaan ohituskaitaan päässä olevien seepraviivojen yli, mutta kuten kamerastakin nähdään näkyväisyyttä on pitkälle ja vastaatulijoita ei ole.
Kirjoitin tuohon, että sakkoa saa mahdollisesti. Itse on tehnyt vastaavan virheen aikoinaan leveäkaistatiellä Liljendalissa Kouvolan suuntaan. Seeparat oli ristysalueen vuoksi, ohitin (siviili)poliisiauton Oli markää ja pimeää ja en vain noita viivoja huomioinut, en ajanut ylinopeutta ja poliisit ajoi hyvin hitaasti. No pysäyttivät tietenkin, keskusteltiin ja jatkettiin matkaan suullisen huomauksen kera sillä kertaa.
@koreileva kirjoitti:
Hiljattain tällä palstalla keskusteltiin eräästä Turun seudulla tapahtuneesta liikennetilanteesta ja moni kommentoija tuomitsi videon kuvaajan (tai kojelautakuvaajat ylipäänsä) lähes alimpaan helvettiin. Nyt taas (samat?) kommentoijat ovat valmiita kutakuinkin lynkkaamaan kuvatun auton kuljettajan pelkän kameratallenteen perusteella. Ota tästä nyt sitten selvää.
Aivan mahtava pointti. Tosiaankin henkilöautoilijat estivät bussin kaistalle paluun tarkoituksella, että saivat videon ja julkaisupalkkion, kuten Bemari-videoista saa. Mahtoivatko hidastella jo ennen ohituskaistaa samasta syystä.
Tämä juuri tuli itsellenikin mieleen, että ohitettavat ovat saattaneet omalla toiminnallaan vaikuttaa bussikuskin päätökseen. Ei se ole mitään perätöntä legendaa, etteivätkö oikean kaistan autoilijat toisinaan kiihdyttäisi vauhtiaan ohituskaistan kohdalla. Liikennevirhehän tuo kiistatta bussikuskilta oli, mutta saattoi tuossa tilanteessa olla jopa turvallisempi vaihtoehto, kuin jarrutus ja pikainen siirtyminen kamera-auton eteen.
Ei olisi pitänyt edes aloittaa ohitusta. Idioottimaisuutta sanan täydessä tarkoituksessa.
Vaaransi kymmenien ihmisten hengen liikeneessä 1-3 sekunnin takia mitä tuollaisella ohituskaistalla hetkellisesti voi voittaa ja sitten taas mennään jonossa.
Bussi ajaa väärin ja liikennesääntöjen mukaan tuosta saa mahdollisesti sakot, mutta kymmenien ihmisten henkeä ei tuossa vaaraannu, älytön väite. Videon alussa vastaantuleva auto tulee omaan kaistaansa ja bussi on ohituskaistalla. Bussi jatkaa ohitustaan ohituskaitaan päässä olevien seepraviivojen yli, mutta kuten kamerastakin nähdään näkyväisyyttä on pitkälle ja vastaatulijoita ei ole.
Kirjoitin tuohon, että sakkoa saa mahdollisesti. Itse on tehnyt vastaavan virheen aikoinaan leveäkaistatiellä Liljendalissa Kouvolan suuntaan. Seeparat oli ristysalueen vuoksi, ohitin (siviili)poliisiauton Oli markää ja pimeää ja en vain noita viivoja huomioinut, en ajanut ylinopeutta ja poliisit ajoi hyvin hitaasti. No pysäyttivät tietenkin, keskusteltiin ja jatkettiin matkaan suullisen huomauksen kera sillä kertaa.
Niinhän minä sanoin sakot tulee, ei tuosta rikemaksulla selviä eli liikenteen vaarantaminen on kyseessä. Ihan sama juttu jos ohitat sulkuviivan alueella ylittämällä sulkuviivan, ei siitäkää rikemaksulla selviä. Mutta sinä kirjoitit, useiden ihmishenkien vaaratamisesta, siinä mennään törkeän liikenteenvaarantaminen alueelle. Ainakaan itse en tuosta sellaista löydä.
Sen verran ottaa kupoliin nämä ainaiset perässäroikkujat, että taidan jatkossa laittaa hätävilkut päälle, jotta tajuavat. Vaaratilanne siinä syntyy aina, kun ajetaan liian lähellä, eikä uskalla tehdä mitään liikettäkään, kun ei tiedä meneekö toinen miltä puolen ohi vai kenties yli 😀
Kyllähän ylikomisario tuossa videolla toteaa vähintääkin liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
Niinhän minä sanoin sakot tulee, ei tuosta rikemaksulla selviä eli liikenteen vaarantaminen on kyseessä. Ihan sama juttu jos ohitat sulkuviivan alueella ylittämällä sulkuviivan, ei siitäkää rikemaksulla selviä. Mutta sinä kirjoitit, useiden ihmishenkien vaaratamisesta, siinä mennään törkeän liikenteenvaarantaminen alueelle. Ainakaan itse en tuosta sellaista löydä.
Sen verran ottaa kupoliin nämä ainaiset perässäroikkujat, että taidan jatkossa laittaa hätävilkut päälle, jotta tajuavat. Vaaratilanne siinä syntyy aina, kun ajetaan liian lähellä, eikä uskalla tehdä mitään liikettäkään, kun ei tiedä meneekö toinen miltä puolen ohi vai kenties yli 😀
Minulle vaarallisin kuljettaja on se joka on vielä kaukana takamatkalla kun jono pysähtyy.