Mainos TM:n numerossa 10/93
Kolmenkymmenen vuoden kestotestien voittaja
Arvostettu saksalainen Auto Motor und Sport-lehti on kestotestannut autoja tasan 30 vuotta. Juhlan kunniaksi lehti teki tuoreeseen numeroonsa suuren yhteenvedon kaikista kestotesteistään. Mukana oli 180 autoa. Ylivoimaiseksi voittajaksi nousi Mazda 626 GLX. "Kaikkien aikojen lyhin vikalista, huipputulos omassa ylhäisessä yksinäisyydessään", lehti kirjoittaa. Muita tuloksia: Toiseksi tuli Mazda MX-5 ja neljänneksi Mazda 323 1.6 GLX. Viatonta kertomaa.
100.000 km:n kestotestien kymmenen parasta.
1. Mazda 626 2.0 GLX 1989 (2,5)
2. Mazda MX-5 1992 (11,0)
3. Toyota Corolla 1.8 Diesel 1989 (11,5)
4. Mazda 323 F 1.6 GLX 1992 (12,5)
5. Honda Accord Aerodeck 2.0 EXi 1987 (13,0)
6. VW Golf Kat 1985 (14,0)
7. Audi 80 1.9 E 1988 (14,0)
8. Lexus LS 400 1992 (14,5)
9. BMW 525 i 1990 (14,5)
10. VW Golf Oettinger 1985 (16,0)
Auto Motor und Sportin testituloksissa tärkein luku on "vikaindeksi". Se kertoo auton luotettavuuden. Eri tyyppiset viat on AMS:n pitkän kokemuksen mukaan painotettu eri tavoin. Esim. jarrujen häipyminen on painotettu kertoimella 2, vaihteistoviat kertoimella 1,5 jne.
MAZDA, laadulla menestykseen
Että silleen. Tämä tulos pätee siihen asti kunnes joku esittää uuden tuloksen ja näinollen kumoaa Mazdan aseman luotettavimpana autona, jos kumoaa.
Kivaa nippelitietoa. Mutta jos olet ostamassa uutta tai uudehkoa autoa tai ajat sellaisella, mitä merkitystä tuollaisella tutkimuksella on?
Sama tutkimus esim. viimeiseltä viideltä vuodelta voisi olla oikeasti kiinnostavaa luettavaa.
Isälläni oli aikoinaan Audi 80, EI MITÄÄN vikoja PAITSI hihna jonka hän osti jollakin kymmenellä markalla. Hyvä auto, ei ruostu helposti. Onko Mazda luotettavampi kuin Toyota? Tutkimustuloksissa on mielestäni nämä kaksi aina "vaihdellut kärkipaikkaa".
Listasta vetäisin itse sen johtopäätöksen, että autot olivat kestävämpiä ennen, koska elektorniikkaa oli vähemmän. Premium autoja, joissa on paljon elektroniikkaa, on listalla vain muutama, joka tukee tätä olettamusta.
Kas, kas.. Tulipa sitten ostettua voittaja-auto. Kyllä tuolla vm -89 626:lla on ollut lysti ajella, vaikkei se premium-merkki olekaan. Minulle premiumia ovat olleet halvat, huolettomat kilometrit ja hyvä ajotuntuma.
Tiedän yhden 90-mallin 626 Matun jossa on ollut jonkin verran ihmevikoja, vaikka on hyvin pidetty.
Ja toisekseen Toyotan omistajat pitävät yhtä, vaikka jokin vika olisikin niin siitä ei puhuta tai se lasketaan ominaisuudeksi.
No hard feelings.
Tästä aasinsillan kautta siirrän keskustelun Mazdasta Mersuun, jota on totuttu pitämään laadun ja luotettavuuden symbolina. Varmasti näin on ollutkin menneisyydessä. Varsinkin W123 oli aikalaisiaan edellä laadullisesti. Luultavasti kestävin Mersu koskaan. Mielestäni vanhat Mersut ovat paljon uusia komeampia, varsinkin W124 on todellinen edustavan arvokas Mersu. Ja yksi seikka, mikä laski valtavasti Mersun arvoa silmissäni, on rivikuutosten korvaaminen veekuutosilla. Rivikuutosessa on mielestäni parhaat soundit. Ja se käynnin värinättömyys...
Mutta nykyään tilanne ei ole enää sama kuin aikoinaan. Silloin Mersu erottui muiden joukosta, mutta nykyään se on auto muiden joukossa. Erottuu ainoastaan hinnallaan. Mersu ratsastaa nykyisin sillä maineella, jonka se hankki aikoinaan. Nykyään laatu ei vastaa hintaa kuten aikoinaan. Valitettavasti. Silti monet ovat valmiit maksamaan tähdestä ylihintaa, vaikka sille ei ole enää katetta. Vanha Mersu on kunnon Mersu. Uusi Mersu on vain ylihintainen auto. 300 E 24 4-Matic (W124) on meikäläisen ehdoton suosikki Mersuista.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=114835
Vanhat lehdet ovat kyllä aivan helmiä. Suomen Kuvalehden numerosta: 37 B juhlalehti 12.9.1986 löytyi seuraava Mazdan mainos.
Voitto Ruotsin katsastusviranomaisten tutkimuksessa -86. (Ab Svensk Bilprovning: Bilens svaga punkter 1986). Mazda 626:ssa (vm -83) vähiten vikoja.
Vahva kakkonen Länsi-Saksassa suoritetussa autojen kunto- ja luotettavuustutkimuksessa Pannen Pro 1000 Autos im Jahr 1985 (ADAC Motorwelt 5/86). Mazda 626 kakkosena heti Mercedes-Benz 190 dieselin jälkeen. Mazda 626:sta ei voitu mainita mitään erityistä tiellä pysäyttävää vikaa.
Paras tuonti auto Länsi-Saksassa 1986 (Auto, Motor und Sport-lehden 4/86 lukijaäänestys).
No hard feelings.
Itselläni on menossa ensimmäinen Toyota (-04 Corolla Wagon) ja mielenkiinnolla seuraan nyt onko auto ns. maineensa veroinen luotettavuuden ja vikojen suhteen, pitkässä juoksussa.
Ensituntumalta on jäänyt loppuviimeistelystä hieman puutteellinen kuva.
Yksi takovi ei ollut ihan kohdallaan tehtaalta tullessa ja ohjaamossa kiusana on kitinät ja natinat muutamista eri lähteistä.
Eli ei mitään ns. vakavaa mutta uudessa nuo tuntuvat harmilliseille asioille, vaikka luultavasti saankin nuo itsekkin fiksattua hiljaisiksi.
Takuuhuollossa on tullut käytyä jo pari kertaa lisävarusteiden asennusten takia, joista tosin isompi puutos oli alihankkijan käden jälkeä, mutta eipä se asiakkaan asiakkaan kannalta katsottuna ole eri asia.
Huoltopalvelusista ja asiakaspalvelusta on kyllä annettava ruusuja.
Tähän mennessä on jäänyt erittäin positiivinen kuva suhtautumisesta asiakkaan "marinoihin"
Itseäni ei henkilökohtaisesti häiritse toimiiko naapurin Opel tai kaverin Rellu tai Mazda luotettavammin, vaan se että kuinka tyyttyväinen olen omaan hankintaan. Toki pidän korvat ja silmät auki seuratessa tuttujen kokemuksia ja tuntoja omien merkkiensä suhteen. Hyvässä ja pahassa.
Sinänsä ajatus siitä, että Toyotalla ajavat pitäisivät vikojaan vakan alla, ainakaan keskimääräistä merkkiuskollista enempää, tuntuu oudolle.
Kun merkki on niin hyvin edustettuna lukumääräisesti, että uskoisin tyyppivikojen ja vastaavan tyytymättömyyden tulevan esiin julkisuuteen helposti, vaikka "ei uskollisia" Toyotisteja olisi vain muutama prosentti niillä ajavista.
Ja kunhan vain löytää tiensä oikeille foorumeille, niin huomaa ettei Toyotakaan mikään ihmeauto ole, omistajienkaan mielestä
Tojolla lienee korjata auton vikoja/puutteita oma-aloitteisesti, eikä esim. VW:n tapaan vasta reklamaation jälkeen. Mielestäni erittäin hyvä tapa. Tuskin tojota iät ja ajat 100 %:sti toimiva peli ole, pointti on enemmänkin siinä, että asiakasta kuunnellaan ja sovitut asiat tehdään/korjataan.
Mutta nykyään tilanne ei ole enää sama kuin aikoinaan. Silloin Mersu erottui muiden joukosta, mutta nykyään se on auto muiden joukossa. Erottuu ainoastaan hinnallaan. Mersu ratsastaa nykyisin sillä maineella, jonka se hankki aikoinaan. Nykyään laatu ei vastaa hintaa kuten aikoinaan. Valitettavasti. Silti monet ovat valmiit maksamaan tähdestä ylihintaa, vaikka sille ei ole enää katetta. Vanha Mersu on kunnon Mersu. Uusi Mersu on vain ylihintainen auto. 300 E 24 4-Matic (W124) on meikäläisen ehdoton suosikki Mersuista.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=114835
Varmasti MB oli ennen laadukkaampi vähempien sähköosien takia niinkuin muutkin autot. Kuitenkin uusina autoina Mersuissa on ollut ennenkin jonkiverran vikoja, laatu on tullut esiin vasta kilometrien myötä, mihin uskon vielä tänäkin päivänä.
Eikä se Mersun laatu muutenkaan nyt ihan huonoa ole testien mukaan ollut, esim Tuvin testissä monet mallit pärjäsivät erittäin hyvin. Adacin testissä taas Mb oli jokaisessa luokassa mihin osallistui ensimmäinen tai toinen lukuunottamatta Vaneja, jossa Espanjan ylpeys Vito ei oikein pärjännyt. Esim Corolla oli A-sarjaa epäluotettavampi kun taas oli Avensis oli yhtä pykälää Mersua ylempänä :
http://www.oeamtc.at/netautor/na_pro/appl/na_professional/parse.php3?mlay_id=1000600&mdoc_id=1098302&bild=2
W123, W124 ja W126 ovat kyllä varmasti laadukkaimpia Mersuja mitä on tehty, esim Tuulilasin tekniikka-asiantuntija Tapio Ketonen sanoi W124:n olevan todennäköisesti maailman kestävin auto, mitä on tai tullaan vähään aikaan rakentamaan. Kuutoset olisivat minunkin mielestä pitäneet pysyä suorina, se on vaan niin paljon parempi konstruktio. Onneksi Bmw on pysyttäytynyt tässä paremmassa ratkaisussa, mikä on kuitenkin kalliimpi toteutustapa.
Kuutoset olisivat minunkin mielestä pitäneet pysyä suorina, se on vaan niin paljon parempi konstruktio. Onneksi Bmw on pysyttäytynyt tässä paremmassa ratkaisussa, mikä on kuitenkin kalliimpi toteutustapa.
Miksi Mersu vaihtoi 6-sylinteriset rivimoottorit V-moottoreiksi?? Vastaus on yksinkertainen: Pitkittäin asennettu 6-sylinterinen rivimoottori hukkaa rajusti auton pituussuuntaista tilaa; jos automalli suunnitellaan sellaiseksi, että (edes) joihinkin versioihin tullaan asentamaan 6-sylinterinen rivimoottori, on moottoritila suunniteltava huomattavan pitkäksi, ja se kaikki tila on pois matkustamotilasta. Vaikka ostaisit 4-sylinterisen BMW:n, kärsit siitä, että sen moottoritila on suunniteltu pitkälle rivi-kutoselle.
Lyödäänpäs jälleen lisää vettä myllyyn. Startti (Mazdan asiakaslehti) kirjoittaa numerossaan 3/1995 seuraavaa:
Suuren saksalaisen ADAC-luotettavuustutkimuksen tulokset koostuvat 1,3 miljoonasta tiepalvelutapauksesta. ADAC tutki 4-6 vuoden ikäisiä autoja. Mazda osoittautui luotettavimmaksi autoksi kaikissa kolmessa luokassa, joihin se osallistui.
ADAC Motorwelt 5/95 tulokset:
Pikkuautot:
1. Mazda 121
2. Nissan Micra
3. Toyota Starlet
4. VW Polo
5. Opel Corsa
Alempi keskiluokka:
1. Mazda 323
2. Toyota Corolla
3. Suzuki Vitara
4. Nissan Sunny
5. Mitsubishi Colt/Lancer
Keskiluokka:
1. Mazda 626
2. Mercedes 190 Diesel
3. Toyota Carina
4. Mitsubishi Galant
5. Nissan Primera/Bluebird
MAZDA: tehty kestämään
Olen tällä palstalla aikaisemminkin "ääneen" miettinyt nyt uusien ostettujen autojen kestävyyttä Suomen olosuhteissa syksyn ja talven alla. Uusissa autoissa, lähes merkistä riippumatta, on niin paljon elektroniikkaa, piirilevyjä, mikrosiruja, sähkömoottoreita, että ne muistuttavat ominaisuuksiltaan kohta tietokoneita, moottorin ohjausjärjestelmineen jne. jne. Veisitkö tietokoneesi ulos hankeen?Uudessa MB:ssä on yksitään sähkömoottoreita 155 kpl jotka ohjaavat kaikkea mahdollista. Ei taida japsitkaan olla kovin jäljessä tästä kehityksestä. Autot myydään tietenkin maihin jossa on kohtalaiset olosuhteet kesät-talvet, kourallinen maita kitkuttelee poikkeusolosuhteissa johon kaikki elektroniikka ei liene tosissaan edes suunniteltu toimivaksi kovin monta vuotta.
Luotettavuustilastot voivat jostain -02 alkaen olla aivan erilaiset sitä mukaan kun sähkölaitteet ja elektroniikka pettää. Elektroniikka tulee kaikkiin autoihin todennäköisesti Taiwanista, Koreasta, Thaimaasta jne. jolloin mikä tahansa automerkki tai - malli saattaa hyytyä koska osatoimittajat ovat lopuksi samat. Mikäli ikkuna jää auki, tai tuolin sähkösäätö vähän oireilee voinee matkaa edelleen jatkaa, mutta kun viat tulevat tietokoneohjattuun suihkutusjärjestelmään, muihin ohjausjärjestelmiin, tai turvajärjestelmiin saattaa edessä olla yllättävä tilanne ja hinurin paikka, tai patikkamatka. Pitäisiköhän kaikesta huolimatta pitää lämpimät vaatteet ja saappaat aina mukana ns. uutena varustepakettina Suomen olosuhteisiin.
Olen aikeissa hakea taas BMW 530 D farkun Saksasta -00 - 01 mallisen. Silti pidän visusti vanhan VW Jetta dieselin kuin varalla, jossa ei ole mitään hiluja kuin radio. Aina toimii.
Itsekin olen miettinyt kestääkö uusi auto Suomessa. Jo näissä palstoissakin. Tuskin ne heti hajoaa mutta katsotaan vaikka 5 vuotta vielä eteenpäin...
Hei
Tässä uusimmat tiedot LUOTETTAVUUSTILASTOISTA:
http://www.toyota-scheidt.de/12-berichte-tuev-power/tuev-report/2004/00.htm
Minusta olisi nähtävä-ajattava-testattava ajoneuvo sen ollessa 15-20 v. vanha. Suomessa tämä ei ole ongelma. Muualla Euroopassa kylläkin, tai sitten kyseiset autot ovat jo hyvin pidettyjä veteraaniautoja. Mitä -80 luvun autoja on vielä kohtalaisen paljon liikenteessä? Malleja joita vielä siis näkee melko paljon, ei yksittäisiä pelejä.
Mazda 323, 626, Nissan Sunny, Toyota Corolla, Carina, Camry, Volvo 200-700 sarja, Opel kadett ja Vectra, Audi 100 ja 80, VW Golf, Jetta, Passat, Mercedes 200-300 yleensä dieselinä, Jenkkifarmareita ja Vaneja. Peugeot jäänee 405 mallin varaan, muita Ranskalaisia ei ajokunnossa oikein näe. Saabeja näkee silloin tällöin, muttei yhtä paljon kuin Volvoja. Ford Escort ja Fiesta elää kuvioissa vielä. Fiatit, joitakin harvoja lukuunottamatta, linevät jo ruostuneet pois. Ladojakin näkee enää aika harvoin, ehkä -90 luvun Samaraa lukuunottamatta.
Jäiköhän jokin merkki tai malli unholaan tai huomaamatta. Lisätkää vain mikäli se on noin kohtalaisen yleinen ja 15-20 vuotta vanha.
hmm. vanhoja bemareita ei näkynyt listalla... etenkin ensiauton ostaneet näkee usein ikälopun 300 sarjan bemun kanssa, varsinkin yöaikaan taitaa olla kaupungin näkyvin automalli
En tiedä mutta tuntuu siltä että esimerkiksi Alfa Romeoita olisi kuollut sukupuuttoon, ehkä ei niin kauhean yleinen auto. Mutta muistaisin noin 10 vuotta sitten nähneeni suht paljon noita vanhempia Alfa Romeoita ja nyt näitä "vanhempia" Alfa Romeoita ei näy.
Muistaisin vanhasta (yli 5 vuotta vanhasta) autolehdestäni että jenkit kestäisivät pisimpään, mersut myös sitten Toyotat ja sitten ruotsalaiset, audit ja bemarit.
No ainakin Honda Civic ja Accord.. hmm. ..
Tuomas; Tämä tilasto kertoo varmasti aika paljon:
Myyntimäärät, Alfa Romeo:
1951--------------1
1952---------------
1954--------------4
1955--------------4
1956--------------4
1957--------------4
1958--------------3
1959--------------11
1960--------------9
1961--------------1
1962--------------30
1963--------------3
1964--------------9
1965--------------19
1966--------------26
1967--------------20
1968--------------47
1969--------------97
1970--------------55
1971--------------49
1972-------------153
1973-------------209
1974-------------124
1975-------------169
1976------------- 18
1977---------------8
1978---------------4
1979--------------12
1980------------------
1981--------------39
1982--------------57
1983--------------24
1984-------------136
1985-------------178
1986-------------214
1987-------------239
1988-------------384
1989-------------799
1990-------------345
1991-------------155
1992--------------78
1993--------------13
1994--------------20
1995--------------69
1996--------------73
1997--------------44
1998-------------405
1999-------------480
.......
Myyntimäärä kertoo kyllä aika hyvin, miksi vanhoja Alfoja ei liikenteessä näy. Niitä ei ole Suomeen saatu saatika myyty. Taustalla on monia asioita, kuten italiaanojen kova lakkoilu, maahantuonnin kärhämät yms. yms... Muutama 70 ja 80 luvun taitteen malli oli vielä aivan järkyttävä ruostumaan ovipelleistään johtuen kosteutta vanhemmiten imevästä materiaalista jota käytettiin äänenvaimennuksessa.. Kukas jaksaisi kirjoittaa vielä BMW:n vastaavat myyntimäärät esille? Multa loppui nyt puhti näpyttelyyn, sekä inspiraatio kirjojen yms. läpikäymiseen tältä erää.
Tuostahan näkee hyvin että 80-luvulla oli aika paljon noita Alfoja. Nyt noita vanhoja Alfoja ei enää näe niin paljoa. Kaverini Isänkin Alfa 164 näytti hajoavan käsiin.
Listan mukaan josta edellä mainitsin laitettiin mersun keski-iäksi n.19 vuotta, mikäköhän on Alfalla?
Kaikki on suhteellista.
31.12.2003 oli rekisterissä vielä 545 kpl. satakuusnelosta, eli vielä melkoinen määrä suhteutettuna Suomen mittakaavaan. Mallin keskimääräinen elinkaaren kesto ei kenties ole toki mitään dieselmersujen luokkaa mutta esim. vuosimallia -89 on liikenteessä vielä 319 kpl. eli viidentoista vuoden ikään on noinkin moni jaksanut.
Suhteellisen runsasmyyntisiä 70- luvun alkuvuosien malleja ei sitten muutamaa kymmentä enenpää enää löydy.
Eikö autojen normaali keski-ikä ole 18 vuotta? Siis keski elinikä. Eikö 15 vuotta olisi huono keski elinikä.
Jaa kun en tiedä, onko 15 vuotta huono elinkaari automallille... Eihän antamani esimerkki tarkoita sitä, että 164:n keski-ikä on 15 v. Se voi olla vaikka 12,7 vuotta tai 16,3 vuotta...who knows.
Mersujen nykysten mallien paalausiästä en tiedä mutta ilmeisesti viittauksesi perustuu joskus 80 -luvun alussa laadittuun tutkimukseen, jonka mukaan MB W123 dieselmallien keski-ikä on 18,6v.?
Listan mukaan josta edellä mainitsin laitettiin mersun keski-iäksi n.19 vuotta, mikäköhän on Alfalla?
Tarkoitinkin, että kannattaa verrata noita myyntilukuja kilpaileviin merkkeihin. reilu 200 autoa on todella vähän, kun puhutaan vuosittaisesta myynnistä, vaikkakin Alfalle ne olivat 80 luvun Suomessa hyviä aikoja. Vuosi 89 oli poikkeuksellisen hyvä, mikä oli osittain Vehon ja hyvän talouden ansiota. Tuolloinkin suurin osa myynnistä keskittyi 164-malliin. Yhden vuoden loistavan myynnin perusteella ei voi sanoa, että autoja olisi tuolloin ollut paljon, asiaa täytyy tutkailla laajemmin ja verrata siihen, että muunmuassa BMW:itä myytiin tuolloin moninkertaisesti Alfaan verrattuna. Mercedekseen verrattaessa on taas muistettava, että Suomessa ei ole Diesel-Alfoja kuin muutama harva, nekin ulkomailta tuotuja, näinollen on hyvinkin luonnollista, että miljoonan ajettuja vanhoja MB:n ahtamattomia rouskuja näkee liikenteessä niin paljon, suuri osa MB:n myynnistä kun on ollut juuri Dieseliä...
Nyt kun puhutaan tällä hetkellä rekisteristä löytyvien Alfojen määristä, niin tässä ne ovat:
http://www.aref.fi/rekisteroidyt/rekisteroidythenkiloautot2003.htm
Muista Tuomas myös se, ettei kaikki rekisteristä poistuneet autot ole poistuneet ajokilometrien, huonon laadun, ruosteen tms. takia.. esim. kolareihin joutuneiden/lunastettujen autojen määriä emme tiedä. Sitä määrää voimme vain arvailla...
ja muuten, se, että kaverisi isän autosta on lähtenyt esim. ovenkahva irti, ei paljoa kerro. Se oli hyvin tyypillinen vika 164:ssa, uuden automallin esittelyssä Vehon edustajakin tempaisi sellaisen ensitöikseen irti. Sitä ei tietenkään voi puolustella, se on huonoa kokoonpanon laatua. Toisaalta Veho hoiti tehtävänsä hienosti reklamoiden joka viasta Alfalle ja korjasi ennen luovutusta ilmenneet virheet jopa omaan piikkiinsä.
Alfassa on ollut ruostetta, polttimot palanut ja kuulemma kaikennäköistä pikku vikaa koko ajan (näin omistaja minulle ainakin kertoi). He ostivat sen aluksi noin 50 000 markalla ja parin vuoden päästä myivät viidesosalla tästä muistaakseni.
Tuskin 2 vuodessa arvo tippui 40 tuhatta markkaa, vaikka Alfa onkin
Polttimoita Alfoissa menee edelleen hieman turhan ripeää tahtia, onneksi eivät ole kalliita... Ruoste liittyi pääosin 70 ja 80 luvun vaihteessa tapahtuneisiin asioihin, kuten venäläisen teräksen käyttöön kustannussyistä yms, mutta sitten puhutaan jo vanhemmista malleista kuin 164.
Polttimoita Alfoissa menee edelleen hieman turhan ripeää tahtia, onneksi eivät ole kalliita... Ruoste liittyi pääosin 70 ja 80 luvun vaihteessa tapahtuneisiin asioihin, kuten venäläisen teräksen käyttöön kustannussyistä yms, mutta sitten puhutaan jo vanhemmista malleista kuin 164.
Se voi johtua siitä että siinä oli vikoja ja se oli rikki. Siksi he kai myivät sen niin halvalla, en tiedä.
Tästä yksilöstä 164 ainakin löytyi ruostetta. Sitä en oikein ymmärtänyt kun joku väitti että siitä täytyi koko ajan vaihtaa sytytystulppia. Mutta tästä en ole varma...
Tämä on vaikea kysymys. Riippuu käytöstä yms. Kaikkein luotettavin auto on se joka lepää autotallissa uskollisesti.
No jos kaikkein halvimpia halpahallitulppia käyttää, niin kyllä varmaan usein saa vaihtaakin. On ajomääristäkin niin kiinni...
Mun kaaraan tulpat vaihdetaan 100 tonnin välein, eli ei turhan usein