Nyt koko historiaa taaksepäin katsoen havaitsee yhden automerkin keränneen yksin yli neljänneksen kaikista palkinnoista.
BMW ylivoimainen
Engine of the Year -palkinnon voittaminen on hieno saavutus. BMW nappasi kuitenkin yksin 63 ja mikäli mukaan laskettaisiin BMW:n ja PSA:n yhteistyö nousisi kokonaislukema 71:een.
Tämä saavutus on vaatinut monenlaisia erilaisia onnistuneita moottorikonstruktioita.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ddbeea8f-8245-41bc-a30d-f9c6b01af41c
BMW on nykyisin melko suuri ja keskittynyt tekniikkaan. Uutinen olisi, jos se ei olisi pärjännyt. Joskus 1970-luvulla oltaisiin oltu ja oltiinkin ihmeissään, kuinka pieni konkurssikypsä firma sai aikaan mitä sai.
Omat kokemukseni ovat BMW 5-sarjasta, lisäyksenä omistuksessa BMW M5 useita vuosia. Kokemukset ovat positiivisia ja hyvin huollettuna ei ole ollut mitään ongelmia. Kokemusta noin 36 vuotta ja menossa viides yksilö, joten kokemustakin on.
Keksinnöt ovat siis toimineetkin. Saihan BMW Glasilta muovisen nokkahihnan yrityskaupassa, joten oli hyvä lähtökohta kehitykselle. Glasin moottori oli varsin tunnettu aikanaan verrattuna sen yleisyyteen.
Juu, on hienoa tekniikkaa varmasti. Silti en vieläkään muista, että juuri Bimmerit olisivat vaikkapa erityisen taloudellisten autojen maineessa, mikä liittyy sekin hienoon tekniikkaan kuitenkin. Jos nyt sitten isoimpia syöppöjäkään?
Mihin tuo "parhaus" sitten perustuu?
Hyvin huollettuna? Eikö se tarkoita kuitenkin vain että on jaksanut viedä autonsa ajallaan määräaikaishuoltoon? Vai onko sillä muitakin merkityksiä?
Onko myös kokemusta muista autoista, että on vertailupohjaa?
Miten määräaikaishuollot liittyvät hyvään huoltoon? Jos autosta on positiivisia kokemuksia, muuttuvatko ne negatiivisiksi muiden autojen perusteella?
Onhan tuo hieno saavutus, mitä sitä väheksymään. Minulla oli joskus Honda jonka moottori oli palkittu samaisella arvonimellä, ja täytyy sanoa että tykkäsin siitä kyllä.
Nyt kun on palkittu polttomoottorit, voidaanko seuraavaksi arvioida lankapuhelimet?
Se oli kyllä pitkäloikka pyöreästä reikälevystä näppäimiin, lankapuhelimessa.
Onko jotain muutakin huoltoa kuin määräaikaishuoltoa? Tietysti pesua, vahausta ja imurointiakin joku voi pitää huoltona. Usein käy niin että tietämys ja näkemys asioista lisääntyy kun kokeilee jotain uutta.
Kuten kirjoitit, tarkoitin minäkin korjaamon määräaikaishuoltoja. Ne ovat tutkitusti huonoja ja joku juuri niitä niin kommentoikin.
Joskus BMW:tä kehutaan muustakin syystä kuin moottorin ansiosta: BMW iX1 – Todella hyvät kassikoukut
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-bmw-ix1-todella-hyvat-kassikoukut/
Halpa ja hyvä!
Minulle on käynyt kuin bmw fanaatikoille, palaan aina kokeiltuani muita merkkejä volkkariin, sen puutteista huolimatta.
Minä taasen, ajettuani muilla merkeillä, päädyn kokeilemaan Volkkaria - jotta se olisi kunnossa lasten käyttöä varten. Kaipa siihen pitää laittaa kesäksi vielä apu-polkimetkin että voi opettaa nuorinta ajamaan.
Minä olen ajanut pääosin 2 000 000.... km matkasta eri merkkisillä työsuhde autoilla, niin kyllä siinä on omat mieltymykset tullut kartoitettua.
Aika vaatimattomat mieltymykset, jos kaiken jälkeen päätyy kansanautoon.
Älä muuta viserrä, ja meitä (ulkoapäin) vaatimattomaan tyytyväisiä on maailmalla paljon. Ehkä siinä onkin se pointti, että sulautuu kansan riveihin turhaa huomiota herättämättä.
Olen yleensä päätynyt kokoelmaan Continentalin, Valeon, Nipponin, Boschin, Pilkingtonin yms osia, joita sitten joku kokoonpanotehdas kasailee kokonaisuudeksi. Ihan hyviä ne kaikki on olleet.