Mihin Skoda Kodiaqia pitäisi verrata?

63 kommenttia
«13

Nyt on siis saatu tietoja mm. Kodiaqin hinnasta. Maksaa mitä maksaa, mutta hämmentävää tämä kilpailijoiden löytäminen.

http://www.iltalehti.fi/autot/201611222200030789_au.shtml
Ote:
Kodiaqin kilpailijiksi luetaan mm. Ford Kuga, Toyota RAV4 ja koon puolesta Kia Sorento ja Ford Edge. Auto2016 -näyttelyssä Helsingissä kiinnostusta autoa kohtaan tuli Volvolta XC60:sen, BMW X3:sen ja Audi Q5:n omistajilta.

No entäs sitten tämä vertailu:
https://www.cardekho.com/india-car-news/skoda-kodiaq-vs-ford-endeavour-ndash-spec-comparison-19240.htm

Tai tämä:

Tai tämä juttu:
https://www.carkeys.co.uk/news/seven-things-you-need-to-know-about-the-skoda-kodiaq ("Main rivals are...")

Onko tämä hyvä pari?

Jne.

  
  • Mikä tuossa nyt hämmentää?

      
  • Kodiaq, Tiguan ja Ateca pohjautuvat kaikki samalle perusrakenteelle mutta esimerkiksi Atecan ja Kodiaqin kokoero on niin suuri ettei autoja oikein voi verrata keskenään. Tiquan ja Kodiaq ovat samassa hintaluokassa, ja Ateca on halvempi. Kodiaqin erikoisuus taitaa olla se että auto on suurin SUV tuossa 30.000 euron hintaluokassa. Vertaisin autoa perushinnaltaan samanhintaiseen "tavis-SUV:iin" enkä esimerkiksi Ford Edgeen jonka lähtöhinta on noin 59.000 euroa. 30.000 euron "tavis-suvit" siis ovat järjestään Kodiaqia pienempiä.

      
  • @Auto-m: Hämmentää juuri se, kun mediakaan ei oikein osaa päättää. Suomessa vielä eri tavalla kuin ulkomailla, näyttäisi ainakin äkkiseltään. Koon mukaan, hinnan mukaan, vai minkä mukaan sitä pitäisi käsitellä.

    No mutta annapas kuule sinä nyt sitten se tyhjentävä vastaus, niin katsotaan sitten.

      
  • Ihan hyvinhän tuo media on kyennyt päättämään verrokkeja. Ei ole mitenkään omituista, että erilaisia vertailuja tehdään. Intiassa on eri markkina ja eri valikoima. Skodan muotoilun yhtäläisyyksien vertailu Audiinkin on jo vanha juttu. Skodat ovat perinteisesti olleet hintaisekseen tilavia, eikä tämä taida hämmentää muita kuin Kumppania.

      
  • Asia selvä. Ehkä.

    No mikäs siinä, olisi mielenkiintoista nähdä vertailu RAV4 vs Q7 kyllä.
    Tai Kuga vs. XC90. Tai

      
  • Mitä noissa vertailuissa olisi erityisen mielenkiintoista? Isommat premiumit ovat mukavampia, tilavampia ja kattavammin varusteltavissa, mutta pienemmät kansanautot ovat joka suhteessa halvempia. Onhan näitä premiumeja verrattu jo lukemattomia kertoja kansanautoihin.

      
  • Ai niin: tuo maaginen premium-sanahan sieltä tipahti. No näytäs joku vertailu, jossa olisi juuri joku tuollainen asetelma taustalla ("tavis" vs. "premium").

    Eivaan, äkkiäkös merkki/malli-vertailuja löytyi sinänsä. Vaikka RAV4 ja Audista Q3...hmmmm. Miksei vaikka 5 tai 7?

    Mielenkiintoisinta olisi vaikka vertailu yleisesti maastureista kun kerran valinnanvara on kasvanut: VW, Skoda, Toyota, BMW, Audi, Volvo, Kia, Huyndai, mitä noita nyt on. Samalle viivalle vain... Mutta mitkä mallit keskenään?

      
  • Mikä tässä hämmentää? Vertaillaan mihin vertaillaan ja sitten katsotaan mikä on vertailun arvostelun mukaan paras. Miksi pitäisi jotenkin tarkasti määrittää, mihin Skodaa pitäisi vertailla? Onpa kumppanilla pipo kireällä. Pöh!

      
  • Maasturit vertailuun TM-tyylisesti ja -tyypillisesti:
    Merkeiksi VW, Skoda, Toyota, BMW, Audi, Volvo, Kia, Huyndai ja mitä noita nyt on. Mitkä mallit Auto-m ottaisi mukaan?

    Aika simppeli perusasetelma pitäisi olla sinulle valittavaksi, jos nyt ymmärrän oikein, joten anna tulla.

    Lähtisikö TM tältä pohjalta: otetaan nyt jotain noilta ja katotaan?

      
  • En kyllä tarjoaisi mitään muuta vertailuryhmää Kodiaqille kuin samanhintaiset. Ja Kodiaqille niitä löytyy paljon, jos haarukka on 30-55 te. Kunhan vertailun autot olisi (aina) mahdollisimman samanhintaiset voimalinjat ym. huomioiden. Mielenkiintoisin vertailuhan tulisi juuri samanhintaisista Tiguan, Ateca ja Kodiaq. Mitä saat samalla rahalla. Ja voisihan sitä ottaa konsernista yhden samanhintaisen Audinkin matkaan. Voittaja tehdään painotuksilla ja näinhän luultavasti suurin osa ostajista tekee, vai ?

      
  • "Ai niin: tuo maaginen premium-sanahan sieltä tipahti. No näytäs joku vertailu, jossa olisi juuri joku tuollainen asetelma taustalla (”tavis” vs. ”premium”).

    Eivaan, äkkiäkös merkki/malli-vertailuja löytyi sinänsä. Vaikka RAV4 ja Audista Q3…hmmmm. Miksei vaikka 5 tai 7?"

    Ihan yleinen asetelmahan tuo on. Tässä yksi esimerkki:
    "direkte Konfrontation mit den Premium-Modellen des Segments."
    http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/opel-astra-1-6-biturbo-cdti-bmw-118d-mercedes-a-220-d

    Tässä esimerkkejä premiumeista, kansanautoista ja yksi puhdas halpis.

    http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/audi-q3-bmw-x1-dacia-duster-kia-sportage-nissan-qashqai-skoda-yeti-vw-tiguan-suv-bilder-technische-daten

      
  • Katos kummaa, ovat saksankielisiä kaikki...

    Heitäpäs oma rivisi TM-maasturitestiin, jossa Kodiaq on mukana.

      
  • Kuten sanoin, miksi pitäisi jotenkin tarkkaan määrittää, mihin Skodaa pitäisi vertailla. Miksi sinulla on pipo noin kireällä Kumppani? Jokseenkin sama koko- ja hintaluokka, niin asia kunnossa. Kaikki mukaan mitä saadaan. Ja kun Skoda taitaa olla suuri hintaisekseen, niin eipä se pahaa tekisi vertailla huippuvarusteltua Skodaa selvästi kalliimpiinkin uutuuksiin, kuten vaikka Q7:aan tai XC90:een.

      
  • "Ja voisihan sitä ottaa konsernista yhden samanhintaisen Audinkin matkaan."

    Se olisi sitten Audi Q2, jonka lähtöhinta on 31.000 - 32.000 eur.

      
  • "Se olisi sitten Audi Q2, jonka lähtöhinta on 31.000 – 32.000 eur"

    No tuon uusimman Audin minä kyllä unohdin! Ajatuksissa oli enemmänkin vaikkapa 40 tonnin tienoilta nelivetoisena kaikista konsernisisarista auto matkaan, jossa vaikkapa Q3 mukana. Jotenkin voisi ajatella, että Q2:n ja Kodiaqin ostajat ovat aivan erilaisia (ainakin eri kokoisia !) autoja etsimässä erilaisiin tarpeisiin. Saas nähdä, millä varusteilla Kodiaqin alimmat varustetasot ovat.

    Tuon 5-paikkaisen Kodiaqin tavaratila on niin iso, että bensamallin voisi varustella vaikka kaasukäyttöiseksi ja tavaratila olisi silti useammalle riittävä. Tämä kaasukäyttöisyys päivän hengen mukaisesti, kun valtiovalta suunnittelee meille ympäristöystävällistä autoilua, jossa on vahvasti kotimainen polttoainetuotantokin mukana.

      
  • Missä ja mistä se kaasu tehdään tai tulee?

      
  • Auto-m:
    Miksi sinulla on pipo noin kireällä Kumppani?

    Jaksat toistaa tuota, joten minun on pakko sitten kysyä vastavuoroisesti, että mitäs sinä Auto-m nyt vänkäät? Eihän tämän pitänyt olla mitenkään hankala paikka, kun kerran niin väitit.

    Miksi pitäisi jotenkin tarkkaan määrittää, mihin Skodaa pitäisi vertailla. Jokseenkin sama koko- ja hintaluokka, niin asia kunnossa. Kaikki mukaan mitä saadaan.

    Tarkkaan ja tarkkaan, miten sen nyt ottaa, minähän haen tässä käsityksiänne. Miksi sinulle nyt sitten etenkin koko- mutta myös hintaluokka onkin merkityksellinen asia? Mitä ne kaikki mukaan saatavat jokseenkin olisivat sitten?

    Nyt kyseessä olisi vain TM:n suuri (=automerkkimäärällisesti) maasturitesti, jossa mukana Kodiaqin kanssa ovat automerkit, jotka mainitsin edellisellä sivulla ja puuttuvat voi vielä mainita erikseen, tuli mieleen Honda, MB ja Lantikat lisäksi. Mallit siis hakusessa.

      
  • Mitäs jos vertaisit vaikka Miniin, S-Mersuun tai polkupyörään? Mikä sen estää?

    Näissä autojutuissa elää sitkeässä harhaluulo, että kuluttajat valitsisivat autonsa jonkun mysteerisen "luokan" sisältä. Hölynpölyä.

      
  • Ne kerropas sitten PiiJei, miksi TM tekee sitten vertailuja tyyliin "perheautot", tai "farkut", "sedanit", "tila-autot", tai "katumaasturit"? Onhan noita, joskus bensa- ja dieselversiot vielä erikseen. Ei tämän pitäisi olla mitenkään sen kummempaa.

    Laaja-alaisesta ja monella tapaa ennakkoluulottomasta testistä tämä loistaa hyvänä esimerkkinä kuitenkin:
    https://tekniikanmaailma.fi/digilehti/142016/vertailu-urheiluautot-scandinavian-sports-car-of-the-year-20-5

      
  • Kysy toimituksesta, äläkä täällä vouhota.

    Ei tässä mitään hankalaa olekaan. Verrattakoon tosiaan vaikka polkupyörään. Eihän tuohon mitään oikeaa vastausta ole.

      
  • "Katos kummaa, ovat saksankielisiä kaikki…

    Heitäpäs oma rivisi TM-maasturitestiin, jossa Kodiaq on mukana."

    No naristaanko yhdessä väärästä kielestä tai jostakin muusta merkityksettömästä sivuseikasta vai olisiko vain syytä tunnostaa faktat? Noita peräänkuuluttamisia vertailuja on tehty lukemattomia.

    Kodiaq nyt on niin uusi malli, ettei sitä ole ehtinyt vertailemaan mikään lehti. Tänään ilmestyneessä Auto, Motor und Sportissa löytyy kunnollinen soolotesti, joka taitaa olla ensimmäinen laatuaan.

      
  • Nyt täytyy muistaa pari pientä asiaa. TM ja autolehdet tekevät vertailuja, jotta saisivat artikkeleillaan myytyä lehtiänsä. Lisäksi vertailuissa pisteytetään autot paremmuusjärjestykseen, koska osaa lukijoista jostain kumman syystä kiinnostaa ns. paremmuusjärjestys ja etenkin testivoittaja. Testiryhmät koitetaan optimoida tämän pohjalta eli miten saadaan lehden tilaajia/ostajia kiinnostava ryhmä kasattua. Tämä on siis lehden markkinointityötä. Lisäksi lehdet saavat mainostuloja testin voittaneen automerkin myyjiltä, kun mainoksissa viitataan testimenestykseen. Tottahan lehtien siis kannattaa testin yhteydessä yksi excel täyttää, pikku vaiva itse testaamiseen verrattuna.

    Toinen lähestymistapa on miettiä, mitä ominaisuuksia autoltaan itse odottaa ja alkaa kasata vertailukohtia malleista, joista nämä ominaisuudet pitäisi löytyä. Siksi todellisuudessa lehden vertailutestin hävinnyt malli voi olla itselleen paras, eikä edes polkupyörää pidä automaattisesti sulkea pois kisasta. Kun taajamassa valtaosa matkoista on pituudeltaan alle 5 km, monilla matkoilla polkupyörä hakkaa Kodiaqin 6-0. Mutta aina elämä ei ole täydellistä, siksi itsekin käytän polkupyörän lisäksi autoa myös lyhyillä matkoilla.

    Kumpi on siis oleellisempi kysymys, lehtien avulla harrastettu penkkiurheilu vai omien tarpeiden ympärillä pyörivä karoitus? Kun tietää vastauksen tähän, voi jatkaa otsikon kysymyksen käsittelyä vähän kestävämmällä pohjalla.

      
  • Ihan kuin olisin pyytänyt löytämään sedanin Kodiaqin kanssa vertailtavaksi!

    Auto-m:
    Ei tässä mitään hankalaa olekaan. Eihän tuohon mitään oikeaa vastausta ole.

    Jos ei ole oikeaa vastausta, niin jotakin hankalaa siinä on väistämättä. Onko kyse vähä- vai suurimerkityksellisestä asiasta riippuu tietysti lukijasta. Mutta sinä et saa siis edes villiä veikkausta aikaiseksi.

    Osaat vihjailla kuitenkin - takaportti jää auki, eli jättää se pelivaran käyttöön. Näitä heittoja tyyliin "minä en olisi.." jne. Ja tämä koski muitakin kuin sinua tietysti.

    Herbert:
    autolehdet tekevät vertailuja, jotta saisivat artikkeleillaan myytyä lehtiänsä. Lisäksi vertailuissa pisteytetään autot paremmuusjärjestykseen, koska osaa lukijoista jostain kumman syystä kiinnostaa ns. paremmuusjärjestys ja etenkin testivoittaja.

    No niin juuri. Ja tällä keskustelupalstalla nuo testit ja vertailut ovat iso osa käydyistä keskusteluista. Siinä vaiheessa kaikella on merkitystä, mukana olevilla verrokivalinnoilla myös. Joka muuta väittää puhuu hömppää. Em. spekulointioptiot etenkin pitää niitä hengissä ja moni kriteeri on yhtäkkiä "ihan päivänselvä juttu". Nyt ollaan kyllä höveleitä ja maailmaa syleileviä.

    NHB:
    naristaanko yhdessä väärästä kielestä tai jostakin muusta merkityksettömästä sivuseikasta vai olisiko vain syytä tunnostaa faktat? Noita peräänkuuluttamisia vertailuja on tehty lukemattomia.

    Kieli on merkityksellinen siinä mielessä, että se osoittaa (jollet muuta osoita - kaikin mokomin), että Suomessa tällaisella ei ole samanlaista kulttuuria.

    Mutta pidetään nämä keskustelut mielessä sitten erilaisia testejä, tai vertailuja ihmetellessämme ja puntaroidessamme.

      
  • Mitä sinä Kumppani oikein sekoilet? Ainoa jolle tämä näyttäisi olevan ongelma, olet sinä. Onko sinulla jokin pakonomainen tarve luokitella auto tiettyyn ryhmään, jonka sisällä valinta pitäisi tehdä?

    Miksi tässä pitäisi jotain veikkailla? Johan minä sanoin, verrataan niin moneen kuin mahdollista jokseenkin samasta hinta ja/tai kokoluokasta. Vaihtoehtoja on paljon, kaikki eivät mahdu samaan testiin, eikä mitään yhtä oikeaa vastausta verrokeista voi antaa. Onneksi monet lehdet tekevät testejä, joten löydät vertailuja varmasti moniin eri autoihin. Missä on ongelma?

      
  • Mitä sinä Auto-m oikein sekoilet? Jos kerran vaihtoehtoja on paljon, niin listaa ne. Tai edes joitakin.

    Tässä vertailussa ne nyt vaan mahtuvat samaan testiin. Kiinnostaa nähdä mitä sinä ehdotat.

      
  • Kumppani: "Ihan kuin olisin pyytänyt löytämään sedanin Kodiaqin kanssa vertailtavaksi!"

    Sinä saat päättää, mihin haluat Skodaa verrata. Minulla on omat verrokkini (olisi, jos olisin yhtään kiinnostunut Kodiakista, mutta kun en ole). Lehdet puolestaan kasaavat verrokit omista näkökulmistaan, joita edellä käsittelin. Minusta tämä on asia, missä ei ole mitään ongelmaa. Toki itse haluaisin TM:n kasaavan testit omien mieltymysteni ympärille, mutta valitettavasti TM tai mikään muukaan lehti ei minun napani ympärillä pyöri. Silti testit tarjoavat paljon kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa.

    Kumppani: "Ja tällä keskustelupalstalla nuo testit ja vertailut ovat iso osa käydyistä keskusteluista."

    Näin on. Itse harvemmin noihin osallistun, koska minua kiinnostaa vain mallit, joita voisin harkita itselleni. Lisäksi keskittyisin kuitenkin vain kritisoimaan testimenestyksen merkitystä. Mutta ei penkkiurheilussa mitään pahaa ole, sallin sen muille, vaikkei se itseäni kiinnostakaan. Mitä itse ajattelet asiasta?

      
  • "Kieli on merkityksellinen siinä mielessä, että se osoittaa (jollet muuta osoita – kaikin mokomin), että Suomessa tällaisella ei ole samanlaista kulttuuria.

    Mutta pidetään nämä keskustelut mielessä sitten erilaisia testejä, tai vertailuja ihmetellessämme ja puntaroidessamme."

    Suomalaiset lehdet sisältävät nyt ylipäätään hyvin vähän vertailuja. Esimerkiksi TM:n tapauksessa jo pelkästään vuosittaiset talviauto- ja urheiluautovertailut ovat aika iso osa autovertailuista. Suomessa premiumin ja taviksen hintaero on autoveron vuoksi monia muita maita suurempi. Siksi premium on Suomessa harvemmin vaihtoehto perusautolle. Tässä kuitenkin lisää vertailuja, joissa on mukana premium- ja perusbrändi.

    http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/Julkaisujarjestelma/JulkkariData/545/Dokumentit/Myynti/Opel/201405 TM MAASTOFARMARIVERTAILU TOUKOKUU 2014.pdf

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-lataushybridit

    http://www.nettiauto.com/artikkeli/tmn_vertailussa_hybridit_vastaan_modernit_polttomoottorit

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000165291.html

    Tuulilasi 12/2010

    Parivertailu: Kisa kartanon herruudesta.
    1. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 170 Elegance DSG, 311 pistettä. Vertailuauton hinta 44 977 euroa.*
    2. Volvo V70 D3 Momentum A, 304 p. Vertailuauton hinta 53 649 euroa.*

      
  • PiiJeitä peesaten vertaan Kodiakkia E-sarjalaiseen ja VeeSjuttioon, koska molempien datalehti on valmiiksi ladattuna nahkakansiin ja uutuuden vertaaminen tunnettuun tilanteeseen on helpompaa kuin kahden erilaisen tuntemattoman.

    Ei kai vertailuparien kyselyn taka-ajatuksena ollut selvittää mikä olisi tasapuolinen vertailupari uudelle Skodalle? Tasapuolinen millä mitalla?

    Mulla ainakin on jokaisessa autovertailussa mukana kolmen tonnin Volvo, jonka ostan ellen alle 50.000 € budjetilla saa mieleistäni.

    Oma arvaus on, että Suomessa riittää yhä "koko rahalla niin pitkästi peltiä kuin massia riittää" jengiä, että isokokoinen ja halpa auto menee hyvin kaupaksi?

      
  • Kiitos NHB listasta!

    740GLE:
    Oma arvaus on, että Suomessa riittää yhä ”koko rahalla niin pitkästi peltiä kuin massia riittää” jengiä, että isokokoinen ja halpa auto menee hyvin kaupaksi

    Dacia unohtui, sorry!

    Herbert:
    Sinä saat päättää, mihin haluat Skodaa verrata

    Jaa? Mihin lehtien osoitteisiin voin listani toimittaa toteutettavaksi?

    Vaan oliko tässä siitä kyse? No ei, lehdet valkkaa ja me luemme sitten joskus mitä siitä seurasi. Ja sitten kehutaan, tai haukutaan, sekä valinnat, asiantuntemus, että tulokset.

    Kiinnostukseni taso vaihtelee. Sen mukaan miten ajankohtainen autonvaihto esimerkiksi on, eikä yleensä edes siitä riippuen.

    Luen kyllä vertailuja autolehdistä, voi sanoa mielenkiinnolla. Etenkin mitä useampi automerkki on mukana - ovatko ne sitten ns. laajoja testejä. En rajaa lukemista mieltymysteni ympärille - mitä se sitten tarkoittaakaan, vaikka luulen tietäväni mitä ajat takaa. Tällä keskustelupalstalla seuraan "raportointia" kanssa, kuten arvasit - tai tiedät. Määrätynlainen tosikkous niitä lukiessa hämmentää!

    Tämän keskustelunavauksessani keskustellun perusteella voisi tyhmempi kuvitella, että Kodiaqin voisi heittää mukaan mihin tahansa kotimaisen tai ulkomaisen lehden tekemän vertailun sekaan. Niitä lehtijuttuja täällä kuitenkin lainaillaan asiantuntevin elkein ja auktoriteettiä etsien tai esittäen. Et usko itsekään, että se olisi mahdollista, mutta juuri siksi tämä "no en mä ny oikein tiedä ja mitä välii ja kaikki kävis" -vellominen onkin jopa kutkuttavaa.

      
  • Kumppani:
    "Jos kerran vaihtoehtoja on paljon, niin listaa ne. Tai edes joitakin."

    Miksi listaisin, kun vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, enkä kaikkia edes tunne. Tässä on listani: testissä voi olla kaikki keskikokoiset ja suuret katumaasturit hintahaitarilla 25-100 tonnia. Kaikki eivät mahdu mukaan, joten yhtä oikeaa ryhmää ei ole.

    Miksi muuten aina vaadit muilta kaikenlaista listaa, selvittelyä ja teet miljoona asiaa sekoittavaa johdattelevaa ja typerää kysymystä, kun itse et sano varsinaista mielipidettäsi yhtään mistään. Kyselet kuin 3-vuotias, johdatat keskustelun harhateille omilla kuvitelmillasi muiden ajatuksista, vaadit vastauksia, mutta et itse koskaan sano mitään mihinkään. Et uskalla edes omaa autoasi kertoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit