Hei!
Olin koeajamassa eilen yhtä autoa, jonka hinta oli jopa liian hyvä.
Konepellin alle kurkistus paljasti, että auto ei ollut Suomiauto.
Onko auto yhtä arvokas vaikka se onkin diplomaatin Tallinnasta
ostama auto, joka on tuotu Suomeen ja myyty täällä?
Huoltokirjamerkinnät eivät myöskään olleet Suomeksi.
M
Jos OK niin ei merkitystä onko tuotu Suomeen uutena tai käytettynä!
Manuskan saa Suomesta suomenkielisenä jos haluaa, huoltokirjassa päivämäärät ja kilometrit ratkaisee!
matsnikkila:
Oletko varma, että historiatiedot pitää paikkaansa? Jos katsoo esim. auto24.ee sivuja, siellä on ilmeisesti jostain päin eurooppaa tuotuja autoja myynnissä. Niiden taustoista ei tiedä mitään. Jonkun tiedon mukaan saksalaisissa käytetyissä autoissa 80% mittareista on ruuvattuja. Samoin huoltokirjat osataan väärentää.
Kaikillehan sattuu kohdalle tuohon 20% joukkoon kuuluva yksilö, mutta edelleenkin jää mahdollisuus siitä, että suomentuontimalliin verrattuna tekniikassa on eroja. Jotain tyypillisiä juttuja on kai huohottimen jäätymiset ja muut talvikäyttöön liittyvät ongelmat. Positiivisena juttuna tietysti ruosteettomuus.
Itse en tuntematta ko. automallia ja sen ominaisuuksia hyvin uskaltaisi siihen kajota. Mutta tapauksen tunteva saattaa tehdä hyvät kaupat tai sitten tunnistaa sen tapaukseksi, josta on syytä pysyä erossa. Ajattelen niin, että jos ja kun en jotain asiaa tunne, silloin en lähde kokeilemaan kepillä jäätä. Parempi pelata varman päälle.
matsnikkila:
Miten sen alkuperän konepellin alta näkee?
Onko kyseessä jokin moottoriversio, jota ei Suomessa myyty? Esim. Golfin 2,3 litraista V5 -moottoria ei Suomessa ole myyty kuin Seat Toledossa.
Käytetty auto on käytetty auto, olipa alkuperä mikä tahansa. Jos auto vaikuttaa hyvältä tai ainakin kunto vastaa hintaa, niin mikäs siinä, osta pois.
Kyllä niitä huoltokirjoja Suomessakin väärennetään ja mittarinruuvaus on Saksassakin ollut jo pian neljä vuotta rikos. Suomessahan se ei ole rikos vieläkään.
Herbert
Jos autoa on käytetty Virossa taikka Suomessa, niin se kai on jo läpäissyt talvitestin ?
Eiköhän se kuitenkin ratkaise, missä auto on uutena myyty. Markkinoilla liikkuu Kreikan mallejakin.
Onneksi ei ole Kreikan mallia tullut eteen, seitsemän eri tuontiautoa olen ostanut ja kaikilla on päässyt perille, myös talvella.
Herbert:
Minkä "jonkun tiedon" mukaan, Herbert? Pyydän paljastamaan tietolähteesi, koska en tiedä tilastoista enkä tutkimuksista joiden avulla tällainen tilasto olisi edes voitu laatia.
Siihen asti kunnes osoitat väitteesi oikeaksi, julistan sinut valehtelijaksi, väärän tiedon, epä- ja ennakkoluulojen sekä aiheettomien pelkojen levittäjäksi, suomiautoagitaattoriksi ja yksityistä autontuontia vastustavan autolobbyn juoksupojaksi.
Huoltokirjat osataan väärentää. Kolarivauriot osataan peitellä. Vaihdelaatikkoon ja kardaaniin voidaan tunkea banaania ja sahanpuruja. Palamaan tuppaavat sulakkeet voidaan korjata rautalangalla. Jäähdytysneste ja öljy voidaan vaihtaa, jos ne ovat keskenään sekaisin. Jarruletkut voidaan paikata mattoteipillä. Jne. Kyllä, näin on kaikkialla, mutta mitä sillä on alkuperäisen kysymyksen kanssa tekemistä?
Todistettuasi väitteesi pyydän sinulta kauniisti anteeksi, varistan tuhkaa päälleni ja rupean itsekin saarnaamaan suomiautoevankeliumia.
stobal:
Aikamoisen tuomion annoit, vaikka kaiken olemassa olevan tietoni jo kerroin. Sinun tehtäväsi ei ole minua tuosta tuomita, ainoastaan joko olla samaa tai eri mieltä kanssani. Perinteisen yhteiskuntakäsityksen mukaan tuomita voi ainostaan, jos epäillyn osoitetaan olevan syyllinen. Sitä et vielä tehnyt, kerroit ainoastaan, ettei sinulla ole edellytyksiä osoittaa minua syylliseksi.
Minä en syyttänyt ketään tai mitään. Totesin vain, että tuollaisen tiedon jostain olen saanut. En muista, mistä sen luin. En myöskään osaa sanoa, onko se totta. Uskon kuitenkin tuontiautojen ruuvaamisen olevan Suomi-autoja yleisempää, koska tuontiautojen historiaa on vaikeampi selvittää.
Anteeksipyyntöä ei siis taida kuulua, enkä sitä sinulta kaipaakaan. Sinä saat minun puolestani tuomita ihmisiä omilla perusteillasi kuinka paljon tahansa. Uskon, että kuitenkin joskus heräät pohtimaan tuomitsemisen järkevyyttä.
Nopea googletus tuontiautojen mittarien lukemien väärentämisestä toi seuraavia juttua:
https://www.op.fi/op?cid=150517885&srcpl=3
http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/43485.shtml
http://www.ajovalo.net/tuontiauto.htm
Varmaan adac on samassa juonessa mukana kuin minäkin autontuontia vastustavan autolobbyn juoksupoikana.
Herbert,
Saksasta löytyy tietenkin jonkin verran väärennetyillä lukemilla myynnissä olevia autoja. Mutta niin löytyy aivan yhtä lailla Suomestakin, niin tuonti- kuin suomiautoistakin, kuten alempana siteeraan, joten se ei ole peruste olla tuomatta autoa. Olen ollut mukana selvittämässä kolmea tapausta, niissä kahdessa oli suomalainen maahantuoja muuttanut tullauksen jälkeen kilometrit. Toinen oli tunnettu suuri autoliike.
Halusin ärähtää karkeasta, lähdekritiikittömän ja jo ensi simäyksellä mahdottoman "tiedon" levittämisestä "tosiasiana" eteenpäin. Numeron mainitseminen tarkoittaa täsmätietoa. Varovaisuuteen kehoittaminen ja neuvominen on eri asia kuin vääristellyllä tiedolla nuijiminen. Tarkemmin ajateltuna et siis ole valehtelija, otan sen takaisin. Mutta tuo "jokin tieto" on väärä. Todistan sen.
Kävin katsomassa nuo linkkisi.
"Saksassa matkamittarin lukemien väärentäminen on huomattavasti yleisempää, sillä ostajat ovat selvästi allergisempia suurille kilometrilukemille. Saksassa tilanne on kuitenkin se, että ruuvattuja mittareita on lähinnä pikkujobbareiden autoissa. Isot merkkiliikkeet eivät siihen ryhdy." OP 4.5.2003
Myyvätkö siis pikkujobbarit yli 80% Saksan autokannasta ja ruuvaavat tosiaan ihan kaikki autonsa?
Tuo OP:n juttu vuodelta 2003 käsittelee suurimmalta osaltaan mittarilukemien rukkausta SUOMESSA ja kertoo laajasti rukkauksen yleisyydestä sekä antaa karmeita esimerkkejä ja kerrotaan myös Suomessa annetusta vankeustuomiosta. Saksaa koskevat kohdat ovat jo sitä kirjoitettaessakin osin vanhentunutta tietoa. Mittarin käsittely on ollut Saksassa laitonta 17.8.2005 lähtien. Jo ennen tätäkin oli Saksassa rikoslain alainen petos, jos jätti kertomatta ostajalle mittarin lukeman muutoksesta, suuntaan tai toiseen. Lain voimaantulon jälkeen on Saksan autokannasta uusiutunut reilu neljännes, joten tämäkin tosiasia tekee 80% mahdottomaksi.
Suomeen ostettaviin autoihin vaatii yksityinen ostaja lähes poikkeuksetta täydellisen huoltokirjan. Jos, kuten Herbert esitti, 80% Saksan autokannasta kulkee väärillä lukemilla, on myös 80% huoltokirjoista väärennettyjä.
Aaamulehden jutussa 7.9. kerrotaan että ADACin mukaan kolmannes (33%) tutkituista autoista ei eri syistä ollut "hintansa arvoinen". Vain yksi mahdollinen syy monien joukossa on mittarilukeman vääristely. ADAC ei siis kerro, että 80% mittareista on väärennetyjä, vaan että 33% oli ylihinnoiteltuja.
Ajovalo.netin "muistilista", päivitetty 11.3.2008, on osa autolobbyn pelottelukampanjaa, ja sisältää hyviäkin pointteja ja varoituksia, mutta koostuu pääosin väärästä ja vääristellystä tiedosta. Mm väitetään, ettei 10 viime vuoden aikana ole Saksassa ollut eroja akun ja laturin tehoissa talvikäyttöä ajatellen ja että istuinlämmitys on harvinainen lisävaruste. Lähes kaikilla merkeillä on ollut iän kaiken tarjolla ns. "talvipaketti", joita myös on hyvin paljon ostettu. Etelä- ja keski-Saksan talvet ovat monena vuonna paljon ankarampiakin kuin Suomen, koska siellä ollaan 400-1500 metriä merenpinnan yläpuolella! Siellä myös totuuden vastaisesti yhä vieläkin väitetään, että "Saksassa matkamittarin lukeman muuttaminen on yleistä ja sallittua". Oikea muotoilu olisi: "Suomessa matkamittarin lukeman muuttaminen on yleistä ja sallittua".
Suomessa kun ei nimittäin mittarien rukkailua ole erikseen lailla kielletty vielä tänä päivänäkään. Lakitupaan mennessä kyseessä on kylläkin petos, mutta vain, jos myydessä ei ostajalle ole kerrottu oikeata lukemaa. Itse lukeman muuttaminen ei ole siis Suomessa kiellettyä. Saksassa on.
Tilastot eivät myöskään tue hypoteesia mittarilukemien yleisestä alentamiesta Saksassa ennen myyntiä. 15.7.2003 - 30.9.2008 yksityisten Suomeen tuomien henkilöautojen keskimääräinen kilometrilukema on 150700 km, keskimääräinen ikä 8,3 vuotta ja keskimääräinen ajomäärä/vuosi on 22 tkm. Vastaavat luvut vain tämän vuoden osalta ovat 142200 km, 20,7 tkm/vuosi ja ikä 9,9 vuotta. Lähde:Tullin julkaisemat autoveropäätökset, 143.200 kpl päätöksiä.
Tämä ei viittaa liian pieniin ajomääriin. Saksan keskimääräiseen 11.500 km/vuosi verrattuna pitäisi pikemminkin epäillä, että tuojat ovat yleisesti ennen tuontia ruuvauttaneet autojen kilometrit tuplasti korkeammiksi päästäkseen pienemmillä veroilla.
Mitä taas myyntitykkien tuontiautosalailuun tulee, sehän minua kovasti huvittaa, että ensin autoala tekee likaisella vuosikausia kestävällä parjauskampanjalla tuontiautoista vastenmielisiä, ja sitten tuo itse massoittain käytettyjä Saksasta ja joutuu niiden markkinoimiseksi piilottelemaan niiden alkuperän. Hurtta kaluaa isännän nilkkaa, mutta ammatti se on automyyntitykinkin virka. Ikävä vaan että tykkiruuti on itse kasteltu.
Siis voi helvetti.
Onko kukaan koskaan tavannut tyytymätöntä tuonti-auto-ostajaa ?
Yleensä kaikki ovat todella tyytyväisiä ostokseensa, koska ovat saaneet parempaa tavaraa kuin Suomen autoliikkeistä. Itselläni ei ole mitään huomauttamista, Volvokin on valkattu Volvon merkkiliikkeestä ja siinä on täydelliset Volvon merkkiliikeen huoltomerkinnät.
Tottakai jos lähtee hakemaan vaikka BMW X3:sta 11.999 euroon, voi tulla huijatuksi. Tarjonta on kuitenkin niin järkyttävän suurta Saksassa, että sopivalla rahamäärällä kunnollisia autoja on rajattomasti tarjolla merkkiliikkeissä.
Onhan täällä Suomessakin näitä Tuusulan Sulantien ja Kehäkolmosen häkkejä, jotka vastaa Saksan ählämien häkkejä. Kummassakin voi tulla huijatuksi, jos lähtee ostamaan 10-vuotiasta "helmeä".
Jos taas ostaa Bemarin tms. merkkiliikkeestä, niin sieltähän saa jopa takuunkin.
Pitää vähän katsoa mistä ostaa siis.
Nythän mittarinruuvaus on kriminalisoitu vissiin ihan erikseen, niin kai ne ählämitkin varoo ruuvaamasta. Eli nyt se on rikos oikein kai virallisesti.
Ja vielä tästä huijauksesta Saksa versus Suomi. Suomalainen ei siis tule huijatuksi, jos hän ostaa jonkun vanhan tekohengitetyn ylihintaisen Suomi-lintan, jonka hinta on 2 - 3 kertaa Saksan vastaavan auton ? Mutta saksalainen tulee huijatuksi, vaikka auton hinta on puolet Suomi-auton hinnasta, olkoonkin että mittarista olisi vähennetty jotakin.
stobal: "Mutta niin löytyy aivan yhtä lailla Suomestakin, niin tuonti- kuin suomiautoistakin, kuten alempana siteeraan, joten se ei ole peruste olla tuomatta autoa."
En minä ole tuollaista väittänytkään. Jossain vaiheessa totesin vain, että tuontiauton ostajan on syytä tuntea ko. automalli hyvin, jotta osaa tunnistaa siihen mahdollisesti liittyvät epäselvyydet.
"Olen ollut mukana selvittämässä kolmea tapausta, niissä kahdessa oli suomalainen maahantuoja muuttanut tullauksen jälkeen kilometrit. Toinen oli tunnettu suuri autoliike."
Niinpä. Ihan sama, kuka sen lukeman muuttaa. Se kuitenkin on riskittömämpää, koska historian selvittäminen on vaikeampaa.
"ruuvattuja mittareita on lähinnä pikkujobbareiden autoissa. Isot merkkiliikkeet eivät siihen ryhdy." OP 4.5.2003"
Aivan kuten Suomessa..? Olisi varmaan pitänyt sanoa, että merkkiliikkeiden toimesta se on harvinaisempaa. Ja omistaja itse saattaa olla ruuvannut, mutta auto vain on merkkiliikkeessä myynnissä. Tuo on mahdollista, jos kerran mittarinruuvauspalvelu on niin yleistä, kuin jossain noista artikkeleista väitetään.
"Myyvätkö siis pikkujobbarit yli 80% Saksan autokannasta ja ruuvaavat tosiaan ihan kaikki autonsa?"
En pysy tuon tarkan luvun 80% takana, mutta ainakin se kertoo siitä, että ongelma on iso. Vaikka luku olisi kerrottu piillä, todellinen on silti iso.
"Mittarin käsittely on ollut Saksassa laitonta 17.8.2005 lähtien. Jo ennen tätäkin oli Saksassa rikoslain alainen petos, jos jätti kertomatta ostajalle mittarin lukeman muutoksesta, suuntaan tai toiseen. Lain voimaantulon jälkeen on Saksan autokannasta uusiutunut reilu neljännes, joten tämäkin tosiasia tekee 80% mahdottomaksi."
Mutta jos Suomeen tuotavien autojen keski-ikä on 8,3 vuotta, lähes kaikki ovat olleet olemassa vanhan lain aikaan. Eikä laki tarkoita sitä, ettei sitä rikota. Milloin itse viimeksi rikoit lakia?
"Aaamulehden jutussa 7.9. kerrotaan että ADACin mukaan kolmannes (33%) tutkituista autoista ei eri syistä ollut "hintansa arvoinen"."
2/3 (67%).
No voi vittujen kevät, alkaa mennä Herbertin jutut vähän levottomiksi, vaikka yleensä mies puhuu asiaa. Saksalainenhan on niin hemmetin pikkutarkka, säästeliäs ja pedanttinen, että se kiinnittää huomiota varmaan jokaiseen pikkuvirheeseen autossa.
Näissä Herbertin jutuissa on nyt vähän sellaista pelottelun makua, vaikka siis Herbert on muissa kuin tuontiauto-jutuissa ihan järkevä skribentti.
Kaikki nämä lehtien uutiset Saksan autokaupasta on näiden suomalaisten autoliikkeiden masinoimia.
Esim. vuonna 2002 eräs suomalainen autoliike levitti huhua, että mittareita ruuvataan Saksassa, koska autovero määräytyisi ajokilometrien mukaan. Toinen on tämä tulva-auto-teoria, jonka mukaan Suomeen dumpataan kaikki tulvissa kastuneet Keski-Euroopan autot.
Entäs Ruotsi ja Belgia ? Ruotsin autokanta on kaksi kertaa Suomea suurempi ja hinnat on sielläkin laskussa.
Katso vaikka www.kvd.se.
Myyjinä ovat:
- vakuutusfirmat
- kunnat
- pankit
- muut yhteisöt
Kaikista autoista on tarkat kuvat ja pikkuvirheetkin on dokumentoitu.
Auton on tarkastanut niin sanottu värderingsman, joka vastaa tietojen oikeellisuudesta.
Hinnoille on ilmoitettu listahinta, ja lisäksi homma on varsin julkista. Toteutuneet hinnat on netissä ja huutoja voi seurata varsin hyvin.
Ei tuolla ole mitään huijausvaaraa, enemmän sinua huijataan kun menet Laakkosille ostamaan jonkun ylihintaisen Volkkarin, ja luulet tehneesi hyvän kaupan, kun sait vanhasta lintasta niin hyvän hyvityksen.
Kuka uskoo että joku karvalakki-Passat Luxline 1.9 TDI 2006-malli olisi mukamas 26.000 e arvoinen ? Kuka tietää tuon auton käteiskauppa-hinnan ?
Takaan että Ruotsista saa paremman auton kokonaisbudjetilla 26.000 e.
http://www.kvd.se/
Myytävänä on esim. BMW 320i vuosimallia 2006, ajettu 70.000 km, mahdollisesti alle 18.500 euroon. Plus verot tietysti.
Tämän auton arvo Suomessa säilyy, ja voit muutaman vuoden kuluttua vaihtaa sen pois ilman suurempia tappioita, ilman monen tonnin arvonlaskuja.
Tässä on tuontiautoilun idea.
Tuonti näyttää olevan noususuuntaista.
http://www.ake.fi/AKE/Tilastot/Käytettynä+maahantuodut/Käytettynä+maahantuodut+kuukausittain/Vuodet+2008+ja+2007.htm
Keskimääräinen tuontiauton verotusarvo on 22.000 euroa, eli ei sieltä nyt mitään halpoja linttoja tuoda.
Paras tuontiauto on mielestäni joku vähäpäästöinen Passat tai BMW vuosimallia 2006, ajettu ehkä noin 50.000 km, tai allekin.
2006 mallissa on jo hinnat ja verotusarvot ehtineet laskea, toisaalta Saksasta jne. löytää todella vähän ajettuja autoja tuossa "ikäsegmentissä".
andertz:
En minä sitä ole kiistänyt, etteikö tuontiauto voisi olla hyvä. Ja varmaan jos tietää, mistä ostaa, riski epäonnistumiseen pienenee. Mutta Suomesta ylihintaisen Passatin ostajan voisi olettaa tietävän, millaisessa kunnossa auto on, kun sitä on pari talvea suolakurassa uitettu. Jos hinta on kova, ei se huijausta ole. Se on ihan avoimesti nähtävissä oleva asia ja asiakkaan tyhmyyttä, jos ei osaa arvioida, onko se käypä arvo autosta vai ei.
Tuo Passat on vielä kevyt tapaus siitä ylihinnoittelusta, mitä täällä harrastetaan. Katso nelivetoisten pickuppien hintoja. Vuosituhannen vaihteen Hiluxista pyydetään 18-20 ke, vaikka ne on firmojen työntekijöiden käytössä olleita työkaluja ja maksanut uutena 30000 e. Pakettiautolla ensimmäiset vuodet ajetaan keskimäärin 25-30 tkm/vuosi. Kymmenvuotiaanakin vielä yli 20000 km/vuosi. Keskimääräinen romutusikä 18 v kuten henkilöautollakin.
Herbert
Toki ADAC:in tilasto on varmaan sinänsä aika hälyttävä, mutta on kyllä aika vaikea uskoa että esim. joku BMW-Vertagshandler järjestelmällisesti ruuvaisi mittareita.
Ennen tosin saattoi olla niin, että mittarinruuvaus oli sekä vaihdokin antajan että kauppiaan intressissä. Vaihdokkia voitiin ruuvata, jotta väliraha olisi pienempi.
Nyt tällainen homma on kuitenkin rangaistavaa, ja tietoisuus ruuvauksesta vaihdokissa aiheuttaa kauppiaalle rangaistusvastuun.
Itse olisin sitä mieltä että suomalaisen kannattaisi aina ostaa auto jostakin merkkiliikkeestä taikka muutoin hyväksi tiedetystä liikkeestä. Joku DAT Autohus varmaan on ihan pomminvarma ostopaikka, koska siellähän on erilaisia autoja, vaikka Passatteja, joiden kilometrit vaihtelee 15.000 - 270.000 km välillä, ja hinta sen mukaan.
Käyteyn käteishinta on kyllä Suomessa arvoitus, on vaikea kuvitella että pyyntihinta ei laskisi huomattavasti, jos ostaa käteisellä. Mielestäni ei voi olla niin että uusi Luxline Passat maksaa 28.000 e, ja 2006 malli pari tonnia alle. Arvonlasku ei voi olla näin hidasta, Saksassa arvosta putoaa pois ekana vuonna 20 %.
Ja minä kyllä rinnastan Suomen häkkikaupat Saksan Ahmedien häkkikauppoihin. Eri molemmissa maissa liikkeitä on eri kategorioita, näistähän on ollut kirjoitustakin.
Kai siellä kaupoilla pärjää Saksassa, jollei lähde etsimään sitä "halpaa" autovaihtoehtoa.
Ei pidä kiihtyä. Tuo "tieto" 80% ruuvatusta Saksan autokannasta tarttui kurkkuuni. Minun pointti on se, että autolobby pitää yhä yllä herjaus- parjaus- ja panettelukampanjaansa, levittää häikäilemättömästi perättömiä väitteitä ja kauhujuttuja erityisesti Saksan suunnalta. Eivät ne pelkästään näissä foorumeissa riehu, jokainen herkulliselta maistuva huijaus- tai kauhutarina menee kaupaksi kuin kuumat sämpylät lehdistöön ja tv-reportaaseihin. Ne otetaan totena, lähtevät sellaisina kiertämään ja muuttuvat "tiedoksi".
Niinpä tuossa Herbertin linkittämässä Aamulehden jutussa viitataan ADACin käytettyjen autojen hinnoittelua koskeneeseen tutkimukseen, jossa tiettävästi kävi ilmi, että "kahdessa kolmesta tutkituista autoista oli mittaria ruuvattu." No, tässä Spiegelin jutussa 28.03.2007 ei kylläkään mainita sanallakaan matkamittareita.
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,474409,00.html
Mittarin ruuvauksen oli siis luultavasti joku "autoalan asiantuntija" tamperelaisille syöttänyt suolaksi soppaan.
Lähdekritiikkiä ja omaa järkeä hei.
Minäkin lasken tässä liikkeelle yhden uuden tiedon:
Saksassa mittareiden ruuvaaminen on ja on aina ollut sangen harvinaista. Että sitä ylipäänsä on olemassa, tuli suomipojan tietoisuuteen vasta, kun autolobbyn asiamiehet aloittivat "valistuskampanjansa" yksityisen tuonnin alkaessa 2002. Essonpaarin asiantuntijat sisäistivät jutun heti.
Viiden vuoden linnatuomion, sakkojen ja kaupan purkamisen uhalla muutaman sadan euron hinnanparannusta ovat kaupallisessa mielessä harjoittaneet lähinnä kaverit, jotka jo muistakin syistä kuuluvat poseen, ihan samoin kuin Suomessakin. Järkevästi ajatellen, jotta autosta mittarin manipuloinnilla saisi kunnolla paremman hinnan, täytyy ottaa ainakin 50 tuhatta, mieluiten 100 tuhatta pois ja hukata tai väärentää kaikki aikaisempaan lukemaan viittaavat asiakirjat, tarrat, katsastus- ja pakokaasutodistukset, huoltokirja. Silti on pelko perseessä että ostaja hankkii aikaisemmat katsastustodistukset tai ottaa edellisiin omistajiin yhteyttä ja häkki heilahtaa. Ja sellaisen, joka ei jo autosta näe, onko sillä takanaan 100 tuhatta vai 200 tuhatta kilometriä, ei pidä mennä missään maassa yksin autoa ostamaan. Eikä ainakaan ostaa autoa ilman historiaa.
Toinen, mistä täällä puhutaan paljon, on hinnoittelu ja käteishinta. Tämä hintapelleily Suomessa on samasta sylttytehtaasta, tavoitteena mahdollisimman korkeat verot tuojille. Menenkö ostamaan kossupullon, ja myyjä sanoo että jos käteisellä maksat etkä tuo tyhjää vaihtopulloa, saat sen kympillä? Missään muissa tuotteissa ei tietääkseni valehdella ilmoituksissa hintoja korkeammiksi kuin millä myyjä tuotteesta todella luopuu. Pikemminkin on myyjän intresseissä houkutella halvoilla hinnoilla asiakkaita edes keskustelemaan kaupoista ja yrittää sitten uittaa kauppaan mukaan mahdollisesti maksullisia lisäosioita. Mutta ei autokaupassa Suomessa. Pyydetään viistoista tonnia ja myydäänkin kahdellatoista. Rivoa tilastonvääristelyä.
andertz:
Tiedoksi: DAT-Autohus ei myy yksityiselle ostajalle autoa, jossa on yli 100 tkm, sellaiset myydään vain business-to-business.
Suurin osa kuluttaja-riita-asioista taitaa edelleenkin koskea Suomessa käytetyn auton kauppoja. En tiedä mikä on Saksan vastaava tilanne.
Niinkuin aiemminkin tuli todetuksi, niin autovero määrätään hyväkuntoisen ajoneuvon standardin mukaan. Jos autovero vaikka on 4.300 euroa, niin ei ole mitään järkeä lähteä hakemaan Saksasta sitä 9.000 euron autoa, jos hintahaarukka on vaikka 9.000 - 16.000 euroa tuolle veromäärälle. Tottakai jokainen maksimoi ostoksensa laadun tuohon maksettavaan veromäärään nähden, mikä tarkoittaa sitä että ostajat varmaankin valikoivat autonsa huolella ja/tai ostavat merkkiliikkeestä.
Ei kai ole mitään järkeä ostaa jotakin 9.000 euron autoa, kun verot 4.300 euroa on melkein puolet ulkomaan ostohinnasta. Veron määrähän on tiedossa ennen auton ostoa.
Ja tulli ei ilmeisesti verota lisävarusteista, jolloin on kai fiksua ottaa mahdollisimman varusteltu auto.
Tiedoksi II:
Laissa kielletty on Saksassa 17.8.2005 alkaen auton matkamittarin muuttamiseen soveltuvan laitteen tai ohjelman valmistaminen, myynti, omistaminen, hallussapito ja käyttäminen, rangaistuksena enintään 1 vuosi vankeutta tai sakkorangaistus. -Strassenverkehrsgesetz §22 b.
Todellisen kilometrilukeman salaaminen on nyt kuten tätä ennenkin Saksassa petoslain alainen rikos, josta rangaistuksena on sakkoa tai enintään viisi vuotta vankeutta.
Ettäkö 80% sakuista viittaa kintaalla 5 vuoden pytylle saadakseen autolleen jonkun satasen ansaitsematonta arvonnousua? Herbert, - en takuulla ole eläissäni tehnyt mitään mistä seuraisi edes päiväkään vankeutta. Entä sinä?
stobal:
En tiedä, tuskin. Rikoslain 23 luvun 1§ on ihan varmasti rikottu. Siitä voi saada 6 kk linnaa. Tuskin kuitenkaan niistä rikoksista, mitä olen tehnyt olisi sakkoa enempää annettu.
Kannattaa maksaa enemmän niin saat suolassa-uitetun aidon suomi-auton. Ja suolahan parantaa tunnetusti tuotteen säilyvyyttä..
PJX:
Suola on tosiaan ollut hyvä säilöntäaine jo tuhansia vuosia?
Tosin minä ostan "suolattomia" autoja Suomesta!