Citroen Xsara

2 kommenttia

kertokaapa, onko uudempikorisen eli 2001> Xsaran ostamisessa mitään järkeä.
mieluiten kuulisin asiaa niiltä joilla on todellisia kokemuksia, eikä niitä ainaisia "kuulin että kaverin kaveri"-juttuja.

  
  • Sekä vanhemmasta että faceliftatusta Xsara farkusta kokemuksia n. kuuden vuoden ajalta.
    Uudempi v.2001 oli 1,6 -bensakoneella, joka on kierroskone tyyppinen ja suht pirteä paketti. Pidin tosin enemmän vanhemman Xsaran 1,8-16 -moottorin ominaisuuksista. Toisaalta uudessa keskikulutus oli yli litraa pienempi.

    Uudempi Xsara on hyvin varusteltu, viime vuosina hintaan kuuluivat jopa esp, peruutustutka sekä vakionopeudensäädin muiden härpättimien lisäksi.

    Auto on kohtalainen ajettava, tosin ranskalainen pehmeys on kadonnut faceliftin myötä ja alusta on jopa kovahko. Muuttuvavastuksinen ohjaustehostin on ehkä hieman tunnoton mutta huonompiakin tuotoksia löytyy. Etupyörien pito on aika surkea liukkaalla tai märällä mutta muuten ajettavuus on mallillaan. Matka-autona hyvä vaikka pehmeähköt penkit eivät kaikkia miellytäkään. Rengaskoon muutos faceliftin yhteydessä kasvatti myös sisämelua. Auto on kuitenkin huomattavasti hiljaisempi kuin esim. Focus.
    Sisätilat eivät suuruudellaan mykistä mutta farkun kontti sitävastoin on todella tilava ja selkeän muotoinen.

    Yleisimpinä tyyppivikoina voi mainita ainakin airbagin varoitusvalon häiriön, joka korjaantuu kuskin penkin alla olevan liittimen vaihdolla. Myös kuljettajan oven kahvassa on juku suunnitteluvirhe, sillä molemmissa autoissa kahva alkoi iän myötä tuntumaan kumimaiselta kastuttuaan ja toisesta se katkesikin kahdesti.
    Tyhjäkäynnin säätömoottori temppuili myös mutta yleensä puhdistus auttoi vaivaan.

    Näitä muutamia pikkuharmeja lukuunottamatta olin kyllä positiivisesti yllättynyt sitikan laadusta. Arvonalennus vaan näyttää olevan muiden ranskalaisten tapaan melkoinen.

      
  • Minulla on Xsara 2.0 Exclusive Break vm 2001. Pikkuvikoja on ollut, mm. turvatyynyn merkkivalo, mutta ajettavuus varsinkin maantiellä on hyvä ja varustetaso hintaan nähden erinomainen, esim.. automaatti-ilmastointi. Tilaa farmarissa on riittävästi ainakin pienelle perheelle. 2-litrainen moottori vääntää riittävästi ( 190 nm ) ja kiihtyvyys on ripeää. Pakoputken takapönttö syöpyi puhki jo reilussa parissa vuodessa ja vaihdettiin osatakuuna Vehossa. Nythän saa uutta Xsaraa farmarina edullisesti C 4:n tultua markkinoille, koska C 4 farmaria ei vielä ole.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit