farmari

21 kommenttia

Perheenlisäyksen johdosta pitäisi vaihtaa isompaan autoon.
Olisin tiedustellut mikäköhän farmari olisi käypä peli. Kyseessä
olisi varmaan noin 2-3 vuotta vanha auto jotta sopisi hintahaarukkaan
noin maks 17000. Onkohan ollut testejä tahi omakohtaisia kokemuksia?

  
  • 11/2000 Tekniikan Maailamssa taisi olla tuollainen farmaritesti. Siinä niitä farmareita on. Ne ovat Golf-luokan farkkuja.

      
  • Skoda Octavia tietysti

      
  • Testin voitti Renault Megane. Mutta Skoda Octaviasta tykkään enemmän, penkit ovat hyvät (ainakin minulle 172/70), ajettavuus on hyvä ja melko suuntavakaakin se on. Tavaratila on iso ja tavaratilan aukokin, saatin sinne tungettua tietokone kaikkine varusteineen ja laukut. Takana tilaa on aika vähän TM:n mukaan, mutta minun mielestäni ihan kohtalaisesti.

      
  • Lainaus:
    17.12.2004 klo 13:45 sans kirjoitti
    Perheenlisäyksen johdosta pitäisi vaihtaa isompaan autoon.
    Olisin tiedustellut mikäköhän farmari olisi käypä peli. Kyseessä
    olisi varmaan noin 2-3 vuotta vanha auto jotta sopisi hintahaarukkaan
    noin maks 17000. Onkohan ollut testejä tahi omakohtaisia kokemuksia?


    Hintahaarukkaan voi löytyä vaihtoehto myös Avensis, Passat, Vectra, Laguna, C5 kokoluokasta.

      
  • Jos on mahdollista laittaa vähän lisää olisi mahdollista laittaa uusi, vaikka Fiat Stilo Multi Wagon 95. Tollanen kolme vuosias käytetty on kohta vailla isompaa huoltoa, jakopään hihnaa ja rengas sarjaa alle. Uudessa on uuden takuu. Onhan Fiat aina fiat hyvässä sekä pahassa, kyllä sillä varsinkin kaupungissa pärjää ja on se yltä hyvä kun 3 vuotias perus Skoda Ocatavia

      
  • Lainaus:
    19.12.2004 klo 21:08 kanos007 kirjoitti
    Jos on mahdollista laittaa vähän lisää olisi mahdollista laittaa uusi, vaikka Fiat Stilo Multi Wagon 95. Tollanen kolme vuosias käytetty on kohta vailla isompaa huoltoa, jakopään hihnaa ja rengas sarjaa alle. Uudessa on uuden takuu. Onhan Fiat aina fiat hyvässä sekä pahassa, kyllä sillä varsinkin kaupungissa pärjää ja on se yltä hyvä kun 3 vuotias perus Skoda Ocatavia


    Mielestäni Fiat ja Octavia eivät ole vartailukelpoisia. Fiatin "laadun" maine laskee auton arvon varsin nopeasti. Lisäksi lukemalla esim. TM:n vartailuja havaitsee millä sijoituksilla Fiat Stilo on ollut. Stilon vuotuisella arvonalenemalla huoltaa autoa monta kertaa ja ostaa helposti rengassarjan... Kaikissa autoissa ei ole jakopäässä hihnaa, ketjukäyttöisiä on varsin paljon, käyttöhihnat toki tulee vaihtaa.

      
  • Vectrasta on hiukan kokemusta. Ajettavuus on hyvä, hallintalaitteet ovat oikeilla ja sopivilla paikoillaan ja penkit ovat mukavat. Tavaratila on uskomattoman iso ja hyvän muotoinen.
    Sitten mielenkiintoinen miinus jonka luin Tekniikan Maailmasta tavaratilan lukitusjärjestelmä. En tiedä mitä siinä on huonoa...
    Vectran laadun on sanottu huomattavasti parantuneen, Vectra on pärjännyt hyvin TM:N ja autobildin kestotesteissä. Mutta toisaalta vanhassa Hesarissa sitä haukuttiin oikein olan takaa joistain vioista...

      
  • Lainaus:
    19.12.2004 klo 21:18 9-3 Saabisti kirjoitti
    Lainaus:
    19.12.2004 klo 21:08 kanos007 kirjoitti
    Jos on mahdollista laittaa vähän lisää olisi mahdollista laittaa uusi, vaikka Fiat Stilo Multi Wagon 95. Tollanen kolme vuosias käytetty on kohta vailla isompaa huoltoa, jakopään hihnaa ja rengas sarjaa alle. Uudessa on uuden takuu. Onhan Fiat aina fiat hyvässä sekä pahassa, kyllä sillä varsinkin kaupungissa pärjää ja on se yltä hyvä kun 3 vuotias perus Skoda Ocatavia


    Mielestäni Fiat ja Octavia eivät ole vartailukelpoisia. Fiatin "laadun" maine laskee auton arvon varsin nopeasti. Lisäksi lukemalla esim. TM:n vartailuja havaitsee millä sijoituksilla Fiat Stilo on ollut. Stilon vuotuisella arvonalenemalla huoltaa autoa monta kertaa ja ostaa helposti rengassarjan... Kaikissa autoissa ei ole jakopäässä hihnaa, ketjukäyttöisiä on varsin paljon, käyttöhihnat toki tulee vaihtaa.


    Niin kyllähän maailmassa on parempiakin sijoituskohteita kun ns. tavallinen perhe farmari. Tässä Fiat Stilon korvikkeeksi pehmeäksi poljettu Toyota :smile:
    http://autotalli.fi/crometapp/product/cars/search/public/item.jsp?portal=at&id=693658

      
  • Lainaus:
    17.12.2004 klo 13:49 Tuomas kirjoitti
    11/2000 Tekniikan Maailamssa taisi olla tuollainen farmaritesti. Siinä niitä farmareita on. Ne ovat Golf-luokan farkkuja.

    Perheellä, jossa on pikkulapsia, on kaksi erityisvaatimusta:
    1) Lastenvaunut sopivat tavaratilaan
    2) Lasten turvaistuin voidaan kiinnittää takapenkille, eikä se
    rajoita etupenkkiläisten elämää.
    Kohdan 1) täyttävät useimmat farmarit, mutta kohta 2) tekee joillekin autoille tiukkaa. Kannattaa tarkastaa sopivuus. Etenkin lyhytakselivälisissä farmareissa, mm. Golf-pohjaisissa (Variant ja Octavia Kombi), lastenistuinten sijoitus taakse vie etupenkkiläisen jalkatilat.
    Myyntiin tulossa oleva uusi Octavia on sitten eri juttu.

      
  • "Myyntiin tulossa oleva uusi Octavia on sitten eri juttu."

    Tarkoitat Combi-mallia, mutta väittäisin että JO myynnissä oleva Octavia 5-ovinen mallikin hoitaa hommansa. On siinä sen verran konttia...

      
  • Lainaus:
    20.12.2004 klo 15:20 MatLog kirjoitti
    [

    Perheellä, jossa on pikkulapsia, on kaksi erityisvaatimusta:
    1) Lastenvaunut sopivat tavaratilaan
    2) Lasten turvaistuin voidaan kiinnittää takapenkille, eikä se
    rajoita etupenkkiläisten elämää.
    Kohdan 1) täyttävät useimmat farmarit, mutta kohta 2) tekee joillekin autoille tiukkaa. Kannattaa tarkastaa sopivuus. Etenkin lyhytakselivälisissä farmareissa, mm. Golf-pohjaisissa (Variant ja Octavia Kombi), lastenistuinten sijoitus taakse vie etupenkkiläisen jalkatilat.
    Myyntiin tulossa oleva uusi Octavia on sitten eri juttu.

    No jos Golf-luokan farkuissa ole tilaa, kannattaa katsoa tuulilaseista siellä on ollut noita farmaritestejä. Tekniikan Maailmassa ei ole pitkään aikaan ollut farmaritestiä... muuta kuin premiumautoista.

      
  • Tuomakselle:

    Kerroit aiemmin kokemuksiasi Vectrasta. Sanoit, että tavaratila on uskomattoman kokoinen. Uudessa mallissa tämä pitääkin paikkansa. Tätä malliahan tarkoitit..?
    Vanhassa mallissa tavaratila on jokseenkin kooltaan yhtenevä muihin kilpailijoihin verrattuna.
    Jos kyseessä on käytetty farkku ja hinta max. 17Keur niin näytä minulle autovahinkokeskusta lukuunottamatta paikka, mistä voin Vectran tähän hintaan Suomesta ostaa...teen heti kaupat.

    MatLogille:

    On harvinaisen totta, että lastenistuinten takapenkille asettaminen lyhytakseliväliseen farmariin vie etumatkustajien tilat. Edellinen autoni Xsara Berak oli juuri tällainen. Penkit 2 kpl. sopivat kyllä hyvin taakse mutta etumatkustaja olikin sitten kiinni kojelaudassa. Toinen omakohtainen kokemus löytyy Volvo V40:n tiimoilta. -todella ahdasta.
    Nykyisessä Pösö 307 Wagonissa on järkyttävän suuri ero sisätiloissa ja nimenomaan pituussuunnassa. Toki korkeuskin tuo avaruutta mutta nyt saa apukuski jalkansa luontevaan asentoon, oli oma pituus sitten mitä tahansa.

      
  • [quote title="21.12.2004 klo 10:59 ysiviis kirjoitti"]
    Tuomakselle:

    Kerroit aiemmin kokemuksiasi Vectrasta. Sanoit, että tavaratila on uskomattoman kokoinen. Uudessa mallissa tämä pitääkin paikkansa. Tätä malliahan tarkoitit..?
    Vanhassa mallissa tavaratila on jokseenkin kooltaan yhtenevä muihin kilpailijoihin verrattuna.
    Jos kyseessä on käytetty farkku ja hinta max. 17Keur niin näytä minulle autovahinkokeskusta lukuunottamatta paikka, mistä voin Vectran tähän hintaan Suomesta ostaa...teen heti kaupat.

    Uudessa Vectrassa on iso, ei vanhassa. Vanhassa oli varmaan samankokoinen kuin nykyisissä Golf-luokan farkuissa. Anteeksi, hinta on varmaan kyllä aika kova... Joutuisit ylittämään budjettisi. Kun joku ehdotti Vectraa, innostuin heti kertomaan tästä. Täytyy keksiä sitten sinulle joku toinen auto...
    :smile:

      
  • FORD Focus 1.6 Amb STW A/C pun 2002 16 450 € 75000 km Stockmann Auto, Ford Herttoniemi
    FORD Focus 1.6 Ambiente STW 2002 16 900 € 64000 km Käyttöauto, Keski-Suomen Ford-keskus
    FORD Focus 1.6 Ambiente STW 2002 16 900 € 61000 km Käyttöauto, Keski-Suomen Ford-keskus
    FORD Focus 1.6 Ambiente STW 2002 16 900 € 46000 km Käyttöauto Oy, Seinäjoki
    FORD Focus 1.6-16 Ambiente STW 2002 16 900 € 69000 km Käyttöauto Oy, Seinäjoki
    OPEL Astra 1.8 16V Elegance Caravan 2002 16 900 € 64000 km Bilia Oy Ab, Olari
    CITROEN XSARA 1.6 SX BREAK 2002 16 990 € 40000 km Varsinais-Suomen Auto-Center Oy
    FORD FOCUS 1.6 TREND WAGON 2003 17 500 € 50000 km Toyota Itäkeskus
    PEUGEOT 307 WAGON XT 1.6 2002 17 800 € 49000 km Metro-Auto, Viikki
    SKODA Octavia 1.6 Ambiente Combi 2003 17 900 € 73000 km Mäkelän Kone Oy
    TOYOTA COROLLA 1.6 VVT-I LINEA TERRA WAGON 2002 17 900 € 67000 km Varsinais-Suomen Auto-Center Oy
    RENAULT Megane Break Expression 1.6 16V 2003 17 900 € 47500 km Bilia Oy Ab, Olari
    TOYOTA COROLLA 1.6 VVT-I LINEA TERRA WAGON 2002 17 990 € 70000 km Varsinais-Suomen Auto-Center Oy

      
  • Etenkin lyhytakselivälisissä farmareissa, mm. Golf-pohjaisissa (Variant ja Octavia Kombi), lastenistuinten sijoitus taakse vie etupenkkiläisen jalkatilat.
    Myyntiin tulossa oleva uusi Octavia on sitten eri juttu.


    Tuo ei pidä paikkaansa. Octavia perustuu Golfin jatkettuun pohjalevyyn. Perheellämme oli Golf Variant työsuhdeautona, jonka jälkeen hankimme omaksi Skoda Ocatavia Kombin (vm 2003). Skodassa on, varsinkin edessä, enemmän jalkatilaa kuin Golfissa. Lastentuoli takapenkillä ei haittaa Octaviassa eteupenkkiläisiä ollenkaan niin paljon kuin Golfissa. Ero ei ole paljon, mutta sen verran, että normaalimittaiset (n. 180 cm) siitä hyötyvät. Lisäksi tavaratilaa on Kombissa niin paljon, että sinne saa lastenvaunut kokonaisena todella helposti ja tilaa vielä jää paljon ylikin.

    Yhteenvetona: Kombissa isompi tavaratila kuin Passatin farmarimallissa, sisätilat jäävät Golfin ja Passatin väliin.
      
  • Lainaus:
    26.12.2004 klo 22:59 yaffa0 kirjoitti

    Tuo ei pidä paikkaansa. Octavia perustuu Golfin jatkettuun pohjalevyyn. Perheellämme oli Golf Variant työsuhdeautona, jonka jälkeen hankimme omaksi Skoda Ocatavia Kombin (vm 2003). Skodassa on, varsinkin edessä, enemmän jalkatilaa kuin Golfissa. Lastentuoli takapenkillä ei haittaa Octaviassa eteupenkkiläisiä ollenkaan niin paljon kuin Golfissa. Ero ei ole paljon, mutta sen verran, että normaalimittaiset (n. 180 cm) siitä hyötyvät. Lisäksi tavaratilaa on Kombissa niin paljon, että sinne saa lastenvaunut kokonaisena todella helposti ja tilaa vielä jää paljon ylikin.

    Yhteenvetona: Kombissa isompi tavaratila kuin Passatin farmarimallissa, sisätilat jäävät Golfin ja Passatin väliin.

    Octavia on autona Variantia pidempi, mutta akseliväli siinä on jopa hiukan lyhempi kuin Variantissa! En usko itse pohjalevyä jatketun pätkääkään. TM-farmarivertailussa 13/99 oli mukana sekä Octavia Combi että Golf Variant. Variantin takapenkin polvitilat arvioitiin hiukan suuremmiksi kuin Octavian, molemmissa ne kuitenkin olivat niukat.

    Mutta varsinainen pointtini oli: ennen auton hankintaa lapsiperheiden kannattaa testata lasten turvaistuinten sekä lastenvaunujen mahtuminen autoon yhtäaikaa matkustajien kanssa.


      
  • Lainaus:
    27.12.2004 klo 10:48 MatLog kirjoitti

    Octavia on autona Variantia pidempi, mutta akseliväli siinä on jopa hiukan lyhempi kuin Variantissa! En usko itse pohjalevyä jatketun pätkääkään. TM-farmarivertailussa 13/99 oli mukana sekä Octavia Combi että Golf Variant. Variantin takapenkin polvitilat arvioitiin hiukan suuremmiksi kuin Octavian, molemmissa ne kuitenkin olivat niukat.

    Mutta varsinainen pointtini oli: ennen auton hankintaa lapsiperheiden kannattaa testata lasten turvaistuinten sekä lastenvaunujen mahtuminen autoon yhtäaikaa matkustajien kanssa.


    Voithän sä väittää mitä haluat, jos tahdot. Mulla on kuitenkin ollut molemmat autot. Golf Variant oli yli vuoden ja Octavia Kombi ollut nyt puoli vuotta. Kombissa on enemmän tilaa sisällä kuin Golfin Variantissa. Meillä on täysin sama lastenvaunu (Emmaljunga) ja samat lastentuolit (Britax Two-way) kuin ennenkin ja tilaa jää enemmän. Varsinkin tilaa jää etupenkkiläisille enemmän kuin Golfissa lastentuolien ollessa kiinni takapenkillä. Golfissa vaimolla oli aina polvet kiinni hansikaslokerossa. Octaviassa jalkatilaa on edessä nyt riittävästi. Takatilat voivat molemmissa malleissa olla yhtä ahtaat, mutta se ei ollut tässä se pointti. Etu(jalka)tilat ratkaisevat miten auto sopii turvatuolien kanssa käyttöön. Octavia sopii paremmin.

    Kävin myös ennen Octavian ostoa kokeilemassa Passatin farmaria. Se oli sisätiloiltaan näistä suurin, mutta tavaratila oli Octaviaan verrattuna huomattavasti pienempi. Asiaa voi olla vaikea uskoa, mutta näin on.

    Senttejä voi lukea prosyyreistä jne. Halusin vain tuoda tässä käytännön kokemuksen asiasta, johon uskoakseni, minulla on molemmat autot omistaneena vankka käytännön kokemus.

    [yaffa0 muokkasi tätä viestiä 28.12.2004 klo 01:32]
      
  • B-mallin Vectra on kohtuullisen kokoinen. Kaukalohan mahtuu mennen tullen taakse, mutta se selkä menosuuntaan oleva istuin vie paljon tilaa. Vaimo ~170 cm mahtuu kyllä istumaan eteen, mutta itse >190 cm en. Konttihan on kohtuu kokoinen. Kesälomareissulla jopa kissatkin mahtui matkustamaan kontissa olevan verhon päällä eli pakattiin vain sen alle.

    Hakusessa olisikin farkku, jossa voisi sijoittaa kaukalon eteen ja sen taaksen saisi lastenistuimen. Vaimon pitäisi tietty mahtua istumaan kuskin taakse.

    Tuntuu hankalalta löytää sopiva auto nykytarpeeseen sopivalla rahasummalla. Aina on jotakin puutteita mihin on tuttunut vaikka edellisessä ei mitää etusähkölaseja kummempaa ole. Jopa suksiluukku tuntuu välttämättömältä vaikka sitä harvoin tarvitseekin. Penkkejä kun ei nykyisellä henkilömäärällä voi taittaa alas.

      
  • Kyllähän nykyään löytyy autolehdistä paljon farmaritestejä, eli on
    menty järkevään suuntaan.
    Toista oli 80-luvun alkupuolella kun etsin tietoa pikkufarmareista.
    Seurasin varmasti n.5 vuotta sekä TM:aa että tuulilasia.
    Kyllä jokaikinen Ferrarin ja Porchen versio oli testattu , mutta ainoa
    kommentti pikkufarmareista oli Tuulilasin miljoonaperijätoimitusharjoittelijan ylimielinen kommentti , että hänen mielestään tavarankuljetus- ja henkilöautot ovat erikseen.
    Nykyäänhän farkut ovat monessa automallissa jo eniten myytyjä.

      
  • Jaa... itse olin samassa tilanteessa vajaa vuosi sitten. Tosin budjetti oli pienempi. Nyt ajan Volvon 850 farkulla, joka on Saksan tuontiauto. Omalta kohdaltani päätöstä helpotti läheisen kaverin aloittama tuontibisnes, joten ihan suoraan en voi sanoa ovatko "kaikki" tuodut yhtä hyviä. Itselläni on vm-93 GLE 10-v koneella. Polttoaineenkulutus on ainoa pieni miinus. Saksan tuontiautot ovat pääsääntöisesti erittäin hyviä, jos kilometrilukuihin voi luottaa. Omassa pelissäni oli (pohjoisen Saksan) varustetaso, jossa ei puutteita ollut. Lohkolämmitin, sisähaaroitus, talvi(kitka-)renkaat ja tietenkin kaikki "normaalit varusteet"; penkkien ja peilien lämmitys, vakiokokoiset syyläri ja kennosto jne... Suomen tarjontaan verrattuna hintakin oli kohdallaan, avaimet käteen hinnaksi jäi alle 9000 euroa. Vastaavat Suomessa maksoivat ja maksavat edelleen yli 11000 euroa samoilla kilometreillä!

    Harkinnan arvoinen juttu!?

      
  • tervehdys! Itsellämme on 96 vuosimallin ford escort 1,8i ghia farmari. Auto kulkee loistavasti vaikka on kyydissä enempikin lastia. Meillä on autossa ollut lasten vaunut 2 koiraa takaosassa ja hyvin on mahtunut lastenvaunutkin menee pituussuunnassa ei tarvitse laittaa poikittain kun ottaa renkaat pois. perätila onmuutenkin tilava. takapenkillä on pidetty monenkinlaisia lasten istuimia ja jopa molemmin puolin takapenkillä ja aikuinen istunut keskellä. valitettavasti autoa ei enää valmisteta. Meillä ei ole tarvinut muuta kuin jarrukengät taakse 1,5 vuodessa. Olemme tosin myymässä auton verotus syistä koska meillä on kahden vuoden ajolupa tänne norjaan veroa (65000nok) .Ajo lupa loppuu pian joten valitettavasti luopumaan autosta. auto on suomen rekisterissä. autossa on vaikka kuinka paljon lisävarusteita vakio nopeuden säätimestä sähkötoimisiin peileihin ikkunoihin penkin korkeuden säätöihin ymsss. voimme myydä auton edullisesti ja nopeasti jos vain kiinnostuneita löytyy hinta 6000euroa

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit